Log in

View Full Version : Alles zit weer in elkaar, niks vergeten, maar start niet...?


sansan
08-10-2004, 17:40
:confused: :confused: :confused: :confused: Nou dit is weer een vervolg op de threads: "en ja hoor, koppakking lek", "scheurtje in uitlaatspruitstuk", klepsteelrubbers vervangen".
Ik heb inmiddels alles weer in elkaar, bijna alles vernieuwd. Nu het volgende: hij wil niet starten. ik weet: benzine moet weer goed doorlopen, maar het klinkt alsof er geen compressie is ofzo. en ja, de bougies zitten er ook in...
de startmotor draait prima (als voorheen) daar ligt het niet aan. Weet iemand wat het kan zijn?????????????????????? :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

Vag team leusden (kever)
08-10-2004, 17:46
Heb je ook gekeken of je vonk heb ?

Staat je ontsteking netjes op tijd ?

Vacuum ook helemaal ok ? trek gewoon de brandstofleiding los en laat hem ff doorlopen.... en als alles nat is van de benzine... niet starten uiteraard... ga dan eerst ff aan bakkie pleur drinken.. of twee ;)

Stijn
08-10-2004, 19:37
Ik gok op distributie timing...

Ron polo1f
08-10-2004, 20:46
Ik gok op distributie timing...

ik ook, en met name bij de hulp-as (die de oliepomp en verdeler aandrijft, ik ga er vanuit dat het een 8V blok is) als ie daar een tandje verspringt, staat de onsteking er behoorlijk langs

Tommy
08-10-2004, 21:18
ik ook, en met name bij de hulp-as (die de oliepomp en verdeler aandrijft, ik ga er vanuit dat het een 8V blok is) als ie daar een tandje verspringt, staat de onsteking er behoorlijk langs

HOOOO

leg die eens uit? men broers 8v loopt namelijk nog nooit... en heeft maar 2 dingen op tijd gezet, krukastandwiel, en nokkenastandwiel... moet die andere ook dan? staat niet in de vraagbaak dan?(of niet gelezen...)

damn! hoop dat dat de oplossing is!

graag even meer info hierover, en graag met een tekening/foto als het even kan.

excuse me for interrupting this thread... :)

Stijn
08-10-2004, 21:23
Bij een 8v drijft de hulpas naar de oliepomp ook de stroomverdeler aan. Is dus van belang dat die ook op tijd gezet wordt, net als de krukas en de nokkenas.
Zo uit mijn hoofd zit er in de krukaspoelie een inkeping en in het hulpaswiel een punt. Het puntje in het hulpaswiel moet net achter de inkeping van de krukaspoelie komen.

Tommy
08-10-2004, 21:27
zal er eens een studie van maken(of het ff doorgeven, doet ie het zelf maar...)

hoop dat we dat vergeten zijn....

dankjulliewellus

back on-topic....

Ron polo1f
08-10-2004, 21:49
idd als ik b.v de distributieriem heb vervangen zet ik altijd ff de krukaspoelie er ff op met 1 inbusje (oud type) en zet dan de kerf wat in de poelie zit tegenover het merkteken wat op het hulpas-tandwiel staat, (wel effe verdelerkap eraf om te controleren of rotor ook bij merkteken staat, deze kan namelijk al eens verkeerd gemonteerd zijn geweest) dan kerf aan binnenkant nokkenas tandwiel gelijk met bovenkant cilinderkopm, riem erop, spannen, en klaar

Tommy
08-10-2004, 21:57
idd als ik b.v de distributieriem heb vervangen zet ik altijd ff de krukaspoelie er ff op met 1 inbusje (oud type) en zet dan de kerf wat in de poelie zit tegenover het merkteken wat op het hulpas-tandwiel staat, (wel effe verdelerkap eraf om te controleren of rotor ook bij merkteken staat, deze kan namelijk al eens verkeerd gemonteerd zijn geweest) dan kerf aan binnenkant nokkenas tandwiel gelijk met bovenkant cilinderkopm, riem erop, spannen, en klaar

sorry, maar ik snap er geen hout van... :o :o :)

er zit op het hulp-as-tandwiel wel een merkteken? of had die voor demontage eerst gezet moeten worden? en zittie op het tandwiel zelf? of in het gat waar de ontsteking in valt?

