Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Transporter
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 27-11-2006, 12:50
Black Devil's Avatar
Black Devil Black Devil is offline
Triple Action Donor - Niet fantaseren maar construeren
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,490
Default Motorproblemen 86er TD

Ola,

Mijn zwager heeft 1,5 jaar geleden de 86er joker 1,6(??)TD gekregen van zijn oma. Deze gebruikte hem maar 3/6 weken per jaar in de zomervakantie. De motor heeft dus voor lange tijd niet gedraaid.

Nu 1,5 jaar verder en gebruikt te zijn als dagelijks vervoer begint hij steeds meer olie te verbruiken. ruim 1 liter op 1000km als het niet meer is, in het begin was het ong om de 3000km.
En hij rookt behoorlijk wit/grijs bij normaal verbruik.

Hij verbruikt alleen veel olie, geen koelvloeistof.

Wat is nu wijsheid.....blok eruit en compleet reviseren of ruilblok of misschien een TDI erin?


Graag zou ik info willen van mensen die hier wel eens mee hebben gewerkt.
__________________
Golf 3 VR6 3.0 Compressor
Golf 1 1.3 Carburateurs
Golf Rallye
Dailys:
Phaeton W12 & T5GP California
Reply With Quote
  #2  
Old 27-11-2006, 12:57
arnus71's Avatar
arnus71 arnus71 is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,938
Default

Het beste is waarschijnlijk een gereviceerd blok er terug in te bouwen, en daarbij kun je natuurlijk het originele (JX) 1600 blok vervangen. Ook kun je een 1900 (AAZ) blok erin bouwen, dat is een turbodiesel blok uit een golf/vento/passat. Als je een complete TDI blok erin wil, komt er erg veel elektronica om de hoek kijken. Je kunt WEL een TDI blok gebruiken met mechanische pomp, dat is wel te doen schijnt.

Kijk anders op www.bus-forum.nl, daar zitten veel mensen met veel T3 kennis, zeker ook op TD gebied. Ben er zelf ook wat aan het leren
Reply With Quote
  #3  
Old 27-11-2006, 13:04
Black Devil's Avatar
Black Devil Black Devil is offline
Triple Action Donor - Niet fantaseren maar construeren
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,490
Default

Quote:
Originally Posted by arnus71
Het beste is waarschijnlijk een gereviceerd blok er terug in te bouwen, en daarbij kun je natuurlijk het originele (JX) 1600 blok vervangen. Ook kun je een 1900 (AAZ) blok erin bouwen, dat is een turbodiesel blok uit een golf/vento/passat. Als je een complete TDI blok erin wil, komt er erg veel elektronica om de hoek kijken. Je kunt WEL een TDI blok gebruiken met mechanische pomp, dat is wel te doen schijnt.

Kijk anders op www.bus-forum.nl, daar zitten veel mensen met veel T3 kennis, zeker ook op TD gebied. Ben er zelf ook wat aan het leren



Die ombouw naar een TD(I) van een golf had ik al gezien inderdaad, maar dan wel met mechanische pomp, dus geen electronica. Ik zou ook graag bedrijven willen weten die ruil/revisie motoren leveren
__________________
Golf 3 VR6 3.0 Compressor
Golf 1 1.3 Carburateurs
Golf Rallye
Dailys:
Phaeton W12 & T5GP California
Reply With Quote
  #4  
Old 27-11-2006, 13:51
Benji's Avatar
Benji Benji is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,327
Send a message via MSN to Benji
Default

TDI en 1900 kan prima, alleen moet er een andere versnellingsbak achter, de 1600 draaid namelijk meer toeren. Dus qua top ga je er niet op vooruit, achteruit zelfs.
En wit/grijse rook? Dat is geen olie, want dat is blauw. Heeft hij nergens een lekje? Temperatuur sensor ofzo?
Zelf wil ik er ook een TDI in, wanneer ik een nieuwe Caddy kan/ga kopen. Dan sloop ik de huidige, dan heb ik in ieder geval de bekabeling.
__________________
T4 1.9TD(i)
Arosa 1.4MPI
Reply With Quote
  #5  
Old 28-11-2006, 15:07
arnus71's Avatar
arnus71 arnus71 is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,938
Default

De TD bak in een T3 is wel langer dan de normale diesel bak. Maar dan nog, zoals Benji zegt: moet je wel een langere 4 of 5 versnelling plaatsen om te toegenomen koppel en pk's te benutten.

Probeer de diesel service: http://www.diesel-service.nl, die doen aardig wat met T3's.
Reply With Quote
  #6  
Old 28-11-2006, 20:11
Black Devil's Avatar
Black Devil Black Devil is offline
Triple Action Donor - Niet fantaseren maar construeren
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,490
Default

Rook is nu behoorlijk blauw aan het worden en hij stinkt naar olie.

Waarschijnlijk gaan we voor de optie van blok eruit, nieuw ruilblok ervoor in de plaats en aanbouwdelen zonodig vervangen, koppeling etc ook en dan kan hij weer jaren mee.

Thanx voor de info tot zover
__________________
Golf 3 VR6 3.0 Compressor
Golf 1 1.3 Carburateurs
Golf Rallye
Dailys:
Phaeton W12 & T5GP California
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 20:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum