PDA

View Full Version : polo II schiet uit 3e versnelling


polovirus
25-06-2019, 18:34
Ik zit met het volgende probleem. De 3e versnelling van mijn polo coupe 40 kw fox 86c uit 1990 met NZ motor heeft het helaas begeven. Nu zit ik nog maar 3 weken voor de APK en dien dit dus zsm op te lossen.
Ik heb een paar vragen: Weet iemand of het mogelijk is om de 4 bak te vervangen door een 5 bak of is het mogelijk om de 3e versnelling weer werkend te krijgen met niet al teveel moeite/kosten?
Waar kan ik ergens de bakcode vinden?
Is er iemand in de buurt van Uden/Den Bosch/Eindhoven of Nijmegen (maar aan verder weg is ook een mouw te passen) die mij eventueel kan helpen met het vervangen/repareren van de bak.
Ik heb geen werkplaats of brug en ik weet niet of het überhaupt mogelijk is om het zonder brug te klaren. Ik repareer wel eens het eea zelf maar van een versnellingsbak heb ik helaas geen kaas gegeten. Het hoeft vanzelfsprekend niet gratis te gebeuren maar het tarief van een garage kan ik me helaas niet permitteren.

Hopelijk is er iemand die mij hiermee kan en wil helpen, alvast bedankt voor degene die de moeite nemen deze thread te lezen.

Greetz,
Walter

The_Maxx
25-06-2019, 21:05
Makkelijkste is om er een nieuwe bak onder te schroeven en dan gelijk een 5bak.

Maar er is kans dat het simpelweg in een defecte motorsteun of het schakelmechanisme zelf zit. Normaliter kan er weinig stuk bij die 4 bakken. Alleen olie goed op peil houden zoals met elke bak.

Op g40.nl kunnen ze je er wel aan en mee helpen.

het is trouwens geen APK punt als er een versnelling niet werkt. Dus maak je niet al te druk daarover.
Zolang de 1 het doet om de brug op te rijden en de achteruit om er weer af te rijden(en de lamp te testen) ben je al geslaagd wat dat betreft...

86C
26-06-2019, 19:51
Ik denk inderdaad ook niet aan een probleem in de bak zelf, die voerbakken gaan eigenlijk nooit stuk, maar probleem aan het schakelmechanisme. Wat pobresh zegt, een defecte motorsteun kan natuurlijk ook.

polovirus
26-06-2019, 20:11
Beste The Maxx,

Bedankt voor uw reactie.

Mijn bakcode is WWO.
Ik heb gezocht op onderdelenlijn en er komen er maar 3 naar boven.
Een ervan zit bij mij in de buurt, maar dat is een automaat en komt uit een Seat Leon uit 1999/
Mijn polo II is uit 1990, past dit of gaat dat niet lukken?
Een andere bak komt uit een polo uit 1996 en de laatste komt uit een Golf van 2000 met ruim 300000km op de teller dus wat mij betreft het minst interessante.
Waarop dien ik te letten wat betreft aanpassingen, als ik een andere bak bv. een 5 bak eronder wil gooien.
Past iedere code of alleen bepaalde codes.
Ik zou het heel erg op prijs stellen als u mij wat antwoorden kan en wilt geven.
Alvast hartelijk bedankt voor de genomen moeite.

Greetz,
Walter

polovirus
26-06-2019, 20:16
Beste 86c

Bedankt voor uw reactie.

Aan de motorsteunen is niks te zien, die lijken mij in orde dus ik vermoed inderdaad dat het aan het schakelmechanisme ligt.
Kan iemand mij uitleggen hoe ik deze kan demonteren en of het te doen is zonder brug/put.

Greetz,
Walter

Sinaasboom
26-06-2019, 20:34
--edit--

Ik ging al helemaal verder op een bak vervangen maar lijkt me inderdaad ook sterk dat de bak naar z'n gortje is. Schakelstangen nakijken en hoe schakelen de andere gangen? Bak vervangen is pas een van de laatste oplossingen denk ik zo.