Ron polo1f
08-10-2004, 23:19
sorry, maar ik snap er geen hout van... :o :o :)

er zit op het hulp-as-tandwiel wel een merkteken? of had die voor demontage eerst gezet moeten worden? en zittie op het tandwiel zelf? of in het gat waar de ontsteking in valt?

kijk ff op de foto.
ik bedoel dus, dat als de merktekens bij elkaar staan, (op de poelie en het hulp-as tandwiel.) je toch ff moet contoleren of de verdeler ook "op tijd" staat. als je de verdeelkap eraf pakt moet de rotor bij de kerf (in de rand van de verdeler) staan. de verdeler kan namelijk al eens eerder verkeerd gemonteerd zijn (heb ik zelf al meerdere malen gehad)
ik weet, het klinkt moeilijker dan het in werkelijkheid is.

http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=1018&stc=1

Fred
09-10-2004, 08:33
wat doet die hulpas allemaal?

Olie pomp en onsteking aandrijven.

sansan
09-10-2004, 20:55
ik lees niet wat voor motor t is, maar met een Golf 2 zal het wel een carburateur motor zijn..

Kijk eens in de carburateur, en trek eens aan de gas-kabel: zie je de acceleratiepomp spuiten? Dan is er spriets!

Draai er 1 bougie uit, en check of ie vonkt (in insolatietang vast houden etc etc)

-----
KNAL
-----

Er schiet mij een leuke optie te binnen:
(X) kop is eraf geweest:
staat de distributie op tijd (check check, dubbel check). Distributie niet goed = slechte/geen compressie met sis geluiden etc)
(X) kop is eraf geweest:
staat de ontsteking ook maar een beetje op tijd? Niet (goed) optijd = niet ontsteken/backfire etc

Verder: een zuigend geluid hoor je o.a. als de motor ergens valse lucht trekt..


Also: starten die hap, en ga eens lekker aan je uitlaat ruiken; Benzine lucht?
Ja sorry, is inderdaad een GOLFII met carb. Ik weet eigenlijk zeker dat alles op tijd staat, maar ik weet verder ook niks. Het is zoals boven staat inderdaad: geen compressie met sisgeluiden!!
Ik zal de bovenste en onderste distributiekappen er weer af halen en kijken of idd alles goed staat (ik hoop het niet...) anders zou ik het niet niet niet weten.. :frown:

sansan
09-10-2004, 21:19
Hier nog een set "ervoor en erna" fotoo's van de onderkant van mijn cilinderkop. echt een wereld van verschil. bij foto 1 ziet het er echt niet uit. keb nog een paar van die setjes foto's. :)

sansan
09-10-2004, 21:20
hoe komt het dat ik die foto's nu niet in mijn bericht zie?

Ron polo1f
09-10-2004, 21:43
http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=1053 http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=1054 Hier nog een set "ervoor en erna" fotoo's van de onderkant van mijn cilinderkop. echt een wereld van verschil. bij foto 1 ziet het er echt niet uit. keb nog een paar van die setjes foto's. :)

AZRAIL
10-10-2004, 02:47
mijn schattige liefe blokje wou destijds ook niet starten nadat ik alles had gemonteerd. wat bleek dus, de ontsteking stond niet goed. plaatstelijke vw dealer zet hem precies op time voor je met de computer enzo. werd eerst gedaan door zo'n stroboscoop lamp maar was niet helemaal goed. vw dealer was de oplossing. check ook effe of je brandstof pomp het überhaubt het nog wel doet. zo ja? kijk dan alle stekkertjes en aansluitingen nog eens een voor een goed na. kan zomaar iets losgeraakt zijn na of tijdens je montage. kan ook zijn dat je bobine niet goed meer is. bij deze weet ik verder niet wat het anders kan zijn

Cabby 82 TDi
10-10-2004, 08:38
Je had toch Hydr. klepstoters....... Moet er wel eerst olie in je kop zitten voor die dingen werken. Tot die tijd gaan je kleppen niet open.........

VwPolo89
10-10-2004, 10:12
Je had toch Hydr. klepstoters....... Moet er wel eerst olie in je kop zitten voor die dingen werken. Tot die tijd gaan je kleppen niet open.........

volgens mij komt er toch maar enkel olie in wanneer de motor draait

daardoor krijg je ook het getik wanneer een motor lange tijd heeft stilgestaan, dit gaat weg wanneer de motor even gedraait heeft. de klepstoter is zo opgebouwd om de lengteveranderingen door opwarmen en afkoelen tegen te gaan

Cabby 82 TDi
10-10-2004, 13:05
Er komt idd alleen olie boven als de motor rond draait. Maar dit doet ie met starten ook.....
Het duurt een behoorlijke tijd voordat de olie pomp olie naar boven heeft gepompt, dus het zal wel even duren met alleen de startmotor.

