PDA

View Full Version : Ervaring inbouw 1.9TD blok in T3 pick-up gevraagd!


klijhoofd
10-11-2005, 14:46
Ik wil een VW T3 pick-up kopen en er een 1.9TD (75 of 80 pk <-- voldoende???) blok in leggen. Wie heeft hier ervaring mee en kan mij een omschrijving geven hoe dit moet? Welk type blok is het meest geschikt en welke onderdelen moet ik naast de motor vervangen? Is dit blok sterk genoeg voor deze bus of weet iemand een betere optie?

Ik zit met name met aansluitingen van b.v. koelwatersysteem etc. Moeten hiervoor veel aanpassingen gemaakt worden?

Ik hoor graag van jullie!

Je kunt een eventuele omschrijving mailen naar

tom_klijberg@hotmail.com

Alvast bedankt,

Groeten,

Tom

Stijn
10-11-2005, 19:21
Ik heb geen ervaring met een 1.9TD maar wel met GTI blokken in bussen (1.9 GTI 16V Turbo:)), dat heb ik vaker gedaan.

Het allermakkelijkste is als je een 1.6TD busblok als donor gebruikt, je kunt dan vrijwel alles overnemen; zoals carter, motorsteunen, koppeling, waterslangen. Dit ging bij ombouw naar GTI vrij eenvoudig.

Ik zou dus eens onderzoeken hoeveel het 1.9TD onderblok lijkt op een 1.6TD en of de relevante onderdelen dus over te zetten zijn. Dan ben je vrij simpel een heel eind op weg.

AD racing
10-11-2005, 21:45
Wat ik me wel afvraag is als je geen problemen gaat hebben met de hydraulische klepstoters... zal de olie er niet uitstromen omdat die motor een beetje gekanteld ligt... Graag een mening hierover ( ben dit namelijk ook een beetje van plan in een T3) ;) :cool: :) :)

Split52
10-11-2005, 22:29
Betere optie: V10TDI met Porsche G50 bak.


1.9TD is een prima keuze, precies wat Stijn zegt.. Motorsteunen, karterpan, oliepomp etc etc. Beste is om dan van een TD bus als basis uit te gaan. Denk er wel om dat een 1.9TD minder toeren draait dan een 1.6TD en dat daardoor de bak wel erg kort wordt. Beste is dus een Waterboxer bak te nemen met een koppelhuis van een diesel te gebruiken... voor wat langere overbrengingen, zodat je het toegenomen vermogen kunt gebruiken. Je zult nog wel wat tegenkomen maar het meeste wijst zich wel.

Stijn
10-11-2005, 23:05
Hydraulische klepstoters zijn geen probleem. Ik heb zoals gezegd een tijd gereden met een GTI blok erin met hydro stoters maar nooit last van gehad. De olie stroomt inderdaad 'raar' weg naar een kant van de kop (goede klepdekselpakking erg belangrijk!) maar de stoters zelf krijgen toch hun olie uit een oliekanaal onder druk dus dat komt wel goed.

klijhoofd
11-11-2005, 09:12
Alvast bedankt voor de reacties,

@ Split52: wat gaat dat in godsnaam allemaal kosten? een V10TDI en een porschebak??

@ Stijn: Weet je ook of er verschillende typen 1.9TD motoren zijn? Of is dit gewoon eenzelfde motor die in meerdere VW`s is gebouwd. De Jetta, Passat en Golf hebben namelijk allemaal een 1.9TD uitvoering.

DÁ-BRT
11-11-2005, 09:19
Hoi,

Je zou hier even kunnen kijken. Hij heeft een TDI motor in zijn T3 gemaakt. Als dat past dan past de TD ook.

http://www.haywood-sullivan.com/vanagon/TDI/Sunny_TDI_2-50.jpg (http://www.haywood-sullivan.com/vanagon/TDI/)

klijhoofd
11-11-2005, 10:48
Bedankt Bart, weet je ook wie dit heeft gedaan? een e-mail adres is welkom!!

@ Stijn: Ik heb misschien een 2.0l benzine donor gevonden. Is dit wat, of kan ik beter op zoek naar een geschiktere 1.6D (ook ivm overname van diverse onderdelen. Ik wil de kosten namelijk niet al te hoog maken :))

steven16v
11-11-2005, 11:01
Weet je ook of er verschillende typen 1.9TD motoren zijn

Volgens mij is er 1 type, namelijk de AAZ. Maar knoop mij er niet aan op.

DÁ-BRT
11-11-2005, 11:26
Het is trouwens Bert.

Misschien moet je even op het plaatje klikken om zijn site te zien.....

Er is maar een 1900 TD motor en dat is inderdaad de AAZ. Dit is tevens de laatste IDI diesel van het VAG concern.
Met aardig wat problemen. Voornaamste probleem is dat er een krukaspoelie bout opzit die losloopt/afknapt waardoor de motor helemaal kapot loopt en de krukas lagering schijnt bij de eerste ook niet supers te zijn.

DÁ-BRT
11-11-2005, 11:33
Ow ja kleine toevoeging, de 1900TD is nooit geleverd in de Jetta. Naja de amerikaanse jetta 3 wel dan... :biggrin:

Maar hij is ook geleverd in de Seat Toledo, Audi 80

klijhoofd
11-11-2005, 13:23
Ow, dat is niet zo mooi dat die motor niet echt wat is.... heb je misschien suggesties die beter zijn? Ik wil best een TDI blok inbouwen alleen vraag ik me af hoeveel werk dat is. Ik heb namelijk wel een beetje verstand van motoren, maar Injectiemotoren heb ik nooit iets mee gedaan...

Ik wil de motor trouwens het liefste zelf inbouwen, wan tik vind het leuk om te doen/leren en dit bespaart mij kosten.

klijhoofd
11-11-2005, 13:24
Is b.t.w. het probleem van de krukaspoelie niet op te lossen door deze te vervangen voordat deze kapot is?

DÁ-BRT
11-11-2005, 13:46
Hoi,

jahoor, is heel gemakkelijk te verhelpen. Er zijn verbeterde bouten.

http://gallery.vwcaddyforum.nl/albums/userpics/10001/AAZbout.jpg Dus als je de oude hebt ff vervangen (kan zelfs bij ingebouwde motor)

En voor wat betreft de lagers. tjsa gokken dat je een goed blok hebt.

Alternatief TDI ja, kan maar dan heb je aardig wat meer werk. Dingen zoals startblokkering, electronisch gaspendaal, hydrolische koppeling.

Ik ben bezig om een TDI in mijn caddy 1 te bouwen en ik heb heb de bovenstaande dingen nu allemaal opgelost, maar je doet het niet even zo gemakkelijk.

steven16v
11-11-2005, 13:58
Ik zou dan ook gelijk even kijken of de krukas al niet iets is in geslepen. Als dat het geval is. Dan oplassen en weer afdraaien. Zo heb ik het gedaan.

DÁ-BRT
11-11-2005, 14:17
Inderdaad.

Of de modificatie uitvoeren bij het vervangen van de distributie riem en dan gewoon de krukaspoelie vervangen (als hij ingelopen is)

klijhoofd
11-11-2005, 15:24
Oke bedankt!

Is het te doen om de lagers te vervangen? Ik heb even geen idee namelijk...

@Steven: wat bedoel je precies met oplassen en afdraaien??

klijhoofd
11-11-2005, 15:27
@Bert,

Heb je een indicatie wat de kosten zijn?

Wat kost b.v. een TDI blok

En wat zijn de kosten van de aanpassingen?

P.s. Is de 1.6TD de beste donor of kan ik ook goed een 2.0 benzine gebruiken

En wat kost eventueel de volgende optie (indicatie)?

1.9TD blok kopen
lagers vervangen,
disriem en krukaspoulie vervangen
bout vervangen

Dan heb je toch weer een goed blok (mits deze verder niet al te gaar is)

DÁ-BRT
11-11-2005, 15:44
Voor het vervangen van de lagers moet het onderblok gelijnboort worden en dan gebalanceerd. Vrij duur dus.

En je tweede vraag snap ik niet? Prijs indicatie waarvan?
Boutje, nieuwe lagers, tdi blok

Voor een beetje een redelijk (compleet) tdi blok ben je ong. 1000 - 1500 euro kwijt.
Voor het lijnboren en nieuwe lagers + nieuwe bout ong. 500 ofzo.

En bedoel je een donor auto, ik zou een diesel pakken, dan hoef je hem tenminste niet te laten type goedkeuren.

klijhoofd
11-11-2005, 15:53
Met mijn 2e vraag bedoel ik de kosten voor de aanpassingen die je noemde... gaspedaal, koppeling etc.

btw en de kosten voor een nieuwe bak voor een TDI blok? is ook altijd handig!!


Wanneer ik voor een TDI blok ga, weet je typenummers die geschikt zijn?

DÁ-BRT
11-11-2005, 16:03
Gaspendaal moet je zelf nieuwe pedalenbox maken of je oude aanpassen zodat de regel eenheid gemonteerd kan worden.

Mechanische koppeling is een kwestie van naar een sloop gaan en daar van een Ibiza/Cordoba/Toledo of Transporter af halen en hopen dat je niet teveel hoeft te betalen. Al zou ik op jou auto gewoon een hydrolische koppeling houden omdat de afstand van pedaal naar koppeling groter is.
De motor en bak steunen zal je ook zelf moeten maken.

Ik ben absoluut niet een T3 kenner. Ik kwam toevallig bij het zoeken naar info over de tdi kabelboom bij de site waar ik je de link van gaf. Ik zag jouw vraag naar info en die gaf ik je.

Voor een versnellingsbak weet ik werkelijk niet wat past. Waarschijnlijk iets van een audi wel. (misschien een audi 80 TDI bak ofzo.)

Voor wat betreft het blok alle 4-cilinder blokken passen, je moet toch altijd zelf motorsteunen maken en electronica integreren in jouw huidige kabelboom.

