PDA

View Full Version : velgen van honda onder mijn jetta


remcojetta
09-04-2008, 17:28
Ik had een paar leuke velgen gezien afkomstig van een honda accord oid. Ze zijn 14 inch en steek 4x100.
Gaan deze gewoon passen of passen honda velgen niet op mijn jetta 2.

Alvast bedankt!

Tjaap
09-04-2008, 17:33
past wel, maar je moet het het center uitdraaien, geloof dat honda 53mm is en vw 57
andersom past wel zonder problemen.

maniacmark
09-04-2008, 18:09
moet je andersom geen centreerringen gebruiken voor de 4 mm verschil?

Tjaap
09-04-2008, 18:19
centreerringen zijn overrated

remcojetta
09-04-2008, 19:22
uhm heb net f contact gehad met de man van de velgen van de honda en hij zegt dat het gat 56,1 mm is? kan dat kloppen?

Bas
09-04-2008, 19:25
Ja, zie ook hier (http://www.paw.ch//100/con_liste.asp?katno=7152). Dan moet je ze nog een halve mm uit (laten) draaien.

remcojetta
09-04-2008, 19:31
Thnx voor de reacties. Wordt niets denk ik want de et-waarde wijkt ook aardig af. et38 van de jetta en et 45 van de honda.

Bas
09-04-2008, 19:33
Is de breedte hetzelfde? Anders kun je altijd nog spoorverbreders pakken.

remcojetta
09-04-2008, 19:45
ja geloof het wel 185 banden zitten er op en op de jetta ook

Bas
09-04-2008, 19:56
En de velgbreedte?
De et-waarde scheelt maar 7mm, dus dat valt wel mee toch?

Tjaap
09-04-2008, 20:44
ja zou geen probleem moeten zijn, foto van de velgen?

RubenD
09-04-2008, 20:45
centreerringen zijn overrated
Kun je dat ook onderbouwen. Ben het er namelijk niet mee eens ;)

Tjaap
09-04-2008, 20:48
2 jaar met een Honda met VW velgen gereden, nooit problemen mee gehad.

chris
09-04-2008, 21:14
En als je kruislings in stappen je bouten vastzet,centreren je bouten je wiel ook gewoon..

RubenD
09-04-2008, 23:04
De functie van je naaf is niet alleen het centreren van je wiel. Maar ook het doorgeven van de wielkrachten aan de rest van de auto. Die wielbouten alleen hebben wat dat aangaat niet veel vlees en worden daar behoorlijk op afschuiving belast.

Om die afschuiving te verminderen is er de wielnaaf. Deze heeft veel oppervlak en als deze netjes past dan lijd deze het merendeel van de wielkrachten naar de rest van de auto (wielophanging). Vandaar dat ik altijd zeg: Monteer ook de centreerringen. En daarbij, het zal je een keer 15,- kosten ;)

Bas
09-04-2008, 23:07
:goodpost:

Tjaap
09-04-2008, 23:08
en wat vind jij dan van spacers?

kiwi-gti
10-04-2008, 07:52
Zonder centreerringen ( uitgaande van te grate naafdiameter in de velg ) loop je het risico op trillingen en onbalans. Hoe goed je ook kruislings vastdraait.

Voor die ca 12-15 euro aan ringen zou ik die gewoon plaatsen.
Heb ook wel zonder gereden zonder problemen, maar heb ook ervaren hoe het rijdt als het wiel door gebrek aan deze ringen niet goed te centreren lijkt. Dan ga je snel op zoek naar de juiste ringen...

RubenD
10-04-2008, 11:21
Spacers heb je ook met centreerringen.

martiepartie
10-04-2008, 12:20
dat zijn ook de duurdere (betere).

Wielbouten vangen de kracht van het wiel niet op, dat doet het klemoppervlak tussen naaf en velg. Die klemkracht tussen deze delen wordt opgewekt door de wielbouten.

Schuifspanning geintegreerd over het oppervlak = gelijk aan klemkracht. Is de kracht (belasting) op de velg zo groot dat het klemoppervlak de velg niet meer op zijn plaats kan houden, dan zijn je wielbouten de enige die de velg op zijn plaats houden.
Met een centreerring vangt de centreerring de belasting op en zijn de bouten alleen om de velg op zijn plek te houden.

Rijden zonder centreerringen is echt niet verstandig. Heel veel nieuwerwetse sportvelgen hebben geen vlakke achterkant meer, waardoor het klemoppervlak niet hele groot meer is.

Mister Cool
10-04-2008, 21:32
Ik reed zelf met 5,5x15 et 45, en dat ging echt net! Overigens reed ik op 175/55/15, en verlaagd natuurlijk, maar het paste allemaal net. Je naafgat uitdraaien kan je zelf wel, lamellenschijf op de boormachine en draaien met die hap (had ook 56,1 eerst). Zo nu en dan even passen, gaat prima :thumbup:

NeFReT
11-04-2008, 17:23
past gewoon.

je kan gewoon dezelfde centreerring gebruiken.

had ook velgen die afkomstig waren van mn crx onder mn gti geplaatst.