Dat WWO is niet je bakcode, heb even opgezocht wat jou bak code zou kunnen zijn.
VW POLO jaren 86-92 4 bak
Codes:
AKV
AKY (ook op passat van '91 geleverd)

Deze twee versnellingsbakken zijn verder identiek aan elkaar en zou je gewoon kunnen uitwisselen. De 5 bak is pas later bij de polo geleverd vanaf '95. Zou gewoon proberen een leuke tweedehands bak te scoren en die eronder te wippen. Je moet hier wel zelf uitdaging in zien en fatsoenlijk gereedschap hebben, en dan moet het wel lukken.

Versnellingsbak wisselen is te doen zonder brug, ik leg zelf iets van flinke hout blokken onder de auto zodat de auto wat kan wiebelen zonder dat die van zijn steunpunten afvalt.

http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/6/7/3/Image0000111.jpg

Nog een bakje gevonden (denk dat 5 bak in de advertentie een fout is)
https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onderdelen-voorraad/onderdeel/versnellingsbakcode/aky/onderdeel/versnellingsbak/onderdeelid/9280997/

Groetjes en succes!

The_Maxx
26-06-2019, 22:00
5bak is al langer in een polo te vinden van 1995, ergens in de jaren 80 zijn ze daar al mee begonnen.
Maar er zit een verschil in de stabilisatorstang en de motorsteun die aan de bak zit. Niet alle polo's van 1990 hebben een stabilisatorstang voor een 5bak.
Voor de rest zijn er een hoop bakcodes die zouden kunnen passen, daarom verwijs ik ook door naar g40.nl daar zijn een hoop mensen die je dat precies kunnen vertellen. Ik zou er mezelf terug in gaan moeten verdiepen.
Zie trouwens dat je de vraag daar ook al eerder gesteld hebt...

Vrijwel alles jonger dan 1994 gaat niet zonder meer passen.
Alleen polo 6n hebben nog bakken die eventueel bruikbaar zijn met enige aanpassing. Maar verder is je keuze beperkt.

Wat betreft het schakelmechanisme: 9 van de 10x is de verbinding tussen bak en schakelstang de boosdoener van schakelproblemen. Het onderdeel wat op de bak-stang geklemd zit heeft een stuk rubber wat vergaat.
https://i.ebayimg.com/images/g/CngAAOSw7z1aL-yN/s-l300.jpg

Even onder de auto gaan liggen met sleuteltje 10, en dan kun je het onderdeel vrij makkelijk loskoppelen van de bak, de andere kant zit alleen op dat metalen stuk geschoven (hoort normaal iets van weerstand op te zitten als je die lostrekt). Rechter bout laten zitten, anders gaat je afstelling helemaal verkeerd zitten bij het terugplaatsen...
Je ziet snel genoeg of dat bolletje nog heel is.
https://homepage-creator.telekom.de/-/CMTOI/cm4all/com/widgets/PhotoToi/13/45/19/78/14706c46c97/scale_1200_0%3Bdonotenlarge/14706c46c97
https://homepage-creator.telekom.de/-/CMTOI/cm4all/com/widgets/PhotoToi/13/45/19/78/14706c46c97/scale_1200_0%3Bdonotenlarge/14706c46c97 (linkje als het plaatje het niet doet)


Qua baksteun is de onderste die vlak naast het schakelmechanisme zit, degene die je moet nakijken. Die zorgt ervoor dat het blok niet kan kantelen.

polovirus
27-06-2019, 00:25
Hallo The Maxx,

Bedankt voor de info en duidelijke foto's.
Ik heb onder de wagen gekeken en als ik de bak in zijn 3 zet en het asje dat de versnellingsbak ingaat (waar dat onderdeel met bolletje aan vastzit) aanduw en aan de wielen draai dan pakt hij de 3 wel.
Zodra ik het asje loslaat schiet hij een klein stukje terug en begint te ratelen, dus volgens mij zit het dan toch in de bak of niet?

The_Maxx
27-06-2019, 13:38
Bolletje wel nog heel?

Zou dezelfde procedure als je nu hebt gedaan eens proberen, maar dan met dat bolletje los.
Dus sleuteltje 10, bolletje losmaken zodat je aan de schakelas van de bak kan.

De schakel as naar voren of achter duwen in de 3 en de 4 zou je met de hand moeten kunnen doen.
Als je hem dan in de 3 zet en hij schiet er dan ook uit als je de wielen draait.
Dan neig ik ook sterk naar de bak zelf. Anders zit het in het mechanisme wat te strak afgesteld staat, waardoor die terugschiet.

polovirus
27-06-2019, 16:27
Hallo The Maxx,

Wederom bedankt voor de info.

Bolletje is nog heel en als het schakelas los van de bak is dan schiet hij nog uit zijn 3 als ik aan de wielen draai.
De andere versnellingen zijn geen probleem.
Betekent dit dat het probleem toch in de bak zit?
Volgens Sinaasboom kan WWO niet de bakcode zijn, maar dit is toch wat er op de bak staat.
Ik zal kijken of het lukt om een foto te plaatsen.
Wordt het toch vervangen of is het nog te repareren?
Wederom alvast bedankt voor de info.

Hoor het graag.

86C
27-06-2019, 19:11
Jouw bakcode zal gezien het bouwjaar waarschijnlijk AKY zijn, staat bovenop de bak ingeslagen, naast vliegwiel. Ook kan je die op de sticker in je kofferbak en instructieboekje terug vinden. Een 5 bak van een polo 86c past ook, denk dan aan bakcodes 8P, AHD, AHZ, ATV, CEM, CEH en zo zullen er nog wel een paar zijn, zolang ze van de 085 serie zijn. Enkele bakken van golf 3 of polo 6N passen ook. Ik had er destijds 1 van een Golf 3 1.4 onder mijn 86c. Dan moet je wel de baksteun overzetten

Zie ook http://www.type86c.nl/versnellingsbakken.html

The_Maxx
27-06-2019, 21:28
WWO is een van de standaard codes die in de gietmal meegegoten wordt. Heeft verder niks met de bakcode zelf te maken. Die staat idd waar 86C gemeld heeft aan de bovenzijde van de bak, tegen het blok, dat vlakke stuk. Kan zijn dat je het wel even moet schoonmaken voor het te lezen is.

In polo van 1990 kan het zijn dat er nog een stabilisatorstang voor een 4bak in zit. Een 5bak heeft dan geen plek. Hou daar rekening mee.
Later hebben ze standaard de 5bak stabi gekregen, ongeacht wat er voor bak in zat.
5bak stabilisatorstang heeft een brede, niet-symmetrische uitsparing voor zowel uitaat als bak. 4bak heeft alleen een uitsparing voor de uitlaat ongeveer in het midden. Die uitsparing is smaller.

De latere golf 3 en polo 6n bakken hebben andere flensen van de aandrijfassen, maar die zijn wel uitwisselbaar met je huidige.

polovirus
28-06-2019, 22:03
Hallo The Maxx en 86c.

Bedankt voor jullie info en hulp.
Ik heb de sticker in de kofferbak gevonden er ligt inderdaad een AKY bak onder.
Nu wil het geval dat er hier in de buurt (Mettler in Schijndel) een AKY 5 bak ligt, hij komt uit een polo van 1991 met een cilinderinhoud van 1043 cc met 211454 km op de teller voor €100.
Ik moet nog kijken wat voor stabi er bij mij onder ligt, maar misschien heeft hij deze ook nog wel liggen.
Hoe zit het met de baksteun, heb ik die dan ook nodig en zou het dan met lukken met deze onderdelen?

Graag hoor ik van jullie en alvast bedankt voor de moeite.

Greetz

86C
29-06-2019, 12:47
Hallo The Maxx en 86c.

Bedankt voor jullie info en hulp.
Ik heb de sticker in de kofferbak gevonden er ligt inderdaad een AKY bak onder.
Nu wil het geval dat er hier in de buurt (Mettler in Schijndel) een AKY 5 bak ligt, hij komt uit een polo van 1991 met een cilinderinhoud van 1043 cc met 211454 km op de teller voor €100.
Ik moet nog kijken wat voor stabi er bij mij onder ligt, maar misschien heeft hij deze ook nog wel liggen.
Hoe zit het met de baksteun, heb ik die dan ook nodig en zou het dan met lukken met deze onderdelen?

Graag hoor ik van jullie en alvast bedankt voor de moeite.

Greetz

De bak past de code klopt alleen niet, maar neem dan inderdaad ook de stabi en baksteun over. Verder zou ik dan ook de pook met het schakelpotje / schakelmechanisme overnemen. Dan is het waarschijnlijk plug en play. Succes!

