PDA

View Full Version : veerpootbrug beter voor carrosserie??


hallie mk3
19-01-2006, 18:47
ik vraag me af wat er nou beter is voor de carrosserie icm schroefset(stugge vering dus)

als je een veerpootbrug monteert dan lijkt het mij dat de carrosserie dan minder kans krijgt om te torderen en dus ook minder snel stijfheid ed verliest.

of is het juist beter voor het behoud van de auto om zonder stang te rijden??

of heb ik dit allemaal een beetje ver gezocht en heeft de carrosserie weinig te lijden met een stugge vering?

het gaat btw om een type 3 cabrio

Jurgen Santana
19-01-2006, 18:51
Ik vind het in ieder geval beter voor mijn wegligging. Op Audi's met zwaardere motoren zit deze brug zelfs af fabriek gemonteerd. Ze zorgen dat de veerpoten op hun plek blijven staan als deze zwaar belast worden.

Der Typ Siebzehn
19-01-2006, 22:46
Bij een cabrio is het toch beter voor de carrosserie om ze niet stug af te veren, een cabrio carrosserrie werkt (tordeert) al sowieso veel meer dan een auto met vast dak, omdat dus dat vaste dak ontbreekt. Ik denk dat je je er zelf op den duur geen plezier mee doet.....maar een veerpootbrug, en zeker ook zo´n extra stabilisatorstang vooraan onderin, kan nooit kwaad, die zijn namelijk om tordeeren tegen te gaan.

Christiaan
19-01-2006, 22:50
Bij een cabrio is het toch beter voor de carrosserie om ze niet stug af te veren, een cabrio carrosserrie werkt (tordeert) al sowieso veel meer dan een auto met vast dak, omdat dus dat vaste dak ontbreekt. Ik denk dat je je er zelf op den duur geen plezier mee doet.....maar een veerpootbrug, en zeker ook zo´n extra stabilisatorstang vooraan onderin, kan nooit kwaad, die zijn namelijk om tordeeren tegen te gaan.

Zit er aan te denken om er aan de voorzijde boven en onder 1 te plaatsen op mijn cabrio... maar dat kan ik dan dus beter niet doen? Weet dat de carrosserie iets meer tordeert van een cabrio, daarom juist.....

Pedaalemmer
19-01-2006, 22:56
Dus doordat de auto niet meer flexibel kan bewegen zou hij gaan scheuren op de lasnaden?...ik heb een veerpootbrug voorin in me golf en als ik bij ons de oprit oprijd komt er altijd een achterwiel los..zou dit zonder veerpootbrug dan niet het geval zijn.

Ik denk dat de invloed van zo`n veerpootbrug namelijk relatief klein is met normale huis en tuin auto`s..correct me if i`m wrong?!

Jurgen Santana
19-01-2006, 23:13
Dat je achterwiel los komt ligt meer aan je achteras. Die verbindt de achterwielem met elkaar. Dus als je ene wiel inveert veert de andere mee. Daardoor komt dat wiel omhoog. Met stuggere vering wordt dit wel versterkt.

Als je achteras in tweeen zaagt ben je ervanaf ;)
http://www.1ercult.at/lolo/making_of/images/LOWRIDER%201026.jpg

Ik vindt het verschil met en zonder veerpootbrug goed te merken. Helemaal als je schuin een drempel oprijdt, bij mijn vorige Jetta was hij er even af en dat was net FF minder vond ik. En hoeveel auto's zijn er al gescheurd??

hallie mk3
19-01-2006, 23:20
rene, jij zegt dus dat het niet verstandig is om een cabrio te verlagen??

ik wil hem namelijk niet mollen en er nog een tijd in blijven rijden.

maakt het dan nog uit wat voor schroefset je neemt? ik heb nu supersport en deze is vrij stug, maar als ik nou een KW neem is dat dan een verbetering??

