PDA

View Full Version : hoe corrado G60 inrijden ??


sander_beer
04-02-2006, 21:46
mijn broer zijn corrado is binnen voor een volledige riviesi volledige motor + versnellingsbak + glader + nieuwe koppeling hoe kan ie m nu t beste inrijden zodat hij er nog effe plezier van heeft en natuurlijk niet te lui wordt t is er eentje van '89 ik weet niet of dat veel uitmaakt

Johan-dtc
04-02-2006, 21:57
mijn broer zijn corrado is binnen voor een volledige riviesi volledige motor + versnellingsbak + glader + nieuwe koppeling hoe kan ie m nu t beste inrijden zodat hij er nog effe plezier van heeft en natuurlijk niet te lui wordt t is er eentje van '89 ik weet niet of dat veel uitmaakt


gewoon net zo rijden als dat de motor koud is, dus netjes warmrijden en hoge toerentallen de eerste paar km vermijden

snibzz
07-02-2006, 13:25
en de 1e 500-1000km inloopolie gebruiken..

sjampoo
07-02-2006, 13:33
Inloopolie? Inloopolie is voor mietjes :)

Als de moter een reviesi heeft gekrijgt, dan weten ze bij t reviesi bedrijv wel hoe je m daarne moet inrijen.

--

Hoge toerentallen vermijden, maar ook niet onder last te laag in toeren blijven hangen. Gewoon rijden zoals je moeder normaal doet: Niet boven de 3500 rpm uit, vol gas zo veel mogelijk vermijden en ook niet te lang eentonig op 1 snelheid cruizen (bijv. met 120 naar zuid-duitsland of friesland).

'Lui' worden doet een motor pas als ie nooit voor z'n ballen krijgt. (bijv. 20.000 km lang niet). Dan koolt de motor langzaam dicht en verliest ie uiteindelijk vermogen. Maar goed: das meer iets uit vervlogen tijden met zijkleppers en onderliggende nokkenassen.

BigBug
14-02-2006, 11:41
Gewoon rustig warm rijden, niet te hoge toeren. Na ongeveer 1000 km moet je de olie verversen, staat als het goed is ook op je blok trouwens, over de olie. Op een gele sticker. Zit meestal op je oliefilter geplakt.

Domi
14-02-2006, 11:53
Inrijden met originele lader. Dus geen snelle sjips erin of andere poulieeeee.
Idd rustig, goed warm rijden. vol gas vermijden. Een keer is wel goed, maar niet constant. En alles in de gaten houden verder.

Suc6

Rallye-VR6t
14-02-2006, 21:54
Inrijden met originele lader. Dus geen snelle sjips erin of andere poulieeeee.
Idd rustig, goed warm rijden. vol gas vermijden. Een keer is wel goed, maar niet constant. En alles in de gaten houden verder.

Suc6

Euh...gewoon warm rijden en dan kun je flink gassen.
Het gaat erom dat je zuigerveren inlopen op de wand.
Meer niet daar is het hele inrijden voor.

Dus oude olie erin, warm rijden en wisselend belasten. Dat een 600km lang.
Daarna olie wissel en er een kwaliteits olie erin.
Alle andere ongein mag je vergeten.
Eeen Glader hoef je niet echt in te rijden. Hard afremmen op de motor is altijd funest voor een lader.

Ik heb mijn spul gewoon ingereden met oude olie (had al 30.000km in een ibiza 1.4 gezeten)
En mijn motor is puur race gebouwd.

Black Devil
14-02-2006, 22:38
Euh...gewoon warm rijden en dan kun je flink gassen.
Het gaat erom dat je zuigerveren inlopen op de wand.
Meer niet daar is het hele inrijden voor.

Dus oude olie erin, warm rijden en wisselend belasten. Dat een 600km lang.
Daarna olie wissel en er een kwaliteits olie erin.
Alle andere ongein mag je vergeten.
Eeen Glader hoef je niet echt in te rijden. Hard afremmen op de motor is altijd funest voor een lader.

Ik heb mijn spul gewoon ingereden met oude olie (had al 30.000km in een ibiza 1.4 gezeten)
En mijn motor is puur race gebouwd.


:D Mijn held :D tenminste echt verstand van zaken hahaha

Rallye-VR6t
15-02-2006, 17:07
No pain no gain.....en dat geld voor motoren net zo.

sander_beer
15-02-2006, 20:01
Eeen Glader hoef je niet echt in te rijden. Hard afremmen op de motor is altijd funest voor een lader.

wat bedoel je daar mee ? afremmen op de motor niet goed voor de lader ?
bedankt voor de tips allemaal

breadfan83
15-02-2006, 20:08
wat bedoel je daar mee ? afremmen op de motor niet goed voor de lader ?
bedankt voor de tips allemaal


als je op toeren zit en dan in een keer zonder te koppelen t gas los laten

daardoor draaien de wielen de motor aan ipv andersom en rem je dus met de motor de wielen af ...

de turbodruk die de G-lader tot dan toe verzorgt is dan van t ene op t andere moment niet meer nodig en de G-lader krijgt de volle klap van al die druk die terugslaat op de lader

dus rustig toeren minderen, en dit niet alleen in t begin

sander_beer
15-02-2006, 20:11
kan je dat ook aanpassen dat dit geen kwaad kan of minder ?

Rallye-VR6t
15-02-2006, 20:23
als je op toeren zit en dan in een keer zonder te koppelen t gas los laten

daardoor draaien de wielen de motor aan ipv andersom en rem je dus met de motor de wielen af ...

de turbodruk die de G-lader tot dan toe verzorgt is dan van t ene op t andere moment niet meer nodig en de G-lader krijgt de volle klap van al die druk die terugslaat op de lader

dus rustig toeren minderen, en dit niet alleen in t begin

Dat is nou eigenlijk wat er niet kan gebeuren.
Bij gaslos, opent de retourklep op je gasklephuis en wordt de lucht terug gebracht naar de inlaat van de Glader.
Er kan nooit een drukgolf terug komen naar de uitblaaskant van de Glader.

Het probleem is dat ieder voorwerp dat een snelheid bevat, een energie opbouwd, simpel voorbeeld is een vliegwiel.
Bij hard afremmen op de motor, moet de Glader in hele korte tijd van snelheid veranderen.
Al de opgebouwde energie, kinetische energie noemen ze dat bij natuurkunde, is nog aanwezig en wil doorgaan.
Problemen die je kunt krijgen zijn bij de Glader de volgende:
-overslag van je riempje en dan is het gebeurd met de Glader
-de wangen van de verdringer kunnen tegen de behuizing slaan, waardoor er hoekjes afbreken.
-en dichtlijsten kunnen breken uit hun groeven.

Kortom voorzichtig met hard afremmen op de motor, wil je dit wel doen, schaf een turbo of gewone motor aan.

breadfan83
16-02-2006, 13:00
Dat is nou eigenlijk wat er niet kan gebeuren.
Bij gaslos, opent de retourklep op je gasklephuis en wordt de lucht terug gebracht naar de inlaat van de Glader.
Er kan nooit een drukgolf terug komen naar de uitblaaskant van de Glader.

Het probleem is dat ieder voorwerp dat een snelheid bevat, een energie opbouwd, simpel voorbeeld is een vliegwiel.
Bij hard afremmen op de motor, moet de Glader in hele korte tijd van snelheid veranderen.
Al de opgebouwde energie, kinetische energie noemen ze dat bij natuurkunde, is nog aanwezig en wil doorgaan.
Problemen die je kunt krijgen zijn bij de Glader de volgende:
-overslag van je riempje en dan is het gebeurd met de Glader
-de wangen van de verdringer kunnen tegen de behuizing slaan, waardoor er hoekjes afbreken.
-en dichtlijsten kunnen breken uit hun groeven.

Kortom voorzichtig met hard afremmen op de motor, wil je dit wel doen, schaf een turbo of gewone motor aan.

hoe zit dat dan als je dat zelfde doet met n motor met kompressor?
daar kan t afremmen op de motor geloof ik geen kwaad toch?

Rallye-VR6t
16-02-2006, 19:21
hoe zit dat dan als je dat zelfde doet met n motor met kompressor?
daar kan t afremmen op de motor geloof ik geen kwaad toch?

Het medium maakt niet uit, het gaat om het gasklephuis van de G60 die de rol speelt. Die dumpt zijn lucht via de retourklep.

sander_beer
18-02-2006, 19:19
kan je dat echt niet aanpassen dat t minder kwaad kan ?

Cakemaro
19-02-2006, 17:03
Dat noemde ze bij natuurkunde "massa is traag"
Tweede wet van Newton

Dennis@polo86c.nl
20-02-2006, 13:02
kan je dat echt niet aanpassen dat t minder kwaad kan ?

Gti-G60 heeft het over hard afremmen op de motor.
Normaal afremmen op de motor kan echt geen kwaad.

sjampoo
20-02-2006, 13:14
@ Dennis: Precies.

Normaal afremmen kan geen kwaad.
't is niet voor niets dat VW het vliegwiel van de G60 motoren in de loop der jaren zwaarder heeft gemaakt: Hoe groter de massatraagheid van de motor, hoe langzamer de motor in toeren zal stijgen (in vrij loop), en wellicht ook hoe langzamer de motor in toeren stijgt bij afremmen op de motor (terug schakelen, bij gas los)

Als je vriend/broer/maat bij z'n revisie gelijk t vliegwiel heeft laten afdraaien..... laat m dan maar vast uitkijken naar een nieuwe lader.

Dennis@polo86c.nl
20-02-2006, 13:21
Dat laatste hoeft ook niks te zeggen, hangt allemaal van de rijstijl (beter: gevoel voor techniek) af.

sjampoo
20-02-2006, 13:38
Dat laatste hoeft ook niks te zeggen, hangt allemaal van de rijstijl (beter: gevoel voor techniek) af.


True. Maar ik zou juist om deze technische reden 't vliegwiel van een G-laden motor dus niet af (laten) draaien. Mocht iemand er voor kiezen om t toch te doen: prima, maar dat druist dan wel in tegen de theoretisch technische veiligheid van de lader :)

sander_beer
27-02-2006, 00:02
auto is klaar bij de glader zat een papier van mr glader dat de lader 2000 km in moest gereden worden tegen max 3800tr/min
dan kan mijn broer zich daar maar beter aan houden denk ik

jack
02-03-2006, 00:47
dat de lader 2000 km in moest gereden worden tegen max 3800tr/min

wat moet je bij een lader dan inrijden ? de keeringen en lagers ?

dacht dat 50km genoeg was,

sander_beer
14-03-2006, 17:50
volgens mr-glader waar de lader gerevizeerd was moest er 2000km onder de 3800tr/min blijven hij is nu 2000km ingereden nu nog eerst terug olie vervangen en dan mag ie gas geven
bij welke olie temp is de motor warm ?
hoeveel mag de olie temp max worden ?

Rallye-VR6t
14-03-2006, 18:46
volgens mr-glader waar de lader gerevizeerd was moest er 2000km onder de 3800tr/min blijven hij is nu 2000km ingereden nu nog eerst terug olie vervangen en dan mag ie gas geven
bij welke olie temp is de motor warm ?
hoeveel mag de olie temp max worden ?


Inrijden van een Glader Kuch*(@&#&@(Bullshit verhaal)@#*(&$#($ :tongue:


80graden is olie op temp.

MelG60
14-03-2006, 18:55
Neehoor, betekend dat na die 2000km de lader vernield is door de troep die mrg er in stopt :)

Rallye-VR6t
14-03-2006, 18:58
Neehoor, betekend dat na die 2000km de lader vernield is door de troep die mrg er in stopt :)


Nou ik wilde er niet over beginnen.......
Handen omhoog wie er knoeiwerk wil zien :D

Reaper Kustoms
14-03-2006, 19:10
nou ik zou hem toch tot 85 warm rijden voor de zekerheid...

olietemp. mag eigenlijk niet al te ver boven de 100 uit komen...

Matheo
14-03-2006, 19:13
nou ik zou hem toch tot 85 warm rijden voor de zekerheid...

olietemp. mag eigenlijk niet al te ver boven de 100 uit komen...
is dit bij een 16v ook zo? ik w8 altijd tot de 90graden.
sorry voor de offtopic!

Rallye-VR6t
14-03-2006, 19:23
is dit bij een 16v ook zo? ik w8 altijd tot de 90graden.
sorry voor de offtopic!

Het maakt eigenlijk niet uit welke auto je neemt.
80graden olie is veilig om te trappen.