The_Maxx
29-06-2019, 17:00
https://www.mettler.nl/volkswagen/polo/versnellingsbak/9280997-versnellingsbak-volkswagen-polo

Als het om diegene gaat. Is dat gewoon een 4bak AKY zoals je nu ook hebt.
5bak heeft een andere montage van baksteun. Dus niet die 3 tap-eindjes die ze bij de 4bak gebruikt hebben maar en compleet andere constructie (daar kun je makkelijk het verschil in zien)

En dan is deze:
https://www.mettler.nl/volkswagen/polo/versnellingsbak/6091281-versnellingsbak-volkswagen-polo

nog 25 euro goedkoper.

CEL is de nieuwere bak met andere bakflensen. Maar inwendig gewoon een AKY
Aangezien je (als je verstandig bent) toch al een oliewissel moet doen voor je hem monteert. Kun je gelijk even de bakflensen wisselen als de olie uit de bak is. Die zitten met een inbus geborgd en kun je dan zo eruit halen.

https://www.polotreff.de/forum/t/207463

Bespaar je weer mooi 25 euro mee.
Of overtuig de verkoper ervan dat AKY een 4bak is. Want dat is het gewoon. Wellicht krijg je m dan ook voor minder mee...
http://www.polo86c.nl/info/versnellingen.shtml

polovirus
29-06-2019, 18:06
Beste The Maxx & 86c,

Wederom hartelijk dank voor de nuttige info, hier kan ik wat mee.
Inderdaad The Maxx dat is de bak die ik bedoel.
Als ik het goed begrijp dan is een AKY dus altijd een 4bak?
Ik dien de sloperij wel te overtuigen dat ik zeker weet dat het dus een 4bak ipv een 5bak is, vandaar mijn vraag.
Welke van de 2 is dan de beste keuze met het minste werk?
Ik probeer in ieder geval de AKY voor minder te krijgen dan €75 omdat dat geen vergelijk is met de CEL gezien het leeftijd verschil en de gelopen km :-)
Maar ik twijfel wat de beste keuze is.
Is het verstandiger om de CEL te nemen vanwege het nieuwere type en omdat hij dan jonger is met minder kms.

Graag hoor ik van jullie.

Geniet van het mooie weer.

The_Maxx
29-06-2019, 23:06
AKY is altijd een 4bak.
De Bakcode is datgene wat een bak identificeert.

AKY en CEL zijn intern gelijk voor zover te vinden. Alleen de flensen van de aandrijfassen verschillen.
Daarom heeft CEL dus ook een andere bakcode. Hij is net even anders.
CEL is ook alleen in in de laatste jaren geleverd en niet zo heel vaak meer.

Dus minste werk: AKY bak er onder. Als je die er nu ook onder hebt zitten...
CEL als alternatief, waarbij je eerst de bakflensen van de oude bak op de nieuwe moet zetten.

86C
30-06-2019, 12:38
En als je dan toch voor een vierbak gaat, zou ik de AKY nemen. Minste werk om te monteren. De CEL kan wel jonger zijn, maar dat zegt niks over de kwaliteit. Het aantal gelopen kilometers is daarbij veel belangrijker. Meestal geeft een sloperij nog wel 3 maand garantie op een bak.

polovirus
30-06-2019, 15:02
Hallo jongens,

Bedankt voor jullie uitgebreide hulp en info.
Ik kijk of ik morgen op de sloop de AKY van €100 voor minder meer kan krijgen, gezien de oudere leeftijd en meer gelopen km's, want dat staat niet in verhouding met de CEL die voor €75 te koop staat.
Nu nog iemand zien te vinden die de bak samen met mij eronder wil leggen, maar dat moet lukken.
Meteen effe de koppelingsplaten met drukgroep vernieuwen want die lopen ook op het eind.
En misschien het probleem met de startmotor verhelpen, want als ik lange afstanden heb gereden met 120 km/uur dan wil die niet meer rondgaan, na een paar uur wachten start hij weer zonder problemen dus....?
Ik laat hem komende week APK keuren zonder de nieuwe bak want dat is toch geen APK afkeurpunt heb ik begrepen.
Ik hou jullie op de hoogte.

Greetz.

polovirus
02-07-2019, 03:26
Gisteren (maandag) de AKY bak gehaald bij Mettler in Schijndel.
Voor €60 ipv €100 omdat ze zich hadden vergist, want hij stond geadverteerd als 5 bak, toch mooi €40 eraf gekregen :-)
Nu weer probleem met startmotor, deed helemaal niks meer na een ritje van pakweg 20 minuten, en moest hem aanduwen.
Heb al eerder problemen mee gehad, maar dat was pas na lange afstanden op de snelweg.
Thuis met een extra accu geprobeerd te starten maar de startmotor deed helemaal niks, geen klik of zo alleen de benzinepomp kon je horen lopen.
Ik heb het contactblokje nagekeken maar kon er niks vreemds aan ontdekken.
Na een paar uur toen de motor was afgekoeld startte hij weer zonder problemen.
Vandaag zal ik even de startrelais nakijken, iemand nog suggesties waar het anders aan kan liggen, misschien een van de 2 sensors?
Ik heb voor a.s. donderdag een afspraak voor de APK, en hoop dan dat het probleem met de startmotor is verholpen.

Een garage bij me in de buurt wil de bak eronder leggen.
Ik laat er dan ook meteen nieuwe koppelingsplaten met drukgroep en homokineet hoes op zetten.
Kosten €250/300 (inclusief bakolie exclusief materiaal) ik weet niet of dit schappelijk is en wat een koppelingssetje kost.

Misschien dat iemand antwoorden heeft op mijn vragen.

Alvast bedankt.
Greetz.

Sinaasboom
02-07-2019, 04:15
Ah ideaal dat je wat van de prijs hebt afgekregen! Startmotor zou van alles kunnen zijn, ik las dat je met een extra accu hebt geprobeerd maar is dit dan rechtstreeks op de plus en min van de startmotor? Zo ja zou hij toch moeten aanspringen (zonder alle relais en andere toestanden) en zou je evt de startmotor zelf kunnen verdenken.

Ik lees dat je ook de ashoes wilt vervangen bij de bakwissel, maar wellicht is dit al een apk puntje sowieso. Tja bakwissel met koppeling enz. vervangen is gewoon een aantal uurtjes werk, denk dat gezien het uurloon 250/300 wel een schappelijke prijs is.

Koppelingssetje online:
https://www.autodoc.nl/sachs/785154
Wellicht dat de set in de automaterialen zaak in de buurt iets duurder is, zou je zelf altijd eens kunnen navragen.

Ik hoop je hiermee geholpen te hebben op een aantal puntjes, succes ermee!

RobertVoorst
02-07-2019, 07:00
Kan zijn dat je startmotor gewoon bijna op is, denk je beste optie om die eens te wisselen, kun je die in ieder geval uitsluiten.

Wat betreft de kosten:

Koppelingsplaat & drukgroep (afhankelijk van merk) tussen de 80-120 euro
Homokineethoes 15-20 euro

Als ze 250 euro rekenen voor het hele werkje (bak demonteren, koppeling wisselen, bak monteren en afstellen) ben je vrij goedkoop uit. Gaan wel wat uurtjes inzitten namelijk!

polovirus
02-07-2019, 17:48
Beste Sinaasboom,

Bedankt voor uw antwoorden daar kan ik wat mee.
Fijn om te weten dat het een redelijke prijs is voor het plaatsen van de versnellingsbak etc.
Wat betreft de startmotor ik heb alleen geprobeerd om met een extra accu door te starten, dus niet rechtstreeks op de startmotor.
Het rare is dat ik geen relais hoor en ook geen klik van het anker van de starmotor.
Wat ik ook vreemd vind is dat het alleen voorvalt met een warme motor, wanneer de motor koud is, dan start hij zonder probleem.
Soms is het wel dat de startmotor moeilijk rond gaat en is het net of dat de accu te zwak is, maar er zit nog een vrij jonge accu in.
Een paar jaar geleden had ik een probleem dat de motor begon de haperen als deze op temperatuur kwam, dit bleek aan de blauwe sensor te liggen.
Nadat ik deze had verwisseld en de computer had gereset had ik daar geen problemen meer mee gehad.
Aan de startmotor had ik ook al gedacht en wil deze ook vervangen maar weet zo niet welke type er inzit.
Van de homokineethoes weet ik dat dat een afkeurpunt is, maar die heb ik 2 jaar geleden al eens gelijmd en is tot nu toe met de keuring nog geen probleem geweest, maar als alles er toch onderuit ligt dan kan ik hem beter even vernieuwen.
Dus vandaar mijn vragen wat betreft de startmotor.

Greetz.

polovirus
02-07-2019, 17:58
Beste RobertVoorst,

U ook hartelijk bedankt voor het meedenken en antwoorden.
Zoals u in mijn reactie op Sinaasboom kan lezen ben ik al van plan om de startmotor te wisselen, maar ik weet zo niet naar welk type ik dien te zoeken.
De monteur heeft mij geadviseerd om eerst de APK te laten verrichten alvorens de bak etc. te plaatsen.
Het liefste zou ik alles in 1 keer doen, dus ook de startmotor, maar als dit probleem zich voordoet tijdens de keuring dan heb ik natuurlijk een probleem.
Omdat de startmotor 9 van de 10 keer wel werkt, weet ik niet precies waar het aan ligt.
En het risico is dat hij weigert tijdens de keuring.
Ik weet dat een versnellingsprobleem geen afkeurpunt is, maar de startmotor waarschijnlijk wel.
Vandaar de vraag of iemand het idee heeft waar het nog meer aan kan liggen.
Waar zit de startrelais en wat is het nummer, hoe kan ik deze testen etc.

Ik hoop dat iemand me daarmee kan helpen.

Greetz.

Van Limburg
02-07-2019, 18:24
300euro voor zo'n makkelijke auto kan, maar is aan de lage kant.
koppelingset 052198141CX LUK of Sachs kiezen

startmotor 036911023MX of 031911023AX (iets meer vermogen)
Bosch is een van de weinige A-merk aanbieders.
Relais zit op de startmotor zelf.

Sinaasboom
02-07-2019, 18:46
Als ik af ga op het nummer van Van Limburg heb je voor 65 euro een nieuwe startmotor en voor bijna het dubbele een van Bosch. https://www.autodoc.nl/rotovis-automotive-electrics/10228421 Hou er wel rekening mee als je online onderdelen besteld dat het even een paar dagen (lees gerust een week of langer) kan duren voordat je de spullen hebt. Maar als je ook de koppeling hier mee besteld heb je weer gratis verzenden :)

Koppelingsset van Luk of Sachs inderdaad :thumbup:

Startmotor reviseren zou evt ook kunnen maar ik denk dat je dan al over de €65 gaat van een nieuwe startmotor. Daarbij moet je je ook even afvragen hoeveel jaren wil ik nog met de polo rijden? Wellicht dat die bosch meer kwaliteits keuringen heeft ondergaan of misschien net uit iets beter materiaal bestaat, maar op de goedkope startmotor zit even goed gewoon garantie en zal moeten functioneren. Stel je wilt de polo nog een 5 tal jaren oid rijden zou ik er persoonlijk geen bosch in zetten.

Ashoesjes kun je trouwens online ook mee bestellen, inderdaad als die gelijmd zijn dan kun je ze beter vervangen haha!

Even voor de prijs vergelijking, ik heb laatst de versnellingsbak lagers zelf vervangen van onze suzuki incl keerringen e.d helaas een keerring die lekt, gaat donderdag naar de suzuki garage voor een nieuwe keerring (zelf geen zin en tijd voor de vakantie) (1,5 uurtje werk en keerring kost €20 en olie €25) kosten schatten ze om en nabij de 200 euro voor alleen een ringetje!!

Dus met 250 / 300 zit je mijns inzien echt wel met een nette prijs.

polovirus
02-07-2019, 21:15
Hartelijk bedankt voor de info allemaal,

Sinaasboom is autodoc.nl een vertrouwde site?
Ik heb vorig jaar bij een internetsite schokbrekers besteld en de grootste moeite gehad om mijn geld terug te krijgen omdat ze het geadverteerde onderdelen niet konden leveren, en dat ik maar iets duurder moest bestellen, wat ik dus weigerde.
Vandaar mijn vraag/wantrouwen.

