PDA

View Full Version : Alles aangesloten maar niet starten ??? 1.5jetta


Menace
14-02-2006, 16:18
Vandaag de grote dag, accu geplaatst en aangesloten.

De algemene electra werkt, dus de knippers, lampen,klokje en alles.
Alleen als ik m'n jet wil starten doet ie alleen "KLIK" en geen reactie v/d startmotor terwijl het blokkie lopend uit de donorgolf is gekomen.

Moet ik nou alles der weer uittrekken en doormeten of is er iemand die nu al de gouden tip heeft?

steven16v
14-02-2006, 16:35
Controleer de massa kabel maar eens. Veel gemaakte fout.

Accu nog vol?
Startmotor nog goed?

Menace
14-02-2006, 16:45
waar zit die massa allemaal an? vanaf de accu gezien.. heb um aan de carrosserie zitten maar moet ie ook nog ant blok?

golfpowerrrr
14-02-2006, 16:48
een extra massa aan het blok is nooit verkeerd,en controleer de massa aan de startmotor ook eens.hoor je wel het relaid tikken?

steven16v
14-02-2006, 16:50
waar zit die massa allemaal an? vanaf de accu gezien.. heb um aan de carrosserie zitten maar moet ie ook nog ant blok?

Er moet zeker een massakabel aan het blok. Zit vaak aan de versnellingsbak.

Menace
14-02-2006, 16:56
een extra massa aan het blok is nooit verkeerd,en controleer de massa aan de startmotor ook eens.hoor je wel het relaid tikken?
Nope.

welk pootje zit de massa van die startmotor bij n type 1 dan? zie namelijks alleen maar n pluskabeltje en nerges iets van een massakabel of ik moet er al overheen kijken... foto's zouden erg makkelijk zijn :)

fre-golf1-16v
14-02-2006, 17:09
De massa loopt van de accu naar de croserie en dan door naar de versnelingsbak.
Controleer eerst dat of dat goed is.
Als dat goed is pak je gewoon een stroom draadje die doe je aan de plus van de accu en de 50 (dat is dat kleine stekkertje) aansluiting van de startmotor als hij dan wel start zit het probleem in de aansturing start hij niet is de startmotor niet goed

Menace
14-02-2006, 17:17
De massa loopt van de accu naar de croserie en dan door naar de versnelingsbak.
Controleer eerst dat of dat goed is.
Als dat goed is pak je gewoon een stroom draadje die doe je aan de plus van de accu en de 50 (dat is dat kleine stekkertje) aansluiting van de startmotor als hij dan wel start zit het probleem in de aansturing start hij niet is de startmotor niet goed

Ok thanx, zal es proberen

Menace
14-02-2006, 19:32
nou startmotor geeft dus geen kik, zelfs geen klik of iets...

Ron21
14-02-2006, 20:14
nou startmotor geeft dus geen kik, zelfs geen klik of iets...

Dan heeft hij geen massa of onvoldoende massa of je accu is gewoon leeg. Als je tenminste zeker weet dat je startmotor goed is. :confused:

Zoals hierboven gepost: een draad vanaf de plus naar punt 50 op je startmotor moet de boel tot leven wekken.!!

Menace
14-02-2006, 20:16
heb massa op carosserie gedaan en door naar ut blok en accu moet vol zitten want knippers e.d. doen het wel

Zal morgen nog es proberen of ik wat vinden kan....evt zekeringen/relais kan ut niet aan liggen???

Ron21
14-02-2006, 20:33
Er moet vanaf de -pool een kabel naar je chassis en die loopt door naar je baksteun. Die massa van een knipperlichtje is niet te vergelijken met die van een startmotor. Als die massa niet goed is dan gaat die startmotor echt niet rond. Dit is trouwens ook van toepassing op je + kabel vanaf de accu naar je startmotor. Zijn de bevestigingspunten van de kabels schoon ?

Zekeringen of relais hoef je niet te kijken, maken hier geen deel van uit. Als het met dat draadje naar punt 50 al niet werkt en je kabels zijn volgens jouw goed dan is je startmotor naar de $#%@$

vw golf 1979
14-02-2006, 22:02
het is niet omdat alles werkt dat de batterij voldoende geladen is om te kunnen starten. probeer het eens met startkabels oid. en anders moet je verder zoeken bij 1 vd boven vermelde zaken. veel succes

Menace
14-02-2006, 22:12
Er moet vanaf de -pool een kabel naar je chassis en die loopt door naar je baksteun. Die massa van een knipperlichtje is niet te vergelijken met die van een startmotor. Als die massa niet goed is dan gaat die startmotor echt niet rond. Dit is trouwens ook van toepassing op je + kabel vanaf de accu naar je startmotor. Zijn de bevestigingspunten van de kabels schoon ?

Zekeringen of relais hoef je niet te kijken, maken hier geen deel van uit. Als het met dat draadje naar punt 50 al niet werkt en je kabels zijn volgens jouw goed dan is je startmotor naar de $#%@$

Zal er morgen verder mee bezig, alle puntjes schoonmaken/opschuren e.d. en massa op goede manier aansluiten. denk dat ik er dan wel uitkom en dan met de jet kan gaan rijden :)

fre-golf1-16v
15-02-2006, 10:47
Menace woon je in siddeburen in grunn?

Menace
15-02-2006, 12:45
Menace woon je in siddeburen in grunn?
Uh mjah why? :)

Menace
15-02-2006, 12:49
Denk dat me startmotor dood is btw. Vanmorgen geprobeerd met massakabel van een gofl 2 alles aangesloten zoals ut hoort qua massa en stroomkabel naar de startmotor heb ik de contacten nog van roest ontdaan maar nix niet starten...


Met stekker rechtstreeks van accu naar stekker 50 draait startmotor ERG langzaam en moeilijk rond en krijgt de motor ook niet gestart...


Ik zit nu dus te denken aan m'n contact blokje of evt een kabeltje wat ik vergeten heb...

Iemand die ut fijne der van weet?

Moroder
16-02-2006, 08:05
Kheb nog wel een 1500 startmotortje vriend ;). Maar alst ding zwaar draait. Of je motor is naar de gallemiezen. Of er is iets anders aan de hand. Blok was niet uit elkaar geweest toch?

Menace
16-02-2006, 10:14
Gisternacht nog effe weer geprobeerd te starten, startmotor gaat nu wel goed rond(mbv rechtstreeks kabeltje naar stekker 50), maar motor slaat nog niet aan.

Ander contactblokje gehaald bji de dealert maar die maakt geen verschil met starten.
Maw het zit dus tussen het startcircuit en de startmotor.

Motor is lopend uit de donorgolf gekomen dus blok moet nog goed zijn.
Enigste wat los geweest is zijn alle benzine en electrische leidingen voor het uitbouwen :tongue:

sjampoo
16-02-2006, 11:08
Met stekker rechtstreeks van accu naar stekker 50 draait startmotor ERG langzaam en moeilijk rond en krijgt de motor ook niet gestart...




Langzaam draaiende startmotor ->
= lege (of bijna lege) accu
= accu kapot: wel spanning, maar geen vermogen
= Kabels zijn veelste dun
= Massa is niet goed

Menace
16-02-2006, 11:12
Langzaam draaiende startmotor ->
= lege (of bijna lege) accu
= accu kapot: wel spanning, maar geen vermogen
= Kabels zijn veelste dun
= Massa is niet goed
Heb accu gister opgeladen en startmotor draait nu dus wel goed rond ;)
Massakabel komt van een golf 2 af dus moet dik genoeg/goed zijn

sjampoo
16-02-2006, 11:32
Als ie nu goed draait, is het geen kwestie van de startmotor meer.

slaat ie nou al aan of niet?
Zo niet:
- Krijgt ie benzine (kijk eens in de carb of de acceleratiesproeier al werkt)
- Is er een vonk?

Als beiden aanwezig zijn.. dan loopt ie. :)
Loopt ie dan nog niet,.. dan is t blokje verkloot: ontstekingstijdstip, distributie, etc etc. Maar goed: als je daar vanaf bent gebleven..

Menace
16-02-2006, 12:18
hmm hoe ken ik dat checken als ik de startmotor rond laat draaien door n draadje tussen de +pool van de accu en de 50stekker van de startmotor?

Als ik um op de normale manier start dan doet ie nix....
Voor zover ik kan zien loopt er bijv ook 3 draden van de dynamo rechtstreeks naar de startmotor zonder vertakkingen en loopt er een kabel van de +pool van de accu naar de 30stekker van de startmotor. maw volgens mij krijgt ie geen signaal vanaf ut contact...

Voor zover ik dat kan zien uiteraard. heb niet zoveel kaas gegeten van al die electra :tongue:

rogek
16-02-2006, 12:33
je moet iig een rood-zwarte draad hebben rechtstreex vanaf het contactslot naar de startmotor..
pak een multimeter en meet achterkant van contactslot en dan achterkant zekeringen kast en dan door ri de startmotor..

meten is weten zegt men altijd..
wie weet heb je een stekker achter je zekeringenkast neit helemaal lekker zitten ofzow..

maar als je met de rechtstreexe draad wil starten moet je wel je wagen op contact (+15) zetten..
meet die ook eens...
is een zwarte of zwartblauwe draad vaanf je contactslot..

suc6..

