Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 01-01-2009, 20:39
Kaj_A's Avatar
Kaj_A Kaj_A is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 569
Default Radiateur retourslang, waterpomp, kachel?

Van mijn koelvloeistofresevoir in mijn 1.5 jb motor loopt een lange dunne slang schuin naar mijn radiateur, is dit de retourslang?

Deze slang voelt op sommige plaatsen zacht als ik er in knijp en op sommige plaatsen hard (lijkt of het verstopt zit). Hoort dit zo?

Even een plaatje ter verduidelijking:

(plaatje is van een gti, maar het idee hetzelfde. Slang met rood gemarkeerd)



Kan dit de oorzaak zijn van het blazen van koude lucht uit m'n kachel? Of is het een verstopping in m'n kachel? Of is het de waterpomp?

Last edited by Kaj_A : 01-01-2009 at 21:53.
Reply With Quote
  #2  
Old 01-01-2009, 20:59
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,881
Default

Is inderdaad de retourslang. Hard en zacht kan ook te maken hebben met de temperatuur van de slang op die plaats (denk aan koelslangen of andere hete motordelen). Let op als je deze wil gaan vervangen. Het slangpilaartje aan de radiateur wil heel snel afbreken
__________________
Reply With Quote
  #3  
Old 01-01-2009, 21:04
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

loopt de kvs wel gewoon retour dan met een pisstraal?
Reply With Quote
  #4  
Old 01-01-2009, 21:07
Kaj_A's Avatar
Kaj_A Kaj_A is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 569
Default

Circuleert hier constant koelvloeistof door, of alleen als het 'uitzet'?

Ik heb namelijk een probleem met mijn kachel. Deze blaast wel, maar wordt niet warm.
Het systeem is volgens de garage ontlucht, de waterpomp en het thermostaat zijn vervangen.
De garage zei dat de kachel?? verstopt zat. Op hun advies heb ik soda door de koelvloeistof gedaan en ik moet er een week mee rijden.

Ik was aan het kijken of ik of zelf wat kon vinden en toen merkte ik op (na een tijdje gereden te hebben), dat de retourslang op sommige plekkken hard aanvoelde.
Als deze eventueel verstopt zit, kan hierdoor m'n kachel koud blijven?
Mijn watertemperatuur blijft trouwens wel netjes in het midden.

@tim_j, dit heb ik niet kunnen zien in het donker. Ik zal daar morgen eens naar kijken.
Reply With Quote
  #5  
Old 01-01-2009, 21:09
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,881
Default

Officieel is het een overstort, dus als het uitzet. Maar in de praktijk loopt hier vrijwel altijd een straaltje door. Als deze slang verstopt zit mag dit geen problemen geven voor de kachel. Is de kachel ineens gestopt met verwarmen of heb je het probleem al zo lang je de auto hebt?
__________________
Reply With Quote
  #6  
Old 01-01-2009, 21:13
Kaj_A's Avatar
Kaj_A Kaj_A is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 569
Default

Voor de vervanging van mijn waterpomp en thermostaat deed deze het nog wel. Mijn waterpomp was lek en deze heeft de garage vervangen. Sindsdien wordt de kachel niet meer warm. Dit vind ik zelf nogal toevallig, omdat ie het voorheen nog wel deed.
De garage zegt dat het daar niet aan ligt, maar aan een verstopping in de kachel.
Reply With Quote
  #7  
Old 01-01-2009, 21:28
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,881
Default




Als ik het zo zie loopt de middelste aansluiting van de waterpomp naar de kachel. Het lijkt me dat daar de fout zit. Misschien vergeten een afsluitdopje eraf te halen bij montage van de pomp??

Grote versie in gallery
__________________
Reply With Quote
  #8  
Old 01-01-2009, 21:34
Kaj_A's Avatar
Kaj_A Kaj_A is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 569
Default

In de waterpomp zit nog een afsluitdopje dus? Of bedoel je dat niet zo?
Die slang kan ik natuurlijk niet loshalen ivm de vloeistof. Kan ik controleren of dat het probleem is door de motor warm te laten lopen en aan die slang te voelen of ie koud blijft? Of kan het niet op deze manier?
Reply With Quote
  #9  
Old 01-01-2009, 22:04
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,881
Default

Dat bedoel ik en als je het op die manier controleert zou er al een stuk meer duidelijk moeten worden!
__________________
Reply With Quote
  #10  
Old 01-01-2009, 22:06
Kaj_A's Avatar
Kaj_A Kaj_A is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 569
Default

Morgen ga ik het controleren, bedankt tot zo ver!
Reply With Quote
  #11  
Old 02-01-2009, 08:06
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

Is de kabel niet los bij de kraan?
Reply With Quote
  #12  
Old 02-01-2009, 12:12
Kaj_A's Avatar
Kaj_A Kaj_A is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 569
Default

@golf mkII 16v: Ik heb geen los zittende kabels kunnen ontdekken.

@VeeDubber: Zojuist de auto warm gereden en de bij de waterpomp de slang gecontroleerd die naar de kachel gaat. Deze was warm.

@tim_j: Uit de slang komt alleen een straaltje uit als ik er wat in knijp (wat trouwens helemaal bruin is). Geen continue doorstroom dus.
Reply With Quote
  #13  
Old 02-01-2009, 13:00
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

Kan zijn dat de buitenkabel te ver is door geschoven
Dan zit hij nog wel vast,alleen dan kan de kraan niet op max open
Reply With Quote
  #14  
Old 02-01-2009, 17:03
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,881
Default

Als de slang warm is tot aan de kraan, dan is of zoals Golf MKII 16v zegt er iets mis waardoor de kraan niet ver genoeg open gaat. Of je heb inderdaad een verstopping in je kachelradiateur.

Volgende stappen:
- Controleren of de slangen na de kraan ook warm zijn
- Indien ja, controleren of de kachelradiateur warm wordt
__________________
Reply With Quote
  #15  
Old 03-01-2009, 17:12
dakeraf dakeraf is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 254
Default

zit er wel een thermostaat in?
Reply With Quote
  #16  
Old 03-01-2009, 17:42
Kaj_A's Avatar
Kaj_A Kaj_A is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 569
Default

De retourslang heb ik doorgeblazen, deze zat helemaal verstopt, kwam allemaal bruine smurrie uit. Nu komt er continu een pisstraaltje in het koelstofresevoir.

@dakeraf: Ja, deze is vervangen door de garage.

@VeeDubber: de kachel werd gister wel even lauw en weer koud en weer lauw, nadat ik de retourslang had doorgeblazen.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 03:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum