BarryCL
06-04-2025, 13:40
Hallo,
Ik heb een Golf 2 1.6 PN uit 1991.
Sinds een aantal weken heb ik het volgende probleem:
De auto slaat tijdens het rijden op willekeurige momenten af. De eerste keer dat dit gebeurde was pas na anderhalf uur rijden. De motor was netjes op bedrijfstemperatuur. De rest van de rit naar huis (ongeveer 3 kwartier rijden) is dit nog een keer of 8 voorgekomen. Soms sloeg de motor dan weer aan tijdens het uitrollen (en een beetje gas geven), maar meestal was deze pas na een minuut of 10 weer te starten.
Belangrijk om er bij te vermelden is dat wanneer dit gebeurd de controlelampjes in het dashboard wegvallen en het contact niks meer doet in de startstand. De kachel blijft wel gewoon lucht blazen, tenzij je de sleutel van het contact haalt.
Na een tijdje wachten is de auto meestal wel weer te starten. Dit is te herkennen doordat de controlelampjes terug komen, en/of het rode lampje op het dashboard van de startblokkering weer begint te knipperen. De auto slaat altijd direct aan als je dan weer wilt starten. De motor loopt eigenlijk altijd als een zonnetje. De bougies + bougiekabels zijn recent vervangen.
Mijn eerste vermoeden was een probleem met de startblokkering, maar de garage dacht in eerste instantie eerder aan een overhitte bobine. Ik heb geen rare waardes kunnen meten, dus deze lijkt in orde. Verder lijkt het probleem heel sterk op een defecte hallgever. Zelf zie ik het niet zitten deze te vervangen, dus dit laat ik de garage doen (afspraak staat al ingepland).
Sindsdien heb ik nog één keer met de Golf gereden. Toen begon hetzelfde probleem al na een halfuurtje rijden. Bij de vijfde keer afslaan wilde de auto helemaal niet meer starten, dus heb ik deze naar huis moeten slepen.
Maar nu ga ik toch een beetje twijfelen of de hallgever wel het probleem is. Gisteren reed ik mijn Golf even naar buiten om deze te wassen. Toen ik deze een goed uur later weer naar binnen wilden rijden had ik weer het probleem dat deze niet kon starten. Ditmaal was de motor koud, maar de auto stond wel in de zon. Ik heb de auto toen even opzij (in de schaduw) geduwd, en even later starten hij wel gewoon weer zonder enig probleem.
Zelf heb ik even geen idee meer wat dan nog wel het probleem zou kunnen zijn. Het lijkt er toch op dat het iets met warmte te maken heeft.
Heeft iemand misschien een idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn? Of is de hallgever toch de meest logische oorzaak? :confused:
Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik heb een Golf 2 1.6 PN uit 1991.
Sinds een aantal weken heb ik het volgende probleem:
De auto slaat tijdens het rijden op willekeurige momenten af. De eerste keer dat dit gebeurde was pas na anderhalf uur rijden. De motor was netjes op bedrijfstemperatuur. De rest van de rit naar huis (ongeveer 3 kwartier rijden) is dit nog een keer of 8 voorgekomen. Soms sloeg de motor dan weer aan tijdens het uitrollen (en een beetje gas geven), maar meestal was deze pas na een minuut of 10 weer te starten.
Belangrijk om er bij te vermelden is dat wanneer dit gebeurd de controlelampjes in het dashboard wegvallen en het contact niks meer doet in de startstand. De kachel blijft wel gewoon lucht blazen, tenzij je de sleutel van het contact haalt.
Na een tijdje wachten is de auto meestal wel weer te starten. Dit is te herkennen doordat de controlelampjes terug komen, en/of het rode lampje op het dashboard van de startblokkering weer begint te knipperen. De auto slaat altijd direct aan als je dan weer wilt starten. De motor loopt eigenlijk altijd als een zonnetje. De bougies + bougiekabels zijn recent vervangen.
Mijn eerste vermoeden was een probleem met de startblokkering, maar de garage dacht in eerste instantie eerder aan een overhitte bobine. Ik heb geen rare waardes kunnen meten, dus deze lijkt in orde. Verder lijkt het probleem heel sterk op een defecte hallgever. Zelf zie ik het niet zitten deze te vervangen, dus dit laat ik de garage doen (afspraak staat al ingepland).
Sindsdien heb ik nog één keer met de Golf gereden. Toen begon hetzelfde probleem al na een halfuurtje rijden. Bij de vijfde keer afslaan wilde de auto helemaal niet meer starten, dus heb ik deze naar huis moeten slepen.
Maar nu ga ik toch een beetje twijfelen of de hallgever wel het probleem is. Gisteren reed ik mijn Golf even naar buiten om deze te wassen. Toen ik deze een goed uur later weer naar binnen wilden rijden had ik weer het probleem dat deze niet kon starten. Ditmaal was de motor koud, maar de auto stond wel in de zon. Ik heb de auto toen even opzij (in de schaduw) geduwd, en even later starten hij wel gewoon weer zonder enig probleem.
Zelf heb ik even geen idee meer wat dan nog wel het probleem zou kunnen zijn. Het lijkt er toch op dat het iets met warmte te maken heeft.
Heeft iemand misschien een idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn? Of is de hallgever toch de meest logische oorzaak? :confused:
Alvast bedankt voor het meedenken!