Menace
16-02-2006, 12:52
je moet iig een rood-zwarte draad hebben rechtstreex vanaf het contactslot naar de startmotor..
suc6..
Die mis ik dus naar de startmotor, der zit wel n kabeltje met stekker vlak bij het schutbord. is een rood/zwart draad waar geen stekker opzit. kan ik daarvoor zo een draad maken naar de startmotor toe of is daar nog ergens een stekker voor die ik misschien verkeerd aangesloetn kan hebben.

Heb namelijks de motor omgebouwd van een automaat naar een 4 versn. handbak dus kan best zijn dat er hier en daar n paar dingen missen.

pak een multimeter en meet achterkant van contactslot en dan achterkant zekeringen kast en dan door ri de startmotor..

meten is weten zegt men altijd..
wie weet heb je een stekker achter je zekeringenkast neit helemaal lekker zitten ofzow..

maar als je met de rechtstreexe draad wil starten moet je wel je wagen op contact (+15) zetten..
meet die ook eens...
is een zwarte of zwartblauwe draad vaanf je contactslot..

Hier kwam ik ook net achter. alleen + op de 50stekker zetten gaat me motor nog niet van lopen, dan moet de auto wel op contact staan vanzelf :tongue:
Ook hier weer hetzelfde geval dus: die stekker 15 gaat alleen rechtstreeks naar de dynamo en verder nix dus hier mis ik dan ook nog een draad, maar dan zou die bij die stekker in moeten die al op de 15stekker verbinding zit, wat zou betekenen dat er dus 2 draden in 1 stekker moeten :confused:


Ben nou al een heel stuk wijzer, nou nog uitvogelen waar ik dei draden vandaan moet halen en waar ze nou heenlopen.

Nooit geweten dat er zoveel verschil zit in kabelboom tussen automaat en handbak! :D :rolleyes:


Heb trouwens wel n stroomloopschema voor de jetta maar die kleuren komen niet helemaal overeen :S (So wirds gemacht Jetta 70/110PS :D )

Menace
16-02-2006, 15:22
Nou we zijn inmiddels 1 stapje verder, de motor doet het!

Niet zoals het hoort maar ik weet iig dat de motor wel draait als alles op de goede manier aangesloten zou zijn.

Heb nou een verbinding gemaakt tussen een zwarte kabel en de 50-stekker van de startmotor en bij het OP CONTACT ZETTEN gaat de startmotor draaien en loopt de motor meteen, dus ik hoef de sleutel niet nog 1 slag extra te draaien om de startmotor in werking te brengen (via die zwarte kabel dus)

Nu is het dus een kwestie van zoeken welke draad ik wel hebben moet.
Die zwarte kabel zit samen met een rood/zwarte kabel in een dubbele witte stekker wat tegen het schutbord aanzit. die rood/zwarte draad is alleen niet degene wat naar de startmotor moet.

Zou ik vanaf ut contactblok ergens n stekker los kunnen halen, hier een extra draad op kunnen zetten en die naar de startmotor toe verbinden?

fre-golf1-16v
16-02-2006, 16:26
omdat ik uit engelbert kom dus mocht je er niet uit komen moet je mij even pmen kan ik mischien wel even langskomen

Menace
16-02-2006, 23:22
morgen goeie kabeltje vanaf ut contactblok an de startmotor aansluiten en morgen loopt de motor zoals ie moet lopen!

Verder wat kleine dingetjes afwerken zoals versnellingspook afstellen, benzineleidingen op goede lengte maken e.d. en dan eerst es lekker toeren met die wagen :)

Menace
16-02-2006, 23:32
omdat ik uit engelbert kom dus mocht je er niet uit komen moet je mij even pmen kan ik mischien wel even langskomen

Als ut morgen niet lukt dan neem ik dat aanbod graag an :)

Menace
18-02-2006, 19:07
De jetta heb z'n eerste meters gereden!!

Effe rondje door het dorp maar ok mag de pret niet drukken :)

ZIjn paar dingetjes die ut nog niet goed doen:

-Kilometerteller+ snelheidsmeter
-Versnelling moet afgesteld worden
-Achteruitrijverlichting aansluiten
-Toetert draadje tegen schutbord fixen


Verders ben ik erg happy dat de jet weer normaal kan rijden! :D

Ron21
18-02-2006, 20:07
:( Ja en bedankt voor alle hulp

Menace
18-02-2006, 20:27
:( Ja en bedankt voor alle hulp

Ron je bent n toppertje ;) :hug:

Ma dat was dacht ik al wel duidelijk :D

Menace
19-02-2006, 14:55
Nou heb ik vandaag nog effe n stukkie gereden met de jetta, maar nou valt me op dat ook de wijzer van het koelsysteem het niet doet als de motor warm word....
Kan zijn dat er lucht int systeem zit want heb um al n paar keer bijgevuld.

Verders wil de motor niet stationair blijven lopen :(