View Full Version : Vraagje over 16V met radiateur met ingebouwd expansievat
hoii
nu heb ik straks een radiateur voor m`n golfje met een ingebouwd expansievat.....
nu loopt er achter m`n motorblok (1.8 16V) een leiding die origineel via een slangetje naar de onderkant van het (externe, originele) expansievat gaat..
hoe los ik dit op? afdoppen oid?
thnx alvast :hug:
golf mkII 16v
05-04-2006, 21:21
plaatje op solderen met koper
MMgolfnut1
05-04-2006, 21:32
Welke radiateur heb je ervoor gebruikt als ik vragen mag?
MMgolfnut1
05-04-2006, 21:57
Tnx. Ik heb er namelijk ook nog 1 nodig. Ik zal eens kijken of ie nieuw een beetje te betalen is.
http://koopjes.marktplaats.nl/auto_diversen/onderdelen_volkswagen/28445777.html?return=eJw1j1sKg0AMRfci6Kca4zxFStuVDK2gaHXoTOmL7r2xpl%2FnXhIOibNg34Mtm2ARwCahc9dT3%2FQxelsU4%2BK7Ob%2B46xj95FwM%2BTwV20rue797TC1k59CO9xT3KR7iQgQKt4FCJbQGpaj6E1VUOq1EdURlNuqSCcyKicyaKZiSqZjs0%2Bwz7DPsM%2Bwz7DObD6DeRIAC%2F4FHaCSdO0U69zX4NT7WRyToWq%2FtSU0IKUmNhyX8vsx8C0nz%2BQKza1Hm&df=1
2 tientjes....
Big_Mac_Mark
05-04-2006, 22:45
Wel een klein dinkie...Ik heb dan die originele 16v radiateur, en die lijkt me toch veel groter :rolleyes: en de koeling kan ie wel goed gebruiken...(ik gebruik btw ook een extrene oliekoeler :cool: )
meer koeling is niet altijd beter mark...
zit namelijk een warmtewisselaar boven je oliefilter...en ik heb wel eens verhalen gehoord dat iemand z`n olie niet op temperatuur kwam, omdat ie zo`n grote radiateur ervoor had
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/103_0367_IMG2.jpg
De ex van Jan Nieuwenhuis.. en moet je `s kijken hoe zo`n kleine radiateur ;)
Big_Mac_Mark
05-04-2006, 22:51
Goed goed, wist niet dat jij die auto met dat blok had ontworpen! :D
Maar je olie niet op temperetuur komen door de radiateur heb ik nog nooit van gehoord, eigenlijk...Ik heb die wisselaar juist ectra ver van mijn blok afgezet met oog op warmte van het blok zelf...
heeft een andere reden rene :rolleyes:
waarneer je in je golf 1 een g60 bouwt zit je met de ruimte die de glader inneemt.. je plaatst de intercooler nl al op de plaats waar normaal de radiateur zit..je kan geen grotere kwijt nl..
ook ik had destijds graag een grotere gehad maar het kan gewoon niet
meer koeling is niet altijd beter mark...
zit namelijk een warmtewisselaar boven je oliefilter...en ik heb wel eens verhalen gehoord dat iemand z`n olie niet op temperatuur kwam, omdat ie zo`n grote radiateur ervoor had
Wat een onzin hierboven. Al heb je een radiator om de auto heen liggen, ze werkt met een thermostaat, en die bepaald de doorstroming van vloeistof.
Dit soort bullshit antwoorden halen de kwaliteit omlaag. Denk toch eens na man. :chair:
Als je koelwater net op temperatuur komt => Thermostaat gaat open. Als je dan een ontzettend grote radiateur hebt is de koelvloeistof dan niet erg veel afgekoeld als het weer richting de motor stroomt ? Met als gevolg dat de motor flink veel koeling krijgt en deze nooit lekker op temperatuur komt. Had het laatst ook al met Morodor/Jeroen hier over. Hij had als advies gekregen een vrij kleine radiateur icm een thermostaat die 10 graden eerder open gaat.
Ik ga iig nog wel eens een andere radiateur monteren ipv die Golf2 GTD dingus, maar dat heeft meer te maken met de ruimte die ik beter kan gebruiken :tongue:
Waldorf (Poppendokter),
Ik denk dat als je dit soort uitspraken doet, je heel goed moet weten wat je zegt......
De thermostaat is gesloten totdat de koelvloeistof 87 graden is en gaat daarna open en laat de koelvloeistof ook door de radiateur lopen zodat deze gekoeld kan worden.
Als de temp. van de motor daalt onder de 87 graden, dan gaat de thermostaat weer dicht zodat de koelvloeistof weer warmer kan worden.
Hierdoor blijft de temp. van de motor constant ongeveer 90 graden.
Maar wat nu als de motor veel warmer wordt?
Denk aan warm weer, hard rijden, enz.
Als de motor 100 graden is staat het thermostaat open, bij 110 graden ook, bij 120 graden ook, enz.
De thermostaat blijft dan open en heeft dus geen barst meer met de koeling te maken, open is open....
