PDA

View Full Version : ontstekingsprobleem?

boolean
08-01-2008, 13:18
Heren,

Na enige tijd probleemloos rond gereden te hebben, heb ik nu toch een probleem. Sinds de jaarwisseling rijdt mijn Golf niet meer als vanouds. Toen ik op een ochtend weg wilde tijden, merkte ik dat de motor hevig begon te sputteren wanneer de toeren toenemen. De dag ervoor was hiervan nog niets te merken.`

Nu was mijn ontsteking al niet meer in topconditie (lekte olie langs de keerring), dus heb ik deze maar ineens vervangen voor een nieuwe BOSCH. Tot mijn grote spijt is hier het probleem echter niet mee verholpen. Het sputteren doet zich nog steeds voor. De compressie van de cilinders heb ik gemeten en deze is nog ruim voldoende. Wel is het mij opgevallen dat de vonken op de verdelerkap overspringen, door de kabelisolatie heen. :screwy:

Heef iemand enig idee wat hier het probleem zou kunnen zijn? Het meest frappante is nog wel dat dit euvel overnacht is ontstaan bij stilstaande motor. Ter verduidelijking, het is een Golf II GTI 16V KR Edition uit 1989.

Bij voorbaat dank!

RubenD
08-01-2008, 13:52
De vonken slaan door de bougiekabels heen naar buiten. Dan zijn die kabels uitgedroogd.

boolean
08-01-2008, 14:18
Mochten ze hier ooit een medaille uitgeven voor snel reageren, dan kom jij hier zeker voor in aanmerking! ;) Ik heb gelijk maar een bougiekabelset met bougies besteld. Zelfs met BOSCH personeelskorting zijn die dingen belachelijk duur zeg! :eek: Laat ik hopen dat dit uitkomst biedt.

Zou het eventueel nog iets anders kunnen zijn?

Marcski
08-01-2008, 15:42
rotor en verdeelkapje ook gelijk nieuw halen, die branden in en slijten daardoor ook na verloop van tijd

boolean
09-01-2008, 01:50
Dankjulliewel! Vanmiddag nieuwe bougies en kabels gehaald en het probleem is verholpen!! :dance: De auto loopt weer als een zonnetje! Nu is er echter nog wel iets dat mij niet helemaal lekker zit. Na het plaatsen van de nieuwe ontsteking eerder deze week, is deze "op tijd" gezet. Echter, door gebrek aan gegevens was het bepalen van de voorontsteking natte vinger werk. Heeft iemand enige idee wat de juiste afstelgegevens van de ontsteking voor een 16V KR motor moeten zijn? Is het wellicht verstandig dit door de dealer te laten doen, of zijn zij hier ook niet echt in thuis?

kippie 1
09-01-2008, 06:31
hij moet 6 graden voor ontsteking hebben bij stationair en 26 graden bij 2500 toeren.

boolean
12-01-2008, 02:43
Onder het motto domme vragen bestaan niet :redface:: hoe kan ik die 6gr voorontsteking precies instellen? Momenteel staat hij afgesteld op het merkteken van het vliegwiel. Is dit gelijk de juiste voorontsteking, of staat hij nu op 0gr voor BDP? Alle info is welkom!

golf mkII 16v
12-01-2008, 08:50
Er staat een V [inkerving]teken opt vliegwiel dat is bdp en dan een stukje tegen de draairichting in een 4kant vlak dat is 6gr voor

passatje2
12-01-2008, 09:39
kan ook best dat een marter aan je kabeltjes geknabbeld heeft,dit kan je dus zo nog eens gebeuren,had je daar niet van die kleine gaatjes in de oude kabels,anders moet je maatregelen nemen voor de kabels,of ze waren idd oud en droog :D

boolean
12-01-2008, 15:23
hmn, ik zal zondag eens proberen de juiste afstelling te vinden. kan iemand mij vertellen of de juiste afstelling een wezelijk verschil uit maakt? ik heb nu namelijk het idee dat het vermogen afgenomen is na het plaatsen van de nieuwe ontsteking. het verbruik is eveneens toegenomen doordat de motor meer toeren moet draaien voor dezelfde snelheid als voorheen.

golf mkII 16v
12-01-2008, 18:56
Als tie echt verkeert staat maakt het wel uit maar een graad of 2 niet