arnus71
21-06-2009, 21:28
Vorige week heb ik een gereviceerde KKK K14 turbo op mijn AAZ (1900 td) gemonteerd, de oude leek zijn beste tijd gehad te hebben. Nu lekt de nieuwe turbo... Ik had eerst een dag nodig om dit te verwerken, inmiddels heb ik al mijn ribben in die bus zitten. Magoed... wat is hier de oorzaak van? Ik meteen Turbo World bellen, waar de turbo vandaan komt... "kan aan van alles liggen meneer...". Ja, wat allemaal? De montage van de nieuwe turbo heb ik zelf gedaan, maar wel met nieuwe olie, eerst de turbo gevuld en daarna eerst vol laten lopen met starten zonder aanslaan zodat de olie door de turbo naar buiten liep... luchtfilter: schoon. Te hoge carterdruk? nee, het blok is 1,5 jaar oud, komt van Rene Vis vandaan en heeft nu ongeveer 25,000 km gelopen. Oliekoeler erop, dus te heet wordt ie niet. Nieuwe radiateur, slangen, de hele zooi is nieuw en in orde.
Ik vraag me af of de nieuwe turbo gewoon niet goed is (turbo world test alles uitvoerig voordat het de zaak uitgaat), of dat de lekkende turbo een andere oorzaak heeft, bijvoorbeeld de motor die niet goed is (lijkt me niet!)? De turbo geeft 0,5 bar druk voluit, prima dus. De bus rijdt verder goed, geen rook of andere narigheden.
Weet iemand iets anders waar ik naar kan kijken?
Ik vraag me af of de nieuwe turbo gewoon niet goed is (turbo world test alles uitvoerig voordat het de zaak uitgaat), of dat de lekkende turbo een andere oorzaak heeft, bijvoorbeeld de motor die niet goed is (lijkt me niet!)? De turbo geeft 0,5 bar druk voluit, prima dus. De bus rijdt verder goed, geen rook of andere narigheden.
Weet iemand iets anders waar ik naar kan kijken?