Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Transporter
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 10-11-2005, 14:46
klijhoofd klijhoofd is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 11
Default Ervaring inbouw 1.9TD blok in T3 pick-up gevraagd!

Ik wil een VW T3 pick-up kopen en er een 1.9TD (75 of 80 pk <-- voldoende???) blok in leggen. Wie heeft hier ervaring mee en kan mij een omschrijving geven hoe dit moet? Welk type blok is het meest geschikt en welke onderdelen moet ik naast de motor vervangen? Is dit blok sterk genoeg voor deze bus of weet iemand een betere optie?

Ik zit met name met aansluitingen van b.v. koelwatersysteem etc. Moeten hiervoor veel aanpassingen gemaakt worden?

Ik hoor graag van jullie!

Je kunt een eventuele omschrijving mailen naar

tom_klijberg@hotmail.com

Alvast bedankt,

Groeten,

Tom
Reply With Quote
  #2  
Old 10-11-2005, 19:21
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Ik heb geen ervaring met een 1.9TD maar wel met GTI blokken in bussen (1.9 GTI 16V Turbo), dat heb ik vaker gedaan.

Het allermakkelijkste is als je een 1.6TD busblok als donor gebruikt, je kunt dan vrijwel alles overnemen; zoals carter, motorsteunen, koppeling, waterslangen. Dit ging bij ombouw naar GTI vrij eenvoudig.

Ik zou dus eens onderzoeken hoeveel het 1.9TD onderblok lijkt op een 1.6TD en of de relevante onderdelen dus over te zetten zijn. Dan ben je vrij simpel een heel eind op weg.
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #3  
Old 10-11-2005, 21:45
AD racing AD racing is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2004
Posts: 178
Default

Wat ik me wel afvraag is als je geen problemen gaat hebben met de hydraulische klepstoters... zal de olie er niet uitstromen omdat die motor een beetje gekanteld ligt... Graag een mening hierover ( ben dit namelijk ook een beetje van plan in een T3)
Reply With Quote
  #4  
Old 10-11-2005, 22:29
Split52's Avatar
Split52 Split52 is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,878
Default

Betere optie: V10TDI met Porsche G50 bak.


1.9TD is een prima keuze, precies wat Stijn zegt.. Motorsteunen, karterpan, oliepomp etc etc. Beste is om dan van een TD bus als basis uit te gaan. Denk er wel om dat een 1.9TD minder toeren draait dan een 1.6TD en dat daardoor de bak wel erg kort wordt. Beste is dus een Waterboxer bak te nemen met een koppelhuis van een diesel te gebruiken... voor wat langere overbrengingen, zodat je het toegenomen vermogen kunt gebruiken. Je zult nog wel wat tegenkomen maar het meeste wijst zich wel.
Reply With Quote
  #5  
Old 10-11-2005, 23:05
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Hydraulische klepstoters zijn geen probleem. Ik heb zoals gezegd een tijd gereden met een GTI blok erin met hydro stoters maar nooit last van gehad. De olie stroomt inderdaad 'raar' weg naar een kant van de kop (goede klepdekselpakking erg belangrijk!) maar de stoters zelf krijgen toch hun olie uit een oliekanaal onder druk dus dat komt wel goed.
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #6  
Old 11-11-2005, 09:12
klijhoofd klijhoofd is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 11
Default

Alvast bedankt voor de reacties,

@ Split52: wat gaat dat in godsnaam allemaal kosten? een V10TDI en een porschebak??

@ Stijn: Weet je ook of er verschillende typen 1.9TD motoren zijn? Of is dit gewoon eenzelfde motor die in meerdere VW`s is gebouwd. De Jetta, Passat en Golf hebben namelijk allemaal een 1.9TD uitvoering.
Reply With Quote
  #7  
Old 11-11-2005, 09:19
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,814
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Hoi,

Je zou hier even kunnen kijken. Hij heeft een TDI motor in zijn T3 gemaakt. Als dat past dan past de TD ook.


__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #8  
Old 11-11-2005, 10:48
klijhoofd klijhoofd is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 11
Default

Bedankt Bart, weet je ook wie dit heeft gedaan? een e-mail adres is welkom!!

@ Stijn: Ik heb misschien een 2.0l benzine donor gevonden. Is dit wat, of kan ik beter op zoek naar een geschiktere 1.6D (ook ivm overname van diverse onderdelen. Ik wil de kosten namelijk niet al te hoog maken )
Reply With Quote
  #9  
Old 11-11-2005, 11:01
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,006
Default

Quote:
Weet je ook of er verschillende typen 1.9TD motoren zijn


Volgens mij is er 1 type, namelijk de AAZ. Maar knoop mij er niet aan op.
Reply With Quote
  #10  
Old 11-11-2005, 11:26
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,814
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Het is trouwens Bert.

Misschien moet je even op het plaatje klikken om zijn site te zien.....