De koelfan gaat wel draaien om extra koeling te geven, maar een hele kleine radiateur vangt weinig rijwind en koelt dus slecht.
Dus is het beter om een grotere radiateur te nemen, het is ook niet voor nix dat een 1500 een kleinere radiateur heeft dan een 3,0 V6.
Denk dus voortaan zelf eerst eens na voor je een ander afzeikt, het niveau is hier al dramatisch laag......
het niveau is hier al dramatisch laag
pas op met wat je zelf zegt..
niveau is hier voldoende aanwezig , maar feit is dat het door "omstandigheden" laag is..
ja sorry.. ik probeer hier ook maar wat te leren :(
Big_Mac_Mark
06-04-2006, 10:56
Ik ook...zeg gewoon wat ik dacht dat goed was, krijg ik meteen de mededeling van: 'denk eens na, man' :(
Sorry dan dat ik niet op jouw niveau kan meepraten, Waldorf, en sorry dat ik er niet zoveel verstand van heb als jij, en ik dus graag wat wil leren! :(
Mensen, take a chill pill :D
Betweters zijn er al genoeg op deze wereld en laten we nou gewoon proberen mekaar te helpen ipv afzeiken...ok? klaar.
ok ries...ik begrijp het... maar als zo`n g60 blok niet anders kan dan zo`n radiateur te plaatsen... (meende dat Jan iets van 280 pk had)... dan moet zo`n radiateur toch ook wel z`n werk goed doen op een 16V op solexen?
Die radiateur bij die 16vG60 is wel erg klein .. hoe komen zij dan aan genoeg koeling ?
Blijkbaar kan het daar dus wel mee. Dan moet die 1500 automaat radiateur ook wel voldoende zijn op een 16v motor toch ?
Die radiateur bij die 16vG60 is wel erg klein .. hoe komen zij dan aan genoeg koeling ?
Blijkbaar kan het daar dus wel mee. Dan moet die 1500 automaat radiateur ook wel voldoende zijn op een 16v motor toch ?
Je kunt altijd nog je vin schakelen, dus wanneer de motor heet begint te worden of bij intensief gebruik :D je vin aan zetten met een aparte schakelaar zodat ie constant draait.
Ik heb er bij mij een radiateur in staan zo groot mogelijk en daarbij ook nog eens de vin inschakelbaar, kan je zeggen dat dat af en toe best wel nodig is........... :D
en een thermoswitch die bv 10 graden eerder de fan aan schakeld?
Sorry van mijn botte reactie....
Ik kan mij er soms erg aan storen dat er mensen zijn die ergens iets gehoord hebben en vervolgens doen alsof ze er verstand van hebben.
Op zich helemaal niet erg, maar soms gebeurd het dat mensen met problemen daardoor op het verkeerde been gezet worden.
Als tuner heb ik in de loop der jaren best wel wat ervaring op gedaan met snelle VW's en weet daardoor wel waar ik het over heb.
Bij een standaard 16V is het idd geen probleem om de kleinere radiateur van een JB te nemen zonder extern expansievaatje, maar ik zou wel een thermostaat monteren die eerder open gaat en een thermoschakelaar die bij een lagere temp. de fan al inschakeld.
Dat moet afdoende zijn om met die radiator te kunnen rijden zonder koelingsproblemen.
en een thermoswitch die bv 10 graden eerder de fan aan schakeld?
Zou het gewoon lekker simpel houden je schakelt gewoon als het ware je vin door, en je kunt gewoon zelf bepalen wanneer.
Sorry van mijn botte reactie....
Ik kan mij er soms erg aan storen dat er mensen zijn die ergens iets gehoord hebben en vervolgens doen alsof ze er verstand van hebben.
Op zich helemaal niet erg, maar soms gebeurd het dat mensen met problemen daardoor op het verkeerde been gezet worden.
Als tuner heb ik in de loop der jaren best wel wat ervaring op gedaan met snelle VW's en weet daardoor wel waar ik het over heb.
Bij een standaard 16V is het idd geen probleem om de kleinere radiateur van een JB te nemen zonder extern expansievaatje, maar ik zou wel een thermostaat monteren die eerder open gaat en een thermoschakelaar die bij een lagere temp. de fan al inschakeld.
Dat moet afdoende zijn om met die radiator te kunnen rijden zonder koelingsproblemen.
bedoel je mij nou?
Dan ook mijn excuses voor een te overhaaste ractie.
Jullie hebben gelijk: als het op een plaatje te zien is, moet het zeker kunnen.
Jij (Jeroen) komt tenminste nog aan met extra thermoschakelaar.
Mijn point is: De ingenieurs van VW kiezen voor de 16v voor een radiator met een bepaalde grootte. Dat doen ze niet omdat ze de ruimte hadden in het vooronder van de golf 2.
Nu begrijp ik wel dat sommigen een radiateur met ingebouwd exp. vat willen, Maar dat dat dus kan omdat Jan het zo heeft gehad, is mij een te makkelijk antwoord.
