Log in

View Full Version : PL blok inbouwen i.p.v. KR

h6yes
14-04-2009, 22:07
Jongens,

Mijn eerdere topic omtrent klepstoters heeft als resultaat dat met jullie tips en reacties duidelijk is geworden dat deze defect zijn. Echter 100 % garantie kan niet gegeven worden dat het na het vervangen voor mekaar is. Het kan zijn dat er nog iets in het blok '' zwerft ''.

Nu zit ik eraan te denken om de motor te vervangen. Ik kan een PL motor overnemen welke in orde is ( blijft een gok, maar klinkt vertrouwd ).

Kan dit 1 op 1 over ? En heeft iemand ervaring met het in en uitbouwen ?

Ik denk dat dit de beste oplossing is.

h6yes
14-04-2009, 22:08
Ik heb er nu een KR blok inliggen.

knedel16vweber
14-04-2009, 22:28
ik zou gewoon even het kopje erafpakke en laten revizeren of vervangen.
als de kop er af is zie je ook meteen of er nog delen in je motor zwerven ;)

bolku
15-04-2009, 08:40
Idd gewoon het probleem aanpakken...dat andere blok kan ook een kat in de zak zijn....
Gewoon repareren of een motor bij een bedrijf kopen met garantie zodat je ergens op terug kan vallen als er iets niet goed is.

h6yes
15-04-2009, 09:46
Klopt, na een nachtje heerlijk gedroomd te hebben van perfect lopende 16v's gaat dit gebeuren.

h6yes
18-04-2009, 18:43
Vandaag druk bezig geweest om klepstoters en olie te verversen. Helaas zonder resultaat. Blok tikt nog steeds.
Ik vermoed niet dat het de klepstoters zijn aangezien ik deze vervangen heb.
Zouden het drijfstanglagers kunnen zijn? Zo ja hoe kom ik daarachter ? Ik las ergens dat je dan de carterpan moet verwijderen om te zien zitten.

Ben het mooi zat en overweeg toch om een ander blok te monteren. Kan een PL blok op de kop tikken ( 100 % goed ). Nogmaals mijn vraag of je deze zo kan monteren ? KR eruit, PL erin ?

Wederom bedankt voor de reacties!!!!! :thumbup:

knedel16vweber
18-04-2009, 19:28
met kabelboom, computer en zekeringkast kom je een heel eind.
de rest is plug and play zo ongeveer.
als het de drijfstang lagers zijn hoor je een enorm geklapper in je onderblok en dus bij lange na niet uit de kop. dat verschil is zo groot dat je dat wel moet horen.
heb je niet gewoon kromme kleppen ofzo. ik had het kopje er even afgepakt.

h6yes
18-04-2009, 20:21
Kromme kleppen zou kunnen ja. Ik denk zowiezo dat we de kop er ff afpakken.

Ik heb ff contact gehad met de aanbieder van het blok. Deze zegt dat je alleen de luchtinlaat van de KR moet overzetten op het PL blok. Hierdoor hoef je geen kabelbomen e.d. te vervangen. Klopt dit ? Zo ja, dan kan ik van de week weer rijden!

saus
18-04-2009, 22:37
Je moet overzetten voor een PL in een KR: de gasklep, STK, warmloopregelaar en ik zou de inlaatnokkenas ook omruilen (en klopsensor weggooien van de PL)

Is het trouwens niet je nokkenasketting die veel te veel speling heeft ?
Is je oliedruk wel goed ?

Mijn drijfstanglagers zijn ook eens kapot geweest. (geluid hard zetten voor het getik)
dat klonk zo: http://www.youtube.com/watch?v=2f_kwUoFTTI
Het getik zat tussen de 2500 en 3000 toeren.

Mijn klepstoters heb ik ook eens vervangen. Als ik het mij goed kan herinneren tikte die bij de eerste keer starten ook nog aardig totdat de olie wat warmer werd en dunner.

Anders zou ik de oliepomp even demonteren en nakijken.Dit is makkelijk zelf te doen.

Succes

h6yes
18-04-2009, 22:51
He bedankt! Ik hbe ff je filmpie gekeken en inderdaad de mijne klinkt soortgelijks echter nog rauwer. Sinds vandaag gaat het olielampje ook branden.
Hoe demoteer ik de oliepomp ? Kan ik ff kijken of die nog in orde is.

sampo11
19-04-2009, 08:43
dat zijn meestal drijfstanglagers! Als er teveel speling opzit gaat de olie er te snel tussen uit en valt de oliedruk weg! En gaat je lampje dus aan.
Niet mee doorrijden en lagers eerst vervangen anders kun je de krukas ook nog laten slijpen

De Pul
19-04-2009, 09:05
dat zijn meestal drijfstanglagers! Als er teveel speling opzit gaat de olie er te snel tussen uit en valt de oliedruk weg! En gaat je lampje dus aan.
Niet mee doorrijden en lagers eerst vervangen anders kun je de krukas ook nog laten slijpen
juist! blok eruit halen op z'n kop leggen en de krukas demonteren,als je lagers nog niet zijn meegedraaid hoef je alleen een andere as of laten slijpen...

h6yes
19-04-2009, 18:41
Ik heb zojuist de carterpan eronder weg gehaald en tot mijn schrik allemaal metaalschilfers. Van splinters tot stukjes zo groot als een erwt.

Wat betekent dit ? Drijfstanglagers ? Krukaslagers ? :shake:

knedel16vweber
19-04-2009, 19:01
naar alle waarschijnlijkheid je drijfstanglagers...
als je alles bij die pl krijgt zou ik dat dan doen.
als ik dit topic zo lees ben je niet echt een gevorderde monteur toch?
een blok omlepelen kan iedereen dus zou ik in jou geval dat gewo0on doen.
inderdaad kr nokkenassen erin.
groet frank

h6yes
19-04-2009, 19:19
Ben zeker geen monteur, ha ha. Maar goed, gewoon doen en zien waar het schip strand, je leert er een hoop van.
Als ik vanonder de carterpan het blok inkijk weet ik niet goed wat alles is. Ik zou niet weten wat ik moet zien :screwy:. Ik denk dat ik voor de simpelste oplossing ga.

Inmiddels kan ik een kaal KR blok kopen wat goed is. Alles overzetten en rijden met dat ding!

het is een strakke GTI en vind het zonde om er niets mee te doen.

Ik koop ff een vraagbaak en ga dan rustig mijn gang. Het zal wel niet zo heel moeilijk zijn. Distributieriem en ontsteking moet ik dan wel ff laten afstellen maar dat moet wel lukken.

De Pul
19-04-2009, 22:12
blok omzetten is idd dan de beste optie....succes ermee!

h6yes
19-04-2009, 22:27
We gaan het proberen! Bedankt!

Bertus_01
20-04-2009, 17:21
Hmm was mijn vermoeden toch niet de juiste :)
Veel succes met de ombouw :thumbup:

h6yes
20-04-2009, 19:59
Hmm was mijn vermoeden toch niet de juiste :)
Veel succes met de ombouw :thumbup:

Thanx,

Heb gelukkig een KR blok gevonden wat in goede staat is. Deze haal ik van de week op en ga hem op mijn gemak erin hijsen. Geeft me mooi de gelegenheid om direct de motorruimte te spuiten.

Ik heb goede hoop dat ik binnen enkele weken weer lekker kan rijden!!!!

Bedankt voor alle reacties!!! :thumbup: :thumbup: :thumbup: