PDA

View Full Version : Stroef schakelen


Edrik
01-10-2007, 11:19
Gister kwam ik er achter dat mijn golf niet meer zo lekker schakelt.

Alles is prima, totdat de auto een tijd aan het werk is. Auto schakelt dus gewoon goed, maar als ik een flink stuk heb gereden merk ik dat het schakelen moeizamer gaat. Ik moet hem als het ware uit de versnelling trekken, om hem vervolgens aardig ruw in de volgende te rammen.

Dit is dus alleen als de auto al een tijd draait, en dus goed warm is.

Iemand een idee wat dit kan zijn?

Erik

Rinus66
01-10-2007, 11:37
Heb je de bakolie al eens vervangen?

raf_construct
01-10-2007, 15:25
Olie met de verkeerde specificaties lijkt me. De viscositeit van olie verandert naarmate die warmer wordt. Met de goede olie gaat hij warm beter schakelen. Verder kan ik niet echt iets bedenken waardoor hij warm stroever zou schakelen.

Edrik
01-10-2007, 15:34
Zal zsm eens naar de olie kijken. Nog nooit iets aan gedaan in de tijd dat ik hem heb.

Thanks.

Melvin
01-10-2007, 16:30
Je moet gewoon wat meer rijden met die auto ;)

Edrik
01-10-2007, 17:08
Je moet gewoon wat meer rijden met die auto ;)

Mwah, 1000km/jaar is wel genoeg :screwy: :rolleyes:

Edrik
05-10-2007, 11:11
Kan iemand mij vertellen waar ik de versnellingsbakolie aftap, en weer bijvul?
Heb het golf-handboek doorgekeken, maar krijg daar alleen een onduidelijke foto te zien. Waar moet ik wezen?

Welke olie moet er in de versnellingsbak, is dat universeel of per type verschillend?

Sjoes 85
05-10-2007, 12:10
Je tapt m af aan de zijkant van de bak, daar zit een grote imbusbout. Er zitten er twee boven elkaar. De onderste is om af te tappen, de bovenste om bij te vullen. Er zijn maar twee van dergelijke imbusbouten op de bak te vinden aan de zijkant (de zijkant die ik bedoel is aan "bestuurderskant") en de sleutel die erop moet is maat 22 geloof ik.
Aan de onderkant van je bak zit een kleine bout (sleutel 10, M6) die moet je NIET losdraaien. Deze houdt namelijk het mechanisme van de achteruitversnelling in stand.

groeten, Dennis

bolku
05-10-2007, 17:50
Het stroeve schakelen komt hoogst waarschijnlijk doordat er te weinig olie in de bak zit.

Lieuwe
06-10-2007, 11:23
Zo te zien heb je het al opgelost :D

http://i20.tinypic.com/2d989r5.jpg

Edrik
06-10-2007, 15:09
Gaat nu idd een stuk beter :tongue:

Wat voor olie moet er in de versnellingsbak? Is dat universeel/te halen bij de autoboer?

Dennis@polo86c.nl
06-10-2007, 22:01
Dat staat ook niet in het handboek?

Edrik
09-10-2007, 20:34
Dat staat ook niet in het handboek?

Nee, ik kan het er niet in vinden. Er staat 'daarvoor bestemde olie'.

Iemand die me kan vertellen welke olie er in moet?
Het gaat over een 1100cc 4 bak.

Erik

golf mkII 16v
09-10-2007, 20:52
kwaliteit:API spec.GL4 of MIL-L2105
viscositeit:SAE80 of SAE80W90

Edrik
17-10-2007, 13:13
Oke, de olie heb ik gehaald.

Maar hoe haal ik die bout los? Imbus 22 kan ik nergens vinden, en een gewone sleutel past er niet op. Is dit een speciale stuk gereedschap ofzo?

FunkyF
17-10-2007, 13:58
prima topic, want ik wilde ook net de versnellingsbakolie van mijn 1100 4bak gaan vervangen!

ook een erg handige tip over de goede bouten! ander zou je zo je achteruitversnelling los draaien!

hoeveel olie gaat erin? dan kan ik daar rekening mee houden en weet ik ook een beetje wanneer ik moet stoppen (behalve dan dat je moet stoppen als het eruit loopt haha)

Nu nog ff kijken waar ik die bout mee los ga maken.
Bij mij vorige VW (zie de lupo op frank-vanderrijst.magix.net) deed ik dit met de achterkant van een bougiestop, uit het scootertijdperk van 8 jaar geleden!

Edrik
19-10-2007, 13:32
Niemand?

Erik
19-10-2007, 13:37
Imbus kun je halen bij brezan.
Je zou het ook eens kunnen "proberen" om een kop van een bout er te duwen met wat moeren erop en dan met een steeksleutel hem zo los te draaien. Heb het zelf nog niet geprobeerd en het vergt ook wat handvastheid.
Denk dat je met die dop kopen makkelijker uit bent (maat 11?) :)

Gijs
19-10-2007, 13:57
Je kunt ook een bout van 22mm pakken en daar 2 moeren opdraaien. De 2 moeren draai je tegen elkaar in, de kop van de bout past in de versnellingsbak en op de moer zet je een steeksleutel of whatever :)

ArjenE
19-10-2007, 14:02
Mwah, 1000km/jaar is wel genoeg :screwy: :rolleyes:

haha, ik heb afgelopen jaar 28.000 km met de 1.1 gereden :screwy: :rolleyes:

Arne
19-10-2007, 14:48
www.gereedschaptekoop.nl

Daar heb je setjes met grote imbus.

Gertjan
19-10-2007, 17:23
Wat Gijs al zei, een 22mm bout pakken, en daar 2 moeren opdraaien, en die eventueel vastlassen.
Zo heb ik het bij mijn Golf 2 ook gedaan, die had precies hetzelfde probleem als jij.
Bleek geen druppel olie meer in te zitten :screwy:

Edrik
31-10-2007, 15:23
Hoeveel liter olie gaat er in de versnellingsbak?
Gaat om een 1100, 4bak

FunkyF
31-10-2007, 16:04
daar wil ik ook wel antwoord op.

ik gok 1.5 liter?

heb al 2 liter 80w90 gehaald.

martiepartie
31-10-2007, 16:29
weet/gok is toch niet helemaal hetzelfde.. :confused:

Bij mijn polo 1.3 met 5bak (in principe een omgebouwde 4-bak) moet er 3.1 liter in.
1.5 liter lijkt mij heel weinig.

Niemand een vraagbaak van een g1 bij de hand?

Nog een tip, vervang de olie na een flink stuk rijden, dan is de bak lekker warm en gaan de beide inbuspluggen iets makkelijker los. Deze willen nog wel eens heel erg vast zitten.

Edrik
31-10-2007, 16:55
In het g1 handboek vind ik alleen maar terug dat de inhoud v/d versnellingsbak 2,2dm3 is

rhwp
31-10-2007, 17:01
Niemand een vraagbaak van een g1 bij de hand?

Versnellingsbakolie
Kwaliteit: API spec. GL4 of MIL-L-2105
Viscositeit: SAE 80 of SAE 80W90

Inhoud schakelbak 020 (= 4bak 1500, 1600 en 1800): 1.5L
Inhoud schakelbak 020/5 : 2,0L
Inhoud schakelbak 084 (= 4bak in 1100/1300): 2,2L

Pagina 192 van de Vraagbak Golf/Jetta/Scirocco benzinemodellen 1979-1983
succes! :)

rhwp
31-10-2007, 17:03
In het g1 handboek vind ik alleen maar terug dat de inhoud v/d versnellingsbak 2,2dm3 is

Dan lijkt het erop datie helemaal vol met olie mag :D

J-9A-N
31-10-2007, 17:17
Dan lijkt het erop datie helemaal vol met olie mag :D

Ga jij eens terug naar school. :screwy:

rhwp
31-10-2007, 17:53
Ga jij eens terug naar school. :screwy:

Hoe is het volgens jou dan??

Een kubieke decimeter is 10x10x10cm en de inhoud daarvan is gelijk aan een liter. Dat maakt 2,2dmĀ³ = 2,2L.

Jurgen Santana
31-10-2007, 19:14
haha, ik heb afgelopen jaar 28.000 km met de 1.1 gereden :screwy: :rolleyes:

Met een 1.8 had je daar maar een half jaar voor nodig gehad;)

ArjenE
31-10-2007, 19:39
haha.. :D gaat ie sneller dan de tijd dan? :)