Log in

View Full Version : Nieuwe turbo lekt

arnus71
21-06-2009, 21:28
Vorige week heb ik een gereviceerde KKK K14 turbo op mijn AAZ (1900 td) gemonteerd, de oude leek zijn beste tijd gehad te hebben. Nu lekt de nieuwe turbo... Ik had eerst een dag nodig om dit te verwerken, inmiddels heb ik al mijn ribben in die bus zitten. Magoed... wat is hier de oorzaak van? Ik meteen Turbo World bellen, waar de turbo vandaan komt... "kan aan van alles liggen meneer...". Ja, wat allemaal? De montage van de nieuwe turbo heb ik zelf gedaan, maar wel met nieuwe olie, eerst de turbo gevuld en daarna eerst vol laten lopen met starten zonder aanslaan zodat de olie door de turbo naar buiten liep... luchtfilter: schoon. Te hoge carterdruk? nee, het blok is 1,5 jaar oud, komt van Rene Vis vandaan en heeft nu ongeveer 25,000 km gelopen. Oliekoeler erop, dus te heet wordt ie niet. Nieuwe radiateur, slangen, de hele zooi is nieuw en in orde.

Ik vraag me af of de nieuwe turbo gewoon niet goed is (turbo world test alles uitvoerig voordat het de zaak uitgaat), of dat de lekkende turbo een andere oorzaak heeft, bijvoorbeeld de motor die niet goed is (lijkt me niet!)? De turbo geeft 0,5 bar druk voluit, prima dus. De bus rijdt verder goed, geen rook of andere narigheden.

Weet iemand iets anders waar ik naar kan kijken?

Thomas
21-06-2009, 22:08
Waar lekt de turbo?!

En verder kan ik je vertellen dat de turbo van een TD rond de 0,65 bar moet geven.

Gegroet...

arnus71
22-06-2009, 07:35
De turbo lekt bij de aansluiting aan de uitlaat kant, dus waar het vastzit aan de uitlaat richting de demper. Ook lekt 'ie waar de 2 delen van de turbo met 8 10mm bouten aan elkaar zitten.

Goed punt over de druk, de oude gaf 0,6 bar voordat hij terugliep...

Tomvw
22-06-2009, 12:11
Kan je er foto's van maken en het aangeven?
Dit praat wat makelijker namelijk.

johan mk1
22-06-2009, 20:29
de retour leiding wel goed open :)

arnus71
23-06-2009, 08:20
de retour leiding wel goed open :)
Yep, 2x gecontroleerd...

Gisteren maar de turbo eraf gehaald en is vandaag terug naar Turbo World. De opening naar de uitlaat kant toe (richting demper) was helemaal nat met olie, dus qua 'flow' na het slakkenhuis en olietoe en afvoer voor smering - duidt er voor mij op dat de turbo inwendig lekt.