Er is maar een 1900 TD motor en dat is inderdaad de AAZ. Dit is tevens de laatste IDI diesel van het VAG concern.
Met aardig wat problemen. Voornaamste probleem is dat er een krukaspoelie bout opzit die losloopt/afknapt waardoor de motor helemaal kapot loopt en de krukas lagering schijnt bij de eerste ook niet supers te zijn.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"

Last edited by DÁ-BRT : 11-11-2005 at 11:29.
Reply With Quote
  #11  
Old 11-11-2005, 11:33
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,814
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Ow ja kleine toevoeging, de 1900TD is nooit geleverd in de Jetta. Naja de amerikaanse jetta 3 wel dan... :biggrin:

Maar hij is ook geleverd in de Seat Toledo, Audi 80
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #12  
Old 11-11-2005, 13:23
klijhoofd klijhoofd is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 11
Default

Ow, dat is niet zo mooi dat die motor niet echt wat is.... heb je misschien suggesties die beter zijn? Ik wil best een TDI blok inbouwen alleen vraag ik me af hoeveel werk dat is. Ik heb namelijk wel een beetje verstand van motoren, maar Injectiemotoren heb ik nooit iets mee gedaan...

Ik wil de motor trouwens het liefste zelf inbouwen, wan tik vind het leuk om te doen/leren en dit bespaart mij kosten.
Reply With Quote
  #13  
Old 11-11-2005, 13:24
klijhoofd klijhoofd is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 11
Default

Is b.t.w. het probleem van de krukaspoelie niet op te lossen door deze te vervangen voordat deze kapot is?
Reply With Quote
  #14  
Old 11-11-2005, 13:46
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,814
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Hoi,

jahoor, is heel gemakkelijk te verhelpen. Er zijn verbeterde bouten.


Dus als je de oude hebt ff vervangen (kan zelfs bij ingebouwde motor)

En voor wat betreft de lagers. tjsa gokken dat je een goed blok hebt.

Alternatief TDI ja, kan maar dan heb je aardig wat meer werk. Dingen zoals startblokkering, electronisch gaspendaal, hydrolische koppeling.

Ik ben bezig om een TDI in mijn caddy 1 te bouwen en ik heb heb de bovenstaande dingen nu allemaal opgelost, maar je doet het niet even zo gemakkelijk.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #15  
Old 11-11-2005, 13:58
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,006
Default

Ik zou dan ook gelijk even kijken of de krukas al niet iets is in geslepen. Als dat het geval is. Dan oplassen en weer afdraaien. Zo heb ik het gedaan.
Reply With Quote
  #16  
Old 11-11-2005, 14:17
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,814
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Inderdaad.

Of de modificatie uitvoeren bij het vervangen van de distributie riem en dan gewoon de krukaspoelie vervangen (als hij ingelopen is)
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #17  
Old 11-11-2005, 15:24
klijhoofd klijhoofd is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 11
Default

Oke bedankt!

Is het te doen om de lagers te vervangen? Ik heb even geen idee namelijk...

@Steven: wat bedoel je precies met oplassen en afdraaien??
Reply With Quote
  #18  
Old 11-11-2005, 15:27
klijhoofd klijhoofd is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 11
Default

@Bert,

Heb je een indicatie wat de kosten zijn?

Wat kost b.v. een TDI blok

En wat zijn de kosten van de aanpassingen?

P.s. Is de 1.6TD de beste donor of kan ik ook goed een 2.0 benzine gebruiken

En wat kost eventueel de volgende optie (indicatie)?

1.9TD blok kopen
lagers vervangen,
disriem en krukaspoulie vervangen
bout vervangen

Dan heb je toch weer een goed blok (mits deze verder niet al te gaar is)

Last edited by klijhoofd : 11-11-2005 at 15:41.
Reply With Quote
  #19  
Old 11-11-2005, 15:44
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,814
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Voor het vervangen van de lagers moet het onderblok gelijnboort worden en dan gebalanceerd. Vrij duur dus.

En je tweede vraag snap ik niet? Prijs indicatie waarvan?
Boutje, nieuwe lagers, tdi blok

Voor een beetje een redelijk (compleet) tdi blok ben je ong. 1000 - 1500 euro kwijt.
Voor het lijnboren en nieuwe lagers + nieuwe bout ong. 500 ofzo.

En bedoel je een donor auto, ik zou een diesel pakken, dan hoef je hem tenminste niet te laten type goedkeuren.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #20  
Old 11-11-2005, 15:53
klijhoofd klijhoofd is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 11
Default

Met mijn 2e vraag bedoel ik de kosten voor de aanpassingen die je noemde... gaspedaal, koppeling etc.

btw en de kosten voor een nieuwe bak voor een TDI blok? is ook altijd handig!!


Wanneer ik voor een TDI blok ga, weet je typenummers die geschikt zijn?
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 17:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum