PDA

View Full Version : Dakar afgelast!

Erik
04-01-2008, 13:02
Dakar Rally afgelast na terreurdreiging
Uitgegeven: 4 januari 2008 10:46
Laatst gewijzigd: 4 januari 2008 12:35

AMSTERDAM - De Dakar Rally is uit veiligheidsoverwegingen afgelast. Dat meldt het Nederlandse team Dakarsport op zijn website.

"Zojuist is aan de teamcaptains meegedeeld dat de Dakar Rally is afgelast." De Franse autoriteiten hadden de organisatie donderdag al gewaarschuwd voor een mogelijke terroristische aanslag in Mauritanië, het derde land waar de rally doorheen trekt.

Toeristen

Ruim een week geleden werden in Mauritanië vier Franse toeristen vermoord en naar aanleiding daarvan gaf Franrijk een negatief reisadvies voor toeristen en voor deelnemers aan de rally. De wedstrijd wordt georganiseerd door de Franse Amaury Sport Organisation.

Rally

De grootste en bekendste rally ter wereld zou zaterdag van start gaan in Lissabon en op 20 januari finishen in Dakar.

Aan de race zouden enkele tientallen Nederlanders meedoen, onder wie oud-motorcoureur Jurgen van den Goorbergh, autocoureur Tim Coronel en titelverdediger bij de trucks Hans Stacey.

Verbaasd

Het team laat weten dat alle deelnemers en betrokkenen met stomheid zijn geslagen.

"Het nieuws is ingeslagen als een bom. Het rumoer in Mauritanië was bekend, maar een beslissing op dit moment was door weinigen verwacht."

"Dat het besluit nu al is genomen en niet is uitgesteld tot in Mauritanië, kan te maken hebben met de juridische consequenties voor de organisatie."

Persconferentie

De organisatie geeft later vrijdag een persconferentie. Jammer, vind het altijd wel mooi om te zien.

classic line
04-01-2008, 13:05
zo das echt balen
ik had me echt voorgenomen het van het begin af te gaan
volgen :(

Tapestaartje
04-01-2008, 13:13
Inderdaad erg jammer, een van de mooiere sportevenementen van het jaar!!!

:mad:

Pedaalemmer
04-01-2008, 13:18
Fuck! altijd even op rtl5 het dakarnieuws zien. Dit is jammer!

dekilo
04-01-2008, 13:41
Potverdikkie wat jammer.
Had er echt zin in om het helemaal weer te volgen.

maartenunplukt
04-01-2008, 13:45
echt niet cool! had me idd voorgenomen om het eindelijk es vanaf het begin te gaan volgen krijg je dit gezeur.

Marcski
04-01-2008, 13:46
het is inderdaad erg jammer, zeker voor alle deelnemers en sponsoren die er al zoveel tijd en geld geinvesteerd hebben...

knarfmk1
04-01-2008, 14:39
Zeker klote, ook omdat nu er waarschijnlijk een negatief reisadvies wordt gegeven voor Mauretanie.

Ik en me broer doen mee aan de Amsterdam-Dakar Challenge in Februari en dat gaat nu misschien ook niet door..

Aan de ene kant veiligheid op de eerste palats natuurlijk, maar aan de andere kant geef je de terroristen nu precies wat ze willen.. dat je bang wordt..

Erik
04-01-2008, 14:43
En het zal zeker niet de laatste keer zijn dat zoiets gebeurt. :mad:

bobby-digital
04-01-2008, 16:16
is dit al definitief ja? wat een kutzooi zeg, had vanmorgen er al iets over gelezen... maar is dus nu echt voorbij

Erik
04-01-2008, 16:22
.Mauritanië vindt schrappen rally onzin
Uitgegeven: 4 januari 2008 15:53
Laatst gewijzigd: 4 januari 2008 16:05

NOUAKCHOTT - Het afgelasten van de Dakar Rally is totaal niet gerechtvaardigd. Dit zei vrijdag de Mauritaanse minister van Buitenlandse Zaken Babah Sidi Abdallah.

De organisatie van de rally besloot vrijdag helemaal van het evenement af te zien 'om veiligheidsredenen', hiertoe aangespoord door de Franse autoriteiten.

Veiligheidsmaatregelen

"Geen enkel nieuw element rechtvaardigt de zorgen die door de Franse organistoren naar voren worden gebracht. Wij hebben alle veiligheidsmaatregelen getroffen om de rally zonder incidenten door Mauritanië te laten gaan'', aldus de bewindsman.

Acht etappes van de rally zouden in Mauritanië in het westen van de Sahara zijn.

