PDA

View Full Version : Welke elektronische ontsteking op 1300?

Clawfinger
31-12-2005, 13:32
De Golf start niet altijd even vlot en ik wil er dus een elektronische ontsteking op zetten. Van welke modernere VW past het?

Als iemand nog een setje te koop heeft, noem maar een prijs :)

carbreaker de autosloper
02-01-2006, 18:50
bij mij eiges voor weieenig halefe meier das 50 euro :iamwithst

JK Le Mans
02-01-2006, 21:06
ik zal even vertalen voor je !

Carbreaker de autodloper zegt

bij mij eigen voor weinig halfe meier das 50 euro !

Pm hem (jarno) maar eens !

Clawfinger
02-01-2006, 21:27
Haha, bedankt voor de vertaling ;)

Dan zal ik hem eens ff PM'en :D

JK Le Mans
02-01-2006, 21:50
je kunt hem overdag ook bellen hij heeft een sloperij

Sloperij Bastiaan (vragen naar Jarno )
Wezep
Tel 038 376 13 37

sjampoo
02-01-2006, 22:51
Elektro ontsteking van o.a BX (sommige modellen, snel te herkennen), Polo 2 GT natuurlijk (met motorcode GK) en Seat Ibiza met 1.5 system porsche blok van de eerste serie..

transistorblokje + kabelboompje + bobine van bijv een Golf 2 met MH motor pakken

Clawfinger
03-01-2006, 14:20
Elektro ontsteking van o.a BX (sommige modellen, snel te herkennen), Polo 2 GT natuurlijk (met motorcode GK) en Seat Ibiza met 1.5 system porsche blok van de eerste serie..

transistorblokje + kabelboompje + bobine van bijv een Golf 2 met MH motor pakken

Kan ik niet gewoon de verdeler van zo'n Ibiza pakken + transistorblokje + kabelboompje + bobine? Want het wordt erg omslachtig als ik spullen van meerdere auto's moet af slopen... :confused:
En zo'n verdeler past dan ook direct aan mijn GF blok?

sjampoo
03-01-2006, 15:09
Tja.. als 't anders te omslachtig word: Kan je beter gewoon je puntjes & condensator vervangen en goed instellen. D'r is namelijk niets mis met goed afgestelde puntjes.

De verdeler past zonder verdere ombouw op de kop van je GF blok: Vacuumdoos zit er ook op, etc etc. kabelboompje voor transistor ontsteking is 1 los geheel: zit alleen 1 draadje vast met een ander in de stekker van de bobine. Gloof dat je de bobine wel ook echt moet wisselen.

Fijne d'r van weet ik ook niet: zoek zoek op 't http://forum.polo86c.nl daar is t al eens vaker voorbij gekomen.

serge pot
03-01-2006, 15:42
of om het lekker makkelijk te maken .verdeler van saab 900 8v past ook

Clawfinger
03-01-2006, 15:42
Tja.. als 't anders te omslachtig word: Kan je beter gewoon je puntjes & condensator vervangen en goed instellen. D'r is namelijk niets mis met goed afgestelde puntjes.

De verdeler past zonder verdere ombouw op de kop van je GF blok: Vacuumdoos zit er ook op, etc etc. kabelboompje voor transistor ontsteking is 1 los geheel: zit alleen 1 draadje vast met een ander in de stekker van de bobine. Gloof dat je de bobine wel ook echt moet wisselen.

Fijne d'r van weet ik ook niet: zoek zoek op 't http://forum.polo86c.nl daar is t al eens vaker voorbij gekomen.

