PDA

View Full Version : Motorombouw

Mr.Markos
07-03-2007, 23:57
In de sticky van Hajee staat het volgende:

even een topic aangezien er best vaak vragen zijn met betrekking tot een
ombouw van de motor:
als er een andere motor met een andere motorcode in de auto geplaatst wordt, moet de auto naar de RDW voor een keuring "wijziging motorcode"
ten eerste moet dan een afspraak gemaakt worden bij een RDW station,
alwaar wordt bekeken of de wijziging met de combinatie motor en auto misschien typegoedgekeurd zijn(maw: zoals door de fabriek geleverd)
is dit niet het geval, dan volgt er een vervolgafspraak bij de RDW testbaan in Lelystad, in ieder geval voor een geluidsmeting, is het vermogen met meer dan 40% toegenomen tov het oorspronkelijke voertuig, dan volgt er ook nog een weggedragtest.
bovenstaande geldt niet voor voertuigen i.g.g voor 1-10 1973!
de prijzen hiervoor zijn:

RDW keuringsstation
keuring "wijziging motorcode" €55,-*
indien nodig een weging €17,50*

testbaan Lelystad
geluidsmeting €350,-*
weggedragtest €250,-*

*prijzen/wijzigingen onder voorbehoud natuurlijk
Hoe zit het met auto's voor 1-10-1973? Mag je in deze auto's doen wat je wil met de motor? Bijvoorbeeld een kever uit 1972, daar zou je dus gewoon een V8 in mogen lepelen, aangezien er toen nog geen type goedkeuring was?

En auto's vanaf oktober 1973. Als je een andere motor erin stopt waarmee hij geen typegoedkeuring heeft maar wel binnen de 40% vermogen toename blijft, hoef je dan dus alleen een wijziging motorcode en geluidsmeting te doen? (55+350=405 euro)
Je zou dan dus bijvoorbeeld de motor in een 4cilinder benzine auto mogen vervangen door een 6 cilinder diesel motor die een vermogen toename heeft binnen de 40%?
(ik dacht dat het omkeuren van benzine naar diesel alleen kon via auto's met typegoedkeuring)

En tot slot.. :) Als je een motor vervangt door een andere motor waar hij ook typegoedkeuring voor heeft, moet hij dan ook binnen de 40% vermogen toename blijven? Of maakt het dan niet uit? Bijvoorbeeld een golf met een 1100 motor erin vervangen door een 1600 gti. Dus van 50 PK naar 110 PK (120% vermogens toename ;))

Melvin
08-03-2007, 08:14
1e vraag: lijkt me niet

2e: En auto's vanaf oktober 1973. Als je een andere motor erin stopt waarmee hij geen typegoedkeuring heeft maar wel binnen de 40% vermogen toename blijft, hoef je dan dus alleen een wijziging motorcode en geluidsmeting te doen? (55+350=405 euro)

nee... geluidsmeting is dan niet nodig, staat er ook!

Verder, als je het aantal cilinders aanpast wordt het helemaal een ander verhaal, en dan moet je wss sowieso een geluidsmeting/weggedragtest doen...

3e: je moet binnen die 40% blijven dan alsnog... zoals er eigenlijk ook staat...

Mr.Markos
08-03-2007, 08:35
1e vraag: lijkt me niet
ja ik weet het niet, daarom vraag ik het ;)

2e: En auto's vanaf oktober 1973. Als je een andere motor erin stopt waarmee hij geen typegoedkeuring heeft maar wel binnen de 40% vermogen toename blijft, hoef je dan dus alleen een wijziging motorcode en geluidsmeting te doen? (55+350=405 euro)

nee... geluidsmeting is dan niet nodig, staat er ook!

er staat: is dit niet het geval, dan volgt er een vervolgafspraak bij de RDW testbaan in Lelystad, in ieder geval voor een geluidsmeting

3e: je moet binnen die 40% blijven dan alsnog... zoals er eigenlijk ook staat...
staat er eigenlijk niet, er staat alleen als je je vermogen met 40% is toegenomen EN niet typegoedgekeurd is..

Ruud
08-03-2007, 17:42
Mijn fridolin is van 1969, 4 cilinder 1200 cc,
en ik ga hem keuren met veel meer cilinders en 1000% vermeerdering van pk's.

Zover ik weet:

Nog steeds hoef ik geen type goedkeuring te hebben,
en zou ik dus, zonder al te veel problemen een kenteken kunnen krijgen.
Natuurlijk is de remmerij op de motor afgestemd.
Maar mijn auto zou als een 69er gekeurt moeten worden, dus niet te streng en naar de normen (co) van dat jaar.
Als ze dat niet zouden willen doen (ik weet persoonlijk niet waarom niet)
maar dan kan ik hem laten keuren als eigenbouw.
Maar dan word het een nieuwe auto, en enige auto.
Hier krijg je geen type goedkeuring op, dus je mag er niet zomaar 1 bij bouwen.
Wil je wel een autoproductie op gang zetten, en meerdere dezelfde auto's bouwen moet je er ook laten crasche, voor type goedkeuring.
En natuurlijk aan de normen van nu voldoen.

Dit zouden mijn kosten ongeveer kunnen zijn.

RDW keuringsstation
Invoeren en kenteken, 130,-
keuring "wijziging motorcode" €55,-*
weging €17,50*

testbaan Lelystad
geluidsmeting €350,-*
weggedragtest €250,-

gr ruud

Mr.Markos
12-03-2007, 00:25
Maar hoe zit het met auto's van voor 1 oktober 1973? Want zoals het in de post van Hajee staat gelden die regels niet voor die auto's, maar wat geld er dan wel voor die auto's?

knarfmk1
12-03-2007, 09:43
ben ik ook wel benieuwd naar!

Rallye20vtrs
13-03-2007, 12:59
je mag gewoon een andere motor in je auto hangen alleen de cilinder aantal moet hetzelfde blijven dat zeggen de rdw'ers die hier komen
en anders gewoon de rdw bellen dan heb je zo antwoord

hajee
20-03-2007, 22:31
is een goeie vraag, als het vermogen redelijkerwijs in de buurt blijft bij het origineel, zal het niet veel problemen moeten geven, maar is er plotseling een exorbitant vermogen tov origineel, (bijv. Ruud's fridolin) dan ga er maar vanuit dat je alsnog naar Lelystad verwezen wordt, maar is geen "vast" antwoord voor, zal per geval bekeken worden, als iemand iets wil gaan bouwen, beste eerst informeren, wat de basis is, en wat er in gaat komen, inclusief wat het vermogen is, en wat er bijvoorbeeld voor remmen op zitten.
dus een kever V8 met trommels zal wel niet goedkomen.

Mr.Markos
20-03-2007, 22:38
en ombouwen van benzine->diesel of diesel->benzine mag ook?