View Full Version : Speling/rammel voorwielaandrijving
Limited 97
13-06-2009, 13:03
Wanneer ik de wielen los heen en weer draai komt er een rammel vanuit het punt waar de 2 aandrijfassen bij de versnellingbak uitkomen.
Tevens zie ik daar sporen van olielekkage.
Tijdens rijden hoor ik ook een jankend/trillend geluid uit de voorwielaandrijving.
Dacht eerst aan een wiellager, maar daar kan ik niks ontdekken.
Iemand een idee ?
Je kan de volgende punten controlleren,
- Ashoes aan de bakzijde,
- Olie pijl van de bak (misschien lekt er olie langs de kering)
- Speling op de aandrijfas, mag wel iets zijn maar niet teveel.
Verder misschien handig om bij te vermelden om wat voor blok het gaat en hoever de auto verlaagd is.
Limited 97
13-06-2009, 13:27
Het is een cabrio mk1, Jh motor 1.8, nooit verlaagd en originele velgen.
Mag je zo'n rammel horen ?
Mag je zo'n rammel horen ?
Nee :D
Limited 97
13-06-2009, 15:26
Het geluid blijft ook wanneer je rijdend met hoge snelheid de koppeling intrapt, dat zou dan weer duiden op een wiellager..
Overigens, ik heb de oliedop van de versnellingsbak losgetrokken en met een stokje geprobeerd te peilen, is compleet droog.
Hoe werkt dat met een handbak, volgens het boekje hoef je nooit iets te doen..er zit ook geen peilstok aan.
caddy '85
13-06-2009, 17:31
inbus aan de zijkant losdraaien en vullen tot de olie er daar uit komt.
mvrg
Ik heb toevallig vandaag mijn versnellingsbakolie vervangen. Ze zeggen dat het niet nodig is omdat de olie een autoleven lang goed blijft. Ik vraag me echter af of meneer Volkswagen de bedoeling had om de auto -in mijn geval- 27 jaar lang met dezelfde bakolie te laten rijden.
Maar goed: vandaag dus de olie vervangen. Afgetapt via de plug aan de onderkant van de bak en weer gevuld via de opening waar de kabel van de kilometerteller de bak in gaat. Veel makkelijker dan via de plug aan de zijkant. Gewoon exact de goede hoeveelheid er in gieten, dan hoeft die andere plug er niet af. Dat lukt bij mij ook niet want hij zit mega-vast.
De auto rijdt en schakelt nu merkbaar soepeler. Ook het rijden op zich dus, niet alleen het schakelen. De aandrijving verloopt immers via de bak. Echt een aanrader dus. Voor 14 Euro aan oliekosten hoe je het niet te laten.
martiepartie
13-06-2009, 21:08
Het geluid blijft ook wanneer je rijdend met hoge snelheid de koppeling intrapt, dat zou dan weer duiden op een wiellager..
Overigens, ik heb de oliedop van de versnellingsbak losgetrokken en met een stokje geprobeerd te peilen, is compleet droog.
Hoe werkt dat met een handbak, volgens het boekje hoef je nooit iets te doen..er zit ook geen peilstok aan.
Diff! Die draait ook nog als je de koppeling intrapt :thumbup:
gierend geluid kan ook uit van het diff. komen, vooral bij afremmen op de motor.
Limited 97
14-06-2009, 16:02
Zit dus speling op beide voorwielen bij heen- en weerdraaien...mag dat ?
De speling zit in het diff, het geluid dat je dan hoort komt ook uit het dif.
Ashoezen zijn onlangs vervangen..
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.