PDA

View Full Version : Stationar en onderhoud?

Gino89
11-01-2009, 19:45
Hallo,

Gelukkig was mijn vorige probleem opgelost :) Maar nu heb ik nog iets wat met de laatste tijd opvalt. Als ik een stukje heb gereden en wil afremmen voor een stoplicht o.i.d en ik trap de koppeling in. Dan zakt hij helemaal weg naar ongeveer 500 toeren de motor trilt dan ook voel je door de hele auto en komt direct erna weer naar de 950-1000 toeren. Wat zou dit kunnen zijn? Toen ik de auto kocht was er nogal vrij weinig aan onderhoud aan gedaan. Wat ik al heb gedaan is nieuwe luchtfilter die zat helemaal dicht, bougies waren helemaal versleten. die zijn ook nieuw er in gekomen, De 2 riemen, olie filter en nieuwe olie komt er ook binnenkort in. Zijn er nog meer dingen die ik moet vervangen? Want ik ben nogal in voor goed onderhoud. Ik zag de benzine filter voren tussen de benzine leiding zitten is dit zo ver origineel? En om de hoeveel kilometer moet ik deze vervangen? en zijn er nog meer dingen die ik moet vervangen voor goed onderhoud?

Vraag 2. Mijn verwarming heeft nogal kuren. Dat hij niet goed warm word ok. Het weer is ook ijskoud. Maar mijn eerste 2 standen doen het niet. en op stand 3 hoor je de ventilator wel lopen, maar er komt maar weinig lucht uit. Ik dacht er al eens aan dat die warmte wisselaar is verstopt. Het rooster wat voren onder de motor kap zit heb ik al schoon gemaakt. Maar waar zit ergens de warmte wisselaar?

Het gaat om een Golf mk2 madison cl uitvoering met 1.6 L uit 1990

Groeten, Gino.

tim_j
11-01-2009, 19:50
vraag 1 ,

olie +filter
benzinefilter kun je zien aan de kleur. als die goed smerig geel is dan kun je hem vervangen. is zo gedaan en kost 4 euro.

vraag ,2 is je weerstand op de kachelmotor.
zit onder je dashboardkastje

Gino89
11-01-2009, 19:52
zit deze in de zekeringkast geklikt? of hoe bedoel je dat?

breadfan83
11-01-2009, 20:03

Nee, die zit onder de kachelmotor zelf.

Als de motor in stand 3 loopt, de hoogste stand, doet hij dit op de volle 12v.
Heb je de motor op de lagere twee standen lopen, dan wordt er een deel van die 12v weg gehaald door een weerstand.
Een weerstand zet die spanning om in warmte, wat er op den duur voor zorgt dat de weerstand doorbrandt.
Omdat je in de hoogste stand geen weerstand hebt die door kan branden, blijft deze ook gewoon werken.

golf mkII 16v
11-01-2009, 20:06
Aan de bijrijders kant zit de blower
Deze loopt zwaar en dan begeven de 1e twee standen het

breadfan83
11-01-2009, 20:17
Aan de bijrijders kant zit de blower
Deze loopt zwaar en dan begeven de 1e twee standen het

Niet omdat ie zwaar loopt, maar omdat de weerstanden al oud zijn, en het constante opwarmen en afkoelen doet ze geen goed.

Gevolg, weerstand brandt, net als een oud peertje, gewoon door. ;)

Gino89
11-01-2009, 22:53
Maar zitten die weerstanden dan in het zekeringkastje ergens? Of zitten deze in de schakelaar zelf?

T!m
12-01-2009, 10:17
Als je benzinefiltertje een beetje dof begint te worden zou ik hem lekker vervangen.
Zo'n ding kost € 3 ofzo :)

breadfan83
12-01-2009, 10:30
Maar zitten die weerstanden dan in het zekeringkastje ergens? Of zitten deze in de schakelaar zelf?

Nee, die zit onder de kachelmotor zelf.

:rolleyes:

VWRickGTI
12-01-2009, 17:31
Dat ontsteking verhaal. Dat heb ik zelf ook gehad. Wat was aan het spelen met de ontsteking om hem iets vroeger te zetten etc.
Ik weet niet of je zon autovraagbaak hebt? Maar daar staat de ontsteking tijdstip in. Zou die eens nakijken. Volgens mij als ik hem erg vroeg zette dan had ik dat ook.

Hoor graag van je of dat het eventueel was.

Gino89
12-01-2009, 18:07
@breadfan, sorry daar heb ik over heen gelezen :redface: Maar nu heb ik in het weekend die motor schoongemaakt, die plastic kap onder motor kap er vanaf gehaald. en dan het rooster maar hoe kom ik dan verder aan die motor? Via de motor kap? of kom ik het dashboard aan de bijrijder kant uit elkaar aan het halen? En heeft iemand eventuele foto's van deze weerstanden? Dan kan ik in het weekend even een kijkje gaan nemen op de sloop. Dan weet ik tenminste naar wat ik ongeveer moet zoeken.

En VWRickGTI, Ik probeer eerst eens een nieuwe benzine filter er in te zetten. Misschien helpt dit al. Omdat deze ook al een beetje gele kleur krijgt. Zou dit niet verhelpen dan ga ik wel verder zoeken.

Groeten, Gino.

Gino89
12-01-2009, 20:50
Ik heb nog eens het hele forum doorzocht. Weet nu waar hij zit. ik zal zaterdag even op de sloop kijken voor een andere. Zijn hier verschillende in? of zijn ze allemaal hetzelfde?

golf mkII 16v
12-01-2009, 20:53
Kachelmotor zit binnen aan de bijrijderskant[onder het dach]\
Beste even nieuw haalen[kost ongeveer 25 euro]

Gino89
17-01-2009, 19:14
Hallo,

Vandaag was ik gestart met het onderhoud dagje, Begonnen met de olie.
Afgelaten oliefilter verwisseld en nieuwe erop. Snel gepiept dus. Verder benzine filtertje er op en klaar. Toen begonnen met de distributie riem te vervangen. Als ik eerlijk ben, had ik het me makkelijker voorgesteld :) Nieuwe riem er op. Eens even testen. Hmm hij start toch opeens niet meer :confused: Samen met mijn vader eens verder gekeken. Riem na gekeken merk tekens goed. Maar hoezo zit die andere poulie er nou? Ik zei olie pomp me vader wist het niet. Nog eens starten maar nog niks. Beetje slechte zin. Gaan zoeken op internet. Nou olie pomp was al in de buurt. Maar dat het iets met de ontsteking had te maken hadden we alle 2 niet aan gedacht. Merk teken van de ontsekings poulie goed gezet. En hij starte en liep wel maar 500 toeren en als je op gas trapt is er ook niet echt veel. Dus ik denk dat ik morgen nog even de ontsteking komt bij te stellen. En dan komt het wel goed hoop ik :tongue: het werd donker buiten dus zijn we maar gestopt. en gaan morgen verder. Ik had ook nog gevraagd voor die kachel weerstanden hij had 2 verschillende liggen, dus ik moet die van mij even uit elkaar halen om te zien welke ik nodig heb.

Groeten Gino :thumbup: