PDA

View Full Version : Koppeling van mn diesel vervangen


Marco
22-03-2004, 18:37
Afgelopen weekend (tijdens de rit naar wolfsburg) kwam ik erachter dat de drukgroep van mn diesel zn beste tijd heeft gehad.

Ik weet dat ik de vorige keer met het wisselen van de bak de koppeling beter meteen had kunnen vervangen, maar das nu te laat :D

Ga het nu wel iets anders aanpakken, haal de hele motor incl bak eruit. Dit omdat dat veel makkelijker gaat als alleen de bak, de tijd die je kwijt bent met het eruit halen en erin frotten van de bak heb je de koppeling bij wijze van al vervangen als je de hele motor eruit haalt.

Laat meteen de startmotor reviseren want die heeft zijn beste tijd ook gehad, staat al langer op de planning, maar doe het nu maar meteen. Verder wil ik nog even wat dingen nakijken en in de lak zetten.

Als het dan straks klaar is, is de auto technisch zo goed als nieuw (op de motor na), en hoop ik er voorlopig in rond te kunnen rijden om eens een keer te kunnen beginnen met de GTI

Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen incl foto's

Groetjes Marco

Tommy
22-03-2004, 18:48
pfff... noem je dat al een project? kon ook wel bij je vorige topic in.. ;) :p

Stijn
22-03-2004, 18:50
LOL

Maar ik vind de bak eruit peuteren toch altijd nog minder werk hoor, is in een ochtend geklaard (mits je een motorbok hebt etc).

Christiaan
22-03-2004, 19:18
Dus ik moet weer tijd voor je gaan inplannen :D

Marco
22-03-2004, 19:41
Hoeft niet perse chris, wil het van de week savonds doen eigenlijk.

Stijn, volgens mij is dit toch wel wat sneller, misschien als je 100 keer een bak hebt vervangen wel, maar het is en blijft gek*t.

En dan heb ik dat ook weer eens gedaan :)

Tommy
22-03-2004, 19:50
Ik wens je succes, en das gelijk mijn bijdrage ;)

Stijn
22-03-2004, 20:52
hmm voordeel is dat het een type2 is ja...kun je grill eruit halen enzo -> makkelijk takelen.

Bij een type 1 met vaste neus is het toch lastiger om het blok eruit te trekken.

Marco
23-03-2004, 22:40
Vanavond "bijna" alles los gehaald, alleen de aandrijfassen en de uitlaat nog.

Dan laat ik de auto weer zakken, hangt ik het blok in de takel, demonteer de motorsteunen en dan rijd ik de auto naar achter VOILA !!

Kon van buurTman (GT/E fanaat), echt een top vent, pallet wagen lenen daar leg ik mn blok op en kan ik em weg rijden.

Morge post ik wel ff fotootje

Tommy
23-03-2004, 23:03
Was jij ook niet de gene die het licht uitvond? ;) hehehe :D

Christiaan
23-03-2004, 23:36
nou marco, ik hoor het al....je hebt mij niet meer nodig :D

Marco
23-03-2004, 23:38
Ja thom, want je weet elektriciƫn (ben het dan wel niet, maar toch wel een beetje) is het ALLEROUDSTE beroep ter wereld.

Want toen goed het licht schiep, hadden wij de leidingen er al liggen ;)

Tommy
24-03-2004, 09:31
Goed bezig Marco... Je bent eigenlijk te goed voor deze wereld ;) :D

Begrijp ik nu ook dat je de BBS weer op zolder of in de kelder gaat leggen? ;) hahaha

succes met de verbouwing, ben benieuwd naar de foto's.

Christiaan
24-03-2004, 09:36
De BBS'en komen volgens mij onder de diesel te liggen :D

Tommy
24-03-2004, 09:38
dure assteunen dan... ;) :p

Marco
25-03-2004, 21:47
Zo, vanavond het zaakje eruit getakeld.

Gaat echt 100 keer sneller als het geouwehoer met de bak alleen, zeker omdat je bij een golf 2 gewoon het hele fornt eruit kunt bouwe.

Auto op de grond gezet toen het blok in de takel gehangen, daarna de motorsteunen los, daarna was het een kwestie van de auto naar achteren duwen.

Morgen de startmotor even wegbrengen, even nieuwe lagers en borstels erin. Bedoeling is om zaterdag even de bak eraf te halen.

Nu kan ik tenminste overal lekker gemakkelijk bij :)

http://volksforum.com/gallery/wm.php?pid=1666&mode=normal

Tommy
25-03-2004, 22:57
Ik hoor wel erg vaak: 'even' Gaat wel erg makkelijk dus.. :D

lekker bezig iig... als je er plezier in hebt mag de mijne er ook wel eens in en uit.. kan ik mooi cleanen en motorsteunen vervangen.. en neem ik gelijk ook de koppeling en drukgroep mee... :D

Zondag zou je rijden... ;)

Christiaan
25-03-2004, 23:35
Goed bezig marco.....

Marco
25-03-2004, 23:59
Heb even een lijstje gemaakt wat ik allemaal wil vervangen, kost wel weer paar knaken, maar dan hoop ik voorlopig ff van de ellende af te zijn.

Marco
27-03-2004, 17:49
Zo, weer ff een uppdate, vandaag de bak eraf gehaald en het vliegwiel samen met de koppelingsschijf gedemonteerd. Zoals te zien is op de koppelingsplaat en in het vliegwiel loopt er een heel dun oliespoortje, dit was dus de oorzaak van het doorslippen. De keeringen zijn allemaal goed daar is het dus niet vandaag gekomen, maar het afdichtplaatje in de rechtse flens van de aandrijfas is stuk, en daar is waarschijnlijk zoveel olie uit gelekt dat het tussen de motor en de bak is gelopen. Afijn tijd voor nieuwe koppeling want hij is ook nog eens zo goed als op.
Kleppendeksel is al gespoten, bijna klaar, nieuwe pakking zit er al op. Ben nu bezig met het schuren van het frame waar de koelventilator op zit, dat is echt helemaal verroest en kan wel een nieuw laklaagje gebruiken. Maandag breng ik de startmotor weg, even nieuwe lagers erin laten zetten.
De klemveertjes zie op het doosje liggen zijn voor tussen de remklauwen en de blokken, deze zaten er niet tussen, heeft als gevolg dat het zaakje nogal los zit, remt verder prima, maar het rammelt, dus even de veertjes ertussen die ertussen horen

http://volksforum.com/gallery/wm.php?pid=1702&mode=normal

http://volksforum.com/gallery/wm.php?pid=1704&mode=normal

http://volksforum.com/gallery/wm.php?pid=1706&mode=normal

http://volksforum.com/gallery/wm.php?pid=1707&mode=normal

http://volksforum.com/gallery/wm.php?pid=1708&mode=normal

Christiaan
28-03-2004, 10:26
Ziet er weer goed uit marco...

Als je straks je bed uitbent....bel ff, need some help :rolleyes:

Marco
30-03-2004, 16:58
Ok, vraagje voor de mannen met een beetje verstand.

Heb vandaag even een nieuwe koppelingsset gehaald (incl drukgroep enz) maar nu is de koppelingsschijf een beetje kleiner in diameter (in totaal ie denk ik een 1cm kleiner). Verder is het gewoon hetzelfde, maar gaat dat goed komen??

Volgens de ene automat. zaak zijn er voor bouwjaar 85 voor een Golf 2 diesel 2 verschillende afhankeleijj vanmotornummer, maar waar ik die set nu gehaald heb, zegt dat er maar 1 type is, en dat is die ik nu heb.

Op zich lijkt me dat niet zo'n probleem, toch??

Tommy
30-03-2004, 17:29
Als de dikte e.d. hetzelfde is.... lijkt me geen probleem

Maar ik val voor jou denk ik in de categorie geen verstand.. ;) :p :D

vwleusden
30-03-2004, 17:32
mmmmmm, tja.... ik zou het niet aandurven.

Marco
30-03-2004, 17:36
Ik ook niet meer :) Heb even nagekeken in de ETKA en het moet dus een 200mm koppeling zijn, ik heb van die man een 190 gekregen. Morge ff terug. (EIKEL!!)