De klepstoters bij mijn auto kennen een verschil van 5-7mm. Dit is net zo veel als de gem. klepopening. Of te wel, de kleppen blijven mooi gesloten.

De reden dat die hydr gemonteerd worden is niet alleen vanwege temperatuursverschillen. Oude kleppen werden gesteld met schroefjes of vulplaatjes. Dit is een rotwerk en die zijn idd temperatuurgevoelig bij het afstellen.
Hydr. klepstoters vullen zich bij iedere slag met olie door een klein gaatje. Bij indrukking sluit dit gaatje waardoor een bijna 100% passing ontstaat en de klep voldoende opent op het juiste tijdstip. Echter zonder olie drukt de nokkenas zo'n stoter wel in, maar zonder oliedruk blijft de klep lekker op zijn plaats.

Ron polo1f
10-10-2004, 13:09
Je had toch Hydr. klepstoters....... Moet er wel eerst olie in je kop zitten voor die dingen werken. Tot die tijd gaan je kleppen niet open.........

bij nieuwe klepstoters is dat een ander verhaal,
als je goede hydro stoters hebt, loopt hier niet zomaar alle olie uit, als je ze rechtop wegzet. er zit n.l. een kogeltje in, en de kleppen gaan zeker wel open, alleen niet zo ver :wink:

Fred
10-10-2004, 13:16
Er komt idd alleen olie boven als de motor rond draait. Maar dit doet ie met starten ook.....
Het duurt een behoorlijke tijd voordat de olie pomp olie naar boven heeft gepompt, dus het zal wel even duren met alleen de startmotor.

De klepstoters bij mijn auto kennen een verschil van 5-7mm. Dit is net zo veel als de gem. klepopening. Of te wel, de kleppen blijven mooi gesloten.




Dat zou wel heel erg veel zijn..de eigenlijke stoters, dus niet dat grote ding wat er vaak voor aan word gezien heeft hooguit een slag van 2 mm. De stoter is eigenlijk maar een heel klein dingetje met een doorsnee van pakweg 12 mm

Bovendien KAN door de constructie van de stoter niet alle olie er uitlopen ...alleen als de stoters losgeweest zijn EN gedemonteerd geweest zou er helemaal geen olie in kunnen zitten....

Bij demontage word er vaak wel olie in gedaan....maar zelfs al zou er helemaal niks in zitten is de slag zo klein dat de kleppen wel opengaan hoor

Fred
10-10-2004, 13:31
Zie hier een complete stoter, terwijl de andere foto het binnenwerk toont
Je ziet dat het binnenwerk qua slag nooit 5 tot 7 mm kan maken

http://www.romencar.nl/stotercompleet.jpg
http://www.romencar.nl/binnenwerk.jpg
http://www.romencar.nl/binnenwerk2.jpg

Ron polo1f
10-10-2004, 13:32
I'm with fred :wink:

@SANSAN, maar hij start dus nog steeds niet? kun je ook lokaliseren waar het "gesis" vandaan komt? of komt het gewoon omdat hij nu wél compressie heeft? distributie nog gecheckt?

Cabby 82 TDi
11-10-2004, 06:08
Ik wil niet moeilijk doen en hoef ook geen gelijk te hebben mbt een benzine uitvoering.
Ik weet 100% zeker dat bij mijn diesel de hydr stoters 5 mm halen. Degene die het wil komen bekijken bij mij thuis is van harte welkom.
Als je de kop er af haalt maak je toch zeker alles schoon incl. de stoters. Dus zitten ze zonder olie. Je bent tenslotte dan toch al bezig met de nokkenas. Kunt het dan maar beter meteen goed doen.

sansan
11-10-2004, 08:39
I'm with fred :wink:

@SANSAN, maar hij start dus nog steeds niet? kun je ook lokaliseren waar het "gesis" vandaan komt? of komt het gewoon omdat hij nu wél compressie heeft? distributie nog gecheckt?
Nou ik ga nu even kijken of de d-riem optijd staat. vanmiddag weet ik daar meer over. Dat gesis heb ik nog niet kunnen lokaliseren. Jullie horen het snel!

