Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 07-01-2006, 10:22
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,137
Default Spanning/stroomval bij hoge toeren

Beste Medeforummers

Bij hoge toeren (5000+) merk ik dat de motor inhoudt en alle verlichting als het ware dimt. 's Avonds goed te zien, als je rijdt met verlichting wordt het licht veel zwakker, om bij lagere toeren weer feller te worden.

Wat zou hier aan de hand kunnen zijn? Als ik de auto start, blijft het acculampje branden, tot je wat meer toeren maakt. Heeft dit er iets mee te maken, en moet ik het dan zoeken in de dynamo? Klopt het dat de ontsteking dan ook niet meer voldoende spanning/stroom krijgt om goed te werken? Vreemde is dat de dynamo onlangs is getest en goed bevonden...

Zo kan ik natuurlijk niet fatsoenlijk rijden met de 16v, alle hulp is welkom!
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
Reply With Quote
  #2  
Old 07-01-2006, 11:21
Erik's Avatar
Erik Erik is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 6,325
Send a message via MSN to Erik
Default

controleer de koolborstels maar eens van je dynamo,
vriend van me had dat laatst ook met zijn mk1, een koolborstel was helemaal afgesleten om dat een veertje was blijven hangen.

je hebt goed kans dat dat het is
__________________
'91 Volkswagen Golf II GTI 16VT Edition One
'10 Audi A4 B8 Avant
Reply With Quote
  #3  
Old 07-01-2006, 12:33
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,137
Default

Quote:
Originally Posted by Erik_Edition#1
controleer de koolborstels maar eens van je dynamo,
vriend van me had dat laatst ook met zijn mk1, een koolborstel was helemaal afgesleten om dat een veertje was blijven hangen.

je hebt goed kans dat dat het is
Zou natuurlijk kunnen, het geval is alleen dat bij de controle er een nieuwe koolborstel in is gezet...
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
Reply With Quote
  #4  
Old 07-01-2006, 12:56
Mark1's Avatar
Mark1 Mark1 is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 649
Default

Quote:
Originally Posted by Zestienkleppen
Zou natuurlijk kunnen, het geval is alleen dat bij de controle er een nieuwe koolborstel in is gezet...


Maar dat is nog geen garantie dat daar nu niet eentje van blijft hangen natuurlijk.
__________________
'84 MkII Scirocco 1.8 * project *
'86 MkII Scirocco 1.8 automaat * donor *
Ford F150 FX4 Super Crew Cab, 5.4 FlexFuel. * woon/werk *
Reply With Quote
  #5  
Old 07-01-2006, 13:26
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,137
Default

Dat klopt, daarom zei ik al dat het zou kunnen. Maar ik begrijp uit jullie beider gedachtengang dat de oorzaak waarschijnlijk de dynamo is?
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
Reply With Quote
  #6  
Old 07-01-2006, 14:26
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

accu nog goed? Maar is waarschijnlijk je spanningsregelaar kopot of je bedrading niet goed meer. Dynamo naar accu
Reply With Quote
  #7  
Old 07-01-2006, 14:30
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,137
Default

spanningsregelaar op de dynamo bedoel je? Bedrading gaat ik nakijken. De accu geeft nooit problemen, dus ik ga ervan uit dat ie goed is.
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
Reply With Quote
  #8  
Old 07-01-2006, 15:24
Erik's Avatar
Erik Erik is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 6,325
Send a message via MSN to Erik
Default

denk dan tog maar aan de dynamo, ook als je acculampje onregelmatig brandt net als je de auto gestart hebt.
hoop dat je het vindt
__________________
'91 Volkswagen Golf II GTI 16VT Edition One
'10 Audi A4 B8 Avant
Reply With Quote
  #9  
Old 07-01-2006, 16:33
polijster kees polijster kees is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 224
Default

ik heb hetzelfde probleem gehad
en maar zoeken en zoeken waarom de lichten en dahsboardverlichting knipperen
en toen mijn spanningsregelaar op de dynamo vernieuwd
en het hele probleem was over
__________________
voor al uw polijst en spuitwerk
Reply With Quote
  #10  
Old 07-01-2006, 17:23
Golf_1_gts's Avatar
Golf_1_gts Golf_1_gts is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 1,651
Default

Quote:
Originally Posted by polijster kees
ik heb hetzelfde probleem gehad
en maar zoeken en zoeken waarom de lichten en dahsboardverlichting knipperen
en toen mijn spanningsregelaar op de dynamo vernieuwd
en het hele probleem was over



jajaj wou ik net zeggen, gewoon ff zo'n nieuw deeltje voor je dynamo kopen... spanningregelaar met koolborstels...koste voor mij € 15,- dus dat is geen geld.

Maareh zou eerst ff meten hoeveel Volt jou dynamo afgeeft

dus ff met de multimeter doormeten. Bij lage toeren/hoge toeren met/of zonder veel verbruikers aan (radio/verwarming aan etc)

Kan ook nog zijn dat de dynamo een dusdanige slag heeft op de lagers dat ie de koolbortsels onregelmatig raakt maar komt niet zo veel voor
Reply With Quote
  #11  
Old 07-01-2006, 20:04
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,137
Default

spanningsregelaar is toen ook vervangen, maar dat van die lagers zou wel eens kunnen. Wat voor voltages kan ik verwachten? Constant 14,4V en als dat niet zo is voor toerentallen onder de 5000 dan is de spanningsregelaar kapot? En wat als het voltage boven de 5000 toeren omlaagvalt, wat is er dan mis?
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v

Last edited by Zestienkleppen : 07-01-2006 at 20:10.
Reply With Quote
  #12  
Old 07-01-2006, 20:58
Golf_1_gts's Avatar
Golf_1_gts Golf_1_gts is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 1,651
Default

Quote:
Originally Posted by Zestienkleppen
spanningsregelaar is toen ook vervangen, maar dat van die lagers zou wel eens kunnen. Wat voor voltages kan ik verwachten? Constant 14,4V en als dat niet zo is voor toerentallen onder de 5000 dan is de spanningsregelaar kapot? En wat als het voltage boven de 5000 toeren omlaagvalt, wat is er dan mis?



Ja rondom de 14 volt komt niet zo precies he. Onder de 13,5 is meestal de grens.
Laat hem eerst ff stationair draaien en kijk hoeveel volt je dan hebt.
Zet daarna wat gebruikers aan; radio, achterruitverwarming, kachel, lichten enzo.
Als het goed is daalt je voltage in eerste instantie even terug naar 12 Volt (ofzo) maar de spanningsregelaar zal zorgen dat dit weer rondom de 14 moet worden.

Wat de lagers betreft als je duidelijk speling voelt tussen de as en het lager is het niet goed he. Daar kun je ook nieuwe opzetten

Last edited by Golf_1_gts : 07-01-2006 at 21:04.
Reply With Quote
  #13  
Old 22-05-2006, 18:27
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,137
Default

Om nog even hierop terug te komen;

Het probleem is er nog steeds, maar heb er een poosje geleden eens naar kunnen kijken. Een van de koolborstels is alweer bijna helemaal afgesleten en is ongeveer 0,5 cm korter dan zijn maatje.

Spanning bij stationair is ongeveer 14,0 - 14,2 Volt, maar bij veel toeren (6000) komt ie niet verder als 13V, waarbij het acculampje dan ook begint te branden.

Het lijkt erop alsof een van de groeven (ankerplaat?) niet meer lekker is. Helaas heb ik daar geen geoefend oog voor.
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
Reply With Quote
  #14  
Old 22-05-2006, 18:50
Menace's Avatar
Menace Menace is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,371
Send a message via MSN to Menace
Default

als ej nou es een dynamo van iemand anders leent?
Kan je meteen zien of het echt in de dynamo zit.
Zo ja, kan je die natuurlijk bij n reviseur langs brengen en dan ben je van het probleem af...
__________________
Golf 2 GTI 16V (86)

Passat 35i 1800i CL sedan

13 inch Cosmics te koop 250 euri zonder spacers, 300 met...

Ascension is the mother of all mockups
Reply With Quote
  #15  
Old 22-05-2006, 21:27
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,137
Default

Goede kans dat het de dynamo is, ik zou ook niet weten wat het anders moet zijn. Wat zou zo'n revisie grap kosten?
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 06:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum