Log in

View Full Version : Spanning/stroomval bij hoge toeren

Zestienkleppen
07-01-2006, 10:22
Beste Medeforummers

Bij hoge toeren (5000+) merk ik dat de motor inhoudt en alle verlichting als het ware dimt. 's Avonds goed te zien, als je rijdt met verlichting wordt het licht veel zwakker, om bij lagere toeren weer feller te worden.

Wat zou hier aan de hand kunnen zijn? Als ik de auto start, blijft het acculampje branden, tot je wat meer toeren maakt. Heeft dit er iets mee te maken, en moet ik het dan zoeken in de dynamo? Klopt het dat de ontsteking dan ook niet meer voldoende spanning/stroom krijgt om goed te werken? Vreemde is dat de dynamo onlangs is getest en goed bevonden...:confused:

Zo kan ik natuurlijk niet fatsoenlijk rijden met de 16v:D, alle hulp is welkom!

Erik
07-01-2006, 11:21
controleer de koolborstels maar eens van je dynamo,
vriend van me had dat laatst ook met zijn mk1, een koolborstel was helemaal afgesleten om dat een veertje was blijven hangen.

je hebt goed kans dat dat het is

Zestienkleppen
07-01-2006, 12:33
controleer de koolborstels maar eens van je dynamo,
vriend van me had dat laatst ook met zijn mk1, een koolborstel was helemaal afgesleten om dat een veertje was blijven hangen.

je hebt goed kans dat dat het isZou natuurlijk kunnen, het geval is alleen dat bij de controle er een nieuwe koolborstel in is gezet...

Mark1
07-01-2006, 12:56
Zou natuurlijk kunnen, het geval is alleen dat bij de controle er een nieuwe koolborstel in is gezet...

Maar dat is nog geen garantie dat daar nu niet eentje van blijft hangen natuurlijk.

Zestienkleppen
07-01-2006, 13:26
Dat klopt, daarom zei ik al dat het zou kunnen. Maar ik begrijp uit jullie beider gedachtengang dat de oorzaak waarschijnlijk de dynamo is?

golf mkII 16v
07-01-2006, 14:26
accu nog goed? Maar is waarschijnlijk je spanningsregelaar kopot of je bedrading niet goed meer. Dynamo naar accu

Zestienkleppen
07-01-2006, 14:30
spanningsregelaar op de dynamo bedoel je? Bedrading gaat ik nakijken. De accu geeft nooit problemen, dus ik ga ervan uit dat ie goed is.

Erik
07-01-2006, 15:24
denk dan tog maar aan de dynamo, ook als je acculampje onregelmatig brandt net als je de auto gestart hebt.
hoop dat je het vindt ;)

polijster kees
07-01-2006, 16:33
ik heb hetzelfde probleem gehad
en maar zoeken en zoeken waarom de lichten en dahsboardverlichting knipperen
en toen mijn spanningsregelaar op de dynamo vernieuwd
en het hele probleem was over

Golf_1_gts
07-01-2006, 17:23
ik heb hetzelfde probleem gehad
en maar zoeken en zoeken waarom de lichten en dahsboardverlichting knipperen
en toen mijn spanningsregelaar op de dynamo vernieuwd
en het hele probleem was over

jajaj wou ik net zeggen, gewoon ff zo'n nieuw deeltje voor je dynamo kopen... spanningregelaar met koolborstels...koste voor mij € 15,- dus dat is geen geld.

Maareh zou eerst ff meten hoeveel Volt jou dynamo afgeeft

dus ff met de multimeter doormeten. Bij lage toeren/hoge toeren met/of zonder veel verbruikers aan (radio/verwarming aan etc)

Kan ook nog zijn dat de dynamo een dusdanige slag heeft op de lagers dat ie de koolbortsels onregelmatig raakt maar komt niet zo veel voor :D

Zestienkleppen
07-01-2006, 20:04
spanningsregelaar is toen ook vervangen, maar dat van die lagers zou wel eens kunnen. Wat voor voltages kan ik verwachten? Constant 14,4V en als dat niet zo is voor toerentallen onder de 5000 dan is de spanningsregelaar kapot? En wat als het voltage boven de 5000 toeren omlaagvalt, wat is er dan mis?

Golf_1_gts
07-01-2006, 20:58
spanningsregelaar is toen ook vervangen, maar dat van die lagers zou wel eens kunnen. Wat voor voltages kan ik verwachten? Constant 14,4V en als dat niet zo is voor toerentallen onder de 5000 dan is de spanningsregelaar kapot? En wat als het voltage boven de 5000 toeren omlaagvalt, wat is er dan mis?

Ja rondom de 14 volt komt niet zo precies he. Onder de 13,5 is meestal de grens.
Laat hem eerst ff stationair draaien en kijk hoeveel volt je dan hebt.
Zet daarna wat gebruikers aan; radio, achterruitverwarming, kachel, lichten enzo.
Als het goed is daalt je voltage in eerste instantie even terug naar 12 Volt (ofzo) maar de spanningsregelaar zal zorgen dat dit weer rondom de 14 moet worden.

Wat de lagers betreft als je duidelijk speling voelt tussen de as en het lager is het niet goed he. Daar kun je ook nieuwe opzetten :D

Zestienkleppen
22-05-2006, 18:27
Om nog even hierop terug te komen;

Het probleem is er nog steeds, maar heb er een poosje geleden eens naar kunnen kijken. Een van de koolborstels is alweer bijna helemaal afgesleten en is ongeveer 0,5 cm korter dan zijn maatje.

Spanning bij stationair is ongeveer 14,0 - 14,2 Volt, maar bij veel toeren (6000) komt ie niet verder als 13V, waarbij het acculampje dan ook begint te branden.

Het lijkt erop alsof een van de groeven (ankerplaat?) niet meer lekker is. Helaas heb ik daar geen geoefend oog voor.

Menace
22-05-2006, 18:50
als ej nou es een dynamo van iemand anders leent?
Kan je meteen zien of het echt in de dynamo zit.
Zo ja, kan je die natuurlijk bij n reviseur langs brengen en dan ben je van het probleem af...

Zestienkleppen
22-05-2006, 21:27
Goede kans dat het de dynamo is, ik zou ook niet weten wat het anders moet zijn. Wat zou zo'n revisie grap kosten?