De oplossing van einzer vindt ik nou een goede. ;)
Zou het gewoon lekker simpel houden je schakelt gewoon als het ware je vin door, en je kunt gewoon zelf bepalen wanneer.
Als je 'm dan vergeet is het je eigen schuld.
Jan heeft ook een apart expansievat hoor kijk maar eens goed op de foto hoor, mij werd geadviseerd om echt een apart expansievat te houden, nou dan maar 1tje van een bmw en gelijk in de paravanbak (uitzicht) gebouwd.
en nog even iets, dit is geen radiateur met ingebouwd expantievat. Kijk maar goed René.
en nog even iets, dit is geen radiateur met ingebouwd expantievat. Kijk maar goed René.
Dat zeg ik gamma........... :D :D :D :D :D :D
klopt chris! maar het ging mij alleen ff om de grootte ;)
http://www.volksforum.com/albums/files/8/2/0/DSC02033Small_original.jpg
en zo heb ik nog veel meer foto`s van dikke motorblokken.. met kleine radiateurs en met ingebouwd expansievat
Zoals rené beloofd hoe ik het heb gemaakt.
http://www.volksforum.com/albums/files/1/5/9/9/Afbeelding005.jpg
Radiateur onder voor front geplaats, mijn maatje heeft het orginele front aan de binnenzijde aan gort gezaagd en 15 cm lager gemaakt waardoor radiateur onder het front past.
http://www.volksforum.com/albums/files/1/5/9/9/Afbeelding006.jpg
En hier het expansievat in de paravan.
mooie en cleane oplossing!!!
thnx alex! :hug:
nog ff een opmerking, veel van dat soort foto's zijn vaak van die trailerqueens...
maargoed, het moet wel goedkomen zo! suc6 rene
Ok wel eens aan gedacht om gewoon een dikkere te nemen ipv een grotere?? :):) Werkt zeker net zo goed, kijk maar eens naar een radiator in een Formule 1 auto.... En dat wordt toch wel "IETSJE" warmer allemaal als 100 graden. Ja vooruit ze hebben er dan wel 2, maar zo gigantisch groot zijn ze niet, wel een stukkie dikker
sja... dikkere kan ik niet echt gebruiken...ivm ruimte straks met de solexen
alex? wat voor fan heb je hier gebruikt trouwens? ik heb vandaag eentje van een Nissan Sunny dacht ik eraf gesloopt
http://www.volksforum.com/albums/files/1/5/9/9/Afbeelding005.jpg
Seat Ibiza, heb alleen wel het huis waar de vin inzit helemaal kort gezaagd om hem zo plat mogelijk te krijgen. Denk wel dat ie bij jou voor de radiateur past, als je hem net als mij platter maakt(bij mij zit daar de oliekoeler). Houd je er trouwens wel rekening mee dat je alle warme lucht van de radiateur de motorruimte inblaast, en je carbs zijn toch echt dol op frisse lucht hoor.
Heb trouwens je pakketje gehad, zag er smakelijk uit?????? :tongue: :D
Even een vraag @ Einzer, mooi oplossing voor die radiateur. Dit zou ook een uitkomst voor mij zijn om zo meer ruimte te maken voor de solexen.. Maar hoe is het front precies aangepast? Waar zijn er stukken weggehaald?
Even een vraag @ Einzer, mooi oplossing voor die radiateur. Dit zou ook een uitkomst voor mij zijn om zo meer ruimte te maken voor de solexen.. Maar hoe is het front precies aangepast? Waar zijn er stukken weggehaald?De plaat/balk(waar de voorste motorsteun tegen aan geschroeft zit) waar de radiateur opstaat hebben we een aantal centimers lager gemaakt, zodat de radiateur onder het voorfront paste.
Ik ga volgende week ook een andere radiateur regelen voor mijn 16v @ Golf1. Heb het wel gehad met dat grote ding van de Golf2 GTD. Als ik een kleinere heb kan ik tenminste normaal mijn oliekoeler inbouwen + groter filter monteren. Golf2 GTD radiateur is 77cm breed.
Iemand nog suggesties/goeie ervaringen ? Heeft iemand ook de afmetingen van een Golf2 16v rad ? Is de radiateur ook anders van een Scirocco 16v ?
Iedereen hier wil die kleinere en ik wil juist die grote van een TD haha
carbreaker de autosloper
20-04-2006, 22:30
zon mooi orgineel 18 mm afstop dopje zit achter op een motor van een peugot citroen enz 1900 diesel en op de filterbak van een audi 100 90 80 met k jetronic
verders dr in met dat ding en niet zo zeuren........
carbreaker de autosloper
20-04-2006, 22:39
sorry had alleen de eerst pag gelezen ik advieseer een radiateur van een corsa diesel mod 03 -98of een 1.4 i 90-92
met de vin een bak die kan er zo ien komt goed over een met de slangen...en niet zeren hup naar de sloop geloof me ruimte genoeg voor je carb met hoge filters dr op...dr staat vast nog wel ergens een fotootje van dat ding van me
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.