Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 19-01-2006, 18:47
hallie mk3 hallie mk3 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 141
Default veerpootbrug beter voor carrosserie??

ik vraag me af wat er nou beter is voor de carrosserie icm schroefset(stugge vering dus)

als je een veerpootbrug monteert dan lijkt het mij dat de carrosserie dan minder kans krijgt om te torderen en dus ook minder snel stijfheid ed verliest.

of is het juist beter voor het behoud van de auto om zonder stang te rijden??

of heb ik dit allemaal een beetje ver gezocht en heeft de carrosserie weinig te lijden met een stugge vering?

het gaat btw om een type 3 cabrio
Reply With Quote
  #2  
Old 19-01-2006, 18:51
Jurgen Santana's Avatar
Jurgen Santana Jurgen Santana is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,526
Default

Ik vind het in ieder geval beter voor mijn wegligging. Op Audi's met zwaardere motoren zit deze brug zelfs af fabriek gemonteerd. Ze zorgen dat de veerpoten op hun plek blijven staan als deze zwaar belast worden.
__________________
WWW.MIVW.NL
Reply With Quote
  #3  
Old 19-01-2006, 22:46
Der Typ Siebzehn's Avatar
Der Typ Siebzehn Der Typ Siebzehn is offline
Married to PC
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 3,805
Default

Bij een cabrio is het toch beter voor de carrosserie om ze niet stug af te veren, een cabrio carrosserrie werkt (tordeert) al sowieso veel meer dan een auto met vast dak, omdat dus dat vaste dak ontbreekt. Ik denk dat je je er zelf op den duur geen plezier mee doet.....maar een veerpootbrug, en zeker ook zo´n extra stabilisatorstang vooraan onderin, kan nooit kwaad, die zijn namelijk om tordeeren tegen te gaan.

Last edited by Rene´ : 19-01-2006 at 22:48.
Reply With Quote
  #4  
Old 19-01-2006, 22:50
Christiaan's Avatar
Christiaan Christiaan is offline
Approaching the redline...
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 9,219
Default

Quote:
Originally Posted by Rene´
Bij een cabrio is het toch beter voor de carrosserie om ze niet stug af te veren, een cabrio carrosserrie werkt (tordeert) al sowieso veel meer dan een auto met vast dak, omdat dus dat vaste dak ontbreekt. Ik denk dat je je er zelf op den duur geen plezier mee doet.....maar een veerpootbrug, en zeker ook zo´n extra stabilisatorstang vooraan onderin, kan nooit kwaad, die zijn namelijk om tordeeren tegen te gaan.


Zit er aan te denken om er aan de voorzijde boven en onder 1 te plaatsen op mijn cabrio... maar dat kan ik dan dus beter niet doen? Weet dat de carrosserie iets meer tordeert van een cabrio, daarom juist.....
__________________
Cabby
Reply With Quote
  #5  
Old 19-01-2006, 22:56
Pedaalemmer's Avatar
Pedaalemmer Pedaalemmer is offline
Volksforum Aandeelhouder - Pedalwanne
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 11,016
Send a message via MSN to Pedaalemmer
Default

Dus doordat de auto niet meer flexibel kan bewegen zou hij gaan scheuren op de lasnaden?...ik heb een veerpootbrug voorin in me golf en als ik bij ons de oprit oprijd komt er altijd een achterwiel los..zou dit zonder veerpootbrug dan niet het geval zijn.

Ik denk dat de invloed van zo`n veerpootbrug namelijk relatief klein is met normale huis en tuin auto`s..correct me if i`m wrong?!
Reply With Quote
  #6  
Old 19-01-2006, 23:13
Jurgen Santana's Avatar
Jurgen Santana Jurgen Santana is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,526
Default

Dat je achterwiel los komt ligt meer aan je achteras. Die verbindt de achterwielem met elkaar. Dus als je ene wiel inveert veert de andere mee. Daardoor komt dat wiel omhoog. Met stuggere vering wordt dit wel versterkt.

Als je achteras in tweeen zaagt ben je ervanaf



Ik vindt het verschil met en zonder veerpootbrug goed te merken. Helemaal als je schuin een drempel oprijdt, bij mijn vorige Jetta was hij er even af en dat was net FF minder vond ik. En hoeveel auto's zijn er al gescheurd??
__________________
WWW.MIVW.NL

Last edited by Jurgen Santana : 19-01-2006 at 23:16.
Reply With Quote
  #7  
Old 19-01-2006, 23:20
hallie mk3 hallie mk3 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 141
Default

rene, jij zegt dus dat het niet verstandig is om een cabrio te verlagen??

ik wil hem namelijk niet mollen en er nog een tijd in blijven rijden.

maakt het dan nog uit wat voor schroefset je neemt? ik heb nu supersport en deze is vrij stug, maar als ik nou een KW neem is dat dan een verbetering??
Reply With Quote
  #8  
Old 19-01-2006, 23:25
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,393
Default

Quote:
Originally Posted by Christiaan
Zit er aan te denken om er aan de voorzijde boven en onder 1 te plaatsen op mijn cabrio... maar dat kan ik dan dus beter niet doen? Weet dat de carrosserie iets meer tordeert van een cabrio, daarom juist.....


ff beter lezen chris

`t is juist goed om eentje te plaatsen, helemaal als je hem stug afveert...want juist dan komen er veel krachten op de carosserie door trillen...stoten...etc....

gebruik je dan een stabilisatorstang...of meerdere, dan tordeert de auto minder...
Reply With Quote
  #9  
Old 20-01-2006, 00:15
Christiaan's Avatar
Christiaan Christiaan is offline
Approaching the redline...
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 9,219
Default

Quote:
Originally Posted by René
ff beter lezen chris

`t is juist goed om eentje te plaatsen, helemaal als je hem stug afveert...want juist dan komen er veel krachten op de carosserie door trillen...stoten...etc....

gebruik je dan een stabilisatorstang...of meerdere, dan tordeert de auto minder...


Sorry, tis al laat... hahaha... Vond het al zo raar....
__________________
Cabby
Reply With Quote
  #10  
Old 20-01-2006, 08:59
Melvin Melvin is offline
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,427
Default

ja ik rijd ook nog zonder stabi's met m'n cabrio... heb nergens last van eigenlijk, moet toch superrustig over drempels enzo...

maar denk er wel over om er nog op te zetten, en dan vooral die onderin, die standaard geleverd is in de GLi...
Reply With Quote
  #11  
Old 20-01-2006, 09:40
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,393
Default

`t is idd een aanrader als je `m flink stug hebt.....carrosserie kan zo torderen dat de lasnaden kunnen scheuren... (herrinner me ineens het gekraak van de hoedenplanksteuntjes als ik schuin een drempel af ging....de hele auto wringt dan als een gek...)

Thom had zelfs nog een polo gezien waarvaan de carosserie gewoon was gescheurd...
Reply With Quote
  #12  
Old 20-01-2006, 17:45
hallie mk3 hallie mk3 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 141
Default

ok dus een stab. stang is wel een aanrader.

maar ik hoef niet me supersport te veranderen voor een KW setje ivm beter voor de auto ofzo?? want ik lees wel is dat je met KW laag en vrij comfortabel kunt rijden??
Reply With Quote
  #13  
Old 20-01-2006, 18:21
berendd's Avatar
berendd berendd is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,458
Default

vandaag geprobeerd om voor aan de onderzijde een stabi te bevestigen, boutjes van de spoorstangen gingen prima los, en alles leek van een leien dakje te gaan, tot ik de bout aan kant 2 erdoor wilde steken...

0,5 cm tekort was de stabi, oftewel de auto is 0,5 cm uitgelubbert, die had er dus al veel eerder op gemoeten.
__________________
sportklassiek klassieker forum
Reply With Quote
  #14  
Old 20-01-2006, 19:27
Der Typ Siebzehn's Avatar
Der Typ Siebzehn Der Typ Siebzehn is offline
Married to PC
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 3,805
Default

Quote:
Originally Posted by hallie mk3
rene, jij zegt dus dat het niet verstandig is om een cabrio te verlagen??


ik zou het in ieder geval om de bekende reden niet doen, ook eigenlijk niet bij een "gewone" auto, ondanks dat het een betere wegligging en mooiere look als voordeel heeft.
Reply With Quote
  #15  
Old 20-01-2006, 19:33
Der Typ Siebzehn's Avatar
Der Typ Siebzehn Der Typ Siebzehn is offline
Married to PC
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 3,805
Default

Quote:
Originally Posted by Christiaan
Zit er aan te denken om er aan de voorzijde boven en onder 1 te plaatsen op mijn cabrio... maar dat kan ik dan dus beter niet doen? Weet dat de carrosserie iets meer tordeert van een cabrio, daarom juist.....


zoals mijn naamgenoot ook al zegt, die zijn er namelijk voor bedoeld om tordeeren tegen te gaan, `t lijkt me daarom dus verstandig om ze wel te monteren.
Reply With Quote
  #16  
Old 20-01-2006, 20:29
Melvin Melvin is offline
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,427
Default

jongens, niet zo'n probleem van maken van dat verlagen, sowieso doen!

en als je een nog stijvere caros wil, neem je een veerpootbrug, zonder ben je echt niet je auto aan het slopen...
Reply With Quote
  #17  
Old 20-01-2006, 20:56
Jurgen Santana's Avatar
Jurgen Santana Jurgen Santana is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,526
Default

Slopen valt wel mee inderdaad, alleen de naden van je deuren kloppen bij een cabrio na verloop van tijd niet helemaal meer.

Bovendien weet ik dat als je Bonrath veerpootlagers monteert op een Polo 86c (stuggere rubbers) een veerpootbrug verplicht is.
__________________
WWW.MIVW.NL
Reply With Quote
  #18  
Old 21-01-2006, 19:32
hallie mk3 hallie mk3 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 141
Default

vandaag een sparco stang besteld
Reply With Quote
  #19  
Old 29-01-2006, 10:46
Lesley Lesley is offline
Postwhore
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 1,079
Default

Als je dan toch bezig bent.
Kun je dan niet beter een 3 delig set halen?

boven, onder, achter?
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 00:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum