Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 06-04-2025, 13:40
BarryCL BarryCL is offline
Forum Newbee

Default Golf 2 1.6 PN: Afslaan tijdens rijden

Hallo,

Ik heb een Golf 2 1.6 PN uit 1991.
Sinds een aantal weken heb ik het volgende probleem:

De auto slaat tijdens het rijden op willekeurige momenten af. De eerste keer dat dit gebeurde was pas na anderhalf uur rijden. De motor was netjes op bedrijfstemperatuur. De rest van de rit naar huis (ongeveer 3 kwartier rijden) is dit nog een keer of 8 voorgekomen. Soms sloeg de motor dan weer aan tijdens het uitrollen (en een beetje gas geven), maar meestal was deze pas na een minuut of 10 weer te starten.
Belangrijk om er bij te vermelden is dat wanneer dit gebeurd de controlelampjes in het dashboard wegvallen en het contact niks meer doet in de startstand. De kachel blijft wel gewoon lucht blazen, tenzij je de sleutel van het contact haalt.

Na een tijdje wachten is de auto meestal wel weer te starten. Dit is te herkennen doordat de controlelampjes terug komen, en/of het rode lampje op het dashboard van de startblokkering weer begint te knipperen. De auto slaat altijd direct aan als je dan weer wilt starten. De motor loopt eigenlijk altijd als een zonnetje. De bougies + bougiekabels zijn recent vervangen.

Mijn eerste vermoeden was een probleem met de startblokkering, maar de garage dacht in eerste instantie eerder aan een overhitte bobine. Ik heb geen rare waardes kunnen meten, dus deze lijkt in orde. Verder lijkt het probleem heel sterk op een defecte hallgever. Zelf zie ik het niet zitten deze te vervangen, dus dit laat ik de garage doen (afspraak staat al ingepland).

Sindsdien heb ik nog één keer met de Golf gereden. Toen begon hetzelfde probleem al na een halfuurtje rijden. Bij de vijfde keer afslaan wilde de auto helemaal niet meer starten, dus heb ik deze naar huis moeten slepen.

Maar nu ga ik toch een beetje twijfelen of de hallgever wel het probleem is. Gisteren reed ik mijn Golf even naar buiten om deze te wassen. Toen ik deze een goed uur later weer naar binnen wilden rijden had ik weer het probleem dat deze niet kon starten. Ditmaal was de motor koud, maar de auto stond wel in de zon. Ik heb de auto toen even opzij (in de schaduw) geduwd, en even later starten hij wel gewoon weer zonder enig probleem.

Zelf heb ik even geen idee meer wat dan nog wel het probleem zou kunnen zijn. Het lijkt er toch op dat het iets met warmte te maken heeft.
Heeft iemand misschien een idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn? Of is de hallgever toch de meest logische oorzaak?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Reply With Quote
Old 06-04-2025, 15:29
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing

Het lijkt vooral iets elektrisch te zijn. Bij een defecte bobine of hallgever valt je dashboard niet uit.
Ik zou de zekeringkast eens goed nalopen en de motorboom en in de motorruimte en dashboard boom bij de stuurkolom.

Bij een defecte hallgever of bobine moet de motor nog wel rondgaan op de startmotor, maar niet aanslaan.

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)

De 2025 AutoFans.nl trackday kalender!
Reply With Quote
Old 06-04-2025, 18:40
joost_joost joost_joost is offline
Forum Regular

Ik denk dat het probleem in de contactrol zit. Dat is het elektrische gedeelte van je contactslot.
Probeer eens als de auto niet wil starten met je sleutel wat te wiebelen. Naar boven en beneden en naar voor en achteren. Heb je een flinke bos aan je sleutel hangen, dan kan dat ook slijtage aan de contactrol veroorzaken.
Reply With Quote
Old 06-04-2025, 18:57
Forum Newbee

Bedankt voor de snelle reacties allemaal.
Ik ga me eens in de elektra verdiepen.

Quote:
Ik denk dat het probleem in de contactrol zit. Dat is het elektrische gedeelte van je contactslot.
Probeer eens als de auto niet wil starten met je sleutel wat te wiebelen. Naar boven en beneden en naar voor en achteren. Heb je een flinke bos aan je sleutel hangen, dan kan dat ook slijtage aan de contactrol veroorzaken.

Aan de sleutel wiebelen helpt helaas niet. Ik heb verder eigenlijk alleen maar de tag van de startblokkering aan de sleutel hangen. Maar alsnog bedankt voor de tip, ik zal er eens naar kijken.
Reply With Quote
Old 13-04-2025, 11:37
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer

Ik zou ook het contactblokje van het contactslot eens vervangen. Lijkt er op dat je geschakelde stroom (15) wegvalt.
Old 14-04-2025, 10:22
JohanV JohanV is offline
VW Fanatic

Afslaan symptomen lijken inderdaad op een defecte Hallgever, maar aangezien je nog meer elektrische problemen hebt: bekijk ook even of je oxidatie in de zekeringkast, aan/in de relevante relais en massakabels hebt.
Reply With Quote
Old 19-04-2025, 19:23
Forum Newbee

Update:
Van de week is mijn Golf bij de garage geweest. Daar heb ik het verhaal nogmaals eens goed uitgelegd. Er is daarna een diagnose gedaan en daar kwam uit dat de startonderbreker de boosdoener zou zijn. Door de warmte raakte het kastje vermoedelijk oververhit, waardoor de stroom zou worden afgesloten.

De startonderbreker is er uiteindelijk tussenuit gehaald.

Inmiddels heb ik er zo'n 60km mee gereden, waarvan 40 tijdens dezelfde rit, en het probleem is niet meer voorgekomen. Ook heb ik de auto vanmiddag expres een aantal uren in de zon geparkeerd, en het starten ging daarna ook zonder problemen. Voor nu lijkt het probleem dus te zijn verholpen!

Ik wil iedereen nogmaals bedanken voor het meedenken. Het probleem zat dus toch in de elektronische hoek, en niet in de ontsteking waar ik eerst aan moest denken.
Reply With Quote
Reply

Posting Rules