Ron polo1f
11-10-2004, 12:13
Als je de kop er af haalt maak je toch zeker alles schoon incl. de stoters. Dus zitten ze zonder olie. Je bent tenslotte dan toch al bezig met de nokkenas. Kunt het dan maar beter meteen goed doen.

ff of topic
als je goed kijkt op de foto's die fred gepost heeft, kun je zien dat er een kogeltje en een veertje in een stoter zit. die zitten er namelijk niet zomaar :)
als jij de olie uit je stoters kunt drukken als je ze eruit gehaald hebt, zijn ze toch echt wel aan vervanging toe. je hoort ze ook wel eens een hele poos doorratelen bij koude motor, dit betekent gewoon dat de kogelklep niet meer goed afsluit, en dus je olie eruit kan. klepstoters altijd op bedrijfstemperatuur controleren: pak je kleppendeksel eraf, en probeer vervolgens met een stukje hout (natuurlijk wel met de nok naar boven wijzend) om de beurt de klepstoters in te drukken lukt dit, dan zijn ze toch wel aan vervanging toe, ook bij een diesel ;)

sansan
11-10-2004, 12:22
Nou heb de distributie eraf gehaald. stond helemaal niet op tijd :redface: maar hij klinkt nu "goed", maar hij wil nog niet starten. (hij klinkt nu als een auto die niet wil starten ipv een auto die het nooit meer gaat doen :rolleyes: ). Als eerst denk ik toch maar effe contoleren op vonk.

sansan
11-10-2004, 14:33
:confused: Nou, hij start nog steeds niet hoor. Ik heb de distributie goed gezet, als de hulp "op tijd" staat, dus met puntje bij het kerfje van de krukaspoelie, wijst de rotor naar cilinder 1. de volgorde van onsteking klopt ook (1,3,4,2). heb een bougie eruit gehaald en hij vonkt. als ik de luchtfilter eraf haal is het goed nat (dus krijgt benzine lijkt mij). Er hangen geen stekkertjes/slangetjes meer los. Ik ben ten einde raad. Weet iemand nog wat??
heb alle benzineslangen vervangen en goed teruggedaan lijkt mij (aanvoer benzineslang gaat naar een ijzeren doos, komt er aan de zijkant weer uit, gaat naar een bovenliggend ijzeren doos, gaat er 1 slang terug naar de benz. tank, en 1 gaat naar de carburateur, toch?
Ik hoor het wel. :confused:

Fred
11-10-2004, 14:48
Ik wil niet moeilijk doen en hoef ook geen gelijk te hebben mbt een benzine uitvoering.
Ik weet 100% zeker dat bij mijn diesel de hydr stoters 5 mm halen. Degene die het wil komen bekijken bij mij thuis is van harte welkom.
Als je de kop er af haalt maak je toch zeker alles schoon incl. de stoters. Dus zitten ze zonder olie. Je bent tenslotte dan toch al bezig met de nokkenas. Kunt het dan maar beter meteen goed doen.


Ik wil ook niet moeilijk doen hoor, maar als ze dus uit elkaar zijn geweest moeten ze gevuld worden....en dat is ook heel simpel te doen hoor. Gewoon het gehele stotertje, dus NIET houder, dat deel waar de nokkenas oploopt in de olie zetten en een paar keer indrukken, dan vult ie zich zelf..

Zijn ze niet uit de houder geweest......is vullen niet nodig...

5 mm blijft een hoop, ook voor een diesel. Zelfs op grote GMC diesels waar die dingen toegepast werden en dan spreek ik qua stoter op een factor 10 groter haalden ze geen 5 mm.

Het gaat namelijk om de slag die de twee kleine zuigertjs maken..

Cabby 82 TDi
11-10-2004, 20:43
Mede doordat het niet de oorzaak bleek te zijn, staak ik mijn argumenten.

Desalnietemin is iedereen welkom. Tevens is er koffie beschikbaar. :)

Tommy
11-10-2004, 20:57
waar ligt Heusden?

Marco
11-10-2004, 21:12
Je hebt nu wel de krukas en de hulpas op tijd gezet maar staat de nokkenas wel goed?? 1 tandje kan het verschil betekenen tussen lopen of niet.

Stijn
11-10-2004, 22:58
What he said...

Op de binnenkant van het nokkenaswiel staat een puntje. Dit puntje moet in rijrichting naar voren staan en gelijk staan met de bovenrand van je cilinderkop (met de klepdeksel eraf, en anders ´denk´ je de klepdeksel er af).

Op deze positie moeten de hulpas en krukas staan zoals eerder beschreven.

Cabby 82 TDi
12-10-2004, 06:15
waar ligt Heusden?

Een heel eind van Heerenveen :)

Omgev. Den Bosch

sansan
12-10-2004, 10:34
Ja, als de hulpas en de krukas "naar elkaar wijzen", heb ik uiteraard de het nokkenasriemwiel ook optijd gezet. daar kan het niet meer aan liggen. stel hij is verzopen, kan ik dan dat start pilot bebruiken. Wat is dat, een flesje met iets ofzo? Ik begrijp er nog steeds niks van hoor...

Tommy
12-10-2004, 10:38
start pilot is gewoon een zeer brandbaar goedje... zo te koop in de autozaak of een Halfords oid. (en nu niet zomaar brandbare goedjes erin gieten... ;)

dagje of 2 laten staan is ook goed... en dan ook niet starten oid...

maar ik snap de frustraties e.d... die van mijn broer loopt ook nog niet... (Hij moet de hulpas nog eens proberen... maar verder precies hetzelfde tot nu toe... niks werkt)

sansan
12-10-2004, 10:43
start pilot is gewoon een zeer brandbaar goedje... zo te koop in de autozaak of een Halfords oid. (en nu niet zomaar brandbare goedjes erin gieten... ;)

dagje of 2 laten staan is ook goed... en dan ook niet starten oid...

maar ik snap de frustraties e.d... die van mijn broer loopt ook nog niet... (Hij moet de hulpas nog eens proberen... maar verder precies hetzelfde tot nu toe... niks werkt)
Echt heel vreemd... ik ga maar die start pilot proberen. Ik heb ook alle vacuumslangetjes vervangen, kan het daaraan liggen (natuurlijk goed teruggedaan), dan zou die het op z'n minst een beetje moeten doen lijkt me. Als jullie er achter komen wat het is met de golf van je broer hoor ik dat graag.

Ron polo1f
12-10-2004, 12:47
de laatste keer dat ik startpiloot heb gebruikt was bij een oude buldozer bij mijn oude werkgever, zelf ben ik er niet zo'n fan van, de drijfstanglagers krijgen ze namelijk flink op hun flikker, bij een oude diesel gaat het nog maar bij een benzine zou ik toch eerst proberen om te zoeken wat nu werkelijk de oorzaak is waarom hij niet start.
startpiloot blijft toch maar een lapmiddel.
heb je al eens gekeken of de acceleratiesproeier spuit als je het gas met de hand bediend? (ff luchtfilter eraf). om toch ff te controleren of de brandstofslangen goed zitten aangesloten.
je kan ook de verdeler iets losdraaien en vervolgens iets verdraaien, terwijl iemand anders de motor start
ik raad je toch ook aan om de ontsteking door iemand met ervaring goed te laten zetten als ie straks loopt.
als deze veel te vroeg staat, bestaat namelijk ook de kans dat je drijfstanglagers eruit lopen.

Ron polo1f
12-10-2004, 14:52
Kleine correctie:
Als de onsteking veelste vroeg staat, bestaat de kans dat de motor (onder last) gaat pingelen , en dat na verloop van tijd daardoor de drijfstanglagers eruit lopen.

Start Pilot gebruik je slechts 1 maal, om de motor te starten als dat op de normale manier niet werkt.
In Canada (en andere koude landen) zijn er echter systemen waarbij er standaard met startpilot (schroef-aansluiting) in de cabine word gestart (voornamelijk landbouw-diesels). Als jij met startpilot je drijfstanglagers vernield, wil ik wel eens weten HOE je dat doet :-)

ik heb in de autospeedway al veel motoren kapot zien draaien, alleen omdat de ontsteking veel te vroeg stond.
ff voor de duidelijkheid, ik kan hier wel heel ver op in gaan, maar dan is het voor de niet-monteurs onder ons helemaal niet meer te begrijpen.
het ideale moment van de uiteindelijke ontsteking van een normaal mengsel ligt op (of net na) het bovenste dode punt, dus als de zuiger helemaal boven staat. het begin van de ontbranding echter, begint al voor het b.d.p., als men er dan vanuit gaat dat het tijdstip van onsteking bij ether , dan wel startpiloot, veel sneller gaat dan bij gewone benzine, komt het moment van ontsteken te vroeg t.o.v. het bovenste dode punt van de zuiger. het mag toch duidelijk zijn dat dan de drijfstanglagers dan op een verkeerde manier belast worden. namelijk niet na, maar op, of zelfs voor het bdp.
heb je nooit een hard kloppend geluid gehoord bij het gebruik van startpiloot? waarschijnlijk weet je dan nu waar het vandaan komt. :)

sansan
12-10-2004, 14:54
heb je al eens gekeken of de acceleratiesproeier spuit als je het gas met de hand bediend? (ff luchtfilter eraf). om toch ff te controleren of de brandstofslangen goed zitten aangesloten.

hoe herken ik de acceleratiesproeier? moet ik er echt benzine uit zien komen of slechts een beetje damp|?

