View Full Version : Na verlagen krijg ik veerschotels (onder motorkap) niet meer helemaal vast
martijnvanderh
16-04-2007, 10:36
Zoals de titel al zegt...
Ik krijg die kopvormige schotels (metaal) die je onder de motorkap los moet maken (weet niet hoe de exacte benaming is), krijg ik na verlaging niet helemaal vast meer.
Normaal gesproken draai je deze met een enkele moer helemaal vast in het ronde gat, maar bij mij blijft daar zo'n 5 mm ruimte tussen.
Weet iemand een oplossing of komt dit bekend voor?
Alvast bedankt!
Het gaat hier om een Polo, Jetta of?
martijnvanderh
16-04-2007, 10:44
oh ja, sorry!
Polo 2 Coupe uit 1990
ik heb een complete set eronder gezet, van GT Cupline.
Mijn idee is misschien om alles nog een keer extra hard proberen vast te draaien, want kan het iets anders zijn dan dat die zwarte bussen die je eerst op het schroefdraad draait (met 2 inkepingen), dat die niet ver genoeg naar onder zitten?
De schotels waar jij het over hebt hoeven echt niet strak tegen de carosserie te zitten. Als je gewoon het toplager maximaal hebt aangedraait en dan de schotel er weer strak boven op is er niks aan de hand!
Kijk maar:
Edit, kan zo snel even geen foto vinden. Maar bij mij is het ook zo, die schotel zit er niet strak tegen aan. Als ik stuur dan staan de poten er ook anders onder. De bewegingsvrijheid moet wel behouden blijven!
Schiet anders eens een foto. Als er links en rechts hoogteverschil is, dan is dit niet goed.
Veerpoten blijven ook gewoon hangen als de auto opgekrikt word?
Geloof het of niet, maar dit valt nog in de categorie 'normaal' ;)
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/6/schotel_s.JPG
mark2fpolo
16-04-2007, 21:38
Geloof het of niet, maar dit valt nog in de categorie 'normaal' ;)
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/6/schotel_s.JPG
bekend beeld hier ;)
hebben jullie bij de weg ook last van springende veren met scherp sturen?
Garage zegt dat het normaal is bij een verlaging boven de 40mm
is volkomen normaal, als je een niet verlaagde auto hebt
dan staan ze er ook altijd iets boven ;)
Golf_1_gts
16-04-2007, 22:03
bekend beeld hier ;)
hebben jullie bij de weg ook last van springende veren met scherp sturen?
Garage zegt dat het normaal is bij een verlaging boven de 40mm
Springende veer....??? Ja heel normaal :rolleyes:
Fatsoenlijke schokbrekers aanschaffen?
MartinGT
16-04-2007, 22:04
http://www.volksforum.com/albums/files/2/2/2/3/Spelingvoorsteveerpoot.JPG
Ik heb dezelfde vraag ook ooit een keer gesteld, foto stond zelfs nog in het album. :D
Maar wat bedoel je precies met springende veren? Dat ze los komen te liggen ofzo?
Dat risico loop je namelijk als je gaat rijden met een verlaging die verder gaat dan 40mm, in combinatie met de orginele schokbrekers.
Als je lager wilt dan 40mm moet je eigenlijk ook je schokbrekers vervangen door kortere exemplaren. Anders komen je veren inderdaad los te liggen wanneer de auto volledig uitgeveerd staat.
martijnvanderh
17-04-2007, 09:19
Oh, mijn zorgen zijn over! hahah
Bij jullie is het nog ietsje meer als bij mij.
Mijn veren springen trouwens niet hoor. Ik heb het idee dat de poten vrij stevig zitten.
Springende veren bij sturen duidt (zeer) waarschijnlijk op kapotte toplagers..
Kapotte toplagers zijn vrij normaal bij verlaagde polo's, want krijgen het veel zwaarder te verduren.
Let op: Alleen de betere garagist weet dat je bij polo de toplagers niet op 'de standaar manier' (wieltjes vrij in de lucht) kunt testen, omdat je daarmee het risico loopt dat je gaat voelen hoe goed 't hierboven besproken schoteltje draait op de carroserie (rubber toplager klemt niet altijd 100% vast boven in de dom).
mark2fpolo
17-04-2007, 16:10
Toplagers zijn 2maanden geleden vervangen. Tis wel al een stuk minder, alleen bij volledig insturen hoor ik ze nog.. Maar bij de laatste apk bleek dat men draagarm rubbers ook aardig gesleten waren.
Dus misschien dat die er ook wat mee te maken kunnen hebben??
Opzich lijkt me een H&R set veren en schokbrekers toch een redelijk setje :D
H&R is meestal geen troep nee :)
Maar de rest van de ophanging moet ook in enigzins goede conditie verkeren natuurlijk.
Draagarmrubbers (de buitenste) willen nog wel eens slijten (uitlubberen, vast rotten aan de stabi, etc). En door verlagen veranderd de 'nachlauf of Askanteling' van de voorpoten: de poten komen in verhouding rechterop te staan.
Maar: voor alles is er een oplossing..
http://www.polo86c.nl/cgi-bin/forum/ikonboard.cgi?;act=ST;f=14;t=34
Helaas heb je een group-buy net gemist;
http://www.polo86c.nl/cgi-bin/forum/ikonboard.cgi?;act=ST;f=4;t=990
Maar met dit setje:
http://www.g-laderseite.de/eshop/images/dgs-084.jpg
breng je de voorwielophanging een heel eind richting 'circuit-waardig'....
mark2fpolo
18-04-2007, 17:10
heb op het polo forum al gepraat over mijn ophanging.. Deze set werd me ook aangeraden..
Maar aangezien op ebay de draagarmen geen drol kosten ga ik gewoon 2 nieuwe kopen inplaats van met die rubbers lopen kloten... er werd me wel veterld dat een nadeel was dat er op ebay geen draagarmen met uniballs te vinden zijn. Maar uniballs in combi met die kunstof "rubbers" leek mij ook iets te hard worden.. Dus ik denk dat de combinatie gaat worden: 1.0/1.3 draagarmen met die kunstof "rubbers" aan de ene zijde en de gewone rubbers aan de andere zijde...
Je kunt ook gewoon nieuwe 'normale' rubbers kopen bij de onderdelenboer: Zo heb ik 't in iedergeval wel gedaan: Deze zijn ansich vrij stug, maar gegeven niet alle lawaai uit de voorwielophanging door.... En tegen de tijd dat ze weer versleten zijn, ben ik waarschijnlijk al wel wat wilde haren kwijt :)
steven16v
18-04-2007, 18:01
Toevallig nog iemand een toplager over? Mag gebruikt zijn. Pm maar als je wat hebt.
Nieuw: Monroe veerpootlager MK034 - 22,00 Eur.
steven16v
18-04-2007, 19:53
Nieuw: Monroe veerpootlager MK034 - 22,00 Eur.
Weet ik. Maar is voor de cross. Dus heb ze maar 1.5 uur nodig. Zo'n cross auto bouwen is al duur zat. Tjah, Nederlander he. :D
Berserker
19-04-2007, 08:36
Maar uniballs in combi met die kunstof "rubbers" leek mij ook iets te hard worden..
We zullen zien :D
jetta mk1 '82
19-04-2007, 11:15
nu ik bovenstaande foto's zie kan ik mededelen dat ik ook ruimte heb op die schotels :D !
gr. Martijn
mark2fpolo
19-04-2007, 16:38
We zullen zien :D
hoe bedoelt u dat?
Berserker
19-04-2007, 16:49
Omdat ik dat wel klaar heb liggen voor onder mijn Audi 50
mark2fpolo
19-04-2007, 21:31
aaaaahzo!!
En wanneer is deze klaar dan kan ik de ervaringen horen misschien :D
Komen er nieuwe draagarmen met uniballs onder? Zo ja hoe komt je hier aan??
Berserker
20-04-2007, 09:23
Nope zijn 2de hands, zoals ik kan voelen geen speling op t gewricht, nieuw zijn ze toch nog verkrijgbaar bij de dealer??
Behoorlijk prijzig dat wel...
PoloCoupeGT
02-05-2008, 17:45
Nou ik heb hetzelfde met mijn schotels.. Maar mijn auto tikt idd heel erg als ik links instuur kan dat aan de toplagers liggen? Zijn die lagers anders dan die van mijn originele schokkers?
richard-polo
03-05-2008, 09:55
waarschijnlijk bonrath schotels gemonteerd! die dingen kraken bij het leven voor die 10mm dat je wagen voor verlaagd is. zo gauw je stuurt springt je veer over het punt heen waar de schotel e veer tegenhoud...
ik heb ze er 2weken onder gehad en toen direct gedemonteerd..
TomKraft
03-05-2008, 10:15
waarschijnlijk bonrath schotels gemonteerd! die dingen kraken bij het leven voor die 10mm dat je wagen voor verlaagd is. zo gauw je stuurt springt je veer over het punt heen waar de schotel e veer tegenhoud...
ik heb ze er 2weken onder gehad en toen direct gedemonteerd..
Zelfde ervaring hier, maar dan met Supersport schotels, zo'n rommel moesten ze verbieden :screwy: :shake:
PoloCoupeGT
03-05-2008, 10:15
Neen geen gekke dingen gemonteerd... Originele veerschotels zitten er gewoon op.
Dennis@polo86c.nl
03-05-2008, 11:35
Toplagers zijn ook nog fris?
PoloCoupeGT
03-05-2008, 11:58
Dat is zeg maar mijn hele vraag zouden de toplagers van mijn oude schokkers ook gewoon passen op mijn nieuwe verlaging...
mark2fpolo
04-05-2008, 09:25
Kan het niet gewoon een versleten homokineet zijn??
PoloCoupeGT
05-05-2008, 11:37
Is nog steeds niet wat ik vraag.. Mijn vraag is passen de toplagers van mijn originele schokkers ook op mijn verlaagde schokkers... Die hadden niet een springende veer.
Dennis@polo86c.nl
05-05-2008, 12:13
Als het in beide gevallen originele type toplagers zijn dan is het geen probleem.
Verspringende veren: staan ze wel onder voldoende voorspanning?
PoloCoupeGT
05-05-2008, 12:15
Ze zien er hetzelfde uit en er is voldoende spanning idd.
De Limburger
05-05-2008, 21:52
normaal vervang ik altijdt de toplagers mee dan ben je er vanaf ik denk dat het best mogenlijk is dat je lagers naar de kl*te zijn, maar denk eigenlijk eerder dat je homokyneten versleten zijn... gr ronnie..
PoloCoupeGT
07-05-2008, 08:01
Me homokineten is niks mee aan de hand dit is nu sinds ik de verlaging erop heb aan de hand... Dan zal ik eens de toplagers vervangen..
springende veren kan ook komen door verkeerd gemonteerde veren, dus andersom/ondersteboven
PoloCoupeGT
07-05-2008, 11:40
Ga dit allemaal eens nakijken... In een weekend.. Zodra ik ook goede veerschotels heb voor mijn achterste schokkers..
Dit gaat helemaal goed komen denk ik.
ik heb dit dus ook op mijn mk2 er zit aan de ene kant meer ruimte dan aan de andere kant (links meer dan rechts)
ik heb alle schotels lagers etc nieuw,is een schokdemper set van supersport met 60mm verlaging
dit is mijn manier van opbouwen geweest schokdemper veer erop schotel dan het lager dan de moer met inkeping zo strak mogelijk, dan in de auto van gezet met luchthamer.
lijkt me dat ik geen onderdeel ben vergeten..
PoloCoupeGT
08-06-2008, 08:55
Zit ik met het volgende hoe krijg ik die moet met die inkepingen eraf?
Berserker
09-06-2008, 08:37
Heb je een speciale dop voor, Berendd verkoopt die, zijn ook wel bij de automaterialenzaken te verkrijgen, noksleuteldop ofzoiets heet het...
Berendd botje ging uit varen.... (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=31327)
PoloCoupeGT
10-06-2008, 08:03
Thnx ik ga even kijken of ie er nog 1 heeft liggen....
PoloCoupeGT
18-06-2008, 14:24
Krijg nog geen contact.. Iemand een idee waar ik deze kan kopen?
Ebay.de
En anders een automaterialenzaak?
PoloCoupeGT
18-06-2008, 14:32
En wat is de duitse benaming hiervan?? hahahaha...
Zal wel niet bij de eerste de beste automaterialenzaak te krijgen zijn.
Hier, heb je gelijk 4 verschillende voor bijna alle auto's ;)
http://cgi.ebay.de/4-x-Nutmutter-Werkzeug-Stossdaempfer-Mercedes-VW-AUDI-NEU_W0QQitemZ190230178062QQihZ009QQcategoryZ83623QQcmdZViewItem
martiepartie
18-06-2008, 15:43
zou ze wel van een goede kwaliteit kopen, want die moeren zitten vaak lekker vast :)
met goedkope zooi is na een paar keer gebruiken je gereedschap ook verneukt.
PoloCoupeGT
18-06-2008, 17:56
Hoef het hopenlijk maar 1 keer te gebruiken. Lees 1 keer erop en eraf.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.