![]() |
|
|||
|
|||
![]() Goeiedag eem
![]() zoals de titel zegt, tot hoever kun je stretchen zodat het nog veilig is, niet dat ik bochtjes pak en vervolgens met de velgen op straat kom (sportief rijden ) Ik heb net een setje velgen gekocht van 8 j voor en 9 j achter, kan ik bijvoorbeeld op die 9j velgen met 195'ers rijden ? wat raden jullie mij aan ? Grtz (sorry als hier al een thread over is, dan mag je hem verwijderen ![]()
|
|||
|
|||
![]() er is hier idd al een topic over !
tip : gebruik de search functie is ![]() http://www.volksforum.com/forum/sho...ghlight=stretch http://volksforum.com/forum/showthread.php?t=47043 gr. Martijn
Audi 100 '81 (2.0D > 2.1 turbo benzine project ![]() Golf 4 variant (tzt on air ![]() Skoda Yeti 1.8TSI 4X4 (hoog is het nieuwe laag... ![]() Last edited by jetta mk1 '82 : 23-04-2009 at 15:07. |
|
|||
|
|||
![]() ja oke, maar ik wil weten of het veilig is, als je gaat stretchen
![]()
|
||||
|
||||
![]() ik denk dat niemand hier een gedegen onderzoek naar heeft gedaan. wie zal dan zeggen of het veilig is? het is een grijs gebied, wat verwacht je. ik had zelf 195-45-15 op 9j, reed altijd rustig en heb geen problemen gehad, maar of het veilig is? ik vond het veilig, anderen niet... Ik denk dat er weinig feiten over zijn. Het is een feit dat banden er niet voor gemaakt worden. Veilig? tsja, zeg het maar...
|
|||
|
|||
![]() genoeg druk erin houden, dan is t wel redelijk te doen...
ik reed zelf met 205/45 om 9J en dan altijd minimaal 2.4bar erin altijd goed gegaan (was onder een BMW E30, dus ook genoeg gewicht erop ![]() maar idd, wat is veilig.... moeilijk te definieren...
![]() |
|
|||
|
|||
![]() ja oke...
Ach schijt, Banden dan maar getrokken ![]() ![]()
|
||||
|
||||
![]() Banden kunnen nooit! van de velg aflopen, hoe getrokken je band ook staat. Maar omdat de wangen zo strak staan is de kans groter dat het loopvlak van de rest van de band afscheurd...
Maar ik heb een jaar met 195/45/14 `band om een 9.5J velg gereden, en nooit ergens last van gehad. Lopen alleen wel is leeg omdat de band natuurlijk niet super meer afsluit. ![]()
|
|||
|
|||
![]() Ja oke
![]() ![]() Klopt het dat achter de sporing wat naar binnen staat origineel?
|
||||
|
||||
![]() dat is dus al het antwoordt... als het niet meer goed afsluit zal de veiligheid wel niet meer top zijn. Je wil niet bij een beetje snelheid door een put of iets rijden en ineens geen lucht meer in je band hebben.
En ja de wielen staan bij een mk2 voor meer naar buiten dan achter. |
|
|||
|
|||
![]() Heb een keer met 195-45-15 op 9" breed een flinke schuiver gemaakt op de snelweg.
Band liep spontaan leeg en voor ik het wist scheurde hij en scheelde het nog 10cm met de vangrail... Had geen gereedschap bij en dus de wegenwacht gebeld, volgens hem kwam het ook omdat die banden zo niet goed afsluiten. 195 op 8" zou ik nog wel doen maar om 9" leg ik voortaan 215 breed. |
|
||||
|
||||
![]() Bij mij veerde de band nagenoeg niet in, weet niet meer precies wat voor een banden ik er toen op had liggen. Ging toen ik de auto net 3 weken had de bandenspanning een keer controleren, kwam ik er achter dat er maar 0.6 bar inzat. Niks van gemerkt, en er daarna 2.4 ingepompt en merkte ook geen verschil. Op de sturende as zou ik niet zo getrokken gaan, maar achterop boeit mij t nie veel...
|
||||
|
||||
![]() Ik had een 165er bandje op een 7x16 inch velg... Het leek alsof er geen band omzat en ik heb er geen problemen mee gehad. Het lag op een Corrado 2.0 16V dus echt langzaam reed ik er niet mee
![]()
|
||||
|
||||
![]() Quote:
dat is nog goed te doen, heb ik ook. Maar een 9j is wel 5 cm breder... dus met een 3 cm breder bandje erom wordt het wel een stuk extremer. |
|
||||
|
||||
![]() Maar de hoogte van de band heeft er toch ook mee te maken
want als de band hoger is word de hoek waar de band onder getrokken word ook kleiner |
|
||||
|
||||
![]() Quote:
hij bedoelde de sporing v.d. achteras ![]()
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Hier komen we binnekort misschien achter ![]()
|
||||
|
||||
![]() Quote:
meer hoef je ook niet te zeggen haha ik weet genoeg....
|
||||
|
||||
![]() Quote:
ja dat zeg ik... de voorkant heeft meer spoorbreedte. ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Ga volgende week ook 195-45-15 monteren. Voor komen ze op 8,5inch en achter op 9 inch brede velgen.
Al vaker gedaan en lopen niet leeg. Worden ook niet gemonteerd op de remreiniger manier ![]()
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Spoorbreedte is iets heel anders als toe- en uitspoor... |