![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]() Gister kwam ik er achter dat mijn golf niet meer zo lekker schakelt.
Alles is prima, totdat de auto een tijd aan het werk is. Auto schakelt dus gewoon goed, maar als ik een flink stuk heb gereden merk ik dat het schakelen moeizamer gaat. Ik moet hem als het ware uit de versnelling trekken, om hem vervolgens aardig ruw in de volgende te rammen. Dit is dus alleen als de auto al een tijd draait, en dus goed warm is. Iemand een idee wat dit kan zijn? Erik |
#2
|
||||
|
||||
![]() Heb je de bakolie al eens vervangen?
__________________
88 cabrio 2.0 83 golf gl 1.5 |
#3
|
||||
|
||||
![]() Olie met de verkeerde specificaties lijkt me. De viscositeit van olie verandert naarmate die warmer wordt. Met de goede olie gaat hij warm beter schakelen. Verder kan ik niet echt iets bedenken waardoor hij warm stroever zou schakelen.
__________________
'88 Caddy 1.9TD |
#4
|
||||
|
||||
![]() Zal zsm eens naar de olie kijken. Nog nooit iets aan gedaan in de tijd dat ik hem heb.
Thanks. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Je moet gewoon wat meer rijden met die auto
![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Mwah, 1000km/jaar is wel genoeg ![]() ![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]() Kan iemand mij vertellen waar ik de versnellingsbakolie aftap, en weer bijvul?
Heb het golf-handboek doorgekeken, maar krijg daar alleen een onduidelijke foto te zien. Waar moet ik wezen? Welke olie moet er in de versnellingsbak, is dat universeel of per type verschillend? |
#8
|
|||
|
|||
![]() Je tapt m af aan de zijkant van de bak, daar zit een grote imbusbout. Er zitten er twee boven elkaar. De onderste is om af te tappen, de bovenste om bij te vullen. Er zijn maar twee van dergelijke imbusbouten op de bak te vinden aan de zijkant (de zijkant die ik bedoel is aan "bestuurderskant") en de sleutel die erop moet is maat 22 geloof ik.
Aan de onderkant van je bak zit een kleine bout (sleutel 10, M6) die moet je NIET losdraaien. Deze houdt namelijk het mechanisme van de achteruitversnelling in stand. groeten, Dennis |
#9
|
||||
|
||||
![]() Het stroeve schakelen komt hoogst waarschijnlijk doordat er te weinig olie in de bak zit.
__________________
Groeten, Jeroen. |
#10
|
||||
|
||||
![]() |
#11
|
||||
|
||||
![]() Gaat nu idd een stuk beter
![]() Wat voor olie moet er in de versnellingsbak? Is dat universeel/te halen bij de autoboer? |
#12
|
|||
|
|||
![]() Dat staat ook niet in het handboek?
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann... 1975 Audi 50 GL 1976 Audi 50 GL 1988 Polo G40 |
#13
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Nee, ik kan het er niet in vinden. Er staat 'daarvoor bestemde olie'. Iemand die me kan vertellen welke olie er in moet? Het gaat over een 1100cc 4 bak. Erik |
#14
|
|||
|
|||
![]() kwaliteit:API spec.GL4 of MIL-L2105
viscositeit:SAE80 of SAE80W90 |
#15
|
||||
|
||||
![]() Oke, de olie heb ik gehaald.
Maar hoe haal ik die bout los? Imbus 22 kan ik nergens vinden, en een gewone sleutel past er niet op. Is dit een speciale stuk gereedschap ofzo? |
#16
|
||||
|
||||
![]() prima topic, want ik wilde ook net de versnellingsbakolie van mijn 1100 4bak gaan vervangen!
ook een erg handige tip over de goede bouten! ander zou je zo je achteruitversnelling los draaien! hoeveel olie gaat erin? dan kan ik daar rekening mee houden en weet ik ook een beetje wanneer ik moet stoppen (behalve dan dat je moet stoppen als het eruit loopt haha) Nu nog ff kijken waar ik die bout mee los ga maken. Bij mij vorige VW (zie de lupo op frank-vanderrijst.magix.net) deed ik dit met de achterkant van een bougiestop, uit het scootertijdperk van 8 jaar geleden! |
#17
|
||||
|
||||
![]() Niemand?
|
#18
|
||||
|
||||
![]() Imbus kun je halen bij brezan.
Je zou het ook eens kunnen "proberen" om een kop van een bout er te duwen met wat moeren erop en dan met een steeksleutel hem zo los te draaien. Heb het zelf nog niet geprobeerd en het vergt ook wat handvastheid. Denk dat je met die dop kopen makkelijker uit bent (maat 11?) ![]()
__________________
'91 Volkswagen Golf II GTI 16VT Edition One '10 Audi A4 B8 Avant |
#19
|
||||
|
||||
![]() Je kunt ook een bout van 22mm pakken en daar 2 moeren opdraaien. De 2 moeren draai je tegen elkaar in, de kop van de bout past in de versnellingsbak en op de moer zet je een steeksleutel of whatever
![]()
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#20
|
||||
|
||||
![]() Quote:
haha, ik heb afgelopen jaar 28.000 km met de 1.1 gereden ![]() ![]()
__________________
Quote:
|