View Full Version : Golf Mk1 Gti G60 draaiend en afgewerkt krijgen!
Bon, om een lang verhaal even zo kort mogelijk te maken, heb ik hier in mijn voorstellingstopic (http://volksforum.com/forum/showthread.php?t=130857) aangegeven dat ik in de Gti een G60 zou laten inlepelen. Een aantal maanden later in april 2015 is hij dan binnen gegaan(in een garage waar ik via dit forum ben terecht gekomen), en sinds een week staat hij hier in de garage en rijdt hij nog altijd niet!!! Heb ik dat weer!!!
Het was elke keer weer iets, dan was hij ziek dan, dan iets gebroken, weer onverwachts veel werk, en de reden dat hij nooit de gsm afnam…hoeveel keer in die 3.5 jaar dat zijn gsm niet werkte en verloren was…! Ik moest er echt langs gaan en confronteren en dan zei hij dat hij dat en dat gedaan had, en dan ging ik er langs en was er niets van gedaan altijd uitvluchten tot en met.
En ik hoor jullie nu al denken van waarom ik dat zolang heb laten aanslepen…zat zelf in de verbouwingen die lang geduurd hebben, dus had er geen tijd voor dan was het toch weer winter eind 2016 om maar te zeggen. En dan is het maar blijven aanslepen…
Tot over een paar maanden heb ik gezegd van nu moet hij af of ik kom hem zo halen, maar dat wou hij niet en nu is er gebeurd waar ik schrik voor had alles vlug vlug vlug op de trailer naar hier gebracht, niet alles aangesloten schakelt amper ,remmen zijn niet 100% volgens mij en kabel sleept binnen tegen het chassis en blijft er achter hangen geen batterij. Zei dat hij gedraaid heeft maar geloofde hem niet, maar uiteindelijk wel denk ik want er was een kabel tegen de volgens mij slecht gewrapt spruitstuk gesmolten, maar het bzzz geluid voor het starten is er niet meer, volgens mij zit de benzinepomp ofzo verstopt van de slechte naft die er al meer dan drie jaar inzit. Als laatste, ik heb enkel de onderdelen betaald en voor de rest niets, hij ging het na zijn uren nog komen doen hier, maar voor mij hoeft dat niet meer.
Soit…ik hoop met hulp van hier hem rijdende te krijgen.
Beetje info al ,
G60 komt oorspronkelijk uit een golf 2 syncro, maar ik heb hem vanuit een gewone golf 2. Eerst test rit mee gedaan en dan hebben we hem uitgebouwd. Zat een DTA management op dus deze ook mee overgenomen. Er zijn schakelstangen gemonteerd. G60 remmen staan er op. Achteraan schijfremmen(en dat was niet de bedoeling)
Ik zou eerst willen proberen om de benzinepomp na te kijken en dan batterij monteren en kijken wat het al doet. Als hij al zou starten, dan kan ik alles terug wat demonteren en alles nakijken wat er nog los staat en wat er nog moet aangesloten en afgesteld worden.
Denk niet dat ik jullie moet vertellen hoe graag ik daar mee wil rijden,op een veilige manier uiteraard...
Als ik hem tegen volgende zomer rijklaar krijg ben ik al tevreden :)
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/golf15.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/golf19.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/golf17.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/golf113.jpghttp://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/golf111.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/golf112.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/golf18.jpg
Heerlijk zo'n G60 in een MK1! Succes met de werkzaamheden
Johan1982MK1
23-09-2018, 14:21
Mooie auto en mooie motor voor in n mk1
Om n g60 aan de loop te krijgen is niet echt heel spannend (al paar x gedaan) en op het forum/internet is er een boel over te vinden dus dat moet vast goedkomen :D
EnVeeZee
23-09-2018, 14:58
Tof project, stiekem wel benieuwd wie je zo heeft vern**kt. Mij hebben ze op vergelijkbare wijze het plezier ook al eens ontnomen, klinkt erg bekend...
Succes er mee, denk dat er hier op het forum genoeg kennis van zaken is om je vooruit te helpen!
Ps. is de stationairregeling van je blok verwijderd? Gaatje in de gasklep?
Mooie auto en mooie motor voor in n mk1
Om n g60 aan de loop te krijgen is niet echt heel spannend (al paar x gedaan) en op het forum/internet is er een boel over te vinden dus dat moet vast goedkomen :D
Dus kan jij me ook al wat bijstaan :D
Tof project, stiekem wel benieuwd wie je zo heeft vern**kt. Mij hebben ze op vergelijkbare wijze het plezier ook al eens ontnomen, klinkt erg bekend...
Succes er mee, denk dat er hier op het forum genoeg kennis van zaken is om je vooruit te helpen!
Ps. is de stationairregeling van je blok verwijderd? Gaatje in de gasklep?
Ga het niet openbaar zetten,zo ben ik ook dan weer niet,daarom ook de foto zonder zijn camionet op met de reclame.
Stationregeling ? :confused:
EnVeeZee
23-09-2018, 15:46
Normaal zit er op de voorzijde van je inlaat een stationair regel klep (wordt ook stk / lsv / sigaar genoemd). Deze is bij jou verwijderd, de leiding die erop zit loopt nu richting rembekrachtiger gok ik? Die STK regelt o.a. je luchttoevoer bij stationair lopen. Pak de slang er eens af die vanaf je IC naar gasklep loopt, kijk eens of er een gaatje in 1 van de 2 gaskleppen geboord is. :thumbup:
EnVeeZee
23-09-2018, 15:52
Ps1, wil je niet van je principes brengen maar jij hebt iemand gevonden via het forum die niet doet wat er beloofd wordt, het is dan eerder een dienst aan leden om rechtuit te zijn en anderen de ellende te besparen. Niet aan mij om te oordelen natuurlijk!
ps2, kijk even goed naar de inlaat en het filter op je lader. het lijkt alsof hij kiert op de aansluiting naar de lader en het fel rode kleurtje van je filter doet me vermoeden dat dit een cheapo is, vinden laders niet fijn.
Normaal zit er op de voorzijde van je inlaat een stationair regel klep (wordt ook stk / lsv / sigaar genoemd). Deze is bij jou verwijderd, de leiding die erop zit loopt nu richting rembekrachtiger gok ik? Die STK regelt o.a. je luchttoevoer bij stationair lopen. Pak de slang er eens af die vanaf je IC naar gasklep loopt, kijk eens of er een gaatje in 1 van de 2 gaskleppen geboord is. :thumbup:
Dit bedoel je denk ik
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/golf115.jpg
Ik kan mij nog herinneren dat de persoon waar de motor van was, zei dat als die dat stuk plaatste er problemen waren met het starten, en hij kon het niet thuisbrengen.
Enige wat je nu hebt zonder dat stuk erop, is dat er bij koude start(en dat heb ik gezien en gehoord) de motor hoog in toeren draait, maar dat gaat snel weg.
ik weet dat hij zo draait en rijdt zonder problemen,dus dat kan even zo, maar als het echt nodig is wil ik het er wel op natuurlijk.
Ps1, wil je niet van je principes brengen maar jij hebt iemand gevonden via het forum die niet doet wat er beloofd wordt, het is dan eerder een dienst aan leden om rechtuit te zijn en anderen de ellende te besparen. Niet aan mij om te oordelen natuurlijk!
ps2, kijk even goed naar de inlaat en het filter op je lader. het lijkt alsof hij kiert op de aansluiting naar de lader en het fel rode kleurtje van je filter doet me vermoeden dat dit een cheapo is, vinden laders niet fijn.
Als er meerdere dat willen weten wil ik het gerust openbaar zetten, want die raad ik niemand aan!
Had ook aan hem toen aangegeven dat ik een luchtfilterbak wou aangezien g laders een open filter niet fijn vinden,dus dat zal ik dan ook maar zelf doen.
Maar eerst hem draaiende krijgen.
Ps, hoe krijg ik hier meerdere quotes van verschillende personen in één bericht?
Om te beginnen ga ik deze week nieuwe benzine halen.
Dan een batterij,welke en hoe groot moet die zijn?
En is het aan te raden om de benzinepomp eraf te halen en proper te maken?
Aangezien hij niet meer bzzz deed voor het starten.(denk dat er veel vuil inzit nu) zekeringen zijn allemaal nog goed
Johan1982MK1
23-09-2018, 19:18
En is het aan te raden om de benzinepomp eraf te halen en proper te maken?
Aangezien hij niet meer bzzz deed voor het starten.(denk dat er veel vuil inzit nu) zekeringen zijn allemaal nog goed
Ik zou eerst ff meten of je spanning hebt op je pomp voordat je een nieuwe gaat haken. Misschien is er wel iets met de massa of het pomprelais.
Hij heeft DTA dus denk niet dat een pomprelais tussen zit. Maar idd eerst spanning meten. Pomp kun onder de auto testen door even 12v op te zetten, hoeft er niet vanaf.
DTA zou prima een 2/3 pins STK kunnen aansturen zonder gasklep gaatje / stationair schroef.
Er is niets af zo te zien dus nog een lange weg te gaan zo te zien maar laat je dat niet ontmoedigen.
Open luchtfilter eraf voordat je er mee de weg op gaat als je niet een reserve lader op de plank hebt liggen..
Ik zou eerst ff meten of je spanning hebt op je pomp voordat je een nieuwe gaat haken. Misschien is er wel iets met de massa of het pomprelais.
Dus ik meet rechtstreeks op de pomp onderaan zelf met een spanningsmeter of heb je hier echt een multimeter voor nodig?
Spanningsmeter(meet 12v-220v en 380v) heb ik, maar heb geen multimeter
Hij heeft DTA dus denk niet dat een pomprelais tussen zit. Maar idd eerst spanning meten. Pomp kun onder de auto testen door even 12v op te zetten, hoeft er niet vanaf.
DTA zou prima een 2/3 pins STK kunnen aansturen zonder gasklep gaatje / stationair schroef.
Er is niets af zo te zien dus nog een lange weg te gaan zo te zien maar laat je dat niet ontmoedigen.
Open luchtfilter eraf voordat je er mee de weg op gaat als je niet een reserve lader op de plank hebt liggen..
En hoe zet ik er even 12V op?
Aan de pomp zelf of waar aan de batterij aansluiting en met wat zet ik er even 12v op? :redface:
Johan1982MK1
23-09-2018, 21:01
Dus ik meet rechtstreeks op de pomp onderaan zelf met een spanningsmeter of heb je hier echt een multimeter voor nodig?
Spanningsmeter(meet 12v-220v en 380v) heb ik, maar heb geen multimeter
Bij de pomp meten kan.
Als je weet waar de + draad van de pomp binnenkomt kan je ook meten, werkt wat makkelijker omdat je dan bij de zekeringkast zit en dus dichter bij de sleutel om m op contact te zetten.
Spanning meten zou ik met een multimeter doen, is sowieso een handig stuk gereedschap dus is het wel waard van het aan te schaffen.
Hopelijk valt het allemaal nog mee, maar dit is natuurlijk niet fijn..
Spanning op de pomp zetten doe je inderdaad aan de pomp zelf, of in de zekeringkast. Als je een pomprelais hebt kan je gemakkelijk 12V op de pomp zetten door het relais te overbruggen in de zekeringkast.
Wat voor bedrading zit er in? Die van de mk1 of is die van de mk2 waar de motor uit komt meegekomen?
Dan zal ik mij wel zoiets aanschaffen heb het nog wel eens van doen gehad...
Enkel de kabelboom van de golf 2 voor de motor is meegekomen,de rest van de kabels is gewoon van mijn golfje dat er insteekt.
Johan1982MK1
24-09-2018, 08:51
maar hij draait nu op DTA en niet op het originele g60 motor management?
wat betreft het moeilijk schakelen, je kan ook van een golf4 een kabelbox pakken, kan je met een heel kleine aanpassing zo van onder in de golf 1 tunnel kwijt en dan de 2 kabels naar voor en erop klikken dan ben je klaar en heb je een goed schakelende auto.
Mooi project!
Ik zou er toch door een 2e garage naar laten kijken
(heb evt wel een goede tip en dan heb ik er zelf ook zicht op voor evt updates)
Als je een half project hebt is het zaak dat alles na gelopen wordt,
van bouten tm bedrading, dit hoeft niet veel tijd/geld te kosten maar is wel essensieel om een veilige goede auto te krijgen.
mvrgt Peter
Mooi project!
van bouten tm bedrading, dit hoeft niet veel tijd/geld te kosten maar is wel essensieel om een veilige goede auto te krijgen.
mvrgt Peter
+1, beste is idd om opnieuw te beginnen...
Van Limburg
24-09-2018, 12:32
Schakelstangen zou toch goed moeten krijgen. Werkt redelijk logisch..
En als die DTA er nog op zit... Wie gaat dat programmeren/aanpassen?
Originele luchtfilterbak van de Corrado past mits lichte aanpassingen gewoon.
Jou lucht inlaatbuis na intercooler zit exact op de plaats van de batterij. Is deze al naar achter verplaatst in een batterijbak?
Mooi project!
mvrgt Peter
Daarom dat ik alles aan het nakijken ben en met behulp van hier zal ik al wel redelijk ver geraken.
Sommige zaken zal ik uiteraard moeten laten doen.
Zal het van die Tip in mijn achterhoofd houden ;) (maar ik ben wel woonachtig in provincie Antwerpen)
Schakelstangen zou toch goed moeten krijgen. Werkt redelijk logisch..
En als die DTA er nog op zit... Wie gaat dat programmeren/aanpassen?
Originele luchtfilterbak van de Corrado past mits lichte aanpassingen gewoon.
Jou lucht inlaatbuis na intercooler zit exact op de plaats van de batterij. Is deze al naar achter verplaatst in een batterijbak?
Schakelstangen zal hopelijk wel goed te krijgen zijn, ze staan er nu op.
En hopelijk moet er niet veel geregeld worden aan die DTA, die is zo mee uit de golf 2 gekomen, dus eigenlijk zou daar niets of niet veel aan geregeld moeten worden.
Die luchtfilterbuis ga ik veranderen die kan ik naar onderen richten en dan kan de batterij op zijn plaats, weet niet waarom die dat niet ineens heeft gedaan.
Vanaf 2020 moeten we hier hier met de oldtimer om de 2 jaar naar de keuring, dus moet allemaal wat redelijk blijven.
ook heeft die remschijven achteraan geplaatst wat niet gevraagd was.
Iemand een idee hoe ik even 12v spanning kan zetten op de batterij klemmen?
En anders haal ik wel even een batterij,maar die zal dan ook wel vlug leeg geraken.
The Skinnmeister
24-09-2018, 16:43
Succes met je project, moet met hulp wel goedkomen. Ik zou idd ook ff helemaal opnieuw beginnen :thumbup:
Iemand een idee hoe ik even 12v spanning kan zetten op de batterij klemmen?
En anders haal ik wel even een batterij,maar die zal dan ook wel vlug leeg geraken.
Met een andere accu-accu lader..maar je moet dan wel gaan meten
Op lekstroom, kortsluitingen Ed
Ik bedoel dit echt niet negatief, maar als je geen multimeter hebt (of niet weet hoe mee om te gaan) zou ik daar even mee wachten ..is er miss iemand in de buurt die mee kan kijken ?
Want anders maak je miss meer kapot dan je lief is, of staat ie zo meteen te roken..:(
Suc6 in elk geval!
Het veiligste is inderdaad om alles eens te laten nalopen door een garage. Maar ik snap als je het zelf wil doen, ik heb ook altijd eerder de neiging alles zelf te doen.
12V op die accuklemmen zetten doe je inderdaad het makkelijkste met een accu. Of startkabels naar een andere auto, dat werkt ook. In dat geval is de aansluitvolgorde als volgt: + pool andere auto, dan plus klem van de gti, dan - klem van de gti en dan - pool van de andere auto.
Even nog iets om in het achterhoofd te houden wat betreft oldtimer keuring. Gezien ons land zo geweldig in mekaar steekt zijn er altijd achterpoortjes. Verkeer, en dus ook de keuring en dergelijke, is naar de gewesten gegaan. Vandaar zijn er nu andere regels in Vlaanderen tegenover Wallonië. MAAR als Vlaming kan jij wel naar Wallonië gaan en daar je auto laten keuren. En in Wallonië is er een uitzondering op de oldtimer keuring. Voor auto's vanaf 30 jaar kan je vrijgesteld worden van de jaarlijkse keuring als je 'het historische karakter respecteert'. Wat dat inhoudt weet niemand, daar moet de keuringmeester over oordelen. Dus als ik je een raad mag geven: Zorg dat alles er zo origineel en netjes mogelijk uit ziet, zo tijdscorrect mogelijk enz, dan maak je namelijk het meeste kans om zulk een vrijstelling te krijgen. Daar bespaar je over de jaren best wat euro's mee!
Met een andere accu-accu lader..maar je moet dan wel gaan meten
Op lekstroom, kortsluitingen Ed
Ik bedoel dit echt niet negatief, maar als je geen multimeter hebt (of niet weet hoe mee om te gaan) zou ik daar even mee wachten ..is er miss iemand in de buurt die mee kan kijken ?
Want anders maak je miss meer kapot dan je lief is, of staat ie zo meteen te roken..:(
Suc6 in elk geval!
Dit gaan we dus niet doen dan.
Heb juist een multimeter aangeschaft voor de benzinepomp uit te meten.
Dus ik zal wel gewoon een batterij aanschaffen is makkelijker en veiliger.
Welke batterij moet ik nemen?
Het veiligste is inderdaad om alles eens te laten nalopen door een garage. Maar ik snap als je het zelf wil doen, ik heb ook altijd eerder de neiging alles zelf te doen.
12V op die accuklemmen zetten doe je inderdaad het makkelijkste met een accu. Of startkabels naar een andere auto, dat werkt ook. In dat geval is de aansluitvolgorde als volgt: + pool andere auto, dan plus klem van de gti, dan - klem van de gti en dan - pool van de andere auto.
Even nog iets om in het achterhoofd te houden wat betreft oldtimer keuring. Gezien ons land zo geweldig in mekaar steekt zijn er altijd achterpoortjes. Verkeer, en dus ook de keuring en dergelijke, is naar de gewesten gegaan. Vandaar zijn er nu andere regels in Vlaanderen tegenover Wallonië. MAAR als Vlaming kan jij wel naar Wallonië gaan en daar je auto laten keuren. En in Wallonië is er een uitzondering op de oldtimer keuring. Voor auto's vanaf 30 jaar kan je vrijgesteld worden van de jaarlijkse keuring als je 'het historische karakter respecteert'. Wat dat inhoudt weet niemand, daar moet de keuringmeester over oordelen. Dus als ik je een raad mag geven: Zorg dat alles er zo origineel en netjes mogelijk uit ziet, zo tijdscorrect mogelijk enz, dan maak je namelijk het meeste kans om zulk een vrijstelling te krijgen. Daar bespaar je over de jaren best wat euro's mee!
Ik ga zoiezo alles nalopen, maar als eerste wil ik weten dat de auto kan starten, en dan zal er veel terug losgehaald worden en nagekeken worden of alles deftig vast staat nog veel meer, alles voor de veiligheid.
Voor die keuring, origineel is hij al niet meer, verlaging andere motor!
Ik heb zoiezo de originele 1.6 eg motor in de garage staan, als het echt met de jaren problemen geeft, zal het downsizing worden.
Al ben ik er weer achter gekomen dat als je zo'n motor stalt je die vol olie ergens in moet doen,klopt dit?
Dat heeft hij me niet vermeld, en die staat al 3jaar in men garage.
Bij lang stil staan is er een kans dat zuigerringen gaan eten in de cilinderwanden. Er ontstaat dan een soort van pit roest. Had een onderblok liggen voor de revisie die dit had. Eerste, tweede en laatste overmaat nog steeds en dan ben je klaar. Je kan dan nog laten verbussen maar is economisch meestal niet interessant.
Beste is een motor dus af en toe is te starten. Blokken de uitgebouwd zijn een tooltje maken op de oliepomp om die te laten draaien. Als je dit niet wilt doen dan kan je idd ook wat olie gieten in de bougie gaten. Wel bougies terug draaien want als er water inloopt dan..
Bij lang stil staan is er een kans dat zuigerringen gaan eten in de cilinderwanden. Er ontstaat dan een soort van pit roest. Had een onderblok liggen voor de revisie die dit had. Eerste, tweede en laatste overmaat nog steeds en dan ben je klaar. Je kan dan nog laten verbussen maar is economisch meestal niet interessant.
Beste is een motor dus af en toe is te starten. Blokken de uitgebouwd zijn een tooltje maken op de oliepomp om die te laten draaien. Als je dit niet wilt doen dan kan je idd ook wat olie gieten in de bougie gaten. Wel bougies terug draaien want als er water inloopt dan..
Heb je een voorbeeld voor zo'n tooltje? Afhankelijk wil ik dat wel doen, motor reed nog perfect en wil dat zo houden. En anders giet ik wel olie in en dat mag gewoon vol gegoten worden dan?
En niemand die kan zeggen welke batterij ik kan halen voor al even aan te sluiten? :redface:
Ik krijg 60Ah als ik zoek op PG
Van Limburg
25-09-2018, 09:39
Iedere accu is goed voor jou om te testen.
Als je erna toch weer alles los haalt is het zonde om al een nieuwe te kopen.
Pak nu maar gewoon de accu van je dagelijkse auto en verbind die met startkabels.
Een kleine accu zal wel voldoende zijn..
+- Lengte 207mm
+- Breedte 175mm
+- Hoogte 175mm
12V
44Ah
Ok bedankt. Zal toch één moeten halen vrees ik. Die van men auto krijg je er niet zomaar uit, en met startkabels doe ik liever niet, om geen problemen met men auto te vermijden.
Ik heb een druppellader dus dan kan ik die batterij wel goed houden.
Batterij gaan halen, en één keer geprobeerd om te starten, motor wil wel rond, maar ik hoor het bzzz geluid van de pomp niet als ik het contact opzet.
Dus hier een foto van de zekeringkast, en welke moet ik meten voor de benzinepomp en hoe meet ik dat aan de zekering?
En wou de benzinepomp onderaan meten, maar zie die draden niet!? :-/
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/golf116.jpg
Johan1982MK1
25-09-2018, 15:36
pff, zo te zien ipv de extra aansluitingen achterop de zekeringkast te gebruiken alles voor in een uitgaande plus van een relais gedrukt.
Hier kan denk ik niemand zo ff iets uit wijs worden.
het beste de bedrading opnieuw laten doen door iemand met kennis van zaken want de boel in de fik wil je ook niet.
pff, zo te zien ipv de extra aansluitingen achterop de zekeringkast te gebruiken alles voor in een uitgaande plus van een relais gedrukt.
Hier kan denk ik niemand zo ff iets uit wijs worden.
het beste de bedrading opnieuw laten doen door iemand met kennis van zaken want de boel in de fik wil je ook niet.
Ik weet dat ik voor bepaalde zaken zoiezo iemand zal moeten inschakelen,en zeker voor die elektriciteit.
Maar wil voorlopig te weten komen hoe dat het komt dat die benzinepomp niet wil gaan. Misschien een domme vraag maar als er geen benzine meer inzit gaat normaal dan de pomp ook nog of niet? Kan niet zien of er nog benzine inzit.
De relais in de zekeringkast zie ik niets aan.
De pomp gaat ook als er geen benzine inzit maar dat wil je weer niet (pomp gaat dan heel snel kapot).
Als je even de pomp wil testen zet dan even een plus en min op de pomp. Zo simpel is het.
Als je echt DTA hebt dan stuurt dus de ECU (het DTA kastje) je pomp aan via een relais. Dat kan het relais zijn bij je zekeringskast maar evt ook via een relais in de buurt van de kabelboompje bij het DTA ecu. Dat maakt het voor ons zo lastig aangezien we denken dat je niet op de originele management (ECU) zit. Dan kan het ook zo zijn dat de hele originele kabelboom kan zijn ontsloten.
Je foto geeft aan zoals Johan al zegt dat er gerommeld is. Onmogelijk voor ons om nu te weten hoe het zit..
De volgende vraag is dus interessanter. Je zegt dat je DTA hebt. Waar zit dan de ECU en krijgt deze op contract stroom? Dan gaat er van daaruit een draad (1 of meerdere) die een signaal kan geven voor een benzinepomp relais. Je moet dus de pin bezetting weten van je DTA ECU. Dan moet je opsporen en dan vandaar kun je de connecties controleren naar de pomp.
Het is niet ingewikkeld, ik zou je erbij kunnen helpen maar ik heb zelf helaas geen tijd voor live acties.
Het kan ook nog zijn dat de benzinepomp aanstureing helemaal uit staat in DTA. Dus je kan met software inloggen op het kastje en dat de benzinepomp gewoon is uitgezet en dat is terug geschreven als programma.
Stuur even een PBtje naar Niels (BluePower) die heb ik wel is wat mensen zien helpen op dit gebied.
Ik weet verder twee adressen waar je 100% zeker goed geholpen kan worden maar dat zijn serieuze bedrijven en dat kost geld. Doen een inventarisatie wat je nu hebt en bepalen dan tot hoever ze opnieuw willen beginnen. Die gaan namelijk niet verder rommelen.
In principe zou die moeten aanstaan volgens mij, aangezien hij zei dat hij gedraaid heeft, maar daarna deed die niks meer.
Daarom wil ik weten dat brandstofpomp nog werkt of niet, maar ik zie geen stroomkabels lopen, of ik ben naar het verkeerde onderaan aan het kijken,maar volgens mij niet.
Bedankt ik hou het even in het achterhoofd om contact op te nemen.
En bedankt alvast om te helpen waar jullie kunnen, en is op afstand niet zo makkelijk dat weet ik.
Maar zo frustrerend, het golfje 3,5jaar kwijt, staat die eindelijk in de garage maar hoe !!! :( :shake:
Johan1982MK1
25-09-2018, 19:02
Ik heb er al een paar gebouwd (o.a golf1 met r32 & 20vt) en qua draden eigenlijk niet heel moeilijk.
Als je nou de g60 motorboom erin had dan had ik je op afstand wel kunnen helpen. Motorboom eruit en opnieuw beginnen. Zijn maar een paar draden, een pomp en een ecu relais...
http://www.volksforum.com/albums/files/2/2/9/9/6/2012-06-29_18.21.31.jpg[/QUOTE]
Maar blijft frustrerend inderdaad en niet leuk dat het zo lang heeft geduurd en dan nog half werk :(
Maar is mijn kabelboom dan niet van een g60?
Of omdat ik dat dta systeem heb?
Neem eens een foto van je pomp, kunnen we zeggen of je juist bezig bent.
Wat ik eerst zou doen: zoek de pinbezetting van je DTA ECU. Dat moet wel op internet te vinden zijn, alles is namelijk op internet te vinden tegenwoordig! Dan kijk je welke pin de brandstofpomp aanstuurt. Je kijkt welke kleur draad er op die pin aankomt en je volgt die draad tot je bij het relais aankomt. Dan heb je je brandstofpomprelais al gevonden. Je trekt het relais eruit en je verbindt de twee GROTE polen in de connector met elkaar. Gezien je niet veel van elektriciteit kent neem ik even aan dat je nog nooit een connector op een draadje hebt gekrimpt enz. Ga naar de Hubo of Brico ofzo en koop daar een rolletje volle koperdraad, dat gaat bij het elektrisch aansluitmateriaal liggen. Je knipt daar dan een eindje af, zeg maar 15cm ofzo, en je stript met een mesje aan beide kanten de isolatie van de uiteinden af, ongeveer anderhalve centimeter. Die blote uiteindes klop je met een hamer plat. Die platte uiteindes kan je dan in de connector van het relais steken om de doorverbinding te maken.
Normaal zou de brandstofpomp moeten beginnen draaien van zodra je die doorverbinding maakt. Is dat niet zet dan even het contact op voor het geval ze de geschakelde plus als voeding hebben genomen.
Ik weet het, best een omslachtige uitleg, het kan eenvoudiger maar gezien je beperkte voorkennis denk ik dat dit de beste manier is voor jou.
Nog even een opmerking over die keuring. Je auto moet niet origineel zijn. Want, wat is origineel? Dat is juist het ding, 'historisch karakter respecteren' is een erg vaag begrip. Als je zorgt dat alles er netjes en tijdscorrect uitziet en de keuringmeester vindt het goed, dan ben je vrijgesteld. Die keuze ligt nu eenmaal bij de keuringsmeester, is nogal subjectief dus.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/golf117.jpg
Dit vermoed ik, maar een beetje verder naast men balk zit er nog iets vierkant dat aangesloten is aan de naftbak.
https://www.alons-autosport.nl/DTA%20software/wiring%20diagrams/S40%20Wiring%20Diagram.pdf
Die link had ik net gevonden, maar die papieren liggen ook wel in men auto, dus al doorgelopen door degene die men auto gedaan heeft.
En heb in de tijd dat ik de motor kocht ook het programma doorgestuurd gekregen van Boschtuning.nl, maar ik krijg dat niet open natuurlijk.
Nu zo slecht is men electriciteit ook niet :D maar die draden in de auto waarvoor die dienen weet ik uiteraard niet.
Hopelijk vindt ik morgen al de tijd om dit te doen.
Dit is het dta management
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/golf118.jpg
Voor pomp relais zou de pin in nr 1 moeten zitten maar die is leeg.
Er zijn maar 2 draden (2 dikste)van de dta die opzij naar de zekeringkast gaan die zwarte en de rode.
Die rode zit aan een zekering/relais en die zwarte zit samen met andere aan iets vastgemaakt,waardoor ze eigenlijk samen zitten. Maar straffe is dat ik die nergens zie uitkomen in de motor ruimte dus ga het morgen nog even bekijken.
Voor de rest gaan er geen draden naar de zekeringkast.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20180925_220957_resized.jpg
The Skinnmeister
26-09-2018, 10:37
Die foto zou een pomp kunnen zijn maar zie geen draden lopen??
Ik weet bij een 16V zit er nog een 4kant kastje langs de pomp voor de brandstof onder hoge druk naar voren te stuwen, weet niet of je zo'n kastje daarmee bedoelt.......
Die foto zou een pomp kunnen zijn maar zie geen draden lopen??
Ik weet bij een 16V zit er nog een 4kant kastje langs de pomp voor de brandstof onder hoge druk naar voren te stuwen, weet niet of je zo'n kastje daarmee bedoelt.......
Klopt zo'n kastje,waarom zou dat eronder zitten?
En het ziet eruit alsof het er ook al dik 30jaar onder zit.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20180926_140428_resized.jpg
Maar hier zie ik wel kabels,rood met geel en een bruine.
Dat komt omdat de foto een accumulator is en dat is geen benzinepomp..
Een accumulator houdt een leiding een tijd op druk tussen pomp en vroeger spinnekop. Dat had er mee te maken dat de eerste GTI's geen bzzzzt hadden op contact maar de pomp pas ging lopen tijdens het starten (dit was relais 1 maar die is nu niet meer nodig) .
Je kan accumulator laten zitten maar heeft geen functie meer eerder een obstructie. Je benzine pomp hangt naast je tank en die zit rechtstreeks op een dikke aanvoer nippel op de tank vandaar gaat een leiding naar accumulator. Deze accumulator zit iets verder naar achter.
Laatste foto is je benzinepomp en die zit in een rubber harnas. Gefeliciteerd je hebt hem gevonden
Dus kabels gevonden aan de benzinepomp, het andere is blijkbaar een accumulator.
Rood met geel en een bruine.
Op de foto zie je 2 fiche één waar de bruine toekomt met nog een bruine dunnere kabel in die fiche. En de bruine gaat vermoedelijk naar de min aan de batterijklem.En de rood met geel komt toe in die doorschijnende fiche, maar is zo aangesloten op die zekering van 16A. En die zekering is volgens mijn opzoekingen voor de benzinepomp. De benzinepomp zal dan ook niet aangestuurd worden door het DTA management.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20180926_143510_resized.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20180926_143525_resized.jpg
Neem eens een foto van je pomp, kunnen we zeggen of je juist bezig bent.
Wat ik eerst zou doen: zoek de pinbezetting van je DTA ECU. Dat moet wel op internet te vinden zijn, alles is namelijk op internet te vinden tegenwoordig! Dan kijk je welke pin de brandstofpomp aanstuurt. Je kijkt welke kleur draad er op die pin aankomt en je volgt die draad tot je bij het relais aankomt. Dan heb je je brandstofpomprelais al gevonden. Je trekt het relais eruit en je verbindt de twee GROTE polen in de connector met elkaar. Gezien je niet veel van elektriciteit kent neem ik even aan dat je nog nooit een connector op een draadje hebt gekrimpt enz. Ga naar de Hubo of Brico ofzo en koop daar een rolletje volle koperdraad, dat gaat bij het elektrisch aansluitmateriaal liggen. Je knipt daar dan een eindje af, zeg maar 15cm ofzo, en je stript met een mesje aan beide kanten de isolatie van de uiteinden af, ongeveer anderhalve centimeter. Die blote uiteindes klop je met een hamer plat. Die platte uiteindes kan je dan in de connector van het relais steken om de doorverbinding te maken.
Normaal zou de brandstofpomp moeten beginnen draaien van zodra je die doorverbinding maakt. Is dat niet zet dan even het contact op voor het geval ze de geschakelde plus als voeding hebben genomen.
Ik weet het, best een omslachtige uitleg, het kan eenvoudiger maar gezien je beperkte voorkennis denk ik dat dit de beste manier is voor jou.
Nog even een opmerking over die keuring. Je auto moet niet origineel zijn. Want, wat is origineel? Dat is juist het ding, 'historisch karakter respecteren' is een erg vaag begrip. Als je zorgt dat alles er netjes en tijdscorrect uitziet en de keuringmeester vindt het goed, dan ben je vrijgesteld. Die keuze ligt nu eenmaal bij de keuringsmeester, is nogal subjectief dus.
Dus nu ik de kabels gevonden heb haal ik de relais eruit en verbind ik de 2 grote Polen.
Dus daar bedoel je mee ik steek de ene kant van de kabel op de plaats van de rode met gele draad van de benzinepomp en de andere kant gewoon aan de min ,dus aan die bruine draad?
Vraag het liever eerst voor ik het fout doe...
Dus nu ik de kabels gevonden heb haal ik de relais eruit en verbind ik de 2 grote Polen.
Dus daar bedoel je mee ik steek de ene kant van de kabel op de plaats van de rode met gele draad van de benzinepomp en de andere kant gewoon aan de min ,dus aan die bruine draad?
Vraag het liever eerst voor ik het fout doe...
Komen die rode/gele en bruine draad aan op het relais? Dat zou me vreemd lijken als ze ook al bij de pomp aankomen.
In ieder geval, gezien een relais eigenlijk geen plus en min heeft maakt het weinig uit! Gewoon de uiteinden van het stukje draad in de twee grote sleuven steken waar je normaal het relais in duwt. Op die manier krijg je 12V op je pomp.
Maar je zegt dat pin 1 onbezet is? Dat is vreemd.. Ofwel wordt je brandstofpomp gewoon niet uitgestuurd ofwel wordt ze nog door de originele bekabeling gestuurd.
Er is is 1 pin onbezet in het dta systeem dat normaal de brandstofpomp aanstuurt. Dus waar de golf waar de motor uitkomt zal dat ook uiteraard zo geweest zijn.
De roodgele draad komt in de zekering toe die je op de foto ziet,en de bruine kabel komt samen in de andere fiche dat je ziet met allemaal bruine kabels en dien zijn aangesloten op het chassis zeg maar en die dikke bruine gaat naar de min aan de batterijklem.
2 grote sleuven? Die heeft wel meer sleuven als je die relais eruit haalt. :confused:
De relais heeft vier grote en kleine pin(dus 4 grote sleuven en een kleine)
Dan steek ik één kant van de kabel in die met de rood gele draad aan de andere kant van de kabel in eender welke grote sleuf dan?
Zal wel een foto plaatsen waar dat ik het insteek en eerst posten, tenzij je hier weinig verkeerd mee kan doen.
Heb het gedaan en de benzine pomp werkt.
Dus daar ligt het niet aan.
Misschien de relais kapot?
Kan ik de auto zo eens proberen te starten met draadje in en dat de pomp draait of beter niet doen.
Heb het gedaan en de benzine pomp werkt.
Dus daar ligt het niet aan.
Misschien de relais kapot?
Kan ik de auto zo eens proberen te starten met draadje in en dat de pomp draait of beter niet doen.
Ok dat is dus al goed!
Goed dat het werkt zo, ik had je niet verder kunnen helpen met bepalen welke polen de juiste waren op jouw relais, daarvoor zou ik schema's moeten hebben of de auto in real life.
Even een theorie: als ik het hier zo lees denk ik dat op de donorauto de brandstofpomp nog gewoon op het originele elektrische systeem zat. Vandaar dat die pin onbezet is op de DTA ECU. In jouw auto zou die pomp dus ook op het originele systeem moeten werken en los moeten staan van de DTA.
Je moet eens checken of je relais wel wordt aangestuurd. Daarvoor heb je een elektrisch schema ofzo nodig van jouw wagen (originele toestand) om te weten op welke pin van het relais je moet meten. Als je het contact op zet gaat er 12V op de stuurkring van het relais komen te staan, althans dat is wat er hoort te gebeuren.
Ik las hier iemand anders die zei dat door de accumulator de pomp geen bzzzzt doet als je het contact opzet. Ik weet niet hoe het bij de mk1 zit, maar bij mijn (originele) mk2 16V zit er ook zo een accumulator op, en bij het opzetten van het contact gaat de brandstof pomp wel enkele seconden lopen. Na een paar seconden, als het systeem op druk is gebracht, springt ze weer af.
In principe moet die relais aangestuurd worden, aangezien de auto ervoor(origineel) zonder probleem reed.
Hier zal wel een elektrisch schema te vinden zijn, ik maak er werk van.
Ook ga ik testen dat de relais wel werkt,daar heb je how to's genoeg van op YouTube, je weet maar nooit.
Bedankt alvast,
In principe moet die relais aangestuurd worden, aangezien de auto ervoor(origineel) zonder probleem reed.
Ja het probleem is daar dat je niet weet wat die man die de ombouw heeft gedaan allemaal wel of niet heeft aangesloten.
Relais testen kan inderdaad geen kwaad, dan moet je 12V over pin 86 en 85 zetten (die zullen normaal genummerd zijn ergens op het relais zelf, dat is het stuurcircuit. Het relais moet klikken op het moment dat je er 12V op zet.
Zou me verbazen dat het stuk zou zijn, een relais is een vrij robuust iets, heb zelf nog nooit een kapotte relais tegengekomen. Maar ja, het kan natuurlijk wel gebeuren!
Ja het probleem is daar dat je niet weet wat die man die de ombouw heeft gedaan allemaal wel of niet heeft aangesloten.
Relais testen kan inderdaad geen kwaad, dan moet je 12V over pin 86 en 85 zetten (die zullen normaal genummerd zijn ergens op het relais zelf, dat is het stuurcircuit. Het relais moet klikken op het moment dat je er 12V op zet.
Zou me verbazen dat het stuk zou zijn, een relais is een vrij robuust iets, heb zelf nog nooit een kapotte relais tegengekomen. Maar ja, het kan natuurlijk wel gebeuren!
Daar heb je nu een helaas een groot punt!!!
Dus in mijn geval 12V op pin 30 en 87
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20180927_061804_resized_1_972278.jpghttp://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20180927_061826_resized_1_557201.jpg
Daar heb je nu een helaas een groot punt!!!
Dus in mijn geval 12V op pin 30 en 87
Je foto's werken niet!
Normaal gezien niet, normaal zijn pijn 86 en 85 stuurkring, bij een vierpolig relais schakelt het relais dan tussen 87 en 30, bij en vijfpolig tussen 30 en 87 of 30 en 87a. Klemnummers zijn gestandardiseerd in een auto.
Klem 30: constante 12v
Klem 15: geschakelde 12v (dus als je contact opzet)
Klem 31: massa
Klem 86 en 85 bedienen de stuurkring van een relais
Als er tussen 85 en 86 een stroom vloeit schakelt het relais pin 87 (of 87a) met de constante 12v van pin 30.
Ik dacht dat je het over de benzinepomp relais had,(zie foto onder), maar lees nu dat je het over de stuurkring relais hebt, en dat is bij mij de relais er net naast.
Zal ze straks testen. En hoe kan ik de relais van de foto hieronder testen?
Wel vreemd dat die motor gedraaid heeft en dat er nu ineens iets scheelt.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20180927_061804_resized_1.jpghttp://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20180927_061826_resized_1.jpg
Leer hier heel wat bij!!!
The Skinnmeister
27-09-2018, 14:09
Mooi dat je pomp werkt :thumbup:
Nu rijst bij mij de vraag of deze nog wel voldoende druk levert na zolang stilstaan. Ik had bij mijn G60 het probleem dat deze na lang stilliggen wel 'bromde' maar niet meer voldoende druk leverde voor de injectoren.....
Bijkomend probleem was dat de injectoren ook vast zaten na lang niet gebruikt te zijn :(
Mooi dat je pomp werkt :thumbup:
Nu rijst bij mij de vraag of deze nog wel voldoende druk levert na zolang stilstaan. Ik had bij mijn G60 het probleem dat deze na lang stilliggen wel 'bromde' maar niet meer voldoende druk leverde voor de injectoren.....
Bijkomend probleem was dat de injectoren ook vast zaten na lang niet gebruikt te zijn :(
Maar de pomp draait ook niet als ik het contact aanzet.
Hopelijk zijn de injectoren nog goed :(
Krijg je eigenlijk wel benzine voor? (Ik neem aan dat je dat eerst geprobeerd hebt) en heb je een vonk als je start?
Beetje de basics.. mocht ik het gemist hebben en je krijgt geen benz. Voor
Even naar de opvoerpomp kijken (denksel onder achterzitting)
Je foto's werken niet!
Normaal gezien niet, normaal zijn pijn 86 en 85 stuurkring, bij een vierpolig relais schakelt het relais dan tussen 87 en 30, bij en vijfpolig tussen 30 en 87 of 30 en 87a. Klemnummers zijn gestandardiseerd in een auto.
Klem 30: constante 12v
Klem 15: geschakelde 12v (dus als je contact opzet)
Klem 31: massa
Klem 86 en 85 bedienen de stuurkring van een relais
Als er tussen 85 en 86 een stroom vloeit schakelt het relais pin 87 (of 87a) met de constante 12v van pin 30.
Relais zijn in orde heb er in totaal 3 getest met die nrs op. Kunnen we ook al uitsluiten.
Wat is het volgende wat we kunnen checken dan?
Krijg je eigenlijk wel benzine voor? (Ik neem aan dat je dat eerst geprobeerd hebt) en heb je een vonk als je start?
Beetje de basics.. mocht ik het gemist hebben en je krijgt geen benz. Voor
Even naar de opvoerpomp kijken (denksel onder achterzitting)
Hoe test ik de vonk?
Heb al eens geprobeerd de achterbank eruit te krijgen, zal nog eens kijken,gaan we nu meteen aan beginnen. En wat moet ik dan zien aan die pomp?
Achterbank een beetje omhoog kunne krijgen.
Hoe krijg ik dat deksel los dan, om bij de opvoerpomp te kunnen ?
Even opgezocht en heb de vonk als volgende getest.
De bobine kabel,van de verdelerkap getrokken en tegen het motorblok gehouden met contact aan en geeft geen vonken. Hopelijk heb ik het goed gedaan zo.
Dus heb ik blijkbaar geen vonk.
Ondertussen de bobijn er ook uit gehaald en getest met de multimeter, die waardes zijn ook goed.
Primaire spoel 0,8 ohm
Secundaire spoel 7600 ohm
Volgens ik gevonden heb zouden dit goede waardes moeten zijn.
Dus waarom geen vonk.
En bougiekoppen waren wel kurkdroog.
Johan1982MK1
27-09-2018, 18:34
Idd kijken of er een opvoerpomp inzit
GTI heeft meestal een onderaansluiting op de brandstof tank en daardoor alleen een hoofdpomp nodig. Kan dus zijn dat ervalleen een vlotter in zit.
Als er een stekker met 3 aansluitingen op zit ist een met pomp en met 2 aansluitingen ist alleen vlotter.
Idd kijken of er een opvoerpomp inzit
GTI heeft meestal een onderaansluiting op de brandstof tank en daardoor alleen een hoofdpomp nodig. Kan dus zijn dat ervalleen een vlotter in zit.
Als er een stekker met 3 aansluitingen op zit ist een met pomp en met 2 aansluitingen ist alleen vlotter.
En ik heb maar 1 aansluiting :D
Dus dat deksel krijg je er niet af dan?
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20180927_194210_resized_10756.jpg
Sinaasboom
27-09-2018, 18:59
En ik heb maar 1 aansluiting :D
Dus dat deksel krijg je er niet af dan?
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20180927_194210_resized_10756.jpg
Op de foto is zonder opvoerpomp anders heb je ook twee leidingen in die deksel zitten. Deksel kun je er makkelijk af halen met een platte schroevendraaier tegen de randjes aan tikken maar ik zou hem nog even lekker laten zitten.
Verder veel respect dat je toch zelf aan dit project begint na alle ellende die je hebt meegemaakt ben nu al een paar dagen aan het meelezen maar vraag me stiekem wel af of het je allemaal gaat lukken. Klussen aan een auto is niet heel moeilijk maar een bepaalde basis qua kennis en gereedschap mag je toch wel hebben.
Veel succes en bij vragen.. je weet de weg goed te vinden haha ga zo door :)
Edit hierbij een foto met opvoerpomp, je ziet hier ook drie draadjes lopen de vlotter van jou zal twee draadjes hebben:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/6/7/3/IMAG0532.jpg
Vonk testen doe je naar mijn mening beter door de bougie eruit te draaien, in de bougiekabel te klikken en dan de schroefdraad van de bougie tegen het motorblok te houden terwijl er iemand probeert te starten.
Over het relais, ik had het wel degelijk over het brandstofpomprelais! Een relais heeft een stuurkring en een vermogenkring. Door de stuurkring (pin 86 en 85) laat je stroom vloeien, binnen zit een spoel die door de stroom een magneet wordt en een contactje toetrekt dat de vermogenstroom schakelt.
MAAR goed dat je een foto toont want jouw pomprelais is een speciaal geval! Werkt anders dan andere relais. In kort: het wordt geschakeld door pin 1 van de bobine. Het pulserende signaal dat hier af komt is wat het relais activeert.
Hier vind je engelstalige uitleg plus een schema https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=252666
Hier vind je een lijst van de DIN pin benamingen, dat zijn die nummertjes waar ik het al heel de tijd over heb: https://en.wikipedia.org/wiki/DIN_72552
Dus, als jouw ontsteking nu bijvoorbeeld niet werkt dan gaat je relais ook niet werken want dit activeert pas als het een signaal binnen krijg op 31b. De stuurkring wordt onmiddelijk van de lijn 15 getapt, massa is pin 31. Maar binnenin zit wat electronica die ervoor zorgt dat er tussen 15 en 31 pas stroom kan vloeien als er een signaal binnenkomt op 31b. Dat signaal is hetzelfde als hetgeen waarmee je toerenteller werkt.
Bijwerking hiervan is dat bij contact aan maar stilstaande motor de pomp dus inderdaad niet werkt! want geen draaiende motor = geen signaal op 31b
Johan1982MK1
27-09-2018, 19:28
Idd, deze pomp zal pas draaien als de motor draait.
Daarom zit dus denk ik de accumulator van de k-jet er ook nog onder.
Op de foto is zonder opvoerpomp anders heb je ook twee leidingen in die deksel zitten. Deksel kun je er makkelijk af halen met een platte schroevendraaier tegen de randjes aan tikken maar ik zou hem nog even lekker laten zitten.
Verder veel respect dat je toch zelf aan dit project begint na alle ellende die je hebt meegemaakt ben nu al een paar dagen aan het meelezen maar vraag me stiekem wel af of het je allemaal gaat lukken. Klussen aan een auto is niet heel moeilijk maar een bepaalde basis qua kennis en gereedschap mag je toch wel hebben.
Veel succes en bij vragen.. je weet de weg goed te vinden haha ga zo door :)
Edit hierbij een foto met opvoerpomp, je ziet hier ook drie draadjes lopen de vlotter van jou zal twee draadjes hebben:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/6/7/3/IMAG0532.jpg
Ik mag gerust zeggen dat ik zeer handig ben zoals de meeste hier die ook aan auto's werken, maar helaas ontbreekt de kennis mij, ben niet vies om ergens aan te beginnen, en gereedschap geen probleem ;)
Uiteindelijk voor bepaalde zaken zal ik toch iemand moeten inschakelen, maar wil zelf zover mogelijk geraken. Misschien is er hier hopelijk wel iemand van hier die dan kan helpen, garage is groot genoeg al men auto's en camionet staan binnen :)
Morgen zal ik dat klepje er eens afnemen, ik durfde er niet hard aan prutsen omdat ik niet wist hoe het eraf moest.
Vonk testen doe je naar mijn mening beter door de bougie eruit te draaien, in de bougiekabel te klikken en dan de schroefdraad van de bougie tegen het motorblok te houden terwijl er iemand probeert te starten.
Over het relais, ik had het wel degelijk over het brandstofpomprelais! Een relais heeft een stuurkring en een vermogenkring. Door de stuurkring (pin 86 en 85) laat je stroom vloeien, binnen zit een spoel die door de stroom een magneet wordt en een contactje toetrekt dat de vermogenstroom schakelt.
MAAR goed dat je een foto toont want jouw pomprelais is een speciaal geval! Werkt anders dan andere relais. In kort: het wordt geschakeld door pin 1 van de bobine. Het pulserende signaal dat hier af komt is wat het relais activeert.
Hier vind je engelstalige uitleg plus een schema https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=252666
Hier vind je een lijst van de DIN pin benamingen, dat zijn die nummertjes waar ik het al heel de tijd over heb: https://en.wikipedia.org/wiki/DIN_72552
Dus, als jouw ontsteking nu bijvoorbeeld niet werkt dan gaat je relais ook niet werken want dit activeert pas als het een signaal binnen krijg op 31b. De stuurkring wordt onmiddelijk van de lijn 15 getapt, massa is pin 31. Maar binnenin zit wat electronica die ervoor zorgt dat er tussen 15 en 31 pas stroom kan vloeien als er een signaal binnenkomt op 31b. Dat signaal is hetzelfde als hetgeen waarmee je toerenteller werkt.
Bijwerking hiervan is dat bij contact aan maar stilstaande motor de pomp dus inderdaad niet werkt! want geen draaiende motor = geen signaal op 31b
Bedankt ga het een sgoed doorlezen de test met de bougiekop heb ik daarstraks ook gedaan,maar geen vonk.
Dus hoe nu verder?
Sinaasboom
27-09-2018, 19:52
Ik zou het klepje boven de vlotter laten zitten daar ga je verder niet veel spannends zien ;)
@sinaasboom klepje gaan we dus laten zitten :)
Even een foto van mijn bobijn, de onderste draad met rood en zwart komt van het DTA management de bovenste rood met zwart van de zekeringkast , de groene zoals je kan zien niet aangesloten op het bobijn. De zwarte achteraan , één gaat door het schutbord naar zekeringkast waarschijnlijk, en de andere door het schutbord naar een fiche dat in het schutbord zit.
Toch ook maar even meegeven dat de 2 rood met zwart staan op de min en de 2 zwarte op de plus aangesloten.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20180927_210509_resized.jpg
Bedankt ga het een sgoed doorlezen de test met de bougiekop heb ik daarstraks ook gedaan,maar geen vonk.
Dus hoe nu verder?
Geen vonk? Hmm wel het probleem van geen vonk hebben en het relais dat niet schakelt kan best wel eens één en dezelfde oorzaak hebben.
Wat voor ontsteking zit er op?
Ontsteking ziet er ruwweg zo uit: lijn 15 komt toe op de bobine, loopt door de primaire spoel en komt er weer uit aan pin 1, die is verbonden met hetgeen wat de ontsteking schakelt. Dit kunnen contactpuntjes zijn, of een ontstekingsmodule waar transistors in zitten die voor het schakelen zorgen. Op jouw motor gaat dit normaal het laatste zijn. Die module, of de contactpuntjes, zijn dan weer verbonden met de massa. De ontsteking wordt dus naar massa geschakeld, het schakelmechanisme zit na de verbruiker (de bobine).
Binnenin de bobine wordt van die binnenkomende lijn 15 afgetakt naar een secundaire spoel van enkele kilo ohm groot qua weerstand. De verhouding tussen de weerstanden van de spoel zorgen voor een vergroting in spanning in de secundaire spoel. De secundaire spoel (klem 4 als ik me niet vergis) gaat dan naar de verdeler die de vonk verdeelt naar de juiste bougie.
Dus, gezien jouw relais pas geactiveerd wordt als er een signaal op klem 1 komt te staan, en het signaal er pas komt als de ontsteking geschakeld wordt (in jouw geval door een ontstekingsmodule of de DTA), dan zou je kunnen denken of de ontsteking wel werkt? Zeker gezien je ook geen vonk hebt, wat ook kan veroorzaakt worden door een niet werkende ontsteking.
Snap je waar ik naartoe wil?
(ik ga er hier van uit dat je transistorontsteking hebt omdat dat normaal is wat op de G60 zit. In jouw geval met die DTA erop neemt die de onsteking misschien voor zich, ben niet vertrouwd met dat systeem)
Geen vonk? Hmm wel het probleem van geen vonk hebben en het relais dat niet schakelt kan best wel eens één en dezelfde oorzaak hebben.
Wat voor ontsteking zit er op?
Ontsteking ziet er ruwweg zo uit: lijn 15 komt toe op de bobine, loopt door de primaire spoel en komt er weer uit aan pin 1, die is verbonden met hetgeen wat de ontsteking schakelt. Dit kunnen contactpuntjes zijn, of een ontstekingsmodule waar transistors in zitten die voor het schakelen zorgen. Op jouw motor gaat dit normaal het laatste zijn. Die module, of de contactpuntjes, zijn dan weer verbonden met de massa. De ontsteking wordt dus naar massa geschakeld, het schakelmechanisme zit na de verbruiker (de bobine).
Binnenin de bobine wordt van die binnenkomende lijn 15 afgetakt naar een secundaire spoel van enkele kilo ohm groot qua weerstand. De verhouding tussen de weerstanden van de spoel zorgen voor een vergroting in spanning in de secundaire spoel. De secundaire spoel (klem 4 als ik me niet vergis) gaat dan naar de verdeler die de vonk verdeelt naar de juiste bougie.
