View Full Version : Golf 1 met automaat of handbak??
Wat raden jullie aan?
Het gaat om een 1.5, kan uit beide kiezen maar weet niet goed wat de voor en nadelen zijn. Met een automaat zal ie iets meer benzine gaan drinken lijkt me, is dat een groot verschil? Of te verwaarlozen?
Er zit nu een handbak onder, is die automaat er eenvoudig voor in de plaats te zetten?
Ligt er puur aan wat je zelf het lekkerst vindt rijden. Ikzelf heb 2 jaar geleden een Golfje 1 omgebouwd van automaat naar handbak, omdat ik schakelen veel fijner vind.
Ombouw is wel te doen hoor. De delen die anders zijn :
-Bak (duh)
-Aandrijfassen
-Pedalenstelsel
-Carburateur
-Versnellingsbaksteun
-Vliegwiel en toebehoren
En als je van handbak naar automaat wilt, moet je rekening houden dat je een stukje kabelboom moet leggen ivm startblokkering wanneer de pook in R,D,1 of 2 staat en voor de achterruitrijlampen.
Verbruik scheelt niet echt veel, maar ik zou in de Golf 1 echt een handgeschakelde bak aanraden: de automaatbakken zijn zo extreem kort, dat is echt giiiiillen op de snelweg met 130....
jetta mk1 '82
20-01-2009, 18:02
Verbruik scheelt niet echt veel, maar ik zou in de Golf 1 echt een handgeschakelde bak aanraden: de automaatbakken zijn zo extreem kort, dat is echt giiiiillen op de snelweg met 130....
helemaal mee eens !!
gr. Martijn
Als je automaat wilt,moet je een bak van een Golf 2 1.8 automaat nemen.Rijd stukken stiller bij 'hogere' snelheden
ronnie_v
20-01-2009, 19:20
ik heb een jetta mk1 met een automaat. Ik vind het wel fijn rijden. Maar ik kom niet vaak op de snelweg, anders word je inderdaad gek vh gejoel :D
Mmz, moet er toch echt regelmatig de snelweg mee op, dan is een originele automaat dus niet echt aan te raden..
Past zo'n golf 2 bak er zo onder?
Het gaat om een 1.5 handbak om op te knappen, en een 1.5 automaat voor onderdelen. Het blok van de de 1.5 handbak is defect, dus ik dacht het blok met automaat compleet in te bouwen, maar als ik het zo lees is de handbak toch handiger..
Leek me wel geinig een automaat, maar als het niet praktisch is, gaat het over..
Bedankt voor de reactie's alvast! Mochten er nog meer meningen/ervaringen zijn hoor ik dat natuurlijk graag!
Een automaat is een 3-bak en een handgeschakelde een 4-bak.
Dus kwa verbruik lust een automaat meer, en op lange afstanden rijd een 4-bak wat rustiger.
Een automaat rijdt niet echt zuinig inderdaad. Heb ook een 1.5 met automaat en ik rij er gemiddeld ongeveer 1 op 10 mee :screwy: .
Op de snelweg is het ook geen pretje, ik hou daarom ook maar 100kmh aan.
Heb zelf een 1100 tje met handbak... De snelweg ga k toch niet graag op. Vind het ook al best gillen met 100kmh. Komt misschien omdat 't een 1100tje is?
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.