Volgens m'n vader moet ie toch een stuk beter starten met een elektronische ontsteking. Had ie ook op z'n B Kadett Rallye gezet van een E Kadett... Dus zodoende :)

Ik zal nu ff op de site van het 86c register kijken dan, iig al erg bedankt :)

Clawfinger
03-01-2006, 16:00
of om het lekker makkelijk te maken .verdeler van saab 900 8v past ook

Ik maak wel een lijst van de genoemde auto's en dan kan ik morgen wel gaan rondstruinen op de sloperijen hier in de buurt... ;)
Tenzij m'n vader vanavond nog thuiskomt met een nieuwe verdeler van een 1500 system porsche... Had ie nog wel op z'n werk liggen zei ie :eek:

serge pot
03-01-2006, 16:12
je moet de bobine vervangen voor een 12v versie .tevens zal je de originele + moeten vervangen ,aangezien deze op punten maar 9volt geeft.(+van je achteruitrij schakelaar op de bak kun je ook aftakken )
als je een kabelboom neemt van de mh motor is dit zeer simpel aan te sluiten .
bruinzwart aan massa acu,groen op 1 bobine ,zwart op 15 bobine .
zwart komt tevens de 12volt contact gestuurd op .

grtz,serge

sjampoo
03-01-2006, 16:47
http://members.lycos.nl/fotojb3/fun/3/Loesje-tlijkt%20simpel%20tis%20het%20ook.gif

serge pot
03-01-2006, 16:52
dat zeg ik gamma

Henk_Pigo
31-12-2009, 10:18
Even weer een oud topic uit de sloot trekken :D

Ik zit met het volgende: Van een golf 2 1.3 MH motor heb ik het complete binnenwerk van de stroomverdeler overgezet in de verdeler van mijn GF motor.

Ik heb daarvoor deze handleiding van Serge gevolgd:
http://www.steilheck.nl/smf/index.php/topic,6982.0.html

Het spul draait inmiddels :thumbup: Alleen ik krijg ik het merkteken niet op z'n plek met afstellen... hij lijkt er 90° naast te zitten... heb ik iets over het hoofd gezien?

golf mkII 16v
31-12-2009, 11:25
Als je op de verdelerkap kijkt moet de 1e cilinder linksboven zijn

--1--2
--3--4
Ontsteking draaid tegen de klok in
Hoe staat het streepje op de andere ontsteking?

Henk_Pigo
31-12-2009, 12:57
Klopt, ik heb de krukas en nokkenas op de BDP merktekens gezet. De rotor wijst naar voren toe, linksboven als je er tegenaan kijkt. Vervolgens de kabels op volgorde 1-3-4-2 aangesloten tegen de klok in.

De oude ontsteking staat perfect op tijd... deze heb ik nog gecheckt met de stroboscoop gisteren.

golf mkII 16v
02-01-2010, 13:56
Als dat zo staat allen even met de stroboscoop goed zetten
Dan wel even een nieuw merkteken aan brengen

Henk_Pigo
02-01-2010, 20:16
Ik heb de oude ontsteking met de contactpunten idd gemerkt, deze staat goed afgesteld.

De nieuwe ontsteking met de hall sensor krijg ik niet goed afgesteld, het kerfje op de krukas staat minstens 90° van het afstelpunt af...
Het spul heb ik nu weer uit elkaar liggen. Mijn idee is om in de schijf met de 4 spleten erin een nieuw gleufje te maken voor de borgpen waardoor deze schijf 45° verdraaid wordt.

Erg apart dit, het doet me denken aan een voorval wat ik al eens eerder heb gehad: Ik had in de ontsteking die er nu op zit olielekkage en heb toen het complete binnenwerk van een contactpuntgestuurde ontsteking van een golf 2 overgezet. Naast de pertinax ringetjes, bronzen bus en keerring dus ook de as ed. Ook hier kreeg ik toen de afstelling niet goed. Op de golf 2 as zit de nokkenrol die de contactpunten opent 45° gedraaid tov een golf 1 as...

Henk_Pigo
02-01-2010, 22:12
Ik heb de plaat met de 4 openingen 45° gedraaid en het was gelijk raak!

Alles draait perfect en het merkteken zit nu precies goed. :thumbup:

golf mkII 16v
03-01-2010, 14:50
Kijk,toch een leuke hobby :thumbup:
Sleutelen aan een simpele golf :D