View Full Version : kachel wil geen koude lucht geven
Hallo mede forumers,
Als ik mijn kachel op koud zet blijft er nog steeds enigzins warme lucht uit de luchtopeningen komen ( ongeveer handwarm ) als ik de kachel op warm zet wordt de lucht inderdaad veel warmer zoals het moet. Mijn eerste reactie was dat de kachelkraan niet goed zou werken, dus vervangen helaas zonder resultaat. Kan het zijn dat er in het kachelhuis een of andere klep niet goed sluit? Wie heeft hier ervaring mee? P.S. kheb een MK1
Edwin
Meestal is het de kachelkraan inderdaad, die willen intern nogal eens lekken. Heb je de kraan vervangen door een nieuwe of een 'andere'?
Het kan ook zijn dat de kabel die je kraan aanstuurt (verbonden met de warm-koud schuif in je dashboard) niet genoeg slag maakt omdat hij ergens een knik heeft.
Dat zijn de enige mogelijkheden, die ene kraan is het enige wat de doorstroom van warmwater naar de kachelradiator beinvloedt.
Meestal is het de kachelkraan inderdaad, die willen intern nogal eens lekken. Heb je de kraan vervangen door een nieuwe of een 'andere'?
Het kan ook zijn dat de kabel die je kraan aanstuurt (verbonden met de warm-koud schuif in je dashboard) niet genoeg slag maakt omdat hij ergens een knik heeft.
Dat zijn de enige mogelijkheden, die ene kraan is het enige wat de doorstroom van warmwater naar de kachelradiator beinvloedt.
Vervangen door een andere (tweedehands). Kabel is goed en goed aangesloten hefboompje gaat van nok tot nok. Maar binnenin het kachelhuis zitten geen kleppen die iets met de hoeveelheid warmte regelen gedacht aan afsluiten van de "warme" opening??
dw1986mk1
13-06-2007, 15:56
als ik jou was zou ik die kachelkraan nog een controleren er zitten bij mijn weten verder geen kleppen extra voor warme lucht......
Kraan is O.K. volgens mij, heb ik gecontroleerd,laat in dichtestand wel een beetje door maar volgens mij en jeroen van bolku tuning moet dat ivm ontluchting. Maar zeker weet ik dat natuurlijk ook niet.
Er zitten verder geen kleppen voor temperatuurregeling, de hele regeling is afhankelijk van de doorstroomhoevelheid van warm water (bij golf 2 is er altijd doorstroming en dus altijd een hete kachel, en regel je juist de lucht door of om de kachelradiator heen)
Ik heb een nieuwe kraan besteld, hopelijk werkt dat.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.