Log in

View Full Version : Bedenkseltje.. geblazen 1300 CL ??

Phreak
14-05-2007, 08:54
Ik zat onder mijn motorkap te kijken en zag dat ik ruimte zat heb om wat leuks kwa verhoogde luchttoevoer zou kunnen doen :P

ff zonder gekkigheid.. Mijn 1300je is nou niet de snelste op de hoek en dacht ik eraan hoe je dat op een leuke manier kan veranderen.

Een ander blok inbouwen zal het meest makkelijk zijn en ook absoluut het snelst, maar het gaat me nu even meer om of en wat de mogenlijkheden zijn.

Ik zelf zat te denken om een turbo te pakken van een TD(i), interkoelertje erbij en wat buiswerk. Olieleiding leggen voor de turbo.. Benzine druk zal omhoog moeten, downpipe zal gemaakt moeten worden, uitlaatspruitstuk ? te gebruiken van die zelfde TD(i) ?? Eventueel injectoren veranderen..

Is het blok uberhaupt wel geschikt (te maken) voor drukvulling ?

Neem aan dat de compressie omlaag moet..

Om het kort te maken; Is het mogelijk om mijn 1300 op te bouwen met een turbo, zodat het 1) toch nog wat vermogenswinst geeft en 2) wel heel blijft ?

Het gaat met niet om om er 300 pk uit te halen, maar groeien van een 55pk (41 Kw) naar een pk of 90-100 zou te grappig zijn..

knarfmk1
14-05-2007, 09:10
Om een 90 a 100 pk uit een 1300 te krijgen heb je geen turbo nodig, met een bewerkte kop (Serge's Spottuning!) een andere nokkenas, motorfietscarb's en een spaghetti-spruitstuk ben je al een heel eind in de richting van 90pk, zoniet eroverheen.

Daarnaast zijn de kosten die je moet maken om je blokje turbo-waardig te maken meestal een stuk hoger, je zou natuurlijk wel een g40 blok als basis kunnen gebruiken, maar dan kun je er net zo goed gelijk een g40 in lepelen.

Daarnaast is een Turbo van een diesel niet geschikt voor een benzine motor, vanwege de veel hetere uitlaatgassen bij een benzinemotor.

ik zou zeggen, als je serieus iets wilt, neem dan eens contact op met serge, of kijk eens op polo86c.nl daar is ook heel veel info te vinden over 1300tjes!

Phreak
14-05-2007, 09:34
G40 ging me net ff te ver.. het was voor mij de grap om te kijken wat er met dit blok gedaan kan worden om er wat meer uit te persen..

Motorfiets carbs ?? Ik heb injectoren.. Wilde ik wel graag behouden..

TD turbo gaat het dus zeker niet worden..

Heb al even zitten neuzen op die site ! Thnx !

Ga mezelf maar ff inlezen hoe het zit met tuning van een 1300 :P...

Nog meer mensen tips ?

RubenD
14-05-2007, 09:41
Een lysholm schroef compressor erop schroeven?

Phreak
14-05-2007, 10:10
Is inderdaad nog een optie.. :)

Maar dan moet het blok intern ook aangepast worden en daar gaat het me om.. Wat moet er gebeuren voor het blok klaar is voor druk vulling ?

BoraInMotion
14-05-2007, 15:14
ik zou gewoon een G40 erin hangen.. Als je injectie heb, zijn er (volgens mij) maar drie draden extra die je moet aansluiten. Zie verderop in dit forum.. Golf G40...

Phreak
14-05-2007, 15:46
koel ! thnx !

berendd
14-05-2007, 16:21
andere nokker, aangepaste "chip" benzinedruk omhoog en hij gaat gauw richting 75-80pk...

neem ff aan dat het een NZ motor is, dan past het meeste spul van een 3f (polo 75pk gt) er zo op.