View Full Version : Radiateur mk1 G60
Ik ben op zoek naar een radiateur met ingebouwde expansieruimte om te gebruiken bij m'n "gecleande" inbouw van het G60 blok :D .
Ik weet dat deze niet te breed mag zijn ivm het in de weg zitten van de G-lader.
Nu heb ik in *TKA er twee gevonden van 430 mm breed met de nr's 171 121 253 BC en 171 121 253 BD, echter bij het bestellen bij de dealer bleken deze niet meer leverbaar.
Wie weet welke type's ik ook kan gebruiken voor de ombouw?
golf mkII 16v
01-02-2006, 20:22
fabrikant: NISSENS prijs 129 euro 480 breed
Kan ik die "nissens" radiateur bij de dealer krijgen, of wordt die ergens anders geleverd en heeft die ook een interne expansieruimte?
The_saint
01-02-2006, 20:28
ik wil dat ook voor me vr6, maar hoe doe je dat met je koelslangen dan? sorry voor de off-topic
Koelslangen gewoon op dezelfde manier monteren alleen dan zonder aftakking van een expansiereservoir
golf mkII 16v
01-02-2006, 20:52
Kan ik die "nissens" radiateur bij de dealer krijgen, of wordt die ergens anders geleverd en heeft die ook een interne expansieruimte?
staat op de site van mn onderdelenboer met foto van een met een dop er op
wiljanvr6
01-02-2006, 21:02
en dat is
wie is jouw onderdelenboer en weet je misschien ook of dat 480mm breedte past gezien de G-lader
bedankt weer voor de reacties "golf mkII 16v"!
golf mkII 16v
01-02-2006, 21:08
en dat is
ja,ja is mijn grote geheim :D :D :D
is JECE automateriaalen in raamsdonksveer
even op www.partsbase.nl
Geweldig ik heb ze gevonden, bedankt nogmaals :cheers: :D
Is er nu iemand die weet welke maximale maat radiateur ik kan gebruiken, die met een koelvlak van 380, 430, of misschien wel 480mm?
CabrioSlicK
01-02-2006, 21:36
Ik gebruik zelf de radiateur van een Corrado G60 (zonder expansievat natuurlijk) en deze past maar net bij mij, deze is 430mm.
O ja deze gebruik ik icm een MB Sprinter intercooler.
golf mkII 16v
01-02-2006, 21:45
wat de juiste maat is weet ik niet maar met wat zaag en slijpwerk kom je ver:D:D
Ik gebruik zelf de radiateur van een Corrado G60 (zonder expansievat natuurlijk) en deze past maar net bij mij, deze is 430mm.
O ja deze gebruik ik icm een MB Sprinter intercooler.
Je zal wel bedoelen Scirocco ipv corrado, ik geloof niet dat een corrado ooit van zulke radiateuren heeft gehad. ;)
Heb jij de accu nog voorin staan of is deze verhuist daar een ander mooi plekje?
CabrioSlicK
02-02-2006, 19:55
Ik bedoel ook zonder INGEBOUWD expansievaatje, dus gewoon van de Corrado. Maar de max. maat is dus om en nabij de 430 mm.
Ik bedoel ook zonder INGEBOUWD expansievaatje, dus gewoon van de Corrado. Maar de max. maat is dus om en nabij de 430 mm.
Neem me niet kwalijk, het stond al bij je vorige reactie dat deze geen ingebouwd expansieruimte heeft :redface:
Je hebt nog wel je accu voorin zitten, of heb je deze verhuist voor extra ruimte?
Rallye-VR6t
02-02-2006, 20:25
38cm is de max dat je kwijt kunt bij een echte G60 golf IC.
Deze is niet zo in de handel, zul je zelf moeten samenstellen.
Ik ben van plan een intercooler te gaan gebruiken van een benz sprinter en m'n accu te verhuizen naar de achterbank.
Een radiateur met ingebouwde expansieruimte van 38cm is niet meer bij de dealer te krijgen, echter bij het adres van "golf mkII 16V" nog wel zag ik.
Is 38 cm dat echt het maximum?? Heb je dan geen probs met de koeling andre?
Rallye-VR6t
02-02-2006, 20:41
Nee want ik gebruik een 55cm radiateur.... :-)
En een komplete Golf G60 intercooler.
Met 2 10inch spals erachter.
Nee want ik gebruik een 55cm radiateur.... :-)
En een komplete Golf G60 intercooler.
Met 2 10inch spals erachter.
Ja, dat begrijp ik :D
Ik heb wel eens ergens gelezen dat bij jou het blok verder naar achteren hangt dan bij andere mk1's G60 door gewijzigde motorsteunen, hierdoor is er meer ruimte voor de intercooler en radiateur. Mijn complimenten! :clap:
Maar van de foto's die ik zie van omgebouwde golf 1's met een G60 blok erin is er geen ruimte voor de G-lader, hierdoor is de radiateur vrij smal qua breedte.
Zoals bij jou Andre is natuurlijk het mooist, maar ik neem aan dat bij al die andere projecten de koeling toch ook wel voldoende moet zijn.
Maar wat is nu de max. breedte bij een normale opstelling, 38 of 43 cm :confused:
Rallye-VR6t
02-02-2006, 22:03
Ja, dat begrijp ik :D
Ik heb wel eens ergens gelezen dat bij jou het blok verder naar achteren hangt dan bij andere mk1's G60 door gewijzigde motorsteunen, hierdoor is er meer ruimte voor de intercooler en radiateur. Mijn complimenten! :clap:
Maar van de foto's die ik zie van omgebouwde golf 1's met een G60 blok erin is er geen ruimte voor de G-lader, hierdoor is de radiateur vrij smal qua breedte.
Zoals bij jou Andre is natuurlijk het mooist, maar ik neem aan dat bij al die andere projecten de koeling toch ook wel voldoende moet zijn.
Maar wat is nu de max. breedte bij een normale opstelling, 38 of 43 cm :confused:
De koeling wordt met die kleine radiateurs al snel een probleem.
Vanaf 200pk begint de elende al.
Paar keer goed op het gas en je koelwater gaat al naar de 100graden.
Even stoplicht of brug wachten.......en je ziet de meter gaan.
Dus wat je doet, maak een regelbare fan erachter.
Scheelt je veel elende.
100graden water en je digi 1 gaat terug regelen om de motor niet te laten smelten. :)
Bedankt voor je reactie weer Andre!
Wat bedoel je met een regelbare fan achter een kleine radiateur, een die je met de hand aan/uit kan schakelen of automatisch??
Ik zelf had in gedachten om een thermostaat te gebruiken die al bij 80C open gaat en daarbij een thermoschakelaar voor de ventilator gebruiken welke al bij 84c schakelt.
Er zijn ook thermoschakelaars van VW welke reeds bij 76C of zelfs 70C schakelen, dus een van deze zou ook nog een optie zijn.
Wat denk jij van deze oplossing icm een kleine radiateur Andre?
Rallye-VR6t
02-02-2006, 23:10
Ik rij met een T3 bus schakelaar en thermostaat die schakelt op 76graden.
Verder bedoel ik idd handmatig de fan aan sturen.
En monteer een water temp meter, los naast je metertje in je dashboard.
Wat ook kan helpen, maar daar heb ik geen ervaring mee is het weglaten van de warmte wisselaar.
Naast het opwarmen van de Olie, kan de olie het water ook opwarmen.
Dus een losse oliekoeler.
Nadeel, het duurt langer voordat de motor op temp is.
Dus rustiger aan rijden.
Hoge temp van je water sloopt je motor.
Ik zal nu een thermoschakelaar bestellen welke bij 76C schakelt met daarbij een thermostaat van een passat welke al bij 70C opent, verder zal ik bij opbouw van de auto er ook een schakelaar tbv "handbediening" in zetten.
Nog een extra temp. meter plaatsen wordt lastig denk ik, in m'n dashboard zitten er al drie extra; olietemp, oliedruk en "turbo"druk :D
In elk geval geweldig Andre, bedankt! :hug:
Rallye-VR6t
03-02-2006, 17:09
Ik zal nu een thermoschakelaar bestellen welke bij 76C schakelt met daarbij een thermostaat van een passat welke al bij 70C opent, verder zal ik bij opbouw van de auto er ook een schakelaar tbv "handbediening" in zetten.
Nog een extra temp. meter plaatsen wordt lastig denk ik, in m'n dashboard zitten er al drie extra; olietemp, oliedruk en "turbo"druk :D
In elk geval geweldig Andre, bedankt! :hug:
De Asbak uitsparing is ook een DIN formaat. Dus....kun je weer 3 kwijt. :woowoo:
Dat heb ik dus gedaan. :D
Is inderdaad ook een optie, ik hou het in gedachten!
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.