Marco
30-03-2004, 17:37
Thom, naar jou reactie kijk ik niet eens ;)

Tommy
30-03-2004, 17:41
Thom, naar jou reactie kijk ik niet eens ;)

Die indruk had ik al... daarom lul ik ook maar wat,bij een ander zou ik het nooit zeggen. ;)

(Denk dat ik het zelf trouwens gewoon zou monteren ook... Durf zelfs wel te wedden dat het gewoon past...)

Marco
30-03-2004, 18:54
Het past ook, dat is het probleem ook niet. Alleen is de schijfdiameter 190mm terwijl het origineel 200 is, 210 bestaat ook. DUs ik ga morgen lekker terug en ik ga een 200mm halen en ik ben niet van plan bij te betalen, want ik heb duidelijk gevraagd of er nog verschil was. Door andere automat. zaak werd zelfs verteld dat het afhankelijk was van motornummer, nee maakte niet uit volgens deze, allemaal hetzelfde. NOT !!

Christiaan
30-03-2004, 23:22
goed zo marco, vertel het hem!

Tommy
31-03-2004, 16:37
Ik vind het dan enigszins logisch dat je een 190 mm. krijgt... past dus altijd, niet afhankelijk van het motornummer, en werkt gewoon evengoed. En je had dus wel op je vingers na kunnen tellen dat je bij het geven van je motornummer wel precies de zelfde zou krijgen... en niet eentje die zowieso ook wel past, maar misschien een 1cm in doorsnee kleiner is.. (en dan toch ergens anders proberen... Marco jongeuh, je moet nog zoveel leren... hehehe ;) )

Marco
31-03-2004, 19:16
Tommy jongeuh, je moet nog zoveel leren... hehehehehehehehehehehehehehehehe :)

Nou het was dus niet logisch, want die **kel had me een set gegeven van een passat, vandaag terug geweest, geholpen door iemand anders, die zo verstandig was mijn kenteken te vragen. En wat stond er in het grote boek, 200mm. Dus die s*kkel van gisteren had zich gewoon vergist.

Wouden ze me ook nog ff voor het verschil van 36 euro op laten draaien, nou dat feest ging dus mooi niet door, ben malle pietje nie. Heb ze eens even duidelijk gemaakt wat IK er van vond :D


Maar nu het volgende:

Zijn er mensen die ervaring hebben met die f*kking M12 van de drukgroep?? Ik heb me daar een partij zitte rosse net, maar ik krijg ze niet los. Had geen zin om vanalles te mollen, dus ben maar gestopt. Iemand suggesties?

Tommy
01-04-2004, 15:27
sorry Marco, ik neem alles trug... :D

luchtsleutel....?

Marco
01-04-2004, 19:06
Hij is los :)

Had even een nieuw stukkie gereedschap gemaakt om de drukgroep te blokkeren, daarna ene moment van 1,5 meter gemaakt en toen gingen ze los. Ze hoeven zelfs maar met 30nm vast, maar die ellendige loctite....

Zal straks ff fotootje maken.

Marco
01-04-2004, 20:55
Hier is het fotootje dan. De tussenplaat ook even verwijderd.

Morgen nog even een nieuwe keering halen, zet ik er ook meteen even in, alsmede nog 2 homokineethoezen, voor de bakzijde en nog 2 keeringen van de aandrijsaf flenzen. Kan morgen ook de startmotor ophalen. Dan nog even wat dingetjes in de verf zetten en dan kan alles weer in elkaar.

1 Mei MOET in elk geval ALLES klaar zijn, dus ook de velgen eronder, want hij moet mee naar Retro Mania ;)

http://www.dubstreme.com/bestanden/108_0829.JPG

Christiaan
02-04-2004, 07:15
Heheheh....heerlijk, die vette bende van de diesel....maar dat zal binnenkort over zijn :D Dan zal alles heeeelemaal schoon zijn... (voor zover dat gaat bij een diesel :D )

Marco
02-04-2004, 17:22
Ja chris, technisch is ie dan voor zover ik nu weet helemaal ok dan.