Suc6.

AD racing
11-11-2005, 17:48
hé, bedankt al voor de snelle info!!!
Ik heb al een TDI blok in mijn golfje 1 ingebouwd dus dat lukt wel, voor vragen pm je me maar!!!
Groetjes

klijhoofd
11-11-2005, 20:46
Hoi AD,

Wat heb je er ongeveer aan uit gegeven?

en heb je het allemaal zelf gedaan??

DÁ-BRT
11-11-2005, 21:57
Ad,

Waarom vragen via een PB als je er anderen ook mee kunt helpen. Daar is toch een forum voor.

Ik ben ook al bijna klaar, ben nu bezig met de 02a bak steunen aan het maken voor de type 1 chassis. Daarna alleen nog een RVS uitlaat 2.5" lassen en dan kan ik weer lekker rijden.

vwbullit
11-11-2005, 22:02
een kennis van een maat van mij heeft een rode t3 pickup.
Hij heeft ook een 1900 tdi van een caddy er in gebouwd.
Alleen wat ik er van hoorde zit hij met de versnellingsbak.
Die moet je van porche nemen heb ik me laten vertellen.

Kan het wel is verder navragen voor je.

AD racing
11-11-2005, 22:47
Ad,

Waarom vragen via een PB als je er anderen ook mee kunt helpen. Daar is toch een forum voor.

Ik ben ook al bijna klaar, ben nu bezig met de 02a bak steunen aan het maken voor de type 1 chassis. Daarna alleen nog een RVS uitlaat 2.5" lassen en dan kan ik weer lekker rijden.


omdat het dan over G1 gaat en niet meer over de transporter waar deze topic eigenlijk over handelt...

Het heeft mij zo een 1500€ gekost compleet met uitlaat, intercooler en alles. Ik heb wel alles volledig zelf gedaan, veel werk ingekropen maar heeeel veel voldoening van gekregen...

Voor vragen vraag je maar raak hé manne!!!
Ik heb hier nog ergens een topic over mijn G1 ook maar deze vind ik niet zo direct meer terug! Groetjes Arne

Stijn
11-11-2005, 22:51
Koppeling hoef je niks aan om te bouwen want dat zit aan de versnellingsbak van de bus, en dat blijft dus behouden (is overigens al hydraulisch bij een T3 Transporter).

Als donor moet je in ieder geval geen benzine busblok hebben want dat zijn allemaal boxers, daar kun je niets van overnemen wat aan het 1.9 TD blok past.

AD racing
12-11-2005, 08:00
en welke versnellingsbak is dan het beste voor de TDI motor, zodat je nog een beetje snelheid kan halen ook? ik denk een 5 bak maar van welk type? van een TD of diesel of waterboxer, dat is nog een grote vraag voor mij...


Ik heb ook mijn topic van mijn golf 1 TDI terug gevonden en die staat nu terug ergens bovenaan in het Golf 1 subforum... :cool:

@stijn: ik heb in uw link gezien onderaan in uw posts dat jij ook nog een T3 hebt met die audi rs4 velgen er op, vind dit prachtig maar hoeveel en hoe heb je uw bus laten dichter komen bij moeder aarde? en passen die RS4 velgen rechtstreeks op de busflenzen? of moet je met adapters werken?

Bedankt ;)

klijhoofd
16-11-2005, 14:21
Is het mogelijk om op een orgineel handgeschakelde motor (TDI) een automaat te plaatsen? Zoveel verstand heb ik namelijk niet van auto`s :D

DÁ-BRT
16-11-2005, 14:51
Ja, dat is mogelijk. Ik heb nog een automaatbak liggen voor mijn TDI. Ik moet alleen nog de goede computer er bij zien te krijgen (dealer verschrikkelijk duur)

Je verwijderd het vliegwiel met toebehoren en plaatst daar de koppelomvormer.

Stijn
16-11-2005, 22:31
De RS4 velgen passen direct, is bus=audi steek, 5x112.
Ik heb geen idee hoeveel hij is gezakt, maar een behoorlijk eind in ieder geval. Zeker cm of 8.

AD racing
16-11-2005, 22:37
De RS4 velgen passen direct, is bus=audi steek, 5x112.
Ik heb geen idee hoeveel hij is gezakt, maar een behoorlijk eind in ieder geval. Zeker cm of 8.

Met wat is hij verlaagd? dempers en veren? welk merk? ;)

Dinges
23-04-2006, 11:30
Klijhoofd, als je graag een tdi blok wilt gebruiken, kijk dan even hier:

http://www.dieselservicewijhe.nl/

Deze mannen hebben er ervaring mee en hebben ook alles in huis om het vermogen ook idd te kunnen gebruiken (langere eindoverbrenging ed)
Ook hebben ze middelen om nog wat meer vermogen uit je tdi te halen.
Misschien niet de goedkoopste oplossing maar dan weet je wel dat het goed zit.

En o ja, succes met je project