PDA

View Full Version : Radiateur retourslang

Kaj_A
01-01-2009, 20:39
Van mijn koelvloeistofresevoir in mijn 1.5 jb motor loopt een lange dunne slang schuin naar mijn radiateur, is dit de retourslang?

Deze slang voelt op sommige plaatsen zacht als ik er in knijp en op sommige plaatsen hard (lijkt of het verstopt zit). Hoort dit zo?

Even een plaatje ter verduidelijking:

(plaatje is van een gti, maar het idee hetzelfde. Slang met rood gemarkeerd)
http://www.letslog.com/golf/radiateurrood.jpg

Kan dit de oorzaak zijn van het blazen van koude lucht uit m'n kachel? Of is het een verstopping in m'n kachel? Of is het de waterpomp?

VeeDubber
01-01-2009, 20:59
Is inderdaad de retourslang. Hard en zacht kan ook te maken hebben met de temperatuur van de slang op die plaats (denk aan koelslangen of andere hete motordelen). Let op als je deze wil gaan vervangen. Het slangpilaartje aan de radiateur wil heel snel afbreken

tim_j
01-01-2009, 21:04
loopt de kvs wel gewoon retour dan met een pisstraal?

Kaj_A
01-01-2009, 21:07
Circuleert hier constant koelvloeistof door, of alleen als het 'uitzet'?

Ik heb namelijk een probleem met mijn kachel. Deze blaast wel, maar wordt niet warm.
Het systeem is volgens de garage ontlucht, de waterpomp en het thermostaat zijn vervangen.
De garage zei dat de kachel?? verstopt zat. Op hun advies heb ik soda door de koelvloeistof gedaan en ik moet er een week mee rijden.

Ik was aan het kijken of ik of zelf wat kon vinden en toen merkte ik op (na een tijdje gereden te hebben), dat de retourslang op sommige plekkken hard aanvoelde.
Als deze eventueel verstopt zit, kan hierdoor m'n kachel koud blijven?
Mijn watertemperatuur blijft trouwens wel netjes in het midden.

@tim_j, dit heb ik niet kunnen zien in het donker. Ik zal daar morgen eens naar kijken.

VeeDubber
01-01-2009, 21:09
Officieel is het een overstort, dus als het uitzet. Maar in de praktijk loopt hier vrijwel altijd een straaltje door. Als deze slang verstopt zit mag dit geen problemen geven voor de kachel. Is de kachel ineens gestopt met verwarmen of heb je het probleem al zo lang je de auto hebt?

Kaj_A
01-01-2009, 21:13
Voor de vervanging van mijn waterpomp en thermostaat deed deze het nog wel. Mijn waterpomp was lek en deze heeft de garage vervangen. Sindsdien wordt de kachel niet meer warm. Dit vind ik zelf nogal toevallig, omdat ie het voorheen nog wel deed.
De garage zegt dat het daar niet aan ligt, maar aan een verstopping in de kachel.

VeeDubber
01-01-2009, 21:28
http://www.volksforum.com/albums/files/5/2/6/p1010007_694846.jpg

Als ik het zo zie loopt de middelste aansluiting van de waterpomp naar de kachel. Het lijkt me dat daar de fout zit. Misschien vergeten een afsluitdopje eraf te halen bij montage van de pomp??

Grote versie in gallery (http://www.volksforum.com/albums/files/5/2/6/p1010007_694846_original.jpg)

Kaj_A
01-01-2009, 21:34
In de waterpomp zit nog een afsluitdopje dus? Of bedoel je dat niet zo?
Die slang kan ik natuurlijk niet loshalen ivm de vloeistof. Kan ik controleren of dat het probleem is door de motor warm te laten lopen en aan die slang te voelen of ie koud blijft? Of kan het niet op deze manier?

VeeDubber
01-01-2009, 22:04
Dat bedoel ik en als je het op die manier controleert zou er al een stuk meer duidelijk moeten worden!

Kaj_A
01-01-2009, 22:06
Morgen ga ik het controleren, bedankt tot zo ver! :thumbup:

golf mkII 16v
02-01-2009, 08:06
Is de kabel niet los bij de kraan?

Kaj_A
02-01-2009, 12:12
@golf mkII 16v: Ik heb geen los zittende kabels kunnen ontdekken.

@VeeDubber: Zojuist de auto warm gereden en de bij de waterpomp de slang gecontroleerd die naar de kachel gaat. Deze was warm.

@tim_j: Uit de slang komt alleen een straaltje uit als ik er wat in knijp (wat trouwens helemaal bruin is). Geen continue doorstroom dus.

golf mkII 16v
02-01-2009, 13:00
Kan zijn dat de buitenkabel te ver is door geschoven
Dan zit hij nog wel vast,alleen dan kan de kraan niet op max open

VeeDubber
02-01-2009, 17:03
Als de slang warm is tot aan de kraan, dan is of zoals Golf MKII 16v zegt er iets mis waardoor de kraan niet ver genoeg open gaat. Of je heb inderdaad een verstopping in je kachelradiateur.

Volgende stappen:
- Controleren of de slangen na de kraan ook warm zijn
- Indien ja, controleren of de kachelradiateur warm wordt

dakeraf
03-01-2009, 17:12
zit er wel een thermostaat in?

Kaj_A
03-01-2009, 17:42
De retourslang heb ik doorgeblazen, deze zat helemaal verstopt, kwam allemaal bruine smurrie uit. Nu komt er continu een pisstraaltje in het koelstofresevoir.

@dakeraf: Ja, deze is vervangen door de garage.

@VeeDubber: de kachel werd gister wel even lauw en weer koud en weer lauw, nadat ik de retourslang had doorgeblazen.