Dus, gezien jouw relais pas geactiveerd wordt als er een signaal op klem 1 komt te staan, en het signaal er pas komt als de ontsteking geschakeld wordt (in jouw geval door een ontstekingsmodule of de DTA), dan zou je kunnen denken of de ontsteking wel werkt? Zeker gezien je ook geen vonk hebt, wat ook kan veroorzaakt worden door een niet werkende ontsteking.
Snap je waar ik naartoe wil?
(ik ga er hier van uit dat je transistorontsteking hebt omdat dat normaal is wat op de G60 zit. In jouw geval met die DTA erop neemt die de onsteking misschien voor zich, ben niet vertrouwd met dat systeem)
Transistorontsteking, heb zeven moet googelen :redface:
En de rest probeer ik te begrijpen.
Maar die groene kabel komt van de transistorontsteking en zoals je kan zien is die niet ingeplugd.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20180927_213003_resized_1.jpg
Goed bezig :thumbup:
Ik kom dit tegen van een DTA40:
Kenmerken van de ingangs- en uitgangssignalen
Ingangssignalen
- krukas (magnetisch en hallgever)
- gaskleppositie
- watertemperatuur
- luchttemperatuur
- turbo / barometrische druk
- lambda
- oliedruk
- benzinedruk
- olietemperatuur
- accuspanning
- 3 x ingang te programmeren door de gebruiker
- schakelaar voor launch control
- schakelonderbreking
- wheel speed voor onaangedreven wiel
Uitgangssignalen
- 2 x ontstekingseindtrap jou transistor ontst.
- 2 x injectoreindtrap
- toerental
- benzinepompenrelais
- koelvin / Aux2 / turbodrukregelventil
- Stationair klep (via 2e injectie-eindtrap)
- Schakellamp
Dus eindtrap en benzine zouden geregeld moeten zijn.
Ik denk dat het in de DTA zit, dan wel een stekker ergens los.
(je hebt een 12v op de ingang van de DTA staan met starten ?)
Zekeringen nagekeken?
Suc6!
heb dit nu even snel doorgelezen..
zou je niet beter af zijn met een G60 digifant kabelboom en ecu..
al de rommel eraf slopen die ´je maat´ op en aan de motor geknoopt heeft..
en vanuit een kaal blok beginnen..de motorkabelboom van een G60 kan iemand uitdunnen tot het hoognodige voor je..(was dat niet Pewi of Pepi VW team) ..
ik meen dat de g60 ecu enkel constante + en geschakelde + nodig heeft..en een paar dingen om de brandstofpomp etc aan te sturen..
deze ombouw is door zoveel mensen al zoveel keer gedaan..
onder andere door Yuli..
feitelijk is dat gemokker met die DTA computer geen oplossing lijkt me..
ook veel te uitgebreid /modern voor de motor ..
het kastje op de laatste foto is je stationairregel transistor..Google op 'DLS' VW dx motor..
regelt de vervroeging van het onstekingstijdstip bij gedimt groot licht..
Met een dta kabel en laptop kan je zien of er daadwerkelijk wat aangestuurd word. Maar als ik al zie dat er wel de moeite is genomen om dta te installeren maar niet om de rotorontsteking te vervangen voor een setup met disbobine dan vraag ik me af of het wel is gedaan met iemand met voldoende kennis van zaken. Ik ben fan van dta en heb het talloze malen gebruikt maar ik zie totaal niet waarom je het zou gebruiken op een vrij standaard G60 motor. Mijn advies: Koop een G60 ecu met draadboom en bijbehorende sensoren en bouw hem terug.
Waarom het DTA, omdat waar ik de motor van overgenomen heb,(heb er eerst mee gereden en dan hebben we hem uitgebouwd) dat systeem erop had en achteraf zei de persoon die men motor heeft ingebouwd van dat eventueel mee over te nemen, omdat het ook ineens op die motor afgestemd was, dus heb ik het laten opsturen. Vermogen stond op 195pk. Dus heb er ook wel wat voor betaald, dus graag zou ik het willen gebruiken,maar als het echt niet anders kan wil ik wel overwegen.
Zal straks eerst nog wat foto's posten van stekkers die niet aangesloten zijn zoals de idle valve en nog één dacht ik.
Merci voor de hulp alvast, en als het echt niet lukt met dat DTA , dan zal het digifant worden.
Maar nog eens heb er wel wat voor betaald dus zou leuk zijn om het werkend te krijgen.
Je verwijst naar een groene kabel maar ik zie die niet op je laatste foto!
Je hebt het DTA er op zitten, ik zou sowieso eerst proberen het werkend te krijgen zoals het nu is. Dat systeem moet kunnen de ontsteking aansturen dus erg ingewikkeld zal het niet zijn.
Begin met het volgende: check of de pin voor de ontstekingseinddtrap bezet is op de stekker van het ECU. Volg de draden die op klem 1 van de bobine vertrekt, zullen er waarschijnlijk meerdere zijn. Eentje zou naar je toerenteller moeten lopen. Een andere naar je DTA ecu, en dan zou er ook nog eentje naar je relais moeten gaan. Die naar het relais en de toerenteller kunnen ergens afgetapt zijn, hoeven niet per se te vertrekken bij klem 1.
Ik zou ook even in het DTA kijken (software) kijken. Mij lijkt dat ofwel de ontsteking niet gaat aangesloten zijn aan het DTA, ofwel ergens in de programmatie van het DTA iets mis gaat zijn. Zoals sixpack zegt, kan best ergens een stekkertje los zitten ofzo.
Foto van de groene kabel, niet aangesloten en komt van de transistorontsteking.http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20180927_210509_resized.jpg
Van de bobine +
1 zwarte gaat naar de fiche links van de blauwe in de zekeringkast
1 zwarte naar de transistorontsteking
Van de bobine -
Zwart met rood ook naar die fiche links van de blauwe in de zekeringkast, naast die zwarte die van bobine + komt
Zwart met rood die naar DTA gaat
En dan die groene die van de transistorontsteking komt niet aangeslotenhttp://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/golf1.jpg
Dan een paar foto's van kabels die niet aangesloten zijn.http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/golf7.jpghttp://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/golf6.jpghttp://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/golf5.jpg
En foto hieronder die fiche zouden in elkaar moeten denk ik.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/golf10.jpg
Foto van een kastje meegeleverd met het DTAhttp://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/golf9.jpg
Dan de Foto hieronder de fiche van idle valve niet aangesloten maar omdat de onstekingsregelaar niet is geplaatst bij mij, was bij de auto waar de motor uitkwam ook niet. Pin 9 & 31 komt van die fiche, maar zoals ik kan zien staat die ook normaal in verbinding met de pomprelais zoals je kan zien op de foto.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/golf13.jpg
In Dta met laptop kan ik niet zien, heb die kabel niet!
Hopelijk allemaal een beetje duidelijk.
Dan een paar foto's van kabels die niet aangesloten zijn.http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/golf7.jpg
Dat is de idle valve
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/golf6.jpg
Lijkt me watertemp sensor ofzo
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/golf5.jpg
Hier zie ik al direct de connector van de hallsensor los liggen (die zwarte), die hoort op de verdeler te zijn aangesloten. Die groene en blauwe weet ik zo niet direct, op mn 16V zit er op de zijkant van het blok naast de verdeler ook een blauwe tweepolige stekker en dat is olietemperatuur geloof ik.
En foto hieronder die fiche zouden in elkaar moeten denk ik.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/golf10.jpg
Die lijken me inderdaad in mekaar te moeten.
Verder zou ik eens proberen die groene draad ook aan te sluiten op de - van de bobine. Je kan die gemakkelijk uit de plastic connector klikken, bestudeer het maar even. Zit een plastic lipje in dat je met een schroevendraaier kan omhoog lichten.
In ieder geval is het wel duidelijk dat er toch een paar vreemde dingen aan de hand zijn met het elektrisch systeem.
Ok ik ga het volgende dan proberen.
Ik zal die 2 fiche in elkaar steken.
Groene draad mee verbinden aan de min van de bobine.
En de halsensor aansluiten op de verdeler als de fiche erop past.
En als ik nu die idle valve nu eens even insteek aan de ontstekingsregelaar om die zien of ik dan stroom krijg, of gaat dat er niets mee te maken hebben?
Ok ik ga het volgende dan proberen.
Ik zal die 2 fiche in elkaar steken.
Groene draad mee verbinden aan de min van de bobine.
En de halsensor aansluiten op de verdeler als de fiche erop past.
En als ik nu die idle valve nu eens even insteek aan de ontstekingsregelaar om die zien of ik dan stroom krijg, of gaat dat er niets mee te maken hebben?
Heb al hetgeen hierboven geprobeerd en geen resultaat.
Enkel de idle valve kon ik niet inpluggen om te zien, want de fiche past niet.
Ik denk nu toch dat het moment is aangebroken om hier te vragen "wie heeft er hier tijd en zin om hier eens naar te kijken?" Ben van Lier provincie Antwerpen
Uiteraard tegen vergoeding!
Daarnet toch nog even proberen te starten,met behulp van men vriendin(die komt al helpen om dat ik bijna zowat woon aan de golf :D ) en 2 keer heeft de benzinepomp na gedraaid.
Wel maar 2 keer, na een 5 start pogingen...
Maar dat wil zeggen dat er dan een vonk is geweest of niet?
Dat ga ik sewes nog eens nakijken...
Zo frustrerend :shake:
Toch nog eens de pomp getest en wat ik heb ondervonden is, dat als ik het contact gewoon opzet meerdere malen achtereen, de één keer gaat de pomp voor 2s, en de andere keer niet, dan gaat ie voor een 5x wel en dan weer een aantal keer niet. Dus heb de test nog eens gedaan relais eruit en doorverbonden met een draad en dan loopt de pomp perfect.
Dus zou de relais toch niet goed werken?
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20180929_184458_resized.jpg
Maar dit bepaald toch niet dat er vonk of geen vonk is, of toch wel?
Heb ook al ergens gelezen dat de contactpuntjes in de verdeelkap slecht kunnen zijn, als de auto niet wil starten.
Ga wel zorgen dat ik zo'n DTA kabel kan vinden om in de ecu eens te kijken,program heb ik wel dus.
vagg freak
29-09-2018, 18:33
Zitten geen contact puntjes in.
Waar staat de auto
Zitten geen contact puntjes in.
Waar staat de auto
In de verdeelkap zitten toch contactpuntjes dacht ik, waar de rotor draait?
Auto staat in Lier, Provincie Antwerpen
Die contactjes in de verdeelkap zouden in principe niet ervoor mogen zorgen dat het relais ook niet/soms wordt uitgestuurd. Als je zegt dat het soms wel werkt en soms niet dan denk ik eerder aan een bekabeling probleem.
Ik wil er altijd wel eens naar kijken, ben van Leuven dus is niet super ver. Kan wel pas ten vroegste volgend weekend.
alles goed en wel
ik zit dit nogmaals mee te lezen..
ar1g3 ,,je doet je best..maar ik krijg het idee dat je niet weet wat een GTI met elektronische ontsteking allemaal al aan boord heeft geen puntjes namelijk'..en dat geeft niks maar daar help je hem niet mee..helemaal niet kwaad bedoelt tegenover jou absoluut niet..
het stoort me veeeeel meer ,dat er op dit forum 100erden gasten zitten die VW specialist zijn ,toch zeker qua de oudere types Golf 1-2 ,Corrado etc etc..
die deze auto met een goede kabelboom binnen het uur lopend hebben..
nu zegt er niemand /zwijgt iedereen..
waar is iedereen nu?
zal ik eens reageren op een topic van iemand ,en zeggen dat de BBS velgen volgens mij Lenso's zijn...
dan heb ik 500 man op mijn nek ,en 60 inbox berichten..
kom op specialisten ..waar is iedereen..?
baard aan het bijknippen?..surfplank op de imperial aan het binden op je keirotte Jetta 1 diesel?
nou waar zijn de mannen..
die achteraf zeggen als zijn Golf afbrand ,neee het was zwart aan massa...
Die contactjes in de verdeelkap zouden in principe niet ervoor mogen zorgen dat het relais ook niet/soms wordt uitgestuurd. Als je zegt dat het soms wel werkt en soms niet dan denk ik eerder aan een bekabeling probleem.
Ik wil er altijd wel eens naar kijken, ben van Leuven dus is niet super ver. Kan wel pas ten vroegste volgend weekend.
Dat is goed voor mij, welke dag zou je kunnen komen zaterdag/zondag?
Zal je mijn adres en gsm via PB doorgeven.
Hmm, jij woont nog geen 15min van degene van de garage waar mijn golf 3,5j gestaan heeft, straks ken je hem toevallig nog!
alles goed en wel
ik zit dit nogmaals mee te lezen..
ar1g3 ,,je doet je best..maar ik krijg het idee dat je niet weet wat een GTI met elektronische ontsteking allemaal al aan boord heeft geen puntjes namelijk'..en dat geeft niks maar daar help je hem niet mee..helemaal niet kwaad bedoelt tegenover jou absoluut niet..
het stoort me veeeeel meer ,dat er op dit forum 100erden gasten zitten die VW specialist zijn ,toch zeker qua de oudere types Golf 1-2 ,Corrado etc etc..
die deze auto met een goede kabelboom binnen het uur lopend hebben..
nu zegt er niemand /zwijgt iedereen..
waar is iedereen nu?
zal ik eens reageren op een topic van iemand ,en zeggen dat de BBS velgen volgens mij Lenso's zijn...
dan heb ik 500 man op mijn nek ,en 60 inbox berichten..
kom op specialisten ..waar is iedereen..?
baard aan het bijknippen?..surfplank op de imperial aan het binden op je keirotte Jetta 1 diesel?
nou waar zijn de mannen..
die achteraf zeggen als zijn Golf afbrand ,neee het was zwart aan massa...
De puntjes die ik bedoel zijn degene in de verdeler waar de rotor langsdraait, dat noemen ze toch contactpuntjes dacht ik?
Ik,wil "ar1g3" de kans geven om het eens door hem te laten bekijken.
Als het niet lukt dan zal ik het DTA Losmaken(dat is er op 2min uit)
En als dan iemand voor mij zo'n kabelboom kan maken/fixen zou dan geweldig zijn.
Motor ruimte zou me deels lukken, maar die electronica gaat men petje te boven.
Ik zal anders ook eens de persoon mailen waar de motor en DTA van komt, en vragen hoe het bij hem was. En misschien heeft hij die DTA kabel nog.
Nu al die andere fiches die loshangen aan de motor is volgens mij dan allemaal van de originele kabelboom van de Gti, klopt het wat ik zeg?
Nu heb ik mijn mails eens bekeken waar ik de motor en dat van gekocht heb.
En vermelde wel dat de krukassensor 0,3mm Voor het beste signaal ,kan hier misschien het probleem zitten?
Heeft dit invloed op het starten en het geven van een vonk?
Heb ondertussen de sensor bekeken, en deze staat er toch 4 tot 5mm af, zou dit hopelijk het probleem kunnen zijn? Slecht signaal dan.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20180930_091450_resized.jpg
Dan foto's van de kabel van de krukassensor waar ik het eerder over had, die heb ik van het spruitstuk moeten trekken, want die was er tegen gesmolten.
Heb die haren van de kabel moeten prutsen, kan de kabel binnenin ook beschadigd zijn door de warmte.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20180930_091725_resized.jpghttp://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20180930_090233_resized.jpg
Aan de hand daarvan kan ik er wel van uitgaan dat de motor bij hem wel degelijk gedraaid heeft.
Ik blijf zoeken en proberen :)
@heinz ik heb het over de contacten in de verdeelkap waar de rotor langs draait om de spanning naar de vier bougies te verdelen :thumbup:
Ik ben het wel roerend met je eens over het gebrek aan input hier op het forum soms. Zo veel mensen met kennis, maar er wordt zo weinig van gedeeld.
@mk1_er die kabel van de krukassensor zou wel eens de boosdoener kunnen zijn. Als hij vastplakte aan het spruitstuk is de kans groot dat het binnenin de kabel ook gesmolten is en dat er kortsluiting ofzo is. Kan ook verklaren waarom hij gedraait heeft en nu niet meer wil draaien.
Als ik deze vervang zal/kan dan het probleem opgelost zijn?
Of heeft dat niets te maken met dat een auto al dan niet een vonk krijgt?
En kan je de kabel apart vervangen of hangt die vast aan de sensor, zodat je een heel nieuw stuk met sensor en al moet vervangen?
Zal eens kijken hoe dat ik de sensor dichter krijg al eventueel.
Stap1: Laat de auto met rust, het proberen van stekkers ed leid tot niets behalve dat je kans maakt op sluiting.
Stap2: Zet de computer aan en bestel een communicatiekabel bv deze: https://www.ebay.co.uk/itm/DTA-Ecu-USB-Comms-Programming-Mapping-Cable-Diagnostics-Settings/192595405214?hash=item2cd794a99e:g:1V8AAOSwnlFaX0kv
Stap3: Installeer DTASwin op je computer
Stap4: Nu kan je kijken of er een krukassignaal binnenkomt, of de spanning hoog genoeg is, of de injectoren en ontsteking aangestuurd worden etc.
EnVeeZee
30-09-2018, 13:09
Dan een paar foto's van kabels die niet aangesloten zijn.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/golf7.jpg
dat is de stekker die normaal naar de STK gaat die bij jou ontbreekt, zie mijn eerdere post.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/golf6.jpg
lijkt me een oliedruksensor / schakelaar die meet op een aftakking, direct voor olietoevoer richting lader. Deze bewaakt een lage druk en laat een zoemer in je dash af gaan als hij beneden een vaste waarde komt om de lader van voldoende olie te voorzien.
De oliedruk (normaal bereik) wordt normaal gemeten op de warmtewisselaar waar je oliefilter in geschroefd zit. Deze stuurt volgens mij dezelfde zoemer.
bij mijn weten hebben deze beide geen effect op het wel of niet lopen van je auto.
@Melg60
Je hebt volkomen gelijk!
De krukassensor die stond los blijkbaar, en heb ik ook moeten uitpassen zodat die recht op de poelie uitkomt en staat er nu op 0,25mm afstand er vanaf.
Kabel ga ik vandaag of morgen bestellen en de software zal ik alvast downloaden.
Jij had het eerder ook over een disbobine, heb je deze dan nog voor een g60 motor?
@EnVeeZee
Die STK was bij de vorige ook niet aangesloten, reden weet ik niet meer, ik ga hem is mailen daarover.
Ik noemde dat op want:
De krukassensor bij jouw dta setup heeft ongeveer dezelfde functie als de hallgever in de originele setup (vandaar dat de hallgever in de ontsteking niet aangesloten zit) met een krukassignaal (= toerental en positie) kan dta de ontsteking aansturen. Bij jouw gaat dat via de originele bobine en de originele rotor/verdeelkap, beter is het om direct een disbobine aan te sturen. Voor nu moet je dit even vergeten, ga geen dingen veranderen voordat je precies weet wat er aan de hand is. Zodra je kabel hebt kan je me wel appen of bellen op 06 29077501
Dat is begrepen.
Doe veel opzoekwerk nu omtrent de ontsteking en begin wel één en ander te begrijpen maar toch...
In ieder geval heb ik de persoon gemaild waar ik de motor en DTA van heb met de vraag van, dat hij eventueel die kabel nog heeft, en waarom het nu weer was dat die STK niet was aangesloten bij hem.
Als hij die niet meer heeft of antwoordt,dan bestel ik ten laatste dinsdag die kabel, bijna 2 weken voor je die kabel hebt,dus ik ga niet te lang wachten.
Je mag dan zeker een telefoontje verwachten,bedankt alvast!
Als ik deze vervang zal/kan dan het probleem opgelost zijn?
Of heeft dat niets te maken met dat een auto al dan niet een vonk krijgt?
Mogelijk. Maar zoals MelG60 aangeeft ben je beter af eerst die computer eens uit te lezen. Dan weet je zeker of hij wel of niet signaal krijgt, enz. Anders ga je af op vermoedens. En op vermoedens afgaan en zeggen dit deel is stuk en als ik het vervang is mijn probleem opgelost, kan een kostelijke hobby worden ;)
In geval van de krukassensor moet je waarschijnlijk de sensor mee vervangen, zal één geheel zijn gok ik, en ik weet niet hoeveel die kost maar ik weet wel dat als je met sensoren enz begint het soms erg kostelijk kan zijn.
Allereerst ben ik het geheel met Mel eens, regel die kabel zodat je kan zien wat de ECU aan signalen binnen krijgt.
Zoals EnVeeZee al zei, hebben de STK en oliedruksensor op de kop geen effect op het wel of niet starten.
Wat betreft de krukassensor kabel, indien deze kabel met een stekker op de sensor is aangesloten, kun je deze alvast doormeten van stekker tot stekker, dan weet je in ieder geval zeker of deze nog goed is.
Heb je een stroboscoop om je timing te checken? Zo niet, schaf deze alvast aan (of wellicht van iemand lenen) wat zonder kun je niet checken of de werkelijke timing overeenkomt met wat de DTA ziet en dit is toch wel cruciaal voor je verder gaat zoeken.
Allereerst ben ik het geheel met Mel eens, regel die kabel zodat je kan zien wat de ECU aan signalen binnen krijgt.
Zoals EnVeeZee al zei, hebben de STK en oliedruksensor op de kop geen effect op het wel of niet starten.
Wat betreft de krukassensor kabel, indien deze kabel met een stekker op de sensor is aangesloten, kun je deze alvast doormeten van stekker tot stekker, dan weet je in ieder geval zeker of deze nog goed is.
Heb je een stroboscoop om je timing te checken? Zo niet, schaf deze alvast aan (of wellicht van iemand lenen) wat zonder kun je niet checken of de werkelijke timing overeenkomt met wat de DTA ziet en dit is toch wel cruciaal voor je verder gaat zoeken.
Kabel voor DTA is besteld en zal hem deze week nog moeten aankrijgen.
Kende het niet maar is deze goed?
https://www.hbm-machines.com/producten/apart/acties/hbm-stroboscoop-timinglamp-voor-ontsteking?
Deze week ben ik niet thuis dus van 't weekend als eerste DTA uitlezen met behulp van Melg60.
Hopelijk komt daar iets uit.
Voor de rest heb ik nog wel wat te doen,
Checken dat alles zowat vast staat, ic buizen verplaatsen dat mijn batterij op de originele plaats kan staan. En de ambrayage kabel versteken want als ik deze intrap blijft deze met het haakje langs binnen aan de carroserie hangen.
En ook de gaskabel aan de pedaal zit niet vast met dat haakje, ook nog uitvogelen hoe dat bevestigt moet worden.
Schroefset verstellen staat vooraan 3 cm hoger dan achteraan. Kan men nog wel wat bezig houden.
Man man, waar heb ik dit aan verdiend :shake:
Maar dankzij dit forum ben ik wel hoopvol dat het in orde komt :thumbup:
Man man, waar heb ik dit aan verdiend :shake:
Niet om haat te promoten maar schrijf een review op zijn google pagina van zijn zaak, zo hetgeen je vindt als je de naam van zn bedrijf intikt op Google. Mensen zien dat direct als ze openingsuren, adres, telefoon, etc zoeken. Zo waarschuw je anderen voor dit soort dingen.
Wat betreft die stroboscoop lamp, ik zou een ander model kiezen. Ik zie hier geen draaiknop op om de voorontsteking te regelen. Kan me vergissen maar denk niet dat je met deze veel gaat zijn. Een auto heeft altijd een bepaalde hoeveelheid voorontsteking en die moet je op de lamp kunnen instellen zodat de lamp juist timed.
Niet om haat te promoten maar schrijf een review op zijn google pagina van zijn zaak, zo hetgeen je vindt als je de naam van zn bedrijf intikt op Google. Mensen zien dat direct als ze openingsuren, adres, telefoon, etc zoeken. Zo waarschuw je anderen voor dit soort dingen.
Wat betreft die stroboscoop lamp, ik zou een ander model kiezen. Ik zie hier geen draaiknop op om de voorontsteking te regelen. Kan me vergissen maar denk niet dat je met deze veel gaat zijn. Een auto heeft altijd een bepaalde hoeveelheid voorontsteking en die moet je op de lamp kunnen instellen zodat de lamp juist timed.
Dat kan ik misschien wel doen ik ga dat wel eens bekijken.
Ik zal geen alleenstaand geval zijn lijkt me.
Een Audi Quattro 90 coupé ik denk dat die er al 2jaar staat, zonde want is mooie auto.
En golf 3 vr6 een 1,5j.
Ok stroboscoop met draaiknop,deze goed dan?
https://www.bol.com/nl/p/vidaxl-stroboscoop-xenon-210069/9200000022192997/
Niet de duurste,maar voor de keren dat ik het nodig heb zal het wel voldoen zeker?
Ik heb zelf deze: https://www.ebay.com/itm/AccuSpark-BLACK-Professional-Timing-Light-With-Digital-Advance-and-Rev-Counter/111945334787?epid=1753653085&hash=item1a10764003:g:YhcAAOSwMqBaaxGu
Was wel wat duurder, maar ik heb er veel plezier van. Ik heb gemerkt dat je deze, zeker met standalone, toch vaker nodig hebt dan van te voren gedacht.
Ok stroboscoop met draaiknop,deze goed dan?
https://www.bol.com/nl/p/vidaxl-stroboscoop-xenon-210069/9200000022192997/
Niet de duurste,maar voor de keren dat ik het nodig heb zal het wel voldoen zeker?
Ja dat is het type dat ik bedoel! Is heel basic maar daar kan je al ver me komen. Het type waar Extremy naar verwijst is natuurlijk nog beter.
Ik heb zelf deze: https://www.ebay.com/itm/AccuSpark-BLACK-Professional-Timing-Light-With-Digital-Advance-and-Rev-Counter/111945334787?epid=1753653085&hash=item1a10764003:g:YhcAAOSwMqBaaxGu
Was wel wat duurder, maar ik heb er veel plezier van. Ik heb gemerkt dat je deze, zeker met standalone, toch vaker nodig hebt dan van te voren gedacht.
Wat is de reden dat je dat zoveel moet regelen?
Bij andere auto's moet je dat toch niet doen.
Wat is de reden dat je dat zoveel moet regelen?
Bij andere auto's moet je dat toch niet doen.
Puur even naar mijzelf kijkend, ik ben iemand die regelmatig dingen aan de motor wijzigt/ uitprobeert/ verbetert/ verneukt.
Wanneer iets maar enigszins de timing heeft kunnen beïnvloeden, check ik dit altijd, al is het maar voor de gemoedsrust.
De meeste mensen met een standalone ecu, gaan hiervoor omdat ze van de flexibiliteit van zo'n systeem houden. Over het algemeen, even heel generaliserend, houden deze mensen er net als ik van om regelmatig dingen aan de motor te wijzigen.
Bovenstaande geldt uiteraard ook voor fanatieke hobbyisten met een 'standaard' ecu. Timing is gewoon erg belangrijk en moet je controleren, als de kans er enigszins is dat deze is veranderd.
Voor mij is deze, wat luxere, timing gun dan ook een fijne aanwinst.
Ben jij iemand die, na het laten afstellen, gewoon wilt rijden en verwacht je verder niet veel te gaan sleutelen. Dan is de luxe versie overbodig en zou ik overwegen om er even één te lenen.
Het is niet de bedoeling om constant aan de motor te sleutelen, maar aangezien het een g60 is zal het sleutelen er wel gaan bij horen.
Maar heb de stroboscoop besteld en zal vrijdag moeten aankomen en de kabel voor het DTA zal morgen moeten toekomen.
En hopelijk komt er nu vlug uitsluitsel wat er aan de hand is waarom de golf niet wil starten.
@MelG60
Heb het DTAswin alvast gedownload.
Is het normaal dat je dit niet open krijgt?
Of waarschijnlijk zal dit enkel alleen opengaan als je het DTA aansluit?
Aan de bekabeling is er me nog iets opgevallen, dat het blauwe kabeltje die ook van de alternator komt nergens is aangesloten, waar moet deze aan?
Lijkt me een fiche die ergens aan sensor moet dan ...
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20181005_195052_resized.jpghttp://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20181005_194924_resized.jpg
blauwe kabeltje verzorgt de excitatie van de alternator als ik me niet vergis. dat hoort naar je dashboard te lopen geloof ik, gaat naar het lampje van de batterij en het contactslot en van daar naar de plus van de batterij. Hoe het precies werkt is al jaren geleden voor me, zou een schema moeten bekijken daarvoor. Maar uiteindelijk komt het erop neer dat je alternator een laadstroom nodig heeft anders gaat die geen spanning opwekken en je batterij niet laden. En die laadstroom komt via dat blauwe kabeltje. Waar hangt het andere eind nu?
blauwe kabeltje verzorgt de excitatie van de alternator als ik me niet vergis. dat hoort naar je dashboard te lopen geloof ik, gaat naar het lampje van de batterij en het contactslot en van daar naar de plus van de batterij. Hoe het precies werkt is al jaren geleden voor me, zou een schema moeten bekijken daarvoor. Maar uiteindelijk komt het erop neer dat je alternator een laadstroom nodig heeft anders gaat die geen spanning opwekken en je batterij niet laden. En die laadstroom komt via dat blauwe kabeltje. Waar hangt het andere eind nu?
Zoals je kan zien vertrekt het kabeltje van de alternator, en einde is de fiche dat je ziet, dus nergens aangesloten.
Maar tot ik mijn kabel voor DTA niet heb doe ik niets meer aan de bekabeling.
Zou nu aan het volgende willen beginnen.
Zoals je kan blijft het haakje van de embrayage kabel aan de binnenkant van de carrosserie hangen als ik de pedaal loslaat en de pedaal schiet daarna terug.
Ik heb precies de indruk dat die kabel onder een verkeerde hoek binnenkomt, althans gaat die door de dezelfde opening als de originele, want er zijn geen andere openingen in de buurt.
Maar die staat in soort V vorm.
Als ik dat in orde krijg kan ik mijn schakelstangen afregelen.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20181002_131842_resized.jpghttp://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20181002_131818_resized.jpg
Ook de gaskabel, kan ik nergens een deftige foto vinden van hoe die juist moet aangesloten worden, iemand een foto hiervan?
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20181002_131852_resized.jpg
En zo zijn er nog een aantal zaken :shake: maar beetje per beetje...!
Roy16VG60
06-10-2018, 17:56
Er hoort een rubber busje in dat oog waar je het haakje van de gaskabel in haakt.
Deze:
http://www.volksparts.eu/contents/nl/p1256_431721559.html
Er hoort een rubber busje in dat oog waar je het haakje van de gaskabel in haakt.
Deze:
http://www.volksparts.eu/contents/nl/p1256_431721559.html
Merci, gaan we alvast bestellen :thumbup:
Als je DTAwin opent zonder de connectie met de ecu dan blijven er inderdaad een hoop functies dicht.
De kabel met het oogje zit verkeerd aangesloten op het pedaal en daarom schaaft hij tegen de doorvoer aan
Je moet het oog van de haak af halen en het tussen het sleufje duwen dat iets lager op het pedaal zit
Daarna duw je er een pen in met een borgring aan de andere kant zodat hij er niet meer uit kan
Deze foto,s heb ik gemaakt van mijn golf in toen ik hem voor de restauratie uit elkaar haalde
Misschien dat het zo wat duidelijker wordt
http://www.volksforum.com/albums/files/3/0/9/1/6/F89B49E3-79BC-4F99-85AA-F069067E29B5.jpeg
En dit is de andere kant van het pedaal
http://www.volksforum.com/albums/files/3/0/9/1/6/D2252902-E604-4CAA-A9B7-82E27BBC72D6.jpeg
Hier zit er een splitpen in maar dat moet eigenlijk een clipje zijn , dat is bij mij gebeurd met het opbouwen van de auto
Het onderdeel nummer van de pin is N90051201
Het onderdeel nummer van de clip is N90254701
Gewoon even de nummers op Google intikken en dan krijg je vanzelf verkoop punten te zien zoals deze
https://www.amazon.co.uk/Genuine-VW-pin-N-90051201/dp/B077LK8CF8
Ik heb ook nog een foto van het gaspedaal dan kun je zien hoe de kabel en het rubber bevestigd moet worden
http://www.volksforum.com/albums/files/3/0/9/1/6/C914E773-768C-4D9C-944A-F43C78E8A36A.jpeg
@Melg60
Bij men laptop gaat het volledig niet open, maar zal wel gaan zeker dat ik de kabel heb. Normaal maandag en dan hoor je wel van me.
En hopelijk heeft dien prutser daar niets aan gedaan/veranderd ...
@Ironvw
Bedankt,weeral iets dat in orde kan gebracht worden.
Wel een vraagje hierover, kan ik de kabel gewoon lossen?
Ik vermoed wel dat hier spanning opstaat, en dat ik hem los,en dat de kabel dat aan de hevel waar die aan vast hangt wegschiet ofzo.
Ik ga zoiezo eerst de stukken bestellen die ik nodig heb, vooraleer ik daar aan begin.
@Melg60
Wel een vraagje hierover, kan ik de kabel gewoon lossen?
Ik vermoed wel dat hier spanning opstaat, en dat ik hem los,en dat de kabel dat aan de hevel waar die aan vast hangt wegschiet ofzo.
Ik ga zoiezo eerst de stukken bestellen die ik nodig heb, vooraleer ik daar aan begin.
Normaal gezien mag die niet onder spanning staan. Die heeft een bepaalde hoeveelheid speling nodig om te zorgen dat de koppeling altijd volledig aangrijpt. Dus normaal kan je het zo losmaken
Roy16VG60
07-10-2018, 10:36
Een koppelingskabel staat juist altijd iets onder spanning. Anders veert het pedaal niet volledig terug.
Mooi project en knappe gti. Chapeau dat je alles zelf wil uitzoeken en proberen. Dat is de beste leerschool. Ik heb zelf ook alle info uit het net en dit forum verkregen. Ik heb op mijn laptop wel nog foto's van de aansluiting van de gaskabel. Toen ik nog schakelstangen had bij mijn g60 motor schakelde die ook heel stroef na de oobouw van mijn g1g60. Ik heb toen 4 bouten van de centrale plaat losgedraaid onder de schakelpook, dan alle versnelling genomen met de plaat los en ze dan weer vast gezet en toen schakelde de bak weer vlotjes.
Ondertussen het ik wel het schakrlsysterm met kabels van een golf 4 steken en dat is 10x simpeler te installeren.
Roy16VG60
08-10-2018, 09:21
Is er een reden dat je hem perse lopend wil hebben op dta? De originele digifant is eigenlijk zeer betrouwbaar en ook erg simpel draaiend te krijgen...
Erg leuk project :thumbup:
Een koppelingskabel staat juist altijd iets onder spanning. Anders veert het pedaal niet volledig terug.
Dat klopt maar dat hoort een verwaarloosbare spanning te zijn, juist genoeg om de pedaal terug te krijgen. Die zou in ieder geval gemakkelijk met de hand te overkomen moeten zijn.
@Shon;
Bedankt ,maar op foto ziet er alles beter uit dan in het echt hoor, bedoeling is ook nog om uiteindelijk te restaureren.
En die tip van het schakelsysteem van een golf 4 had ik,hier ook al meegekregen.
En zonder dit forum zou het mij zeker niet lukken, dus alle hulp en info welkom :thumbup:
Roy16VG60;
Reden is dat waar ik de motor van heb stak in een golf 2 en met dat DTA systeem, dus heb dat allemaal over genomen, na eerst een testrit gedaan te hebben, 195pk dat ging vlotjes :D Dus alles werkte ...
Dus heb er voor betaald, en hij heeft gedraaid volgens degene die hem ingebouwd heeft, maar om één of ander reden start hij ineens niet meer en heb ook geen vonk. Maar als ik het niet vind dan gaat het eruit, en dan is wel weg gesmeten geld :(
Sinaasboom
08-10-2018, 22:16
Is het geen optie om de auto weg te brengen naar een specialist ergens en hem daar in orde te laten maken in plaats van zelf tijd en geld erin te pompen. Specialist kost zeker ook geld maar dan kun je over een tijdje wel van je wagen genieten! Daartegen begrijp ik het natuurlijk wel als je er tegen op kijkt om hem weg te brengen door je slechte ervaringen...
In Maastricht / Gronsveld zit JRS Dub garage specialist in het ombouwen van golfjes :D Probeer alleen maar mee te denken..
Groetjes en sterkte!
@Shon;
Bedankt ,maar op foto ziet er alles beter uit dan in het echt hoor, bedoeling is ook nog om uiteindelijk te restaureren.
En die tip van het schakelsysteem van een golf 4 had ik,hier ook al meegekregen.
En zonder dit forum zou het mij zeker niet lukken, dus alle hulp en info welkom :thumbup:
Roy16VG60;
Reden is dat waar ik de motor van heb stak in een golf 2 en met dat DTA systeem, dus heb dat allemaal over genomen, na eerst een testrit gedaan te hebben, 195pk dat ging vlotjes :D Dus alles werkte ...
Dus heb er voor betaald, en hij heeft gedraaid volgens degene die hem ingebouwd heeft, maar om één of ander reden start hij ineens niet meer en heb ook geen vonk. Maar als ik het niet vind dan gaat het eruit, en dan is wel weg gesmeten geld :(
Het is zeker een optie, maar ik wil het eerst zo proberen.
En veel geld steek ik er nu niet in buiten enkel een kabeltje ofzo, maar dat kan natuurlijk ook al gauw oplopen.
Momenteel krijg ik hulp van MelG60 voor het omwille van het DTA , heb de kabel en kan in het management kijken, tot nu toe blijkt dat waarschijnlijk de krukassensor niet meer werkt.
Merci voor het meedenken,alle hulp is welkom :thumbup:
Is het geen optie om de auto weg te brengen naar een specialist ergens en hem daar in orde te laten maken in plaats van zelf tijd en geld erin te pompen. Specialist kost zeker ook geld maar dan kun je over een tijdje wel van je wagen genieten! Daartegen begrijp ik het natuurlijk wel als je er tegen op kijkt om hem weg te brengen door je slechte ervaringen...
In Maastricht / Gronsveld zit JRS Dub garage specialist in het ombouwen van golfjes :D Probeer alleen maar mee te denken..
Groetjes en sterkte!
Roy16VG60
09-10-2018, 19:51
Melchior heeft wat ik me herinner van vroeger veel ervaring met DTA. Gaat goedkomen dan :thumbup:
Nu ben ik vooral aan het opzoeken wat er zou kunnen zijn waarom ik geen vonk heb. (En lees opzoeken,ben niet meer aan de draden aan het klooien :) )
Dus kan toch aan de bobine liggen al meten de ohm waarden goed. Condensator kan kapot zijn. Contactpunten verdeler zouden niet goed meer kunnen zijn. Als ik het contact gewoon opzet draait de benzinepomp 2 van de 10 keer, dus denk ik dat er toch ergens iets moeten zijn van hetgeen ik hier bovenaan al heb opgenoemd dat een slecht contact zou geven en niet meer ,werkt.
Krukassensor is al vervangen maar nog altijd geen vonk.
Dus hoe kan ik bepaalde zaken/onderdelen uitmeten met de multimeter om te zien dat ze wel stroom geven/krijgen?
De motor heeft gedraaid dus er moet iets slecht werken of kapot gegaan zijn...
Roy16VG60
11-10-2018, 21:09
Condensator? Contactpunten? :confused:
Kun je het echt niet beter aan iemand met kennis ervan overlaten? Eind jaren 80 waaruit de G60 stamt was vrijwel alles reeds voorzien van electronische ontsteking...
Daarnaast zou het probleem redelijk eenvoudig te vinden moeten zijn, zo geavanceerd is het allemaal niet. Naast een stand om spanning te meten heeft een multimeter ook een stand om weerstand te meten. Gooi de accupool los en ga de verbindingen controleren aan de hand van een schema.
Condensator? Contactpunten? :confused:
Kun je het echt niet beter aan iemand met kennis ervan overlaten? Eind jaren 80 waaruit de G60 stamt was vrijwel alles reeds voorzien van electronische ontsteking...
Daarnaast zou het probleem redelijk eenvoudig te vinden moeten zijn, zo geavanceerd is het allemaal niet. Naast een stand om spanning te meten heeft een multimeter ook een stand om weerstand te meten. Gooi de accupool los en ga de verbindingen controleren aan de hand van een schema.
Condensator was ik inderdaad niet zeker of deze motor dat nog heeft.
Contactpunten daar bedoel ik mee die in de verdelerkap .
Als er iemand wl langskomen om te helpen,altijd welkom!
Het is mss een domme vraag maar je motor gaat toch rond als je start en je benzinepomp draaid dan ook even tijdens het starten? Hoor je een tik geluid bij de injectoren als je start? Want als de DTA je bezinepomp en injectoren wel aanstuurt maar je hebt geen onsteking dan zou ik de bedrading rond je bobine eens goed nakijken. Het kan natuurlijk ook dat de benzinepomp nog gewoon gestuurd word door een relais en los staat van je DTA mangement. Je zou zeker moeten weten dat het DTA systeem spanning krijgt bij het starten.. even in het elektrisch schema kijken welke draadkkeur de inkomde spanning op je dta systeem heeft en daar op meten bij het starten of contact opzetten mss ?
Het is mss een domme vraag maar je motor gaat toch rond als je start en je benzinepomp draaid dan ook even tijdens het starten? Hoor je een tik geluid bij de injectoren als je start? Want als de DTA je bezinepomp en injectoren wel aanstuurt maar je hebt geen onsteking dan zou ik de bedrading rond je bobine eens goed nakijken. Het kan natuurlijk ook dat de benzinepomp nog gewoon gestuurd word door een relais en los staat van je DTA mangement. Je zou zeker moeten weten dat het DTA systeem spanning krijgt bij het starten.. even in het elektrisch schema kijken welke draadkkeur de inkomde spanning op je dta systeem heeft en daar op meten bij het starten of contact opzetten mss ?
Motor gaat rond,maar zoals ik een paar keer heb aangegeven gaat de pomp maar 2 op 10 keer dat ik het contact draai. De pomp staat nog altijd apart op de originele relais.
De rode draad van men DTA is de inkomende spanning, dus hoe meet ik dat dan?
Jij was toch van Antwerpen dacht ik hé?
Als je wil en kan mag je altijd wel eens langskomen, iemand dat kennis heeft van die electronica gaat vlugger vinden waar de fout/probleem zit.
Motor gaat rond,maar zoals ik een paar keer heb aangegeven gaat de pomp maar 2 op 10 keer dat ik het contact draai. De pomp staat nog altijd apart op de originele relais.
De rode draad van men DTA is de inkomende spanning, dus hoe meet ik dat dan?
Jij was toch van Antwerpen dacht ik hé?
Als je wil en kan mag je altijd wel eens langskomen, iemand dat kennis heeft van die electronica gaat vlugger vinden waar de fout/probleem zit.
Mja het probleem is tijd.. ik heb mijn eige golf al maanden niet meer aangeraakt. Van waar ben je juist in de provincie Antwerpen?
Je kan je vriendin de auto laten starten en jij kan ergens op het koper van de rode draad je rode pen van de multimeter zetten en de zwarte pen ergens tegen het chassis of je massapunt bij je relais (bruine draden) dan zou je een 12vDC spanning moeten meten. Is dit goed dan krijgt je dta spanning. Dan kan je de negatieve pool van de dta nog nakijken of die ook aan het chassis of massa hangt... Als dat beide goed is kan je altijd een stap verder gaan zoeken. Massapunten zijn ook echt belangrijk. Van je batterij naar het chassis en naar de motorblok. Maar omdat je starter wel werkt verwacht ik dat dat wel in orde is..
Hoe meet ik of de bobine wel stroom doorgeeft?
De ohm waarden waren wel goed, maar kan binnenin nog altijd iets kapot zijn heb ik gelezen.
Ik weet dat je van de batterij plus even een kabel rechtstreeks naar de plus van bobine kan aansluiten om te zien dat die wel vonkt of zoiets klopt dat?
Kan iemand me zeggen hoe ik dat juist doe?
Mja het probleem is tijd.. ik heb mijn eige golf al maanden niet meer aangeraakt. Van waar ben je juist in de provincie Antwerpen?
Je kan je vriendin de auto laten starten en jij kan ergens op het koper van de rode draad je rode pen van de multimeter zetten en de zwarte pen ergens tegen het chassis of je massapunt bij je relais (bruine draden) dan zou je een 12vDC spanning moeten meten. Is dit goed dan krijgt je dta spanning. Dan kan je de negatieve pool van de dta nog nakijken of die ook aan het chassis of massa hangt... Als dat beide goed is kan je altijd een stap verder gaan zoeken. Massapunten zijn ook echt belangrijk. Van je batterij naar het chassis en naar de motorblok. Maar omdat je starter wel werkt verwacht ik dat dat wel in orde is..
Dat proberen we dan.
Ik ben van Lier
Hoe meet ik of de bobine wel stroom doorgeeft?
De ohm waarden waren wel goed, maar kan binnenin nog altijd iets kapot zijn heb ik gelezen.
Ik weet dat je van de batterij plus even een kabel rechtstreeks naar de plus van bobine kan aansluiten om te zien dat die wel vonkt of zoiets klopt dat?
Kan iemand me zeggen hoe ik dat juist doe?
Ook hier kan je hetzelfde doen. Starten en op de + pool van de bobine meten met je rode pen en de zwarte pen van meter op de massa. Ook hier zal je spanning moeten meten anders zal hij nooit starten. Ik denk dat er +15 ofzo op de bobine staat waar je op moet meten. Heb je nog een standaard g60 bobine eigenlijk of zit er bij het dta systeem een bobine bij? Ik heb wel geen idee wat de bobine doet als je er rechtstreeks 12v op zet. Probeer het eens en voorzie ook een goede massa op je bobine :D
Ook hier kan je hetzelfde doen. Starten en op de + pool van de bobine meten met je rode pen en de zwarte pen van meter op de massa. Ook hier zal je spanning moeten meten anders zal hij nooit starten. Ik denk dat er +15 ofzo op de bobine staat waar je op moet meten. Heb je nog een standaard g60 bobine eigenlijk of zit er bij het dta systeem een bobine bij? Ik heb wel geen idee wat de bobine doet als je er rechtstreeks 12v op zet. Probeer het eens en voorzie ook een goede massa op je bobine :D
DTA krijgt stroom volgens mij.
Bobine gaan we nu testen.
Bobine is volgens mij nog altijd de originele van de gti motor. Is deze misschien niet goed voor de g60?
DTA krijgt stroom volgens mij.
Bobine gaan we nu testen.
Bobine is volgens mij nog altijd de originele van de gti motor. Is deze misschien niet goed voor de g60?
Ik heb mij een g60 bobine gestoken. Maar hier ben ik geen specialist in. Maar hij heeft gedraaid zeg je .. dus
Ik heb mij een g60 bobine gestoken. Maar hier ben ik geen specialist in. Maar hij heeft gedraaid zeg je .. dus
Bobine getest rode pen op de +15 en de zwarte pen op het chassis en tijdens het starten geen 12v volt.
Probleem bij bobine dan?
Misschien eens een andere bobine proberen dan?
Want volgens deze link die ar1g3 heeft gegeven, gaat dit misschien de oorzaak zijn.
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=252666
Een bobine is blijkbaar niet zo duur, als jullie zeggen wat voor één ik nodig heb ga ik één halen.
Tenzij dat het ergens anders aan ligt dat ik geen 12v krijg
Van Limburg
12-10-2018, 10:12
Pg: 211905115d
Tenzij jou DTA niet de originele gebruikt..
Pg: 211905115d
Tenzij jou DTA niet de originele gebruikt..
Het is nog altijd de originele.
Zal deze gaan halen, bedankt
Roy16VG60
12-10-2018, 17:00
Bij originele systemen hangt de + van de bobine continu aan de + bij contact aan en tijdens starten.
De - van de bobine word dan geschakeld door het motormanagement.
Ik weet niet of dit bij Dta ook zo is maar misschien helpt dit je je probleem te vinden.
Bij originele systemen hangt de + van de bobine continu aan de + bij contact aan en tijdens starten.
De - van de bobine word dan geschakeld door het motormanagement.
Ik weet niet of dit bij Dta ook zo is maar misschien helpt dit je je probleem te vinden.
Er is inderdaad een min aangesloten van het DTA naar de bobine, en ook één naar de relais van de benzinepomp.
En de persoon heeft het DTA wel correct aangesloten, heb het schema nagekeken, meerdere keren zelfs en hij heeft een relais bij geplaatst zoals het hoort en één draad is afgetakt van een kabel die van de relais van de brandstofpomp komt.
Begin volgende week zou ik de nieuwe bobine aankrijgen die voor een g60 motor is voorzien.
Roy16VG60
12-10-2018, 20:17
Volgens mij zit er geen verschil in de originele gti/16v/g60 bobines. Wil natuurlijk niet zeggen dat hij niet kapot kan zijn...
golfcabriolet
13-10-2018, 12:42
bobines:
-golf 1 gti 211.905.115b
-Golf 2 GTI/G60 211.905.115d
-corrado 16v kr 211.905.115A
Roy16VG60
13-10-2018, 12:55
Oftewel; allemaal hetzelfde. De laatste letter is enkel de productrevisie. Als je nu bestelt krijg je waarschijnlijk voor ieder nummer een D revisie geleverd.
Heb even opgezocht hoe je de bobine kan testen met de accu als je er 12V opzet.
Nu heb ik dit gedaan en er komt geen vonk uit de bougie, heb 2 bougies getest en alle 2 geen vonk.
En dat is waarschijnlijk ook de reden dat de benzinepomp maar 1/10 keer een 3sec draait, door het contact op te zetten.
Had al een bobine besteld en op hoop van zegen dat dit het probleem gaat zijn.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/golf119.jpg
Fingers crossed!
Roy16VG60
14-10-2018, 07:15
De bobine kan inderdaad defect zijn maar... er is geen terugkoppeling van je bobine naar brandstofpomp. Dat met je brandstofpomp is dus een opzichzelfstaand probleem.
In ieder geval weer een stap verder :thumbup:
De bobine kan inderdaad defect zijn maar... er is geen terugkoppeling van je bobine naar brandstofpomp. Dat met je brandstofpomp is dus een opzichzelfstaand probleem.
In ieder geval weer een stap verder :thumbup:
Volgens onderstaande link zou dit wel zo zijn, want één draad gaat wel van mijn bobine naar de brandstofpomp.
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=252666
Ik hoop dat je ongelijk hebt :( ;)
Roy16VG60
14-10-2018, 10:27
Nee, klem 31b gaat naar de - (klem1) van je bobine, zelfde als die naar de ecu gaat. Hierdoor ziet het brandstofpomprelais dat er sturing is naar je bobine, niet of je bobine ook werkt.
Roy16VG60
14-10-2018, 10:36
Zo zit het origineel. Let op, de TSZ kan ook de ecu zijn. Het brandstofpomprelais krijgt zijn signaal dan ook van de “trigger” draad...
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20150605/1b2673689e677cd5cb5b3ba1d5fe6706.jpg
Zo zit het origineel. Let op, de TSZ kan ook de ecu zijn. Het brandstofpomprelais krijgt zijn signaal dan ook van de “trigger” draad...
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20150605/1b2673689e677cd5cb5b3ba1d5fe6706.jpg
Die TSZ is de module die in de paravaanbak zit(of hoe je het ok noemt) naast de motor van de ruitenwissers?
Dan is het mogelijk dat er in die TSZ module een defect zit misschien.
Nu eerst afwachten dat ik de nieuwe bobine heb en kijken wat dat zegt.
Zoals we hier zeggen"ben nog ni aan de nief patatten" :shake:
Roy16VG60
14-10-2018, 11:24
Dat is inderdaad die module maar die heeft een G60 origineel niet. De rest van alle Golf 2’s wel.
Op u tekening die groene draad die van de -1 komt en naar connectie 1 van de TSZ gaat is dat in werkelijkheid ook groen?
Denk van wel en die was bij mij niet meer aangesloten, maar wel een kabel die van het DTA komt.
Heb die op aanraden hier eens mee aangesloten maar deed ook niets.
Waarschijnlijk zal het via het DTA gaan... zal moeten wachten tot ik mijn bobine heb, en wachten duurt lang.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/golf3.jpg
@ Roy16VG60
Heb wat foto's van de TSZ genomen.
Er zijn nog maar 2 draden van aangesloten. De zwarte en de bruine. De rest is niet aangesloten.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20181016_141931_resized.jpghttp://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20181016_143106_resized.jpghttp://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20181016_143206_resized.jpg
Roy16VG60
16-10-2018, 14:27
Die word dan inderdaad niet meer gebruikt. Dat zal dan wel via de Dta lopen. Wel beunwerk om het zo weg te stoppen. Weinig moeite om alles weg te halen en een mooie nieuwe draadboom te maken. :rolleyes:
Ik zou de kans aangrijpen gelijk alles netjes in orde te maken. Als ik hier een auto binnen krijg met zulke bedrading dan trek ik direct alles eruit en maak ik een nieuwe veilige en betrouwbare kabelboom. ;) Wellicht dat je dan ook direct van je storing af bent?
Je zal niet de eerste zijn die z’n project net af heeft en het letterlijk in vlammen op ziet gaan...
Die word dan inderdaad niet meer gebruikt. Dat zal dan wel via de Dta lopen. Wel beunwerk om het zo weg te stoppen. Weinig moeite om alles weg te halen en een mooie nieuwe draadboom te maken. :rolleyes:
Ik zou de kans aangrijpen gelijk alles netjes in orde te maken. Als ik hier een auto binnen krijg met zulke bedrading dan trek ik direct alles eruit en maak ik een nieuwe veilige en betrouwbare kabelboom. ;) Wellicht dat je dan ook direct van je storing af bent?
Je zal niet de eerste zijn die z’n project net af heeft en het letterlijk in vlammen op ziet gaan...
Ben ik het wel mee eens! Is een hoop werk maar het is ook wel een pak ordelijker, en als je dan problemen hebt zoals dit dan is het ook een pak makkelijker zoeken! Als je dan bezig bent kan je direct zelf schema's tekenen waar nodig, zodat je ook gemakkelijk diagnose kan doen.
Wat betreft die bobine, ik vrees voor jou dat het hier niet aan gaat liggen. Toch niet als de weerstandwaarden die je gemeten hebt goed gemeten zijn. Stel er is echter kortsluiting tussen de wikkelingen van de spoelen, of een breuk ofzo, dan zou je dit zien bij de weerstandsmeting. Die bobine is eigenlijk niet meer dan een opgerolde koperen draad. Als die draad in orde is en de twee spoelen mekaar niet raken moet het werken.
@ Roy16VG60
Inderdaad, en daarom dat er ook nog zoveel stekkers losliggen in de motor ruimte, dat zijn die van de originele kabelboom.
Maar die 2 kabels die aan de module nog hangen zijn die nog nodig ? Volgens mij heeft die geen nut meer of brengt die nog stroom naar andere zaken in de zekeringkast ofzo?
Er zal zeker moeten gesnoeid worden in de bedrading, maar dat doe ik dan ook liever samen met iemand dat er ook wat weet van heeft.
@ar1g3
Dat van die bobine kan wel zijn,maar heb ze nu besteld en dan zien we wel.
En je lijkt wel wat te kennen van het electrische gedeelte, dus zullen we binnenkort maar eens afspreken ;)
Ondertussen is MelG60 mij aan het helpen met het DTA , maar heb een jumpbooster besteld, want de motor gaat te draag rond met het starten en trekt de accu naar beneden waardoor er bepaalde testen niet lukken, omdat het DTA daardoor geen stroom meer krijgt.
En natuurlijk is het ook niet makkelijk omdat het vanop afstand gebeurd. Maar ben hem al dankbaar dat hij wil helpen.
En ook nog even vermelden dat ik geen lamdasonde zie aan de uitlaat. Is dit normaal niet nodig?
Je had toch laatst een nieuwe accu gehaald?
Zo vaak gestart dat hij bijna leeg is of een lekspanning ergens?
Beter is het om hem standaard aan een acculader te leggen
(Mag een goedkope zijn van de action, die gaan bv na de accu vol te laden in druppel stand, ik heb er 3 van :rolleyes: meen een 12,- )
Probeer ook even dit:
Even (s'avonds) de multimeter op de accu zetten en meten/opschrijven
Smorgens ook nog eens meten, er mag niet veel verloren zijn.. (paar millivolt)
Tip: organiseer een BBQ (max 4-5 :D )voor clubleden die jou een zaterdag gaan helpen met de problemen, is gezellig, je leert allemaal wat en als het meezit loopt de auto voordat de BBQ aan staat :thumbup:
En suc6 maar weer! De aanhouder wint :thumbup:
Je had toch laatst een nieuwe accu gehaald?
Zo vaak gestart dat hij bijna leeg is of een lekspanning ergens?
Beter is het om hem standaard aan een acculader te leggen
(Mag een goedkope zijn van de action, die gaan bv na de accu vol te laden in druppel stand, ik heb er 3 van :rolleyes: meen een 12,- )
Probeer ook even dit:
Even (s'avonds) de multimeter op de accu zetten en meten/opschrijven
Smorgens ook nog eens meten, er mag niet veel verloren zijn.. (paar millivolt)
Tip: organiseer een BBQ (max 4-5 :D )voor clubleden die jou een zaterdag gaan helpen met de problemen, is gezellig, je leert allemaal wat en als het meezit loopt de auto voordat de BBQ aan staat :thumbup:
En suc6 maar weer! De aanhouder wint :thumbup:
De accu hangt al van in het begin aan een druppellader, dus dat is het probleem niet. Dat traag rond gaan van de motor was in het begin al.
Dat van die BBQ wil ik gerust doen hoor :)
Maar als de auto niet draait voor de BBQ is het geen vleesje hè :D
Roy16VG60
17-10-2018, 11:44
Zit je massaverbinding accu-koets-bak wel goed dan?
Is je startmotor niet te licht? Een G60 heeft een zwaardere startmotor ivm alles wat meelift op de multiriem.
Zo te lezen heb je meer problemen met het project dan alleen niet willen starten...
Massa zit goed, juist nagekeken.
Volgens mij is de startmotor degene die op de g60 stond, dat zal ik is even nakijken op de foto's van dat ik hem heb gaan halen.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20181017_131428_resized.jpg
Ge moest is weten hoe ik mijne kop in en onder de auto lig te steken :D
Maar er valt me telkens toch weer iets op!
Heb nog heel wat om hier te posten van zaken die niet in orde zijn, en gedaan door de man in kwestie. Ik word hier echt niet goed gezind van...? :mad:
Nu heb ik gemerkt dat de verdelerkap achteraan een grote scheur inzit, kan dit het probleem veroorzaken?
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20181017_132741_resized.jpg
Hahaha ja 😬 geen vleesch voordat de auto loopt..
Die scheur helpt in elkgeval niet mee nee..
Of is het die zwarte kap ? Dat is een bescherm/afdekkap
Dat maakt niets uit voor de werking in dat geval
Ja de kap waar de bougiekabels ingeplugd zitten.
Dacht het hier gevonden te hebben :shake:
The Skinnmeister
17-10-2018, 18:19
Ja de kap waar de bougiekabels ingeplugd zitten.
Dacht het hier gevonden te hebben :shake:
Volgens mij is het alleen in het zwarte toch, zoals al gevraagd door Sixpack?
Of is het rood/bruine ook gescheurd? dan moet je de kap wel vernieuwen.
Heb je een nr van de startmotor? Het nr op je foto kan ik niet helemaal ontcijferen waardoor ik niet kan zien welke toepassing deze heeft :redface: Anders kon ik dit mss al voor je uitsluiten.
The Skinnmeister
17-10-2018, 18:25
De nrs van Bosch die ik tegenkom voor een G60 zijn:
0986014820 of 0986016110, probeerde jouw nr te herleiden maar dat lukt niet helemaal, mss dat ik het verkeerd zie.....
Heb de kap er niet af gehad, omdat ik er net geen tijd meer voor had. Morgen zal ik ze er eens afnemen.
En best toch maar een nieuwe voor bestellen.
Voor de starter...
Dit is de nr die erop staat 2 339 303 222-722
Als je de 2 vooraan eraf laat kom ik op een starter voor een polo!
Maar zou vreemd zijn dat het daardoor zou komen, de starter is zo mee met de motor gekomen.
Maar dat kan ik pas met duidelijkheid zeggen dat ik morgen de foto's van het blok zien dat ik hem heb gaan halen.
Jaaah, wat zijn we hier blij zoals een klein kind, golfke draait :thumbup: :)
Had een Noco Genius gb70 startbooster aangeschaft.
Maar ondertussen ook nog wat tests gedaan zoals de bobine en bougies. Zelfs met de nieuwe bobine kreeg ik geen vonk!
Dus dan maar de bougies van men eg motor eruit genomen, en direct een vonk.
Dus bougies erin naft gaan halen voor de zekerheid, startbooster eraan paar keer moeten proberen en weg was hij :)
En nu gaat ook elke keer de benzine pomp, waarschijnlijk kreeg die een te zwakke stroom, dus ik ga wel moeten kijken hoe dat het komt dat de motor niet goed rond gaat op de accu alleen.
Stilletjes aan komen we er wel , en met hulp van dit forum :thumbup:
Dat is goed nieuws! Je hebt er ook heel watwerk in gestoken. Gek dat het aan zo een klein prul kan liggen als een bougie. Nu sta je er ergens.
Roy16VG60
20-10-2018, 19:33
Kijk goed je accu verbindingen na. Goed opschuren, beetje vet erop tegen corrosie...
De vraag is hoe komt dat 4 bougies niet werken?
Toeval of geen toeval, maar de man die de inbouw heeft gedaan zal het misschien wel weten. Soit, hij draait dat is het voornaamste...
@shon
Inderdaad, volgens mijn vriendin ben ik er vandaag 7u mee bezig geweest :screwy: en happy dat ze was :D
In de shop hadden ze de bougies niet uiteindelijk tot besef gekomen dat er in de eg motor nog staken.
@Roy16VG60
Ga ik doen. De accu stond altijd naast de auto omdat die er niet in kan door de ic buizen, en heb dit via startkabels(lees goedkope startkabels) gedaan, nu ga ik de ic buizen verleggen en de accukabels vernieuwen en verlengen en vet aandoen zoals je aangeeft.
En Melg60 gaat me verder helpen met het DTA, al veel hulp aan gehad.
Nu kunnen we stilletjes aan met de rest beginnen, zoals ik al had aangegeven, zijn er nog een aantal zaken die ik wil tonen die aangepast zullen moeten worden.
Als ik nu eindelijk tegen volgende zomer kan rijden ben ik tevreden.
En vorige week nog originele stoelen kunnen vinden ook in vrij goede staat. Alleen die zijkant aan bestuurderskant, maar daar ga ik wel een zwart lapje over naaien. Enkel de achterbank die stond er al in, dus die erbij was gaat waarschijnlijk de verkoop in.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20181014_125552_resized.jpghttp://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20181014_125601_resized.jpg
En nu had die toevallig toch ook nog een gti stuur zeker :)
Kan men spucknapf er ook uit.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20181014_125819_resized.jpg
Je kunt ook de stof van de achterbank gebruiken om de stoel te repareren, is mooier dan een lapje.
Je kunt ook de stof van de achterbank gebruiken om de stoel te repareren, is mooier dan een lapje.
Wat ik ook vergeten te vermelden was is dat op diezelfde stoel aan de achterkant in de rug een scheurtje in het leer zit van een 2 a 3 cm.
Maar ik ga het eens bekijken. De binnenkant wil ik zo origineel mogelijk houden.
Nu om op de motor terug te komen. Nu steken de bougies erin van de eg met de 3 elektroden.
Maar wil graag ineens nieuwe erin, welke moet ik nemen?
Rekening houdend met het vermogen van 195 pk en blijkbaar zitten er grotere injectoren in.
En volgens waar ik de motor van gekocht heb heeft die ook een sterkere benzinepomp moeten monteren omwille van de grotere injectoren, maar dat zal ik even afwachten als de tijd er komt dat ik een testrit kan maken, er zit dan ook al een accumulator onder.
Top dat ie loopt !! :cool:
check nog even de lekspanning ;-)
Mooi man, knap werk ! :thumbup: :cool:
The Skinnmeister
22-10-2018, 15:38
Netjes dat ie 't doet :thumbup: Bougie's zijn voor de G60 dacht ik altijd platina WR6DPO van Bosch......
Roy16VG60
22-10-2018, 15:48
Klopt, W6DP0.
Welke injectoren zijn er geplaatst trouwens? Grotere injectoren zijn totaal overbodig bij 195pk. Zijn er niet gewoon grijze g60 injectoren geplaatst?
The Skinnmeister
22-10-2018, 15:59
Klopt, W6DP0.
Welke injectoren zijn er geplaatst trouwens? Grotere injectoren zijn totaal overbodig bij 195pk. Zijn er niet gewoon grijze g60 injectoren geplaatst?
Kunnen ook groen zijn toch? Uit een Corrado?
Roy16VG60
22-10-2018, 16:03
Ja, dat zijn de originele. Rallye golf’s en een bepaalde reeks Golf G60’s hadden af fabriek de grijze die een wat hogere opbrengst hebben. Deze hadden ook een ecu met roze sticker.
The Skinnmeister
22-10-2018, 16:05
Ja, dat zijn de originele. Rallye golf’s en een bepaalde reeks Golf G60’s hadden af fabriek de grijze die een wat hogere opbrengst hebben. Deze hadden ook een ecu met roze sticker.
Ik leer hier ook bij :thumbup:
Netjes dat ie 't doet :thumbup: Bougie's zijn voor de G60 dacht ik altijd platina WR6DPO van Bosch......
check, deze gaan we bestellen :thumbup:
Klopt, W6DP0.
Welke weet ik niet, kan je het zien aan de hand van de foto? http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20181023_095945_resized.jpgOf moet je daar de injectoren voor uithalen?
En deze nokkenas zou erin zittenhttp://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20181023_100052_resized.jpg
Heb zelfs de papieren waar de motor uitkomt, is afkomstig van een golf syncrohttp://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20181023_100240_resized_500848.jpghttp://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20181023_100224_resized.jpg
En heb ook de uitdraai van de motorhttp://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20181023_100130_resized.jpg
Roy16VG60
23-10-2018, 16:47
Oei wat zonde! Is er een G60 Syncro voor gesloopt :eek:
Je injectoren zijn niet origineel. Als het grotere zijn dan zijn het de bekende Bosch redtops. Zijn voor jouw vermogen wel zwaar overkill maar wellicht wil je nog flink wat gaan tunen...?
Oei wat zonde! Is er een G60 Syncro voor gesloopt :eek:
Je injectoren zijn niet origineel. Als het grotere zijn dan zijn het de bekende Bosch redtops. Zijn voor jouw vermogen wel zwaar overkill maar wellicht wil je nog flink wat gaan tunen...?
Ik in ieder geval niet! En weet ook de historie niet waar de vorige eigenaar de motor hem van heeft.
Dat zou wel is kunnen aangezien de man alles bij Boschtuning heeft laten doen.
Voorlopig wil ik wel op dat vermogen dat hij nu zit blijven rijden, maar weet zelf niet wat de toekomst gaat brengen natuurlijk.
Daarom de vorige eigenaar van de motor een grotere of sterkere benzinepomp had gestoken.
Dat zal de reden zijn waarom hij nu niet soepel draait, op gas reageert hij niet en valt hij bijna stil van. Heb er een filmpje van.
https://youtu.be/hacHx7ArgFo
Johan1982MK1
23-10-2018, 21:55
Als je op origineel management zou lopen dan zou ik zeggen een vacuüm probleem.
Zitten alle vacuumslangen goed? Origineel gaat er een vacuüm naar de digifant, misschien is die nu niet afgedopt?
Roy16VG60
24-10-2018, 13:07
Ruikt hij niet naar benzine? Lijkt mij dat hij staat te verzuipen. Kun je al dan niet met behulp van Melchior kijken of de map in je Dta geschikt is voor deze grootte injectoren?
Het is lastig dat je niet met een goed draaiende basis begonnen bent. Dat was makkelijker zoeken geweest.
Bluepower
24-10-2018, 15:32
Zoals Roy al aangaf: die rode injectoren lijken op Saab red-tops, zijn dacht ik iets van 415cc bij 3 bar opbrengst, zou goed kunnen dat ie gewoon te rijk afgesteld staat en daarom zo moeizaam loopt.
Verder het geijkte controleren: timing, brandstofdruk, bougies en vacuum
Ruikt hij niet naar benzine? Lijkt mij dat hij staat te verzuipen. Kun je al dan niet met behulp van Melchior kijken of de map in je Dta geschikt is voor deze grootte injectoren?
Het is lastig dat je niet met een goed draaiende basis begonnen bent. Dat was makkelijker zoeken geweest.
De problemen die een ander veroorzaakt oplossen is altijd een uitdaging!
Roy16VG60
24-10-2018, 18:44
De problemen die een ander veroorzaakt oplossen is altijd een uitdaging!
Tot op zekere hoogte wel ja ;)
Als ik hem start ruikt de garage wel hard, maar ik,weet niet dat het door de benzine is.
Melchior heeft juist de map bekeken en ziet niet echt iets abnormaals buiten dat zoals je kan zien op het filmpje, dat tijdens het draaien van de motor het voltage naar beneden getrokken wordt, en dat kan de inspuitingstijden beïnvloeden.
Ik ben jullie echt dankbaar voor de hulp!
The Skinnmeister
22-11-2018, 07:49
En, nog verdere vorderingen?? ;)
Heeft eventjes stil gelegen, zijn pas van zondag terug van onze rondreis, maar man wat is het hier koud als je terug bent :screwy:
Heb nieuwe en langere accukabels besteld. Dan ga ik eerst de ic buizen verleggen zodat de accu op zijn plaats kan met de nieuwe langere kabels de huidige zijn te kort. En hopelijk draait die dan ook beter.
Dan zou ik ook nog een nieuwe gaskabel moeten bestellen die iets korter is, weet iemand welke ik juist moet bestellen? Nu steekt de originele van de eg motor nog.
En we zullen daar al mee beginnen voorlopig, er is nog zoveel,te doen en na te kijken...
De kabel met het oogje zit verkeerd aangesloten op het pedaal en daarom schaaft hij tegen de doorvoer aan
Je moet het oog van de haak af halen en het tussen het sleufje duwen dat iets lager op het pedaal zit
Daarna duw je er een pen in met een borgring aan de andere kant zodat hij er niet meer uit kan
Deze foto,s heb ik gemaakt van mijn golf in toen ik hem voor de restauratie uit elkaar haalde
Misschien dat het zo wat duidelijker wordt
http://www.volksforum.com/albums/files/3/0/9/1/6/F89B49E3-79BC-4F99-85AA-F069067E29B5.jpeg
En dit is de andere kant van het pedaal
http://www.volksforum.com/albums/files/3/0/9/1/6/D2252902-E604-4CAA-A9B7-82E27BBC72D6.jpeg
Hier zit er een splitpen in maar dat moet eigenlijk een clipje zijn , dat is bij mij gebeurd met het opbouwen van de auto
Het onderdeel nummer van de pin is N90051201
Het onderdeel nummer van de clip is N90254701
Gewoon even de nummers op Google intikken en dan krijg je vanzelf verkoop punten te zien zoals deze
https://www.amazon.co.uk/Genuine-VW-pin-N-90051201/dp/B077LK8CF8
Ik heb ook nog een foto van het gaspedaal dan kun je zien hoe de kabel en het rubber bevestigd moet worden
http://www.volksforum.com/albums/files/3/0/9/1/6/C914E773-768C-4D9C-944A-F43C78E8A36A.jpeg
Ik heb blijkbaar een andere pedaal zoals op de foto.
Zit er verschil op pedalen van een bepaald jaar of type?
Of is mijn pedaal een verkeerde?
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20181126_121334_resized.jpg
Het lijkt me wel dezelfde pedaal. Je mist gewoon de pen die door de gaten gaat en de borgpen. Schaf je een vraagbaak van een golf 1 aan. Daar staat elk detail mooi in afgebeeld en weet jr perfect hoe je dingen moet opbouwen.
Het lijkt me wel dezelfde pedaal. Je mist gewoon de pen die door de gaten gaat en de borgpen. Schaf je een vraagbaak van een golf 1 aan. Daar staat elk detail mooi in afgebeeld en weet jr perfect hoe je dingen moet opbouwen.
Toch niet. Op de foto van Ironvw zie je dat er aan die pedaal een gleufje zit om het oog tussen te steken en dan vervolgens die pen erdoorheen, mijn pedaal heeft die gleuf niet.
Ik heb het nu even opgelost met een bout erdoorheen maar dan komt mijn kabel eigenlijk niet in het midden van het gat door het chassis.http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20181129_140524_resized.jpg
Volgend probleem, omdat ik nu de kabel aan de pedaal heb gemonteerd zoals het moet, kom ik een beetje kabel te kort om hem terug aan te sluiten. Moet ik een andere kabel, of hoe kan je dat aansluiten, want die hevel zit blijkbaar heel straf, maar nochtans als ik de kabel heb losgemaakt is dat niet echt losgeschoten ofzo
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20181129_140833_resized.jpg
Gleufje mist inderdaad....lijkt wel alsof aan jouw gaspedaal is geslepen oid. Ook zit het bij het schutbord niet helemaal lekker. Die van ironvw zit precies voor het gat. Die van jou lijkt er boven te zitten. Extra gat geboord?
Over dat koppelingspedaal. Ik had hetzelfde probleem. Ik heb het opgelost door het draad te verlengen door er een koppelmoer op te draaien en daarin weer een extra draadeind...uiteraard opgesloten met moertjes.
derby'79
30-11-2018, 21:30
Koppelingskabel van een citroën c1 pakken deze is 1600mm lang en past bijna 99% zonder aanpassingen
Over dat koppelingspedaal. Ik had hetzelfde probleem. Ik heb het opgelost door het draad te verlengen door er een koppelmoer op te draaien en daarin weer een extra draadeind...uiteraard opgesloten met moertjes.
De avond dat ik dat had gepost had ik het zo ook al opgelost, maar dierf het niet posten, maar blijkbaar wordt het nog zo gedaan :)
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20181130_193115_resized.jpg
@Derby79
Uw hint houd ik in gedachte
Gleufje mist inderdaad....lijkt wel alsof aan jouw gaspedaal is geslepen oid. Ook zit het bij het schutbord niet helemaal lekker. Die van ironvw zit precies voor het gat. Die van jou lijkt er boven te zitten. Extra gat geboord?
Er is niet aan geslepen, zie er toch geen sporen van, en extra gat is er ook niet gemaakt. De pedaal klopt volgens mij gewoon niet.
Misschien op zoek gaan naar pedalen van een golf 1.
Zijn die allemaal hetzelfde die pedalen of zit er veschil in bv een gti tegenover een gewone golf desel ofzo?
Zover als ik weet is er maar 1 pedaal voor de golf 1
Is het misschien mogelijk dat dit een golf 2/Scirocco/polo pedaal is ?
Deze auto,s zijn allemaal van dezelfde leeftijd dus het lijkt me waarschijnlijk dat deze pedalen erg veel op elkaar lijken maar misschien onderling toch net iets schelen
Het is voorlopig aangesloten maar ik wil toch graag de originele pedalen vinden.
Dus dat wordt weer zoeken.
derby'79
04-12-2018, 22:27
Heb nog pedale van een jetta mk1 liggen?
Zijn dat dan dezelfde als in een golf mk1 ?
derby'79
05-12-2018, 20:41
Zijn dat dan dezelfde als in een golf mk1 ?
Ik denk dat wel maar durf het niet met zekerheid zeggen dus als iemand het weet?
Vandaag nog eens aan de golf kunnen werken, wat hebben we gedaan...!
De IC buizen anders geplaatst(in hoeverre dat het ging met de buizen die er waren) zodat de batterij op zijn gewone plaats kan staan, en kijken dat die zo dan beter start.
https://www.youtube.com/watch?v=T1xuSqa5MzE&feature=youtu.be
Van 't weekend de gas resetten samen met Melg60, dat die beter reageert.
Wel zag ik dat er rook komt aan de kant van de injectoren, en dat probleem heb ik al gevonden.
Waarschijnlijk heeft de persoon verkeerde/slechte wrap gebruikt, ook heeft die dat vastgemaakt met ijzer draad met plastiek omhulsel :shake: dat smelt natuurlijk, en ook de wrap zit niet strak maar los, dus dat zal ik terug moeten doen.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/wrapspruitstuk.jpg
Dus één van de volgende zaken dat ik nu ga doen
-wrap bestellen(weten jullie welk en waar ik die kan bestellen?)
en heel de uitlaat moet eraf want die zit blijkbaar ook onderaan tegen
een plastiek omhulsel ter hoogte van de pook en ook veel te laag
volgens mij.
Foto's daarvan volgen.
-IC buizen bestellen zodat ik een netjes traject kan aanleggen
-IC in het midden plaatsen
pedalen zijn hetzelfde ja,,
en mijn god wat hebben ze liggen prossen aan die auto...
Zou die wrap lekker achterwege laten. Geeft vaak op langere termijn meer problemen dan dat je er enorme performance verschil van merkt. Denk aan scheuren en problemen verderop in je uitlaat traject. Bij een G60 zit uitlaat en inlaat toch al niet optimaal.
Zou die wrap lekker achterwege laten. Geeft vaak op langere termijn meer problemen dan dat je er enorme performance verschil van merkt. Denk aan scheuren en problemen verderop in je uitlaat traject. Bij een G60 zit uitlaat en inlaat toch al niet optimaal.
Heb wel net ergens gelezen dat het normaal is dat zo'n wrap in het begin kan roken, dus dat zou normaal zijn en ook weggaan.
Dus het kan geen kwaad dat die erop blijft dan, maar ook geen kwaad als die er gewoon afblijft?
Bluepower
20-12-2018, 22:15
Ik zou het er af halen. als je geld te veel hebt kun je het uitlaatspruitstuk laten ceramic-coaten, om op die manier de hitte in het spruitstuk te houden. Wil je de inlaat niet heet laten worden, kun je er net zo goed een carbon plaat tussen plaatsen.
Ook bij de G60 kun je een phenolic spacer plaatsen, om op die manier inductie-warmte vanuit de kop naar de inlaat te verminderen. Werkt bij de 1.8t motoren echt heel goed, dus ik gok dat het hier icm een carbon plaat ook zeker zal helpen: https://yt-motorsport.eu/phenolic-spacer-vw-g60-1-8-8v/
Dan zal ik het er wel afhalen als de mogelijkheid er is, en die zal er zal zijn...!
Zoals je kan zien, zit de uitlaat tegen dat potje onderaan en ik kan me al voorstellen dat dit niet zo hoort.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20181015_103948_resized.jpg
En hier vindt ik precies dat de uitlaat nogal laag hangt, en moet die normaal niet meer in de tunnel hangen?
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20181015_103905_resized.jpg
Zit de uitlaat verkeerd, of zijn het verkeerde onderdelen?
Morgen ga ik eens goed onder de auto kruipen en al eens kijken hoe dat het kan opgelost worden... al zal er aan dat spruitstuk weinig of niets gedraait ofzo kunnen worden zodat het het potje niet meer raakt
Kan je de motor/bak niet iets verder achterover kantelen op de motorsteunen om wat meer ruimte te krijgen?
In mijn golf 1 met 02A bak moest ik de achterste baksteun ook iets aanpassen om alles netjes vrij hangend te krijgen.
Misschien dat je daarna de tussendemper nog iets kan verdraaien zodat ie wat hoger in de tunnel komt.
Als je bedoeld dat de motor op de steunen wat moet losgezet worden en dan wat kantelen, lukt me misschien wel, maar als het makkelijker gezegd is dan gedaan zal ik hier hulp voor moeten inroepen.
Motorsteun aanpassen is toch niet de bedoeling volgens mij denk ik.
Want dan kom ik op het volgende, zoals je kan zien is de voorste steun aangepast, is dat normaal?
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20181005_195508_resized_1.jpg
En waar kan ik zien welk type bak ik eronder heb?
Je hebt een kabelgeschakelde bak, ik verwacht een 02A welke origineel ook achter de G60 motor is geleverd.
Deze zijn versnellingsbak is niet in de Golf MK1 geleverd geweest dus zijn er ook geen VW baksteunen voor, wel worden er door verschillende bedrijven setjes geleverd om dit type versnellingsbak in een Golf MK1 te kunnen monteren.
Helaas zijn niet alle setjes even netjes qua passing, dat is zo te zien hier ook aan de hand.
Je zou inderdaad even alle steunen iets kunnen lossen en dan de motor even kunnen proberen iets achterover te kantelen en dan tegelijk weer de steunen vast zetten.
Als dat niet genoeg brengt is het een kwestie van verder aanpassen of op zoek gaan naar een beter passende set, ik geloof dat Epytec wel passende sets verkoopt maar heb zelf geen ervaring met die steunen.
Ok , dat werkje ga ik nu niet direct doen maar ik ga dit morgen alvast eerst eens even bekijken dat dit een oplossing zou bieden.
Maar de motor kantelen om de uitlaat meer in de tunnel te krijgen is één punt. ( al denk ik dan dat mijn glader tegen de IC gaat komen)
Maar de uitlaat zit tegen dat potje, dus die uitlaat zou meer naar de passagierskant moeten.
Ik dacht meer aan motor iets achterover om ruimte te maken bij dat potje, en dan de tussendemper iets verdraaien zodat deze meer in de tunnel terecht komt.
Doordat er een kleine s bocht in de tussendemper zit kan je 'm door te verdraaien iets hoger krijgen.
Wat is dat voor zwart potje eigenlijk, ik kan 'm mij niet meer voor me halen bij mijn mk1?
Ik dacht meer aan motor iets achterover om ruimte te maken bij dat potje, en dan de tussendemper iets verdraaien zodat deze meer in de tunnel terecht komt.
Doordat er een kleine s bocht in de tussendemper zit kan je 'm door te verdraaien iets hoger krijgen.
Wat is dat voor zwart potje eigenlijk, ik kan 'm mij niet meer voor me halen bij mijn mk1?
Ik begrijp het, dat zou kunnen werken. Gaan we proberen te fixen.
Aangezien dat dat zwart potje recht onder de pook zit vermoed ik dat het daar mee te maken heeft, ben nog volop in de leer :redface:
Zitten de originele schakelstangen en pook er nog onder?
Ik had er de pook en kabels in zitten die bij de bak hoorde (van een corrado), alleen de pookbehuizing wat aangepast zodat de pook onder de tunnel paste op de plaats van de oude pook.
Normaal zijn het de originele onderdelen van de gti die in de tunnel zitten, daar is niets aan veranderd.
Buiten aan de schakelstangen die gemonteerd zijn. Maar dat werkt niet zo goed blijkbaar. Heb hier al de hint meegekregen om de schakeling van een golf 4 te steken als ik het niet werkend krijg.
Maar heb eens even bekeken om de motor wat te kantelen, en gaat dit wel zomaar?
En eigenlijk zou het ook wat gedraaid moeten worden om het spruitstuk van dat potje weg te krijgen, kan dit ook dan?
We zijn weer even bezig geweest, en als eerste hebben we nu de auto op as steunen gezet, kunnen jullie even vermelden dat mijn steunen wat op de correcte plaats staan? Veiligheid voor alles...http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/golfg601.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/golfg602.jpg
Dan begonnen met de uitlaat te bekijken hoe ik die er deftig onder krijg.
En zoals @duudt hier al aangaf de middendemper wat draaien dat die hoger komt, maar dan weet ik niet dat ik de uitlaat die over de achteras loopt er nog op krijg.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/golfg6013.jpg
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/golfg606.jpg
En het moet er toch even af aangezien ik het schakelmechanisme van een golf VI wil steken, op aanraden van het forum hier. De schakelstangen krijg ik niet 100% en schakelt inderdaad "na al het lezen van de bevindingen hierover" zo kort, dat is niet prettig.
En ondertussen ook begonnen voor de IC in het midden te plaatsen en meer naar boven, want zo heeft de superspecialist het gemonteerd, en dan ook nog de 2steuntjes onder het slotplaat geplooid zonder dat het nodig was :screwy: :mad:
En dan kan ook de batterij op de originele plaats blijven staanhttp://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/golfg6010.jpg
Ook merk ik op dat de IC kleiner is dan dat de meeste hier gebruiken, maar nu ik hem toch heb ga ik afwachten dat het voldoende is of niet.
Heb schakelmechanisme van een golf 4 van op het forum hier bemachtigd. Dus uitlaat is gedemonteerd en dan schakeltoren veranderen.
Nu blijkbaar heb ik nog een steun nodig voor de kabels op de bak te monteren.
Weet iemand waar ik die kan krijgen?
Of kan ik die zelf maken, of bepaald die steun een afstand ofzo?
derby'79
06-01-2019, 21:02
Heb schakelmechanisme van een golf 4 van op het forum hier bemachtigd. Dus uitlaat is gedemonteerd en dan schakeltoren veranderen.
Nu blijkbaar heb ik nog een steun nodig voor de kabels op de bak te monteren.
Weet iemand waar ik die kan krijgen?
Of kan ik die zelf maken, of bepaald die steun een afstand ofzo?
Heb ik ook liggen als deze het zelfde is als op jouw bak.
Mag je gratis komen halen samen met de clipsen voor de ka els te montere
Had ik beter bij stilgestaan als ik bij je was, dom van me.
Heb je er een foto van?
Of kan je aan de hand van onderstaande foto zien dat die past?
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/golf111.jpg
Heb je misschien een iets duidelijkere foto van de schakeltoren op de bak?
De steuntjes voor op de bak zijn er waarbij de kabels boven elkaar zitten of waarbij de kabels naast elkaar zitten.
Het hangt af van de schakeltoren op de bak welk van de 2 je moet hebben..
Weet niet welke derby79 heeft liggen, volgens mij heb ik er ook nog ergens 1 liggen die je zo mag hebben mocht derby79 niet de juiste hebben en die van mij wel de juiste zijn.
derby'79
07-01-2019, 21:52
Had ik beter bij stilgestaan als ik bij je was, dom van me.
Heb je er een foto van?
Of kan je aan de hand van onderstaande foto zien dat die past?
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/golf111.jpg
Zal er morgen een foto van maken
Heb je misschien een iets duidelijkere foto van de schakeltoren op de bak?
De steuntjes voor op de bak zijn er waarbij de kabels boven elkaar zitten of waarbij de kabels naast elkaar zitten.
Het hangt af van de schakeltoren op de bak welk van de 2 je moet hebben..
Weet niet welke derby79 heeft liggen, volgens mij heb ik er ook nog ergens 1 liggen die je zo mag hebben mocht derby79 niet de juiste hebben en die van mij wel de juiste zijn.
Deze foto heb ik bij de hand, je ziet het maar half, maar kan je hier iets mee?
Anders zal ik morgen een betere foto nemen
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20181130_193115_resized.jpg
derby'79
09-01-2019, 17:32
Bij mij zitten de kabels boven elkaar
Kan hier geen fotos zetten hoe doen ze dat tegen woordig?
Bij mij zitten de kabels boven elkaar
Kan hier geen fotos zetten hoe doen ze dat tegen woordig?
Je moet de foto's eerst hier in de galerij uploaden en dan kan je de link kopiëren en hier neerzetten
Kunnen jullie aan de hand van deze foto's zien welke steun ik zou nodig hebben?
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20190108_104053_resized1.jpghttp://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20190108_104022_resized1.jpg
Begin van de week het huidige schakelmechanisme alvast gedemonteerd, en durf haast niet zeggen hoeveel tijd dat in beslag heeft genomen, sloeg dat tegen :redface:
Ik heb het steuntje liggen met gaten naast elkaar, kan je helaas zo niet vertellen welke je precies moet hebben.
Je mag 'm zo hebben als je wilt, kan je kijken of de kabels er goed mee uit komen.
Ik heb het steuntje liggen met gaten naast elkaar, kan je helaas zo niet vertellen welke je precies moet hebben.
Je mag 'm zo hebben als je wilt, kan je kijken of de kabels er goed mee uit komen.
Dat is vriendelijk.
Vanwaar ben je?
Dat is vriendelijk.
Vanwaar ben je?
Zwaag, noord holland.
Zwaag, noord holland.
Dat is 220km rijden van hier :D
Ik ga even proberen te kabels even te positioneren om te zien welke steun ik nodig zou hebben.
En als ik die van jou nodig heb kan je hem misschien verzenden, dan betaal ik die kosten wel.
En anders die van Derby '79 die woont maar 20min van bij mij.
Is er anders niemand anders die kan zeggen welke steun ik nodig heb?
Er zijn er genoeg hier met zo'n ombouw.
derby'79
12-01-2019, 14:25
Ik denk dat het afhangt van je type versnellingsbak 02a en eertde type 02j is zoals mijn steun denk ik en nieuwere type naasteen?
Maar ik kan fout zijn
Degene die ik heb liggen komt in ieder geval van mijn oude 02a bak af, mocht je 'm kunnen gebruiken stuur me dan maar even een pb met je adres gegevens dan stuur ik 'm wel naar je toe.
Hier zie je dat het om een 02a bak zou gaan.
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20190112_194336_resized.jpg
Hier nog een betere foto van de schakeltoren
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20190112_194423_resized.jpghttp://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20190112_194541_resized.jpg
Zo heb ik even de kabels boven elkaar gehouden
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20190112_195507_resized.jpg
En naast elkaar
http://www.volksforum.com/albums/files/3/8/7/0/0/20190112_194834_resized.jpg
Heb precies zelf den indruk dat boven elkaar beter uitkomt dan naast elkaar.
Maar kan verkeerd zijn.
Misschien dat het beter is dat ik de steun boven elkaar eerst probeer, wat denken jullie? Ben er eigenlijk wel zeker van...
Beide steunen waren toch geleverd op een 02A? Ik heb ook beide steunen thuis, maar volgens mij wil het beide wel
Bartaggio
13-01-2019, 12:53
Bij een 02a heb je inderdaad verschillende steunen. Zo ver ik weet zat er bij de G60 een steun waar ze naast elkaar zaten, en vanaf golf 3 boven elkaar.
Zou denk ik allebei moeten passen, als degene boven elkaar beter uitkomt die eerst pakken :thumbup:
Dat gedacht had ik ook dat ze blijkbaar beide kunnen. Dus die boven elkaar gaat volgens mij beter uitkomen.
@Derby'79 zie pm
@duudt ik ga eerst de de steun van derby'79 halen, en deze monteren , en hou die van u even opzij als je wil, voor moest het toch nodig zijn. Merci...
Nu is het wachten tot ik de steun kan gaan halen bij Derby'79 en tijd heb om het schakelmechanisme in te bouwen.
Maar even het volgende...
Ik zou nog een tellerkabel moeten bestellen en een gaskabel.
De gaskabel vermoed ik dat ik er eentje van een golf 2 g60 moet nemen.
Maar welke tellerkabel moet ik nemen? Heb schrik dat ik,een verkeerde ga bestellen. Heb al wel door dat het één moet zijn die op de 02a bak moet passen en op het golf 1 dashboard achteraan.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.