Sinaasboom
02-07-2019, 21:23
Heb al vele malen hier besteld, enige minpunt is soms de lange levertijd maar voor de rest altijd alles gekregen. Nog nooit gehad dat ze iets niet hadden. Als je niet zeker bent of de onderdelen passen kun je bij verzenden voor €3 extra ongeveer nog aanvinken dat retour zenden dan gratis is en een lange ''bedenktijd''. Je kunt trouwens altijd gewoon bij de brezan / automaterialenzaak in de buurt vragen wat deze delen kosten. Kun je altijd zelf nog de afweging maken. Succes!

86C
03-07-2019, 09:12
Ik vind winparts.nl veel betrowbaarder. Had bij autodoc eens een radiateur besteld voor een daihatsu op kenteken. Bleek uiteindelijk de verkeerde te zijn. Ik kon hem retour sturen in originele verpakking (doos van 1 x 1,20 mtr!!). De verzendkosten moest ik dan wel zelf betalen (bijna 20 euro, want moest naar duitsland worden verstuurd). Kostte me een hoop, terwijl ik er niks voor kreeg. Voor mij geen autodoc meer. Ik heb de huiste radiateur toen bij winparts aangeschaft.

polovirus
05-07-2019, 23:11
Wederom hartelijk dank allemaal voor de info.

Ik heb op aanraden van de monteur de polo eerst APK laten keuren, helaas afgekeurd op de volgende punten.
Stuurhoes defect.
Stuurhuis speling.
Wiellager linksvoor defect.
Wiellager linksachter defect.

Mijn vragen zijn: Is het stuurhuis te repareren of dient het te worden vervangen voor een nieuwe of sloop?
Ik heb vorig jaar de wiellager en schelp linksachter verwisseld en het bleef een probleem, misschien de remtrommel vervangen?
Wiellager linksvoor moet eruit geperst worden, de monteur die mijn bak wil wisselen zei dat het verstandiger is om de complete poot te wisselen met eentje van de sloop, hetzelfde geldt voor het stuurhuis.
Welke jaartallen komen overeen met mijn polo voor de poot en het stuurhuis?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik het tot 17 juli de tijd om de auto te laten herkeuren zonder herkeuringskosten, en mijn APK verloopt op 14 juli dus vanaf dat moment mag ik met de polo niet meer de weg op.

Graag hoor ik van jullie.

Greetz.

The_Maxx
06-07-2019, 01:14
stuurhuis is te stellen met t boutje wat er op zit tegenover de plek waar de stuur-as binnen komt. Soms kun je daar speling mee oplossen.
Let wel op dat het daardoor zwaarder kan gaan sturen. Blijft de speling en gaat het alleen maar zwaarder sturen, kun je beter een ander stuurhuis zoeken.

Wat betreft wiellagers: Achter is ook te stellen. Speling en soms geluid kan soms opgelost worden door de boel gewoon net weer af te stellen.
Vraag me af wat t probleem precies is. Want als je de lagers en lagerschalen vervangt en goed afstelt mag de trommel het probleem niet zijn. Lager zit er dan niet goed in, of je hebt geen of te weinig vet gebruikt. Als de trommel het probleem was, zou je met montage het geheel al niet goed krijgen. Maar je kunt het proberen...
Is het niet de asstomp die speling heeft?

Wiellager linksvoor: je bak moet er toch onderuit: laat dan het wiellager gelijk doen. Kost het geheel iets minder werk.
Geen slooppoot eronder. Kans dat daarvan het wiellager ook slecht is, is aanwezig. Tenzij je zoiets hebt van: ik rij niet meer zolang met de auto...
Wiellager zelf zijn de kosten niet. Een fatsoenlijke garage perst hem er voor een paar tientjes zo in. hooguit Halfuur werk inc de en monteren van de poot als je weet wat je doet...

Wel laat wat betreft apk. Maar tis wel te regelen om die problemen op te lossen.

Let trouwens op met die stuurhoezen. Op het poloforum is een hoop te vinden erover. De meeste aftermarket blijven niet zitten.

polovirus
06-07-2019, 10:52
Beste The Maxx,

Bedankt voor uw uitgebreide info.