Ron polo1f
12-10-2004, 15:03
hoe herken ik de acceleratiesproeier? moet ik er echt benzine uit zien komen of slechts een beetje damp|?

je hebt toch een carburateur, wel als je nu je luchtfilter ff eraf pakt. en je kijkt in de carburateur, zie je als het goed is een klein "pijpje" wat naar onder gebogen is. dit is je acceleratiesproeier, die zorgt voor een extra scheutje benzine tijdens het optrekken. als je nu met de hand je gashevel op de carb. bediend, moet hier een klein straaltje benzine uitspuiten, geen damp dus. zoniet, is er waarschijnlijk toch iets met je benzinetoevoer aan de hand. niet goed aangesloten ofzo, omdat je schreef dat je de slangen had vervangen vandaar.
owja, je moet wel ff de chokeklep open houden om de acceleratiesproeier te kunnen zien.

Fred
12-10-2004, 15:12
het ideale moment van de uiteindelijke ontsteking van een normaal mengsel ligt op (of net na) het bovenste dode punt, dus als de zuiger helemaal boven staat. het begin van de ontbranding echter, begint al voor het b.d.p., als men er dan vanuit gaat dat het tijdstip van onsteking bij ether , dan wel startpiloot, veel sneller gaat dan bij gewone benzine, komt het moment van ontsteken te vroeg t.o.v. het bovenste dode punt van de zuiger. het mag toch duidelijk zijn dat dan de drijfstanglagers dan op een verkeerde manier belast worden. namelijk niet na, maar op, of zelfs voor het bdp.
heb je nooit een hard kloppend geluid gehoord bij het gebruik van startpiloot? waarschijnlijk weet je dan nu waar het vandaan komt. :)


Het ideale ontstekings tijdstip ligt VOOR het bdp, als je net op voorbij het bdp zou ontsteken, zou door de vertraging in de ontbranding van het brandstofmengsel de ideale verbrandingsdruk te laat komen en gaat het rendement van de motor achteruit. Als iets te vervroegen, bereik je dus op het juiste moment de juiste verbrandingsdruk en werkt de motor het best ;-)

Hoe meer toeren de motor maakt des te eerder moet het onstekingstijdstop komen....vandaar de vervroeging op de ontsteking.

De vreemde geluiden die je hoort bij het gebruik van startpilot is niks verontrustends, op dat spul gaat een benzine motor wat dieselneigingen krijgen en dus ook diesel geluiden maken..

Normaal gebruik, dus niet meerdere keren achter elkaar of een hele bus inspuiten, levert nauwelijks gevaar op

VeeDubber
12-10-2004, 15:23
Helemaal met Fred eens op het ontstekingstijdstip verhaal!!

Het kloppende geluid wat je hoort bij het gebruik van startpiloot is pingelen, wat de heer Sjampoo al aanhaalt en dat kan inderdaad motorschade veroorzaken.

Zestienkleppen
12-10-2004, 15:35
Het ideale ontstekings tijdstip ligt VOOR het bdp, als je net op voorbij het bdp zou ontsteken, zou door de vertraging in de ontbranding van het brandstofmengsel de ideale verbrandingsdruk te laat komen en gaat het rendement van de motor achteruit. Als iets te vervroegen, bereik je dus op het juiste moment de juiste verbrandingsdruk en werkt de motor het best ;-)


Volgens mij schrijven jullie hetzelfde hoor...alleen Ron zegt het wat anders ('begin van de ontbranding'=ontsteking en 'uiteindelijke ontsteking'=verbranding).

Ron polo1f
12-10-2004, 15:42
Volgens mij schrijven jullie hetzelfde hoor...alleen Ron zegt het wat anders ('begin van de ontbranding'=ontsteking en 'uiteindelijke ontsteking'=verbranding).

idd is ook zo, alleen weet hij het mischien wat beter te omschrijven :)

Ron polo1f
12-10-2004, 15:46
maaruh, we wijken wel erg af, :)
@sansan=> loopt ie inmiddels al?

sansan
13-10-2004, 19:57
Nee jongen,
hij loopt nog niet...maar ik moest ineens aan iets denken, ik moet het alleen nog bevestigd krijgen, maar is een mogelijkheid dat het daar heeel misschien aan ligt.
Stijn zei nl. aan de binnenkant van het nokkenasriemwiel staat een puntje. Inneens denk ik gek trouwens bij mij staat 'ie aan de buitenkant....denk...denk... ik heb dat wiel eraf gehad, zou je hem er verkeerd om op kunnen zetten? waardoor misschien de nokkenas helemaal niet op tijd staat:
jongens, dus de vraag..kan het wiel verkeerd om (ivm spietje)? en staat het puntje wel of niet in lijn met het spiegleufje???? :confused:

Tommy
13-10-2004, 20:25
omdraaien dus!!!!! maakt wel degelijk uit.. ff getest met de 3 nokkenas-tandwielen die hier naast de pc liggen...

Allart-Ghetta
13-10-2004, 23:20
Nee jongen,
hij loopt nog niet...maar ik moest ineens aan iets denken, ik moet het alleen nog bevestigd krijgen, maar is een mogelijkheid dat het daar heeel misschien aan ligt.
Stijn zei nl. aan de binnenkant van het nokkenasriemwiel staat een puntje. Inneens denk ik gek trouwens bij mij staat 'ie aan de buitenkant....denk...denk... ik heb dat wiel eraf gehad, zou je hem er verkeerd om op kunnen zetten? waardoor misschien de nokkenas helemaal niet op tijd staat:
jongens, dus de vraag..kan het wiel verkeerd om (ivm spietje)? en staat het puntje wel of niet in lijn met het spiegleufje???? :confused:

Aan de buiten- en de binnenkant staan merktekens. Motorzijnde gelijk met hoogte cilinderkop (onder kleppendeksel dus) en andere zijde recht omhoog.

Ron polo1f
14-10-2004, 09:12
omdraaien dus!!!!! maakt wel degelijk uit.. ff getest met de 3 nokkenas-tandwielen die hier naast de pc liggen...

als deze er verkeerd op zit, valt het écht wel op,
het "hart" van het nokkenas tandwiel staat namelijk uit het midden. (al is het niet zo veel) dus dan zou de distri-riem best wel scheef lopen, lijkt mij dus niet het geval.
idd wel het goeie merkteken aanhouden (aan de binnenkant nokkenas-tandwiel gelijk met bovenkant kop) je kan het ook zien aan de stand van de nokken. in-, en uitlaat nokken van de 1ste cilinder moeten beiden ongeveer evenveel naar boven wijzen als de rest van de motor ook "op tijd" staat.

Tommy
14-10-2004, 10:14
owjah.. dat kon ik zo 1,2,3 niet ff testen met men losse tandwiel... :o :o

http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=1007&stc=1

sansan
14-10-2004, 13:48
:) :) :tongue: :) :tongue: :) :tongue: :) :tongue: :) :tongue: :) :tongue: :) :tongue: :) :tongue: :) :tongue: HIJ DOET HET !!!!!!!!!!!!! :) :tongue: :) :tongue: :) :tongue: :) :tongue: :) :tongue: :) :tongue: :) :tongue: :) :tongue:
Lag idd aan het gebruiken van het verkeerde puntje op het nokkenasriemwiel!
Je wilt niet weten hoe blij ik ben. nu alleen nog effe nieuwe klemmen erop om de uitlaat aan het spruitstuk te klemmen, ik krijg het nl niet gedaan.. en effe de boel uitlijnen, want ik had vorige keer de aandrijfas vervangen.
BEDANKT ALLEMAAL!!!! anders was het niet gelukt ;)
Ik heb dus geen start-pilot hoeven te gebruiken.
ennuh, Tommy heeft je broer wel naar het goeie puntje gekeken?

sansan
14-10-2004, 13:50
Hé, ik heet tegenwoordig "forum regular" ipv "forum newbee". krijg ik automatisch die naam na een aantal posts?

Tommy
14-10-2004, 13:56
veranderd idd met het aantal posts...

Tommy
14-10-2004, 13:57
en we moeten de motor van men broers GTI idd nog maar eens goed langslopen... auto staat momenteel bij de spuiter... zal nog wel ff duren :) maar dan heb je ook wat...

sansan
14-10-2004, 14:05
owjah.. dat kon ik zo 1,2,3 niet ff testen met men losse tandwiel... :o :o

http://www.volksforum.com/forum/attachment.php?attachmentid=1007&stc=1
Maar heb je hier nou een soort vertstelbaar nokkenastandwiel gemaakt?

Tommy
14-10-2004, 14:11
Jeps, is een verstelbaar nokkenastandwiel... het hart heb ik van een oud model (grove tand) verstelbaar tandwiel gebruikt, en de vertanding is van een nieuw type 1600... (fijne tand) Dit omdat ik een "oude" 1300 kop op een "nieuw" 1600 onderblok ga zetten... verstelbaar moet ook voordelen hebben.. maar dat weet ik niet precies eigenlijk. Moet ik nog maar eens even uitzoeken...

Tjaap
14-10-2004, 14:12
Hé, ik heet tegenwoordig "forum regular" ipv "forum newbee". krijg ik automatisch die naam na een aantal posts?
ik zou willen zeggen dat het komt als beloning omdat je hem aan de gang hebt gekregen, maar het heeft idd met het aantal posts te maken ;)

Ron polo1f
14-10-2004, 14:23
:) :) :tongue: :) :tongue: :) :tongue: :) :tongue: :) :tongue: :) :tongue: :) :tongue: :) :tongue: :) :tongue: HIJ DOET HET !!!!!!!!!!!!! :) :tongue: :) :tongue: :) :tongue: :) :tongue: :) :tongue: :) :tongue: :) :tongue: :) :tongue:
Lag idd aan het gebruiken van het verkeerde puntje op het nokkenasriemwiel!
nu alleen nog effe nieuwe klemmen erop om de uitlaat aan het spruitstuk te klemmen, ik krijg het nl niet gedaan

hieperdepiep :wink: :p :wink: :p
nu alleen het volgende probleem nog, klemmen op het uitlaatspruitstuk.
als je hier geen speciaal gereedschap voor hebt kun je hier behoorlijk je handen aan open halen.

TIP:
je haakt de eerste klem er zo op als het goed is, en de tweede door middel van een langer stuk touw te gebruiken, is mij laatst ook nog gelukt bij de t4 transporter van me broer.

Tommy
14-10-2004, 14:30
@ tommert: als je een 'sport-nokkes-as' plaatst, of je kop vlakt, of onderblok van ander kop type gaat voorzien, kan het zijn (grote kans) dat het befaamde puntje op je nokkenastandwiel niet meer klopt.

Niet zo erg: je kunt m ook zonder het puntje op tijd zetten (naar nokken kijken, op tuimelen zetten etc), maar het kan zomaar zijn dat ie optimaal staat op 'een halve tand ernaast'.. dan kan je je nokkenastandwiel dus verstellen zodat ie toch goed staat. Een halve tand verschil KAN heel veel vermogen schelen..

ah, juist... klinkt ook heel logisch!

naja... hoef ik daar niet meer over na te denken... :D

Hoe zet ik eigenlijk zonder merkteken op tijd? iets me iets na en voor en over het bovenste dooie punt.. enz enz.. maar ik weet het dus niet echt eigenlijk.

Dus als iemand dat even duidelijk kan omschrijven... graag! :)

VwPolo89
14-10-2004, 15:10
eindelijk terug aan de praat ;)

nog veel rijplezier wanneer alles terug in orde is :)

Ron polo1f
14-10-2004, 15:13
idd wel het goeie merkteken aanhouden (aan de binnenkant nokkenas-tandwiel gelijk met bovenkant kop) je kan het ook zien aan de stand van de nokken. in-, en uitlaat nokken van de 1ste cilinder moeten beiden ongeveer evenveel naar boven wijzen als de rest van de motor ook "op tijd" staat.

zo, dus :) maar het beste kun je een gradenschijf gebruiken, die je op de krukaspoelie zet, met een halve tand verschil kan je idd een hoop vermogen laten liggen.

Tommy
14-10-2004, 15:16
en hoe staat de rest van de motor op tijd?

sansan
14-10-2004, 15:17
eindelijk terug aan de praat ;)

nog veel rijplezier wanneer alles terug in orde is :)
Ja, inderdaad bedankt. was echt al ten einde raad... effe die uitlaatklemmen vervangen en uitlijnen en dan kan het cruisen weer beginnen!