PDA

View Full Version : Motorproblemen 86er TD


Black Devil
27-11-2006, 12:50
Ola,

Mijn zwager heeft 1,5 jaar geleden de 86er joker 1,6(??)TD gekregen van zijn oma. Deze gebruikte hem maar 3/6 weken per jaar in de zomervakantie. De motor heeft dus voor lange tijd niet gedraaid.

Nu 1,5 jaar verder en gebruikt te zijn als dagelijks vervoer begint hij steeds meer olie te verbruiken. ruim 1 liter op 1000km als het niet meer is, in het begin was het ong om de 3000km.
En hij rookt behoorlijk wit/grijs bij normaal verbruik.

Hij verbruikt alleen veel olie, geen koelvloeistof.

Wat is nu wijsheid.....blok eruit en compleet reviseren of ruilblok of misschien een TDI erin?


Graag zou ik info willen van mensen die hier wel eens mee hebben gewerkt.

arnus71
27-11-2006, 12:57
Het beste is waarschijnlijk een gereviceerd blok er terug in te bouwen, en daarbij kun je natuurlijk het originele (JX) 1600 blok vervangen. Ook kun je een 1900 (AAZ) blok erin bouwen, dat is een turbodiesel blok uit een golf/vento/passat. Als je een complete TDI blok erin wil, komt er erg veel elektronica om de hoek kijken. Je kunt WEL een TDI blok gebruiken met mechanische pomp, dat is wel te doen schijnt.

Kijk anders op www.bus-forum.nl, daar zitten veel mensen met veel T3 kennis, zeker ook op TD gebied. Ben er zelf ook wat aan het leren :D

Black Devil
27-11-2006, 13:04
Het beste is waarschijnlijk een gereviceerd blok er terug in te bouwen, en daarbij kun je natuurlijk het originele (JX) 1600 blok vervangen. Ook kun je een 1900 (AAZ) blok erin bouwen, dat is een turbodiesel blok uit een golf/vento/passat. Als je een complete TDI blok erin wil, komt er erg veel elektronica om de hoek kijken. Je kunt WEL een TDI blok gebruiken met mechanische pomp, dat is wel te doen schijnt.

Kijk anders op www.bus-forum.nl, daar zitten veel mensen met veel T3 kennis, zeker ook op TD gebied. Ben er zelf ook wat aan het leren :D


Die ombouw naar een TD(I) van een golf had ik al gezien inderdaad, maar dan wel met mechanische pomp, dus geen electronica. Ik zou ook graag bedrijven willen weten die ruil/revisie motoren leveren

Benji
27-11-2006, 13:51
TDI en 1900 kan prima, alleen moet er een andere versnellingsbak achter, de 1600 draaid namelijk meer toeren. Dus qua top ga je er niet op vooruit, achteruit zelfs.
En wit/grijse rook? Dat is geen olie, want dat is blauw. Heeft hij nergens een lekje? Temperatuur sensor ofzo?
Zelf wil ik er ook een TDI in, wanneer ik een nieuwe Caddy kan/ga kopen. Dan sloop ik de huidige, dan heb ik in ieder geval de bekabeling.

arnus71
28-11-2006, 15:07
De TD bak in een T3 is wel langer dan de normale diesel bak. Maar dan nog, zoals Benji zegt: moet je wel een langere 4 of 5 versnelling plaatsen om te toegenomen koppel en pk's te benutten.

Probeer de diesel service: http://www.diesel-service.nl, die doen aardig wat met T3's.

Black Devil
28-11-2006, 20:11
Rook is nu behoorlijk blauw aan het worden en hij stinkt naar olie.

Waarschijnlijk gaan we voor de optie van blok eruit, nieuw ruilblok ervoor in de plaats en aanbouwdelen zonodig vervangen, koppeling etc ook en dan kan hij weer jaren mee.

Thanx voor de info tot zover