View Full Version : Slecht afspelen gekopieerde cd's
Hallo kenners,
Ik heb sinds kort een oude Sony XR-C7500R autoradio met een wisselaar erbij.
Nu werkt dat ding nog goed en opzich zijn er geen problemen. Het enige waar ik op dit moment tegenaan loop is dat gekopieerde cd's vaak niet lekker afgespeeld worden.
Het is echter heel verschillend per cd. De ene hapert nauwelijks en de ander die doet niet anders.
Nu heb ik heel veel muziek van internet die op cd staat maar ik niet af kan spelen omdat het bok-irritant is als die elke keer hapert.
Nu is mijn vraag:
A: Is dit probleem op te lossen door cd's bijvoorbeeld trager te branden?
B: Is er eventueel een bepaald merk brandbare cd's die wel goed afgespeeld worden?
Als iemand tips heeft dan hoor ik dat graag, zo hoef ik zelf niet te gaan experimenteren met verschillende merken en brandsnelheden.
Alvast bedankt, nu ga ik aan de erwtensoep!
OldSkool-II
13-01-2009, 18:29
Heb vroeger wel is van die lege cd's gehad die speciaal voor playstation 1 spellen waren. Met een zwarte in plaats van een spiegelende achterkant, waren zeer krasvast, en op een of andere manier sloeg mij radio daar nooit mee over.
Zal is kijken of ik er nog een kan vinden voor t merk...
Klinkt in ieder geval logisch....
...ik ben benieuwd.
Ik zou toch overwegen om over te stappen naar een andere headunit. Als je niet van plan bent om versterkers e.d. aan te schaffen heb je voor nog geen 100 euro al hele mooie toestellen, met USB. Ben je meteen van rondslingerende cd's in je auto af.
SpiderClass
14-01-2009, 19:15
Een spiegelende achterkant moet geen probleem wezen. Het is wel belangrijk dat je cd's gebruikt met een "logo" aan de andere kant. Heb je dit niet schijnt de laser van je speler door de cd heen in plaats van erop.
Er zijn ook merken die hebben een dunner logo erop, verschilt echt heel veel per cd.
Als je cd's gebruikt van de wat bekendere merken, moet je geen probleem hebben. Ik zelf gebruik altijd Verbatim of Arita. Nooit problemen mee gehad.
Een vieze laser kan ook het probleem wezen, hier heb je ook speciale cd's voor (met een klein kwastje).
Alle Sony radio's zijn uitgerust met een 1e klas laser, dus hij moet het in principe wel gewoon kunnen afspelen.
SpiderClass
14-01-2009, 19:21
Kan je trouwens heel makkelijk testen, kijk door de cd in het licht (van bijv. je beeldscherm), je moet eigenlijk net(!) er door heen kunnen kijken. Als je er niet doorheen kan kijken is ook prima.
Doe het zelfde maar eens met je gekopieerde cd en ter vergelijking met een orginele cd..
SpiderClass
14-01-2009, 19:36
Hier zie je goed het verschil, de linkse cd is goed en de rechtse cd is echt een slechte, speelt bijna nergens in af. Dit zijn we 2 uiterste, maar dan zie je goed het verschil.
http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/5/7/photo.jpg
steven16v
14-01-2009, 22:56
Ik weet niet hoe oud de cd speler is. Maar voor een paar jaar geleden hadden de cd spelers gewoon meer moeite om gebrande cd's af te spelen. Of ze konden het gewoon helemaal niet. Dit is gewoon een feit en is op zich heel weinig tegen te doen.
Een vieze lens is het bijna nooit. Vaak is het uitstel van executie zo'n schoonmaak cd.
Ik zou toch overwegen om over te stappen naar een andere headunit. Als je niet van plan bent om versterkers e.d. aan te schaffen heb je voor nog geen 100 euro al hele mooie toestellen, met USB. Ben je meteen van rondslingerende cd's in je auto af.
