PDA

View Full Version : Motor uitbouwen T2B modeljaar 1976


VWrijder
26-10-2004, 08:48
Geloof het of niet: Na 10 dagen in het bezit te zijn van mijn 75-er T2B krijg ik een onweerstaanbare neiging om het 2 liter blok er 'even' uit te halen om de kachelpotten te vervangen, de tankvlotter op de nette manier te vervangen (zonder een luikje te zagen) en meteen ff de motorruimte te cleanen. Nu de vragen van vandaag:

- Hoe haal je de motor uit een T2B en hoe krijg je em er weer in?
- Is dit te vergelijken met een keverblok eruit fietsen of staat me nog meer te wachten?
- Hoe krijg je je motorruimte weer 'steriel' en waarmee kan je die het beste behandelen?

:biggrin::biggrin::biggrin::biggrin:

volksaddiction
26-10-2004, 16:17
Hoe haal je de motor uit een T2B en hoe krijg je em er weer in?
Steeksleutel 17

- Is dit te vergelijken met een keverblok eruit fietsen of staat me nog meer te wachten?
Zelfde als een keverblok !
alleen een steun extra aan de voorkant.....

- Hoe krijg je je motorruimte weer 'steriel' en waarmee kan je die het beste behandelen?
Ligt er aan wat ze er allemaal in hebben gespoten !
Heb de motorruimte van de Fastback met teerverwijderaar schoongemaakt totdat de lak weer te voorschijn kwam en daarna ingespoten met "glasheldere" tectyl
Voor:
http://www.volksaddiction.nl/fastback/DSCF0159.JPG
Resultaat erna:
http://www.volksaddiction.nl/fastback/resto/DSCF0027.JPG

Airtime
26-10-2004, 16:32
Blingbling! :cool:

VWrijder
27-10-2004, 06:05
Steeksleutel 17
Heb de motorruimte van de Fastback met teerverwijderaar schoongemaakt totdat de lak weer te voorschijn kwam en daarna ingespoten met "glasheldere" tectyl

Alright! Dus dat is gewoon Tectyl, maar dan 'onzichtbaar'. Blijft die tectyl niet plakkerig als je het erop hebt gespoten, zodat er daarna alsnog allerlei bende in blijft hangen?

volksaddiction
27-10-2004, 06:26
nee, natuurlijk niet :)
Anders zou t zo weer vol met olie, smeer en zand zitten.
Het zijn van diie rooie spuitbussen, het heet ook tectyl "glashelder"
Wij spuiten er ook altijd de nieuwe remleidingen mee in onder de auto.
blijven ze netjes, roesten niet en het is niet zo'n zwarte smeerboel als je onder de auto kijkt !

VWrijder
27-10-2004, 07:41
nee, natuurlijk niet :)
Anders zou t zo weer vol met olie, smeer en zand zitten.
Het zijn van diie rooie spuitbussen, het heet ook tectyl "glashelder"
Wij spuiten er ook altijd de nieuwe remleidingen mee in onder de auto.
blijven ze netjes, roesten niet en het is niet zo'n zwarte smeerboel als je onder de auto kijkt !
Kijk, dat zijn de betere tips! :D:D:D

VWrijder
27-10-2004, 07:43
Denk dat ik mijn Kevertje ook maar eens op een dergelijke behandeling ga trakteren voor ik em verkoop. :wink:

krukab
27-10-2004, 07:46
- Hoe haal je de motor uit een T2B en hoe krijg je em er weer in?
-bus goed hoog (motor moet er onderuit) zetten op kriksteunen (kriksteunen onder de torsiebuis)
-krik onder de motor plaatsten.
-accuspanning eraf,luchtfilterkasten verwijderen,gaskabel los,brandstofslang los en dichtstoppen,dynamobedrading losmaken,kachelslangen van blowertje en onder de auto losmaken.
-(uitlaat,versnellingsbak,koppelingskabel,aandrijfassen en startmotor laten zitten !!)
-'motorruimteschuimrand' en de achterste motorbeplating verwijderen.
-krik 'net aan' klem zeten onder de motor en de onderste en bovenste twee bouten -van de motor aan de bak- losmaken
-achterste motordrager (zit links en rechts aan het chassis vast) losmaken.
-eventueele de trekhaak en achterbumper (mits je een trekhaak hebt)verwijderen.