René
19-01-2006, 23:25
Zit er aan te denken om er aan de voorzijde boven en onder 1 te plaatsen op mijn cabrio... maar dat kan ik dan dus beter niet doen? Weet dat de carrosserie iets meer tordeert van een cabrio, daarom juist.....

ff beter lezen chris ;)

`t is juist goed om eentje te plaatsen, helemaal als je hem stug afveert...want juist dan komen er veel krachten op de carosserie door trillen...stoten...etc....

gebruik je dan een stabilisatorstang...of meerdere, dan tordeert de auto minder...

Christiaan
20-01-2006, 00:15
ff beter lezen chris ;)

`t is juist goed om eentje te plaatsen, helemaal als je hem stug afveert...want juist dan komen er veel krachten op de carosserie door trillen...stoten...etc....

gebruik je dan een stabilisatorstang...of meerdere, dan tordeert de auto minder...

Sorry, tis al laat... hahaha... Vond het al zo raar....

Melvin
20-01-2006, 08:59
ja ik rijd ook nog zonder stabi's met m'n cabrio... heb nergens last van eigenlijk, moet toch superrustig over drempels enzo...

maar denk er wel over om er nog op te zetten, en dan vooral die onderin, die standaard geleverd is in de GLi...

René
20-01-2006, 09:40
`t is idd een aanrader als je `m flink stug hebt.....carrosserie kan zo torderen dat de lasnaden kunnen scheuren... (herrinner me ineens het gekraak van de hoedenplanksteuntjes als ik schuin een drempel af ging....de hele auto wringt dan als een gek...)

Thom had zelfs nog een polo gezien waarvaan de carosserie gewoon was gescheurd...

hallie mk3
20-01-2006, 17:45
ok dus een stab. stang is wel een aanrader.

maar ik hoef niet me supersport te veranderen voor een KW setje ivm beter voor de auto ofzo?? want ik lees wel is dat je met KW laag en vrij comfortabel kunt rijden??

berendd
20-01-2006, 18:21
vandaag geprobeerd om voor aan de onderzijde een stabi te bevestigen, boutjes van de spoorstangen gingen prima los, en alles leek van een leien dakje te gaan, tot ik de bout aan kant 2 erdoor wilde steken...

0,5 cm tekort was de stabi, oftewel de auto is 0,5 cm uitgelubbert, die had er dus al veel eerder op gemoeten.

Der Typ Siebzehn
20-01-2006, 19:27
rene, jij zegt dus dat het niet verstandig is om een cabrio te verlagen??

ik zou het in ieder geval om de bekende reden niet doen, ook eigenlijk niet bij een "gewone" auto, ondanks dat het een betere wegligging en mooiere look als voordeel heeft.

Der Typ Siebzehn
20-01-2006, 19:33
Zit er aan te denken om er aan de voorzijde boven en onder 1 te plaatsen op mijn cabrio... maar dat kan ik dan dus beter niet doen? Weet dat de carrosserie iets meer tordeert van een cabrio, daarom juist.....

zoals mijn naamgenoot ook al zegt, die zijn er namelijk voor bedoeld om tordeeren tegen te gaan, `t lijkt me daarom dus verstandig om ze wel te monteren.

Melvin
20-01-2006, 20:29
jongens, niet zo'n probleem van maken van dat verlagen, sowieso doen! :D

en als je een nog stijvere caros wil, neem je een veerpootbrug, zonder ben je echt niet je auto aan het slopen...

Jurgen Santana
20-01-2006, 20:56
Slopen valt wel mee inderdaad, alleen de naden van je deuren kloppen bij een cabrio na verloop van tijd niet helemaal meer.

Bovendien weet ik dat als je Bonrath veerpootlagers monteert op een Polo 86c (stuggere rubbers) een veerpootbrug verplicht is.

hallie mk3
21-01-2006, 19:32
vandaag een sparco stang besteld:)

Lesley
29-01-2006, 10:46
Als je dan toch bezig bent.
Kun je dan niet beter een 3 delig set halen?

boven, onder, achter?