Daarom heb je een cd wisselaar. Dan zitten de cd's niet los in de auto maar in de wisselaar. De rest laat je thuis. Overstappen heb ik niets aan. Kost me weer geld terwijl ik deze net heb en het is gewoon een zeer degelijke radio die nog jaren meekan. Daarnaast is een knappe radio wel duurder als € 100,- als je die nieuw aanschaft.
De cd's die ik nu heb zijn van Nashua en die zijn inderdaad wat aan de dunne kant qua opdruk. Ik heb nog een halve spindel Imation cd's liggen die hebben een beduidend dikkere opdruk misschien dat die het inderdaad beter doen. Morgen direct even checken.
Daarnaast heb ik nog een leuk extraatje in dit verhaal. Ik heb sinds net een andere cd-wisselaar module. Dit is een iets ander type en ik hoorde van een ervaringsdeskundige [zo'n geniaal woord is dat he] dat die geen moeite zou hebben met gekopieerde cd's dus dat gaan we ook morgen meteen even testen.
Maar wat ik zelf altijd zo raar vind is het verschil in lasers dan. Ik heb hier in huis een complete set van Denon staan, dat is even een stap betere kwaliteit als de gemiddelde huis-tuin-en-keuken phillips/sony maar die speelt probleemloos alles af.
G-eert-40
14-01-2009, 23:07
zit gewoon verschil in kwaliteit zoals er al gezegd wordt. als cd's die in je auto slecht afspelen en op je goede set wel goed gelezen wordt. ligt het dan toch aan je autoradio.
Maar wat ik zelf altijd zo raar vind is het verschil in lasers dan. Ik heb hier in huis een complete set van Denon staan, dat is even een stap betere kwaliteit als de gemiddelde huis-tuin-en-keuken phillips/sony maar die speelt probleemloos alles af.
ik heb juist de ervaring dat hoe duurder de CD speler, hoe slechter ze gebrande CDs afspelen.. denk dat ze er te precies voor zijn ofzo.
sommigen deden niks hier thuis en in de tokkiewokkie in de auto deden ze het prima..
Alle Sony radio's zijn uitgerust met een 1e klas laser, dus hij moet het in principe wel gewoon kunnen afspelen.
Die Class 1 sticker is een veiligheidsaanduiding, geen kwaliteit :D
Je geeft zelf al aan dat het een oudere speler is en die hebben nou eenmaal moeite met cd-r's.
Overigens koop je voor minder dan 100 euro echt wel een goede kwaliteit head-unit. Alpine heeft bijvoorbeeld een hele reeks instapmodellen voor weinig geld
ik heb juist de ervaring dat hoe duurder de CD speler, hoe slechter ze gebrande CDs afspelen.. denk dat ze er te precies voor zijn ofzo.
sommigen deden niks hier thuis en in de tokkiewokkie in de auto deden ze het prima..
Dat is normaal gesproken ook vaak het geval inderdaad. Een duurdere laser is een stuk fijner als gewoon een goedkopere variant die je tegen komt in bijvoorbeeld torentjes. Je kent ze wel, van die goedkope alles in 1 oplossingen.
Wat ik wel duidelijk merk is dat kleine krasjes wel degelijk invloed hebben als de cd in de Denon zit. Maar moeite met gekopieerde cd's heeft die absoluut niet.
Maar ja dat is half off-topic, ik ga zo even het eea proberen met de cd-spelers in de auto.
Iedereen voor zover bedankt voor de reacties/tips. :thumbup:
Mee eensch.
Pedaalemmer
15-01-2009, 11:09
Als je een gekopieerde cd brand doe dit niet op de snelste brand snelheid maar op een lage.
Als je een gekopieerde cd brand doe dit niet op de snelste brand snelheid maar op een lage.
Ik denk eigenlijk dat dat toch niet zoveel invloed heeft.
Ik denk dat hetgeen wat SpiderClass zegt van grotere invloed is op het afspelen.
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.