motor zou nu los moeten zijn,en op de krik -met motor erop-langzaam aan iets naar achter trekken,zodat de prise-as verkomt.
zodra de motor vrij is van de bak kun je stukje bij beetje de krik laten zakken.
hou er rekening mee dat het achter maar net gaat,want een T2b heeft itt een T2a geen demontabel achterstukje.

psssst ... één tip ... verwijder als de motor ernaast ligt,alle motorbeplating,want zoals je misschien weet zuigt de motor niet alleen koellucht aan,maar ook een hoop troep,en die hoopt zich op in de beplating,bij de cilinderkoppen,oliekoeler,enzovoorts ....

Succes !!
(schoonmaaktip hebbie al van -Blingbling- Volksaddiction gehad ..... ;) )

VWrijder
27-10-2004, 09:12
-bus goed hoog (motor moet er onderuit) zetten op kriksteunen (kriksteunen onder de torsiebuis)
Is een vier koloms brug ook goed? :wink:
-'motorruimteschuimrand' en de achterste motorbeplating verwijderen.

Wat is de achterste motorbeplating, is dat dat schot tussen motor en tank?

Hartelijk dank voor deze gedetailleerde beschrijving. Ik denk dat ik niet de enige ben die hier wat mee kan!

VWrijder
27-10-2004, 09:16
Over motorbeplating gesproken: Ik herinner me van mijn avonturen bij het opbouwen van mijn nieuwe keverblokkie dat ik aardig heb geworsteld met de schroeven waar die mee vastzit. Ik heb toen alles vervangen door van die fijne boutjes van de Gamma (niet ideaal). Kan iemand me vertellen waar ik boutjes kan vinden die wat degelijker zijn (inbus o.i.d.)

Christiaan
27-10-2004, 09:24
in ieder geval geen boutjes van de gamma, dat is echt rommel...boutjes/schroeven/moeren van de gamma zijn niet echt sterk..had ik met verbouwen van me huissie ook...breekt best wel snel af...kun je beter ff naar de praxis of de automaterialenzaak ofzo gaan en daar wat halen....

Bussie komt zo
27-10-2004, 09:56
Kan iemand me vertellen waar ik boutjes kan vinden die wat degelijker zijn (inbus o.i.d.)

Fabory centre Rotterdam ( voorheen "de bouten centrale")
Schuttevaerweg 19
010-446 20 44

die heeft echt alles.

krukab
27-10-2004, 10:09
het 2 liter blok er 'even' uit te halen om de kachelpotten te vervangen,
Hou er rekening mee dat je niet zomaar 'ff' andere kachelpotten haalt ... er zijn 3 of 4 types in :eek:


Wat is de achterste motorbeplating, is dat dat schot tussen motor en tank?
Nee,de plaat bij het achterpaneel,waar de koellucht wordt aangezogen.


Kan iemand me vertellen waar ik boutjes kan vinden die wat degelijker zijn (inbus o.i.d.)
Fabory Centre in Nootdorp.(voorheen Haagvast)

VWrijder
27-10-2004, 10:29
in ieder geval geen boutjes van de gamma, dat is echt rommel...boutjes/schroeven/moeren van de gamma zijn niet echt sterk..had ik met verbouwen van me huissie ook...breekt best wel snel af...kun je beter ff naar de praxis of de automaterialenzaak ofzo gaan en daar wat halen....
Ik had Gamma gepost, maar daarmee bedoelde ik meer de spreekwoordelijke Gamma oftewel boutjes 'van de bouwmarkt' in het algemeen. Ik geloof dat ik ze destijds bij Praxis vandaan gehaald heb omdat ik niet echt happy was met hetgeen ik bij Gamma aantrof. ;)

