PDA

View Full Version : Probleem starten 1.6 RF

Polodee
05-11-2008, 17:07
Heb sinds gisteren en vandaag geprobeerd mijn Golf te starten: lukt niet. Startmotor draait. Ik heb de auto afgelopen weekend nog, na een heel eind rijden, warm weggezet.
Het is een nette originele 86-er CL 5-deurs, 1.6 RF-motor met 2E2 carb (met auto-choke)

"Vocht!' zou een logisch denkend mens, in deze tijd van het jaar zeggen. De realiteit is anders.
Al geprobeerd/geelimineerd:

distributiekap is nieuw: nogmaals vochtvrij gemaakt
losse bougiekabel met extra bougie op blok gelegd tijdens starten: vonk aanwezig
benzinetoevoer vanuit tank: ok. Ruik ook benzine na even starten.

Verder ben ik niet gekomen met uitzoeken. Dit weekend weer tijd.
Wat zou het kunnen zijn? Waar moet ik zoeken? Carb, choke misschien :confused:

(Kom van polo86c.nl. Heb nu een Golfje. Hang hier al een tijdje rond. Zal me binnenkort eens netjes voorstellen)

martiepartie
05-11-2008, 17:33
Al met starthulp geprobeerd? (busje quick start oid?)

Gecontroleerd of de choke nog werkt? Ook met het gaspedaal op de bodem wil de wagen niet starten (verzopen??)

Ik heb bij de polo water in de carb gehad, daardoor wilde de auto ook helemaal niet meer starten. Na heel lang pompen met het gaspedaal sloeg deze pas weer aan.

Polodee
05-11-2008, 17:47
Starthulp: spuitbus direct in carb bedoel je? Of contactspray?: deze al geprobeerd.

Choke: wil ik chekken dit weekend. Maar lijkt mij als choke het niet doet, dat je tenminste wat gepruttel/moeilijk lopen hoort na het starten? Bij mij hoor je alleen de startmotor en verder geen reactie op gaspedaal.

Heb eerlijk gezegd nog niet gepompt met gaspedaal omdat verzuipen van de carb ook niet echt helpt toch?

Polodee
06-11-2008, 23:10
Ondertussen even '2e2' in de search-functie gebruikt... Damn! wat een problemen allemaal met deze carb. Ga idd maar even de choke chekken dit weekend. :cry:

Polodee
09-11-2008, 22:11
http://www.volksforum.com/albums/files/7/0/6/IMAGE_054_s.jpg

2 vragen bij bovenstaand plaatje:
- zou het losse spiraalveertje de reden kunnen zijn van het totaal niet aanslaan van de motor bij starten?
- is het chokehuis in deze samenstelling nieuw te krijgen bij het VW-magazijn/onderdelenboer?

T!m
10-11-2008, 12:18
Dat kleine veertje wat eruit ligt stuurt de spiraal aan. En de spiraal het chokeklepje.
Dus je shoke werkt nu dus niet. Waardoor hij als een halve gare gaat lopen als je hem koud start.

Ik heb een tijdje terug van een reserve carburateur dat slakkenhuisje over gezet.
Toen was het euvel verholpen.

Polodee
11-11-2008, 21:43
Dank voor de info. Vanmiddag naar de dealer geweest voor een nieuw choke-huisje: €167 ... :screwy: Er liggen er nog 4 in het magazijn van Pon. Ga morgen nog eerst kijken bij Dolf in Rotterdam.

Misschien toch maar een Weber full-mechanische carb erop (met handchoke)? Staan voor €260 op Ebay.uk

T!m
11-11-2008, 22:16
Je moet gewoon een 2E2 carburateur op de sloop halen met een slakkenhuis waar een goed veertje in zit. En dan het hele slakkenhuis overzetten op je huidige carburateur.
Dan werkt je choke weer. Bespaar je zelf de kosten van een Weber.

Polodee
13-11-2008, 21:18
Sloop-carb: ook aan gedacht. Alleen: Vrouw en kinderen rijden er ook wel eens in, dus als het even kan: liever betrouwbaar dan goedkoop.

Bij www.Ruddies-Berlin.de een nieuw chokehuis besteld voor €93 inclusief verzendkosten. Scheelt weer ruim 7 tientjes met de dealer... :thumbup:

T!m
13-11-2008, 23:24
Naja goed.

In ieder geval succes met de montage ;)

Polodee
14-11-2008, 22:33
Toch bedankt voor jullie bijdragen tot nu toe. Ik laat snel weten of het werkt...

Polodee
21-11-2008, 16:05
Hij doet 't weer!

Nieuw choke-huis gemonteerd. Op dezelfde stand als de vorige.
Starten: meteen VRRrroem!

Alleen loopt hij nu wat hoog. Kwestie van choke-huis bijdraaien toch?

[edit]: Er zat trouwens ook een los vacuumslangetje achter op de carb. Die ook maar teruggeduwd op de juiste plek. (juiste plek vinden was een uitdaging, maar met behulp van de plaatjes op ruddis-berlin.de en mijn Haynes Manual, lukte dat aardig)

Polodee
02-01-2009, 23:40
Grrrr!.... Hetzelfde probleem lijkt zich weer voor te doen:

(Vocht, kou) starten: slaat niet aan....

Ik vermoed dat er meer aan de hand is. Misschien kortsluiting waardoor (bij zeer vochtig weer) de choke doorbrandt. Ze zekering is iig niet doorgebrand. (gecheckt: zekeging nr.17 van volgens mij 10 a.)

Morgen ga ik even kijken of het spiraaltje in het chokehuis inderdaad weer kapot is... Lekker klusweer... :(

martiepartie
03-01-2009, 10:53
vocht en niet starten;

*Al gecheckt of de boel wel vonkt?

Controleren of de choke wel werkt;

*kap van luchtfilter/luchtfilterbak er af en kijken of de chokeklep wel dicht slaat. Staat deze nog wagenwijd open, dan heb je ws. weer een probleem in de aansturing van je choke.

passatje2
03-01-2009, 15:12
altijd leuk die pierburg carbs.raar dat die choke niet werkt,idd luchtfilterbakje ff eraf en kijken of die chokeklep wel dicht is als ie koud is.........

Polodee
03-01-2009, 17:21
Ben nog niet buiten geweest vandaag: brrrr! Maar idd: moet natuurlijk het een en ander chekken nog. Klinkt misschien een beetje voorbarig: het probleem lijkt precies op de vorige keer; accu leegstarten zonder resultaat. Ook geur van benzine. Had wel vonk: soms pruttelde de motor even. Heb dus sterk het vermoeden dat het weer de carb is...

Ben ondertussen de Weber DMTL-setjes op Ebay in de gaten aan het houden...

Polodee
04-01-2009, 22:21
Het is weer de choke: choke-klep gaat helemaal dicht en blijft dicht. Veertje binnenin is nog ok, maar een van de keramische ringen is gebroken. Verder zat het hele mechanisme een beetje vast. Schoonmaken hielp niet....

Die moeilijke Pierburg... Ik ga voor de Weber vervangingscarb.

martiepartie
04-01-2009, 22:30
Als de chokeklep dichtgaat en dicht blijft, dan moet de auto met dit weer zeker starten.

Polodee
05-01-2009, 23:35
Als de chokeklep dichtgaat en dicht blijft, dan moet de auto met dit weer zeker starten.

Maar de chokeklep staat standaard toch een bEEtje open bij starten :(

Damn, wat zou het dan kunnen zijn? :confused: Zal het forum/haynes er even op nazoeken...

Ondertussen Weber DMTL besteld, is onderweg...

Polodee
28-09-2009, 16:41
Even dit topic uit het stof...

Ondertussen Weber DMTL carb gemonteerd. Rijdt super!: iets meer power onderin en lekker doortrekken (heerlijk geluid die tweetraps-carb!).

Als ik dan toch bezig ben: hier wat pics van de carb en mijn daily:

http://lh4.ggpht.com/_OP_DR8iyag4/SsDTvE1n6YI/AAAAAAAAAX8/ZuZcp4qdLTU/s400/080503%20golfpolo%20%281%29.JPG
Zo kocht ik hem (erachter staat mijn ondertussen weggebrachte Polootje, vandaar ook mijn nick)
http://lh5.ggpht.com/_OP_DR8iyag4/SsDTwIgwKvI/AAAAAAAAAYE/sPmaXLGuMrU/s400/20090322_110.jpg

Carb gemonteerd:
http://lh3.ggpht.com/_OP_DR8iyag4/SsDTvjrEdmI/AAAAAAAAAYA/ydWhLBpmdmE/s400/20090322_109.jpg

Volgeladen op en neer naar Spanje afgelopen zomer:
http://lh3.ggpht.com/_OP_DR8iyag4/SsDVe2LzRRI/AAAAAAAAAYs/CMPFFpmWAk8/s400/20090810_287.jpg
Daarvoor nette GTI-steelies met mooie bandjes gemonteerd.

Maar dan, vorige week: disaster strikes. Hij start weer niet...

Ik kan dus in hetzelfde topic blijven, alleen de carb is anders...
:( Damn! Wat kan het toch zijn!?....

Polodee
28-09-2009, 18:27
Even ter aanvulling: 's avonds rijdend weggezet. s' Ochtends starten: niets. D.w.z: startmotor draait wel rond, maar motor slaat niet aan. Er is wel vonk. Benzine zo op het eerste gezicht ook: gutst uit het slangetje naar de carb bij starten. Geen vuil in de kleine benzinefilter in de carb.

Ik vermoed toch iets electronisch: vonk niet op tijd. Dus misschien regelapparaat of onstekingshuis? :confused:

Polodee
30-09-2009, 12:19
Niemand een idee?

(chek ook meteen even de net geplaatste foto's aan het eind van pagina 1)

Polodee
03-10-2009, 19:26
Niemand?

Even herhaling: Motor (1.6 RF met vervangings-Weber DMTL) start niet. Startmotor draait, er is vonk (cilinder 1) en benzinefilter in de carb is schoon. Auto is avond ervoor normaal rijdend geparkeerd. Wat kan het zijn?...

Polodee
07-10-2009, 14:21
Ik heb op alle vier cilinders vonk. Of deze ook op het goede moment vonken weet ik niet... Ondertussen carb schoongemaakt en benzineleidingen nagelopen. Retourpotje (na de pomp) ook schoongeblazen. Next: benzinepomp controleren; misschien niet genoeg druk?...

Polodee
13-10-2009, 20:19
:drive: Hij doet 't weer.

Benzinepomp (mechanische) is goed. Was dus een benzinetoevoer probleem: erg vuile benzinefilter (want met lege tank gereden). Ook drukpotje, leidingen en carb zelf waren vuil. Na het schoonmaken van alles en het vervangen van het filter, startte hij weer na een paar keer.

Voor allen die een vervangingscarburateur (Weber DMTL) nieuw kopen: maak hem eerst grondig schoon voordat je hem inbouwt. Dus ook deksel eraf en vlotterkamer en aangrenzende kanalen schoonspuiten. Bij mij kwam er dus metaalvijlsel uit. Waarschijnlijk in China in elkaar gewokt voor €0,15 per uur...

Over de prestaties blijf ik zeer tevreden.

Ow, enne: thanks Polodee
....
Graag gedaan schizo wederhelft! :screwy:
(ben waarschijnlijk een van de weinigen met een vervangingssetje en problemen)