Maarteno
11-11-2018, 17:45
Heren/dames/genderfluïden en overige (zoog)dieren,
Tijdens het weekendje weg in België begon onze 1.6 16V uit 2002 naar versnellingsbakolie te stinken (gelukkig waren we er bijna). Kort daarvoor had ik al een paar keer een soort schavend geluid gehoord tijdens het schakelen (lees: op laten komen van de koppeling) van en naar de 4e en 5e versnelling. Dit bijgeluid was te horen wanneer de koppeling het aangrijppunt had bereikt.
Op de parkeerplaats van het hotel bleek al snel dat de stank dus ook echt van onze auto afkomstig was: de versnellingsbak was namelijk nat en er lag een mooi plasje onder de auto.
Bezorgdheid/nieuwsgierigheid gebood mij op onderzoek uit te gaan. Na het verwijderen van wat kapwerk en een wiel deed ik onderstaande constatering:
http://i64.tinypic.com/a0zz7r.jpg
Aan de Belgische wegen heeft het niet gelegen..
Lang verhaal kort, trailer naar België, auto erop (schakelde en koppelde nog prima) en terug naar NL.
Gegevens auto:
Golf 4
Bouwjaar: 03-2002
Motorcode: AZD
Bakcode: ERT
Kilometerstand: 57xxx
(ik weet het, eerste eigenaar was een man van bouwjaar 192x, ik ben tweede eigenaar)
Onderhoudhistorie: dealer, laatste beurt zelf gedaan, bak niet aangeraakt (bakolie is vorig jaar bij aankoop nog vernieuwd, prijs van +- 2L bakolie op factuur)
Nu de vragen: wat is hier gebeurd en hoe heeft het kunnen gebeuren? Iemand een verklaring?
Tijdens het weekendje weg in België begon onze 1.6 16V uit 2002 naar versnellingsbakolie te stinken (gelukkig waren we er bijna). Kort daarvoor had ik al een paar keer een soort schavend geluid gehoord tijdens het schakelen (lees: op laten komen van de koppeling) van en naar de 4e en 5e versnelling. Dit bijgeluid was te horen wanneer de koppeling het aangrijppunt had bereikt.
Op de parkeerplaats van het hotel bleek al snel dat de stank dus ook echt van onze auto afkomstig was: de versnellingsbak was namelijk nat en er lag een mooi plasje onder de auto.
Bezorgdheid/nieuwsgierigheid gebood mij op onderzoek uit te gaan. Na het verwijderen van wat kapwerk en een wiel deed ik onderstaande constatering:
http://i64.tinypic.com/a0zz7r.jpg
Aan de Belgische wegen heeft het niet gelegen..
Lang verhaal kort, trailer naar België, auto erop (schakelde en koppelde nog prima) en terug naar NL.
Gegevens auto:
Golf 4
Bouwjaar: 03-2002
Motorcode: AZD
Bakcode: ERT
Kilometerstand: 57xxx
(ik weet het, eerste eigenaar was een man van bouwjaar 192x, ik ben tweede eigenaar)
Onderhoudhistorie: dealer, laatste beurt zelf gedaan, bak niet aangeraakt (bakolie is vorig jaar bij aankoop nog vernieuwd, prijs van +- 2L bakolie op factuur)
Nu de vragen: wat is hier gebeurd en hoe heeft het kunnen gebeuren? Iemand een verklaring?