VWrijder
27-10-2004, 10:30
Fabory centre Rotterdam ( voorheen "de bouten centrale")
Schuttevaerweg 19
010-446 20 44

die heeft echt alles.
Bouten Centrale... ja dat klinkt wel als iets waar je elk denkbare boutje gaat vinden :D

molenari
07-11-2004, 02:56
Je kunt gewoon standaard boutjes monteren, let ff op de schroefdraad uiteraard. Die 'platte schroevendraaier'-schroeven van VW is echt bagger ja. Ik gebruik gewoon van die dingen die je met een steeksleutel 10 los kunt draaien. En niet vergeten de schroefdraad in te vetten voordat je de boel vastdraaid, ik denk dat dat de reden is waarom die VW schroeven nooit los willen.

Inbus is leuk, maar die extra grip maakt niet veel uit. Als de boel niet los wil breekt het gewoon af bij die dikte schroefdraad.

Lijkt me trouwens wel ideal: een Type 4 blok uit een T2b trekken. Zit je ten minste niet met dat achterlijke hoge ventilator huis van de 1600cc motor. Hoef je de bus ook niet zo hoog op te krikken :wink:

groeten,


Vincenzo

martin
12-01-2006, 21:00
even dit topic uit de stoffige doos getrommeld.

Binnekort moet ik er ook aan geloven.
Blok moet er ook uit om het één en ander te vervangen en vooral schoon te maken.
Dus ik heb nog even wat vraagjes.
Beide carbs zitten met elkaar verbonden dmv hoe heet deze stang :D
Kan ik deze gewoon aan het blok laten zitten of is het verstandiger om die er toch af te halen.

Zijn er voor de montage van het blok nog zaken die ik moet invetten o.i.d?

grtzz Martin

vwhobbyist
12-01-2006, 21:33
Mijn motor van de T2a moet er ook weer uit. Ik heb dus wel een uitneembaar achtersuk. Wel zo handig.
Er zit bij mij een AB dubbelpoorts blok in.
De aansluitplaat tegen de carrosserie is slecht, daar zoek ik een andere voor. Moet uit een '71 of '72tiger bus zijn, met gat aan de achterkant voor de oliekoeler. Weet of heeft iemand die nog liggen?

VWrijder
13-01-2006, 10:39
even dit topic uit de stoffige doos getrommeld.
Ja ik had even een 'Huh?' momentje toen ik hem weer in de new posts zag staan. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik em er tot nu toe nog niet uit heb gehad, maar hij zal er toch aan moeten geloven. Ik wil m'n motorplaatwerk ff schuren en in een verse laklaag zetten om het zo hard te als het nu is (hier en daar begint de lak wat dun te worden). Uiteraard zet ik er ff iets in als het zover is.
Beide carbs zitten met elkaar verbonden dmv hoe heet deze stang
Kan ik deze gewoon aan het blok laten zitten of is het verstandiger om die er toch af te halen.
Volgens mij kan je je carbs met de gasstang wel laten zitten als je het blok eruit haalt. Ik weet niet hoe ver je wil gaan met het schoonmaken. Maar: zoals al eerder gezegd heb ik mijn blok er tot nu toe nog niet uit gehad, dus helemaal zeker weten doe ik het niet.

De aansluitplaat tegen de carrosserie is slecht, daar zoek ik een andere voor. Moet uit een '71 of '72tiger bus zijn, met gat aan de achterkant voor de oliekoeler. Weet of heeft iemand die nog liggen?
Probeer het eens bij Sjef (http://www.classicvwresto.nl) het zou me niet verbazen als die het heeft liggen.

vwhobbyist
13-01-2006, 11:50
Kzal Sjef ffkes bellen