Andere bak
Nieuwe koppeling
nieuwe remmen voor en achter
Diverse pakkingen
Nieuwe fuseekogels
Gereviseerde startmotor
Verder nog wat onderdelen die wat sneller slijten als de rest.

Als het straks allemaal klaar is moet ik alleen voor eind september nog een keer een nieuwe achterdemper, want die is ook rot.

Dan moet ie er toch weer een paar ton tegen kunnen :)

Christiaan
03-04-2004, 19:33
we moeten eigenlijk eens zien te achterhalen hoeveel dat ding nou in totaal gelopen heeft......lijkt me wel lachen...ik heb er ook iets van 50 /60 d km mee gereden :D

Marco
04-04-2004, 20:37
Zo, ben weer wat verder. Gisteren niet veel gebeurd omdat ik met peter mee was naar mark voor het uitlijnen van de auto van peter. Me pa is zo vriendelijk geweest de nieuwe krukas keering even te plaatsen.
Vandaag nog even wat gespoten, en afgewerkt. De startmotor is ook gereviseerd, was ook wel nodig zei de beste man, de eerste borstels zaten er namelijk nog in en die waren echt bijna op, dit kon hij zien omdat ze vanuit de fabriek gelast zijn, bij revisie worden ze gesoldeerd. Startmotor ben ik nog aan het lakken.
Van de week moet ie weer rijden, want het is geen pretje meer om iedere dag op super 98 rond te rijden :S

http://www.dubstreme.com/bestanden/108_0830.JPG

http://www.dubstreme.com/bestanden/108_0832.JPG

http://www.dubstreme.com/bestanden/108_0833.JPG

http://www.dubstreme.com/bestanden/108_0834.JPG

vwleusden
04-04-2004, 21:12
ziet er netjes uit Marco, misschien kom ik nog wel ff buurten als ik zaterdag bij Peter ben.

Marco
04-04-2004, 22:33
no prob, als je van te voren ff belt

sjampoo
05-04-2004, 06:37
Wat the neuk zijn die dingen op je waaier kap?

http://www.dubstreme.com/bestanden/108_0832.JPG

die (zal m niet nog eens afdrukken)

Marcski
05-04-2004, 17:22
Die sluiten de waaierkap af als je stilstaan, zodat alle lucht door de gehele radiator heen getrokken wordt door de fan.
Als je gaat rijden, buigen ze naar achter, zodat dat gedeelte van de radiator ook goed de lucht kwijt kan. Snappie?

Marco
05-04-2004, 18:30
Yep, en ze horen erop, dus ze blijven ook mooi zitten :)

vwleusden
05-04-2004, 21:50
no prob, als je van te voren ff belt

Moet voor 1 uur bij peter zijn geweest en daarna door naar Mark.

Denk dat ik Peter wakker maak om 9 uur ofzo :p

Marco
05-04-2004, 22:16
je hebt mn nummer, ben wel op tijd op zaterdag, als je belt zorg ik dat de koffie klaar is.
Morgenavond weer aan de slag

Marco
12-04-2004, 22:27
Vandaag was het zover, hij is weer helemaal klaar en rijdt prima. Op een klein lekje in de radiator na, maar dat is alweer gelijmd (met staal lijm, kan er ook niks aan doen dat het zo heet :D) Aan de bovenzijde waar het beugeltje in gaat om de radiator vast te houden zat een klein scheurtje, dit heb ik schoongemaakt en vol laten lopen met lijm. Maak morgen wel even een foto, plus een nieuw beugeltje.

Hier nog wat fotootjes toen ik nog bezig was. Drukgroep, Vliegwiel, startmotor gespoten, Koppeling gemonteerd, bak gemonteerd, nieuwe motorsteun en ashoezen

http://www.dubstreme.com/bestanden/108_0835.JPG

http://www.dubstreme.com/bestanden/108_0836.JPG

http://www.dubstreme.com/bestanden/108_0837.JPG

http://www.dubstreme.com/bestanden/108_0838.JPG

http://www.dubstreme.com/bestanden/108_0839.JPG

http://www.dubstreme.com/bestanden/108_0840.JPG

http://www.dubstreme.com/bestanden/108_0841.JPG

OakgreenVR6
13-04-2004, 11:37
Netjes hoorrr!

Tommy
13-04-2004, 13:35
toch minder gecleaned dan je zou in eerste instantie of niet? maar toch wel netjes hoor... ;)

Marco
13-04-2004, 20:29
Zo, nu is alles weer in orde, achterklep zonder deuk er vanavond in gezet en ff afgewerkt.

Wou eerst de dynamo ook nog doen, maar daar had ik niet meer zoveel zin in :D

Belangrijkste is dat ik weer kan rijden

Tommy
14-04-2004, 09:02
Wou eerst ............... ook nog doen, maar daar had ik niet meer zoveel zin in :D

Belangrijkste is dat ik weer kan rijden

Komt me bekend voor... :rolleyes: :D

Marco
14-04-2004, 20:11
Vandaag weer dienst gedaan als werkverkeer, en hij rijdt echt weer prima.

Laatste foto's, op de eerste foto is te zien waar het lek zat (nu niet meer dus :d)
Eind van de maand de BBSen er nog onder en hier en daar de lak ff wat bijwerken, en dan is ie klaar :)

http://www.dubstreme.com/bestanden/108_0842.JPG

http://www.dubstreme.com/bestanden/108_0843.JPG

http://www.dubstreme.com/bestanden/108_0844.JPG

http://www.dubstreme.com/bestanden/108_0845.JPG

Stijn
14-04-2004, 20:18
Bouten van de drukgroep wel met loc-tite vastgezet :D

Marco
14-04-2004, 22:05
Yep, in dat soort dingen zal ik me gelukkig niet zo snel vergissen. Aanhaalkoppel was vrij laag, dan moet er wel iets van loctite aan te pas komen, stond gelukkig ook netjes in de bentley :)

Knap lullig als je dat idd vergeet :d

btw het werkt tevens ook als afdichting van de flens op je krukas, als je geen loctite zou gebruiken zou de olie achter die flens via de boutgaten eruit kunne komen.

Stijn
14-04-2004, 22:09
Voila, jij hebt het helemaal begrepen.

Dat gaat nooit meer kapot.

GTD Special
15-04-2004, 11:42
Wat the neuk zijn die dingen op je waaier kap?

http://www.dubstreme.com/bestanden/108_0832.JPG

die (zal m niet nog eens afdrukken) Is dit een nieuwe? Zo ja, hoe duur was die?

Christiaan
15-04-2004, 11:43
Voila, jij hebt het helemaal begrepen.

Dat gaat nooit meer kapot.

:D :D :D

GTD Special
15-04-2004, 11:44
En die kleppendeksel heb je opnieuw gespoten of niet? Moet ik ook maar eens gaan doen :D Moet de pakking altijd vervangen worden (kleppendekselpakking) en de moertjes/boutjes?? :rolleyes:

Marco
15-04-2004, 17:20
Het ligt eraan welke pakking dat er nu tussen zit. Als er een kurken pakking tussen zit (die werden VROEGAH gebruikt) dan zou ik het wel doen. Compleet setje kost iets van 20 euro bij de dealer. Je moet dan ook de draadeinden vervangen omdat deze anders zijn als die van de kurken pakking. Het is makkelijk te zien of er een oude pakking tussen zit, de oude bestaat namelijk uit 3 delen de nieuwere uit 1. 1 deel bij je nokkenas tandwiel, 1 deel aan de andere kant, aan het einde van je nokkenas dus, en dan de pakking onder de deksel zelf zeg maar

GTD Special
16-04-2004, 09:33
Mijn TD is van '91 en heeft volgens mij geen kurken pakking... als ik m'n kleppendeksel demonteer, moet ik dan nog de pakking vervangen? En hoe zit het met de draadeinden? Moeten die dan ook vervangen worden?

Marco
16-04-2004, 18:57
Ik zou het gewoon even bekijken als je de deksel eraf hebt, het kan in elk geval nooit kwaad om em te vervangen. Als je al zo'n rubberen pakking hebt dan hoeft je de draadeinden niet te vervangen, ze zitten er wel standaard bij.