View Full Version : Gestretched of veilig?
Goeiedag eem:)
zoals de titel zegt, tot hoever kun je stretchen zodat het nog veilig is, niet dat ik bochtjes pak en vervolgens met de velgen op straat kom (sportief rijden )
Ik heb net een setje velgen gekocht van 8 j voor en 9 j achter, kan ik bijvoorbeeld op die 9j velgen met 195'ers rijden ?
wat raden jullie mij aan ?
Grtz
(sorry als hier al een thread over is, dan mag je hem verwijderen :D)
jetta mk1 '82
23-04-2009, 15:05
er is hier idd al een topic over !
tip : gebruik de search functie is ;) !
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=35574&highlight=stretch
http://volksforum.com/forum/showthread.php?t=47043
gr. Martijn
ja oke, maar ik wil weten of het veilig is, als je gaat stretchen :D
ik denk dat niemand hier een gedegen onderzoek naar heeft gedaan. wie zal dan zeggen of het veilig is? het is een grijs gebied, wat verwacht je. ik had zelf 195-45-15 op 9j, reed altijd rustig en heb geen problemen gehad, maar of het veilig is? ik vond het veilig, anderen niet... Ik denk dat er weinig feiten over zijn. Het is een feit dat banden er niet voor gemaakt worden. Veilig? tsja, zeg het maar...
genoeg druk erin houden, dan is t wel redelijk te doen...
ik reed zelf met 205/45 om 9J en dan altijd minimaal 2.4bar erin
altijd goed gegaan (was onder een BMW E30, dus ook genoeg gewicht erop :tongue: )
maar idd, wat is veilig.... moeilijk te definieren...
ja oke...
Ach schijt, Banden dan maar getrokken :D Voorproefje :
http://i42.tinypic.com/15qoorb.jpg
OldSkool-II
23-04-2009, 17:30
Banden kunnen nooit! van de velg aflopen, hoe getrokken je band ook staat. Maar omdat de wangen zo strak staan is de kans groter dat het loopvlak van de rest van de band afscheurd...
Maar ik heb een jaar met 195/45/14 `band om een 9.5J velg gereden, en nooit ergens last van gehad. Lopen alleen wel is leeg omdat de band natuurlijk niet super meer afsluit.
http://i2.photobucket.com/albums/y42/NoFear-QV/IMG_1217.jpg
Ja oke :D naja houden we dat in de gaten :)
Klopt het dat achter de sporing wat naar binnen staat origineel?
dat is dus al het antwoordt... als het niet meer goed afsluit zal de veiligheid wel niet meer top zijn. Je wil niet bij een beetje snelheid door een put of iets rijden en ineens geen lucht meer in je band hebben.
En ja de wielen staan bij een mk2 voor meer naar buiten dan achter.
tiefflieger
23-04-2009, 18:31
Heb een keer met 195-45-15 op 9" breed een flinke schuiver gemaakt op de snelweg.
Band liep spontaan leeg en voor ik het wist scheurde hij en scheelde het nog 10cm met de vangrail...
Had geen gereedschap bij en dus de wegenwacht gebeld, volgens hem kwam het ook omdat die banden zo niet goed afsluiten.
195 op 8" zou ik nog wel doen maar om 9" leg ik voortaan 215 breed.
OldSkool-II
23-04-2009, 21:57
Bij mij veerde de band nagenoeg niet in, weet niet meer precies wat voor een banden ik er toen op had liggen. Ging toen ik de auto net 3 weken had de bandenspanning een keer controleren, kwam ik er achter dat er maar 0.6 bar inzat. Niks van gemerkt, en er daarna 2.4 ingepompt en merkte ook geen verschil. Op de sturende as zou ik niet zo getrokken gaan, maar achterop boeit mij t nie veel...
Ik had een 165er bandje op een 7x16 inch velg... Het leek alsof er geen band omzat en ik heb er geen problemen mee gehad. Het lag op een Corrado 2.0 16V dus echt langzaam reed ik er niet mee :D
Ik had een 165er bandje op een 7x16 inch velg... Het leek alsof er geen band omzat en ik heb er geen problemen mee gehad. Het lag op een Corrado 2.0 16V dus echt langzaam reed ik er niet mee :D
dat is nog goed te doen, heb ik ook. Maar een 9j is wel 5 cm breder... dus met een 3 cm breder bandje erom wordt het wel een stuk extremer.
ErikvanBilsen
24-04-2009, 09:15
Maar de hoogte van de band heeft er toch ook mee te maken
want als de band hoger is word de hoek waar de band onder getrokken word ook kleiner
En ja de wielen staan bij een mk2 voor meer naar buiten dan achter.
hij bedoelde de sporing v.d. achteras ;) maar dat klopt idd achteras heeft toespoor...
dat is nog goed te doen, heb ik ook. Maar een 9j is wel 5 cm breder... dus met een 3 cm breder bandje erom wordt het wel een stuk extremer.
Hier komen we binnekort misschien achter :D
Hier komen we binnekort misschien achter :D
meer hoef je ook niet te zeggen haha ik weet genoeg....
hij bedoelde de sporing v.d. achteras ;) maar dat klopt idd achteras heeft toespoor...
ja dat zeg ik... de voorkant heeft meer spoorbreedte. ;)
Ga volgende week ook 195-45-15 monteren. Voor komen ze op 8,5inch en achter op 9 inch brede velgen.
Al vaker gedaan en lopen niet leeg. Worden ook niet gemonteerd op de remreiniger manier :screwy:
ja dat zeg ik... de voorkant heeft meer spoorbreedte. ;)
Spoorbreedte is iets heel anders als toe- en uitspoor...
Spoorbreedte is iets heel anders als toe- en uitspoor...
ah ok. Ik bedoelde spoorbreedte. Wel wat toespoor achter bij een mk2
lastig dus, heb 185-45-15 op 8j gehad, 195-45-15 op 9j en nu 175-50-13 op 8,5j. (Nog) nooit problemen mee gehad en hoop het ook niet mee te maken...
Wel een klapband gehad met 195-50-15 op 6j, dus misschien is dát juist niet veilig? :D
kiwi-gti
26-04-2009, 15:38
Sommige mensen hier spreken alleen over de breedte van de band en de breedte van de velg, de hoogte van de band doet er in dit verhaal ook wel degelijk toe.
Een 165/40 of een 165/50 op een even brede velg die breder is dan de band maakt bijv. wel degelijk verschil...
inderdaad dat maakt wel degelijk verschil, en als ik het goed het staat de hoogte van de band niet voor mm maar het aantal procent van de breedte van de band
kiwi-gti
26-04-2009, 22:10
Uiteraard... hoogte wordt uitgedrukt in een percentage van de breedtemaat
Renegade
04-05-2009, 11:20
Al meer dan een jaar 195-45-14 op 9 en 225-40-14 op 10 liggen :) totaal geen problemen mee gehad !
Om even terug op te pikken...mijn vader is al aan zijn 3de Ford Mondeo bezig. De eerste twee hadden de wel gekende standaard ballon bandjes en de laatste, huidige, kwam met een iets sportievere uitvoering...18 inch velgen.
Hij maakt wekelijks een 1000km en is tot de conclusie gekomen dat er toch wel wat meer nadelen zijn dan de "Ballon bandjes"
De vorige twee wagens nooit een lekken of platte band gehad.
Bij deze wagen, al verschillende keren gebeurd dat de banden spanning plots niet meer in orde is en zelfs 1 maal een gat juist op de wang, kon dus niet geplakt worden. Er nog even bij zeggen dat de banden nog niet eens zo getrokken staan, het zijn zeg maar gewone profielbandjes. Mijn vader zijn rijstijl is overgens zeeer rustig.
Chriskee.
01-06-2009, 12:19
Maar dat kan ook aan de kwaliteit van de banden liggen.
Dat merk ik zelf ook goed genoeg. En dan te spreken over "normale" bandenmaat op velgen.
Maar dat kan ook aan de kwaliteit van de banden liggen.
Dat merk ik zelf ook goed genoeg. En dan te spreken over "normale" bandenmaat op velgen.
een dunlop of een michelin van om en bij de 180 EUR per stuk geplaats vindt ik toch niet echt een band die we in de kwaliteitsklasse laag kunnen plaatsen. :D
VW_Mannetje
02-06-2009, 21:59
Ga met die van mij af en toe haaks de bocht om en rij ook met lekker getrokken bandjes.
8j rondom (ET 19 / ET 04) op 195-40-14
Heb een goed adresje waar de haarlakmethode niet wordt gebruikt maar gewoon een bandenapparaat (nog geen 20 minuten, 4stuks eromheen!)
Ga met die van mij af en toe haaks de bocht om en rij ook met lekker getrokken bandjes.
8j rondom (ET 19 / ET 04) op 195-40-14
Heb een goed adresje waar de haarlakmethode niet wordt gebruikt maar gewoon een bandenapparaat (nog geen 20 minuten, 4stuks eromheen!)
zo extreem is dit nou ook weer niet, gewoon een nette maat :D
Jel Golf 2 GTI
03-06-2009, 18:53
okay dan post ik hier ook maar ff men vraag.
Heb Gotti cup's gekocht. 15" 7J
Welke bandenmaten kunnen hier op en zijn er mensen met voordeelden?
Ik lees hier dat er veel 165 50 15 gebruikt word maar is er eventueel nog iets smaller/lager mogelijk dan dit??
Grtz Jel :thumbup:
VW_Mannetje
03-06-2009, 20:47
zo extreem is dit nou ook weer niet, gewoon een nette maat :D
Hoor je mij ook niet zeggen :rolleyes:
Vond mijn info ook wel in het topic waardevol.
okay dan post ik hier ook maar ff men vraag.
Heb Gotti cup's gekocht. 15" 7J
Welke bandenmaten kunnen hier op en zijn er mensen met voordeelden?
Ik lees hier dat er veel 165 50 15 gebruikt word maar is er eventueel nog iets smaller/lager mogelijk dan dit??
De enigste optie is 165/45. Deze worden gemaakt door Federal, type Formoza.. En met veel zoeken kan je nog aan een setje Conti's in deze maat komen!
Jel Golf 2 GTI
04-06-2009, 00:19
De enigste optie is 165/45. Deze worden gemaakt door Federal, type Formoza.. En met veel zoeken kan je nog aan een setje Conti's in deze maat komen!
okido dan ga ik eens rondhoren.
Velgen moeten eerst nog opgemaakt worden.
De Nankang AS-1 is bij mijn weten ook gewoon nog leverbaar in 165 45 15...
Jel Golf 2 GTI
08-06-2009, 11:39
De Nankang AS-1 is bij mijn weten ook gewoon nog leverbaar in 165 45 15...
okido merci en ik ga zeker eens kijken.
Zijn er mensen die een voorbeeld hebben van 7J 15" velgen met
165 50 15 en 165 45 15 als bandenmaat??
Grtz Jel
nankang 165-50-15 NS2 op 7j 15"
http://i280.photobucket.com/albums/kk171/Zweiter/DSC_5783.jpg
http://i280.photobucket.com/albums/kk171/Zweiter/DSC_5781.jpg
http://i280.photobucket.com/albums/kk171/Zweiter/DSC_5784.jpg
Vind het er echt niet uit zien.
165 op een 7j velg......ik zou er niet mee durven rijden.
Dan ben je op de fiets nog veiliger.
Ik vind et kenkerdope, als ik het zo even uit mag drukken.
Jel Golf 2 GTI
08-06-2009, 18:28
oki merci ver de post.
Men broer heeft deze bandjes zelfs op 7.5J liggen en gaat goed hoor. :thumbup:
Wou zien of het veel scheelde.
Binnekort gaan ze binnen voor te spuiten en poleisten en dan bandjes erom en knalle :D
Dat mag jou gevoel zijn maar kwa veiligheid valt dit allemaal heel goed mee...
dik, hoe gaat dit staan op 6,5j??
MrMiljon
11-06-2009, 15:51
Zelf lang gereden met 165-50/15 Bridgestone op a3 wielen (6j). Bij de voorbanden is het loopvlak los van de wang gescheurd. Bij een zie je alleen een dikke geul rondom en de ander is open tot op het canvas. Nadeel is ook dat je bijna niet merkt hoeveel lucht er nog in de band zit.
zou dan wel bridgestone's nemen...want die nankangs krijg je nooit de rand bloot mee door die lelijke velgebeschermer...
en de wang van een bridgestone is ook dikker, dus minder kans op scheuren/schuiven :thumbup:
en de wang van een bridgestone is ook dikker, dus minder kans op scheuren/schuiven :thumbup:
precies dat bevestigt de post van MrMiljon hierboven wel weer... :screwy:
Jetta MaNiA
12-06-2009, 10:44
:thumbup:
165 op een 7j velg......
195 op een 9J geeft imho hetzelfde effect...
Dit zijn toch van die ernstige reacties altijd ..
Geef is één reden wat hier niet veilig aan is ?
@Misha...moet jij eens een lange doordraaier nemen met 195 op 7J en doe dat nog eens met 165 en neem die met dezelfde snelheid als die je op 195 deed.
Of neem een rotonde lekker sportief....zeg 50km/h.
Durf mijn hand er voor in het vuur te steken dat je rechtuit gaat ipv de bocht om met 165 en zeker als het merk Nankang is.
En buiten dat ik vind het er echt niet uit zien zo'n smal en ontiegelijk plat bandje (voor zover je het nog band kunt noemen)
Zelfde als 185-35-17 op minimaal 7,5J of 8J. Ziet er niet uit en in mijn ogen totaal niet veilig om fatsoenlijk een bocht te nemen. (ja kruipend)
@Misha...moet jij eens een lange doordraaier nemen met 195 op 7J en doe dat nog eens met 165 en neem die met dezelfde snelheid als die je op 195 deed.
Of neem een rotonde lekker sportief....zeg 50km/h.
Durf mijn hand er voor in het vuur te steken dat je rechtuit gaat ipv de bocht om met 165 en zeker als het merk Nankang is.
En buiten dat ik vind het er echt niet uit zien zo'n smal en ontiegelijk plat bandje (voor zover je het nog band kunt noemen)
Zelfde als 185-35-17 op minimaal 7,5J of 8J. Ziet er niet uit en in mijn ogen totaal niet veilig om fatsoenlijk een bocht te nemen. (ja kruipend)
:goodpost: :thumbup:
Ja goed, maar dat heeft geen ruk te maken met stretch...
hoe getrokken je band ook staat, het loopvlak wat het asfalt raakt zal hetzelfde blijven.
En kwa veiligheid ligt het denk ik bij jezelf, als je hard bochten wil pakken moet je geen smalle band pakken.
Met een 2cv ga je ook niet zo hard door de bocht als met een ferrari, om maar wat te noemen.
Dus op wat voor band of in wat voor auto je rijdt moet je je rijgedrag afstemmen.
Oftewel, op 165 bandjes rij je anders dan op 195.. welke keus jij maakt staat los van de veiligheid.
Heeft wel degelijk te maken met stretch.
We hebben het hier over een 7J velg met of 165 breed of 195 breed erom.
Stel je moet ineens uit nood een handeling verrichten...bijvoorbeeld heel snel van rijbaan wisselen op de snelweg met 120km/h omdat er voor je iets gebeurt is.
Dat doe ik liever met 195 breed op een 7J velg dan met 165 breed.
Dat je anders gaat rijden met die banden dat begrijp ik maar er zijn situaties die je niet kunt veranderen.
Dus hoe bedoel je mijn keus staat los van de veiligheid?
Wat ik al zei, het loopvlak is hetzelfde, 195 is 195 of je zon band nou op 7 of 9 j hebt. Dus je grip zal altijd hetzelfde blijven.
als je ineens uit moet wijken ben je beter af met 195 van met 165 ja, maar dat komt omdat het een bredere band is.
Heeft niks met de stretch te maken, stretch veranderd niks aan de grip..
martiepartie
13-06-2009, 12:44
Het loopvlak is niet het enige dat de grip bepaalt.. De wang van de band doet ook een boel voor het bepalen van de grens tussen grip/geen grip. ;)
Ooit afgevraagd waarom F1 auto's geen platte brede banden hebben? Lage wangen maken de band veel minder 'vergevingsgezind', waardoor de auto eerder gaat glijden. Laat staan dat de wang onder een hoek staat *stretch*, de gevolgen daarvan laten zich raden.
Een band die hoort bij de velgbreedte zal het beste presteren, omdat de band daar nou eenmaal voor ontworpen is.
Het hele gezeik eromheen dat je op een fiets veiliger zit, echt iets voor mensen die beter weer een zwart/wit TV kunnen kopen :screwy:
Er rijden ook zat mensen rond met versleten banden/ niet uitgelijnde auto's/ zwaar verlaagde auto's waardoor er geen vering meer over is.. Naar mijn mening is dat nog gevaarlijker dan een iets te smal bandje op een velg te leggen.
Het loopvlak is niet het enige dat de grip bepaalt.. De wang van de band doet ook een boel voor het bepalen van de grens tussen grip/geen grip. ;)
Ooit afgevraagd waarom F1 auto's geen platte brede banden hebben? Lage wangen maken de band veel minder 'vergevingsgezind', waardoor de auto eerder gaat glijden. Laat staan dat de wang onder een hoek staat *stretch*, de gevolgen daarvan laten zich raden.
Een band die hoort bij de velgbreedte zal het beste presteren, omdat de band daar nou eenmaal voor ontworpen is.
Het hele gezeik eromheen dat je op een fiets veiliger zit, echt iets voor mensen die beter weer een zwart/wit TV kunnen kopen :screwy:
Er rijden ook zat mensen rond met versleten banden/ niet uitgelijnde auto's/ zwaar verlaagde auto's waardoor er geen vering meer over is.. Naar mijn mening is dat nog gevaarlijker dan een iets te smal bandje op een velg te leggen.
Kan ik inkomen wat die wangen betreft.. maar een 195/40-16 bandje is net zo plat als een 165/50.
enfin.. denk dat dit weer zo'n eindeloze discussie is :rolleyes:
martiepartie
13-06-2009, 15:38
Kan ik inkomen wat die wangen betreft.. maar een 195/40-16 bandje is net zo plat als een 165/50.
enfin.. denk dat dit weer zo'n eindeloze discussie is :rolleyes:
Dat denk ik ook. Het heeft misschien net zoveel invloed als het bandenmerk zelf. Net als dat sommige mensen denken dat ze met een PaiWai winterband veiliger rijden dan met een A-merk all wheatherband :shake:
Ieder zijn eigen mening. Ik leg straks ook 165/50/15 op mijn velgjes, puur omdat ik het mooi vind. :nana:
Als de banden me om de oren vliegen zal ik het hier wel laten weten, maar vooralsnog zie ik dat niet gebeuren :cool:
sander_beer
13-06-2009, 17:04
als je band heel erg gestretcht staat en je moet hard uitwijken kan de band wel gaan lekken tussen band en velg is toch redelijk gevaarlijk
Renegade
15-06-2009, 23:11
Eerder glijden is bullshit.... 195-45-14 op mijn 9j getrokken (raakvlak met de weg zal dus een 175mm oid zijn doordat de band zo bol staat) heb ik niet minder grip dan met 195-45-15 die ik eerst op de 15ers had. Flink hard het klaverblad door (als het leeg is dan wel !) is geen probleem met de getrokken bandjes, door de lange bochten red ik het wel met een 140-150km/h ;)
als je band heel erg gestretcht staat en je moet hard uitwijken kan de band wel gaan lekken tussen band en velg is toch redelijk gevaarlijk
Totaal geen last van en ik gooi toch af en toe echt met mijn auto :screwy:
Zelf lang gereden met 165-50/15 Bridgestone op a3 wielen (6j). Bij de voorbanden is het loopvlak los van de wang gescheurd. Bij een zie je alleen een dikke geul rondom en de ander is open tot op het canvas. Nadeel is ook dat je bijna niet merkt hoeveel lucht er nog in de band zit.
denk dat het idd een beetje spannender is met getrokken bandjes, maar om nou te zeggen: fiets is vieliger ? nee!
je moet gewoon zelf goed je bandenspanning in de gaten houden, en neem aan dat de strech-rijders hier dat wel doen.
en dat is iets waar veel anderen wel een voorbeeld aan kunnen nemen!
en normale maat met verkeerde spanning is naar mijn idee gevaarlijker...
Renegade
17-06-2009, 11:34
je moet gewoon zelf goed je bandenspanning in de gaten houden, en neem aan dat de strech-rijders hier dat wel doen.
en dat is iets waar veel anderen wel een voorbeeld aan kunnen nemen!
Elke week zeker 1x checken is geen uitzondering :) En meestal is de druk dan nog hetzelfde als de week ervoor (lekt dus niks) !
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.