Ik ben van plan om toch te gaan voor een ander stuurhuis omdat de hoes ook kapot is en ik dan beter alles kan vervangen.
Ik heb op Porza.nl een stuurhuis gevonden voor €63,75 incl. verzenden.
Het merk ken ik niet maar aangezien ze op de onderdelenlijn bij een sloop hier in de buurt €60 vragen voor een sloop dan is dat niet in verhouding lijkt mij.
De wiellager achter heb ik vorig jaar vervangen en volgens de keurmeester (dezelfde als dit jaar) maakte hij nog steeds geluid.
Als ik de trommels omwisselde was het geluid weg en verplaatst het probleem zich naar de andere kant, dus ligt het niet aan de asstomp.
Voldoende vet gebruikt, geen speling alleen klein beetje geluid minder dan voordat ik de lager had vervangen.

Wiellager lv. de monteur heeft eerder geen tijd om de bak eronder te gooien dus dat wordt lastig.
Om de lager eruit te laten persen dien ik dan de gehele voorpoot eruit te halen of is het ook op een andere manier mogelijk?


Hoor graag van u.

Greetz.

The_Maxx
06-07-2019, 20:06
hele veerpoot eronderuit ja. Remklauw eraf (niet aan de slang laten hangen!!)Spoorstang, fuseekogel en de topmoer lossen (de topmoer als laatste). Pak je zo eruit als 1 geheel en kan ook als 1 geheel onder de pers.
Fusee zit vast aan de schokdemper, is geen bout of pers constructie zoals bij veel auto's dus je moet wel.

Als de trommel geluid maakt, das apart. Dan zou ik idd een andere trommel monteren. Eigenlijk nog nooit zoiets gehoord. Normaal verwacht je dan dat de lagerschalen slecht zijn.

Wat betreft het stuurhuis, heb ff gekeken, vind m alleen als ik op OE nummer zoek. Ben benieuwd of het de juiste is en wat de kwaliteit er van is. Voor dat geld zou ik idd eerder zo-eentje bestellen, 2 jaar garantie en een nieuw product voor die paar euro meer dan 2e hands...

polovirus
06-07-2019, 23:39
Beste The Maxx,

Wederom hartelijk bedankt voor uw hulp.

Vandaag zelf de auto nader onderzocht en het eea geconstateerd.

1 De wiellager linksvoor met een luchtsleutel (grote moer in het midden)
aangedraaid en geen speling meer en ook geen geluid.
Twee jaar geleden zelf beide schokbrekers voor vervangen en misschien de grote
moer niet goed genoeg vastgedraaid??

2 Bekeken waar de speling van het stuur vandaan komt.
Blijkt dat de stuurstang die vanaf het stuur naar het stuurhuis loopt halverwege is
verbonden middels een las, ik weet niet of dit origineel is maar de las is gebroken
waardoor er dus speling ontstaat.
Maandag even kijken of deze opnieuw vast te lassen is, er zit volgens mij geen
speling op het stuurhuis.
Dus hopelijk alleen de stuurhoes vervangen. Misschien een tip welk merk/type het
beste is omdat u zei "De meeste aftermarket blijven niet zitten."

Morgen even de wiellager achter bekijken wellicht met wat afstellen ook verholpen anders een andere trommel zien te scoren op de sloop.
Weet u welke trommels zoal passen?

Ik vind het een kwalijke zaak van de keurmeester, onnodig mensen op kosten jagen door niet goed te bekijken waar het probleem precies zit, en maar gissen.
Zeg dan gewoon er zit teveel speling op het stuur, wat een afkeurpunt is dus laat het even nakijken, hetzelfde geldt voor de wiellagers.
Ik heb de APK speciaal door Dekra Uden laten doen omdat zij onafhankelijk zijn en geen reparaties verrichten zoals de Kwikfit etc. Daar hoor je genoeg verhalen over, maar dit had ik niet verwacht.
Ik vraag de monteur die mijn bak wil vervangen of hij de herkeuring wil verrichten, hij is ook APK keurmeester maar had het te druk, vandaar dat ik naar de Dekra ben gegaan.
Volgend jaar op tijd naar de monteur en voor mij geen Dekra meer.

Ik hou u op de hoogte.

Graag hoor ik van u.

Greetz.