Terroristische dreiging

De Franse regering en de organisatie van de rally van Lissabon naar Dakar zien echter een terroristische dreiging in het evenement in Mauritanië.

Schadevergoeding

De Portugese stad Portimao heeft vrijdag vlak na de afgelasting van de Dakar Rally aangekondigd een schadeclaim in te dienen bij de organisatie. De rally zou de stad tijdens 30e editie aandoen. Portimao wil 1,5 miljoen euro om de gemaakte kosten te dekken.

"Onze advocaten onderzoeken op dit moment de contracten om een vergoeding voor deze investeringen te krijgen'', aldus burgemeester Manuel da Luz van Portimao.

Da Luz zette zijn vraagtekens bij de beslissing de rally te schrappen. "Ik hoop niet dat een politieke aangelegenheid tussen Frankrijk en Mauritanië de reden hiervoor is.''

Stacey

Hans Stacey kon het vrijdag nog nauwelijks geloven dat de Dakar Rally was afgelast. "Het is of ik wakker word uit een nachtmerrie'', reageerde de titelverdediger bij de vrachtwagens.

"Maandenlang werk je toe naar deze wedstrijd, alles zet je er voor opzij. Zelfs met de kerstdagen waren we nog aan het sleutelen aan de truck en dan hoor je vlak voor de start dat het niet doorgaat. Het is ongelooflijk. Maar ik leg me erbij neer. Veiligheid voor alles, zo reëel moet je wel zijn.''

maniacmark
04-01-2008, 16:24
Ben het helemaal met Hans Stacey eens:
Heel jammer, maar veiligheid voor alles

Berserker
04-01-2008, 16:31
Pff flauwe onzin, terroristische dreiging zullen ze niks van merken, anders omleiding via Kenia, zullen ze wel de snelheid ietsje moeten opvoeren en van die safaribordjes moeten neerzetten "ramen en deuren gesloten houden"

wel shit als je daar motorpech krijgt... :D

http://www.geenstijl.nl/archives/images/grgroet.jpg

levis
04-01-2008, 16:34
jammer, had er echt zin in. de dakar hoort ook gewoon bij het begin van een nieuw jaar, dit jaar dus niet, echt jammer.

René
04-01-2008, 16:38
Jammer...helemaal omdat er een dorpsgenoot van me mee ging doen :)

evilnyntje
04-01-2008, 19:16
Jammer dat we ons weer laten dissen door de zandhappers. Kamelen zijn echt niet sneller.

Marcski
04-01-2008, 19:26
ernst, let je op je taalgebruik? ;)

gtd-gt
04-01-2008, 19:28
Slecht van de organisatie.Zeker omdat ze al vaker met dit soort situaties te maken gehad hebben,zoals 2 jaar geleden in Mali.Je zou van zo'n organisatie toch mogen verwachten dat ze een alternatieve route hebben klaar liggen.Alleen al vanwege het feit dat die vier slachtoffers al een maand geleden zijn gevallen.Ze hadden dit dus moeten zien aankomen.
Ik vind het zeker met het oog op het verleden erg dom om ruim een week in het zelfde land rondjes te gaan rijden.Dan is dus de halve rally(nu blijkbaar de hele)afhankelijk van de situatie in één land.Anders hadden ze net als in Mali hooguit twee etappes hoeven te cancellen.En die kamelenjockeys krijgen nu dus helemaal hun zin :woowoo: .

evilnyntje
04-01-2008, 19:32
Owja en kut Fransen voor het aanstellen.

Der Typ Siebzehn
04-01-2008, 20:39
Eindhoven-Dakar (http://www.vkmag.com/media/eindhoven_dakar/) gaat wel door...? :D

flat4_85
04-01-2008, 21:13
Jammer man,volg de dakar al jaren en altijd was er wel een etappe die net wat gevaarlijker was vanwege t dreigende gevaar maar nu gaat t te ver,alleen omdat t in deze wereld zo moeilijk is voor mensen om zich gewoon te gedragen en niet meteen alles op te blazen....K*TTerroristen

Siem
10-01-2008, 11:52
Zonde volg het ieder jaar. Vooral sneu voor de ameteur rijders die er het hele jaar extra moeite voor hebben moeten doen. Maar natuurlijk is het voor iedere deelnemer een grote tegenslag. De vraag viel ook nog of er ooit wel weer een dakar kwam. Vele rijders dachten van niet.
Ben het er niet mee eens dat ze het hebben afgelast, zo geef je de terroristen de overhand en voelen ze zich machtiger. En zo'n beslissing nemen uit een paar feiten, volgens mij zit er wel veer meer achter!!