PDA

View Full Version : dieselzwembad onder de kap!

Wolgast
20-10-2009, 19:33
Belde net mijn vriendin -lichterlijk in paniek- op en vertelde me dat het rookte onder de kap en dat er van alles (zij dacht olie) lekte. Het was ook donker....

Ze stond bij ons vooraan de weg en durfde niet meer verder te rijden....
Ik erheen en zag al een plas onder de auto liggen. Stapte uit en de dieselwalm kwam me al tegemoet.
Kap open en ja hoor. De hele motor vol diesel!! Blijkt dus dat er een verstuiver de geest heeft gegeven en daar spoot dus de diesel uit.
Kan gebeuren natuurlijk. Maar doordat hij zoveel lekte is de multiriem tot op een draad (letterlijk) nog aanwezig. En die is net 10.000 km oud....:mad:

Maar goed, alles is te fixen..... en mijn vraag is of ik het beste alle verstuivers gelijk kan laten vervangen en behalve de multiriem alle andere riemen ook moet vervangen vanwege de aanzienlijke lekkage.

Gaat om een GTD met AAZ motor met 235000 km btw

Thanx!

Larsv5
20-10-2009, 20:09
Als je zeker wilt zijn zal ik alle snaren en verstuivers vervangen.

Suc6

Lars

indewarre
20-10-2009, 21:23
zijn het wel de verstuivers en niet gewoon die retourslangetjes? als die lek gaan heb je ook je hele blok eronder zitten dat een verstuiver lek gaat hoor je zeer zelden, wel k...
van die riem,

btw die td met 235 is ook zelden :)

ids
20-10-2009, 21:46
als de motor nog goed loopt, lijkt het mij ook dat heb de retourslangetjes zijn!
multiriem vervangen, distributierien even controleren en e.v.t vervangen.
motor schoon spuiten en gaan!!

Wolgast
21-10-2009, 03:35
Was van de week ook nog bij de garage en die zeiden dat het ook de retourslangetjes waren. Maar hij lekte toch echt bij de aansluiting tussen blok en verstuiver (tenminste ben IK daarvan overtuigd) Maar goed, lang leve de zwaartekracht dus de diesel lekt naar beneden. Maar het geeft wel een enorme kolerebende onder de kap zeg!

Auto sprong slecht aan (3x starten bij normaal 1x) en motor moet goed hebben gelopen omdat er nog een kleine 100km mee gereden is. Daarna gingen de lampjes branden (door die multiriem die nagenoeg weg is) en durfde ze niet meer verder te rijden.
Auto wordt vanmorgen naar garage gesleept en ik laat jullie uiteraard weten wat het geweest is!

@indewarre: 235000 is idd niet veel voor een TD he!! Heb hem gekocht met 180000 2 jaar terug....

indewarre
21-10-2009, 18:35
hou ons op de hoogte als je slangetjes lek zijn lijkt het alsof daar de diesel weg kom zelf ook gehad, en de wat beteft het starten het word ook kouder buiten

Wolgast
21-10-2009, 19:40
Nee, nee starten doet ie altijd in 1x en hij zoog dus lucht waardoor ie niet aansloeg.
Auto staat inmiddels bij de garage en is hoop ik morgen klaar. Ze vonden het ook erg vervelend dat het zo gelopen is. Helemaal omdat ik er maandag nog geweest ben met de klacht...
Maar het is volgens de garage nog steeds een retourleiding op de buitenste verstuiver (distrb.zijde)
Vandaar ook dat de multiriem compleet weggeteerd is. Want hij heeft echt flink gelekt hoor! De onderkant, achterkant van de auto en complete motorruim zitten onder de diesel.
Maar een geluk bij een ongeluk....
De garage repareert het voor niets (alleen materiaal moet betaald worden natuurlijk) en ze maken het blok helemaal weer dieselvrij met (ik geloof) stoomreiniger....
Ik hou jullie met verdere vorderingen op de hoogte!

Gijs
21-10-2009, 23:35
Dat ie nu slecht start is logisch; er zit lucht in je systeem. Als je retourleiding lekt, komt het er behoorlijk uitlopen inderdaad. Het enige voordeel is dat je motorblokje straks wel lekker schoon zal zijn van al die diesel (reinigd namelijk er goed!) :)

Wolgast
23-10-2009, 20:52
Zo even een update:
Auto staat inmiddels weer voor de deur!
Nieuwe multiriem, retourleiding op de linkerverstuiver vernieuwd, olie ververst en een motorwas+complete auto voor 75 € (onderdelen+olie moeten wel betaald worden). En idd zoals Gijs al zei, het ziet er weer als nieuw uit onder de kap! Is het toch ergens goed voor geweest. Volgende week nog ff terug voor een controle of alles goed dicht zit en of dat er nergens meer diesel lekt. Dan gelijk de achterremmen laten doen, schuren met vochtig weer als een gek!

Het startprobleem is ook getraceerd; nadat het systeem ontlucht was bleef ie niet goed aanslaan met koude motor. Blijkt dat 1 of 2 gloeispiralen aan vervanging toe zijn. Kan volgende week gelijk gedaan worden.
Moet alleen nog een ander dammat onder de kap regelen. Mijn oude zat vol diesel en kon je letterlijk uitwringen!!

Thanx voor het meedenken allemaal!
En post nog wel een foto van mijn blinkende motorruimte morgen!

Steilheck
23-10-2009, 21:37
Complimenten voor de service van je garage.

indewarre
23-10-2009, 23:01
welke garage is dit? kom je maar zelden tegen meestal heb je erfgarantie

De Pul
23-10-2009, 23:12
snap alleen niet dat ze alleen je eindstopje vervangen,of was de rest nog zo goed?
voor 75euro had ik dat allemaal ook wel willen doen,zo'n koopje vind ik het niet....
olie; 4.5 ltr x 3.50 15.75
multi-riem 6.80
oliefilter 9.00
eindstopje 0.40
zal een 3/4 uur werk wezen,komt alleen het wassen er nog bij.
oh oh wat een service:thumbup:

Wolgast
24-10-2009, 03:42
@de Pul:
De rest was idd nog goed ja,
en ik moet de eerste garage in NL nog tegenkomen die het voor die prijs doet. Weet alleen niet op welke basis jij je olieprijs baseert. Misschien op de allergoedkoopste soort ofzo...

En over service gesproken, ik kwam daar onaangekondigd binnen en weet dat ze het superdruk hebben. Ken genoeg garages die zeggen ''volgende week ben je de eerste''. En hier maakten ze er tijd voor. En ja, dat vind ik service!
En gezien de reacties van anderen hierboven is deze service niet vanzelfsprekend....

De garage zit nogal ver weg voor de meeste van jullie.....denk gemiddeld 700 km!

indewarre
24-10-2009, 10:41
achterremmen zijn toch ook nog losgehaald en gereinigd?

@ de pul

bij sommige mensen moet alles voor niks en mag er niets verdiend worden,
de kostprijs voor een manuur is al 35 euro ex btw.

Wolgast
24-10-2009, 12:05
Nee die worden volgende week gedaan. Daar had ik al een afspraak voor staan. En het zijn trommels achter dus dat zal me de kop ook niet kosten... Nog ff een paar nieuwe gloeiers erin en dan is ie eigenlijk weer helemaal bij qua onderhoud!

En wat de pul betreft:
Als hij het voor minder kan en het dan ook goed gebeurd waarom niet. Moet ieder voor zich uitmaken of dit duur is of niet. Hoofdzaak is dat het probleem wat ik had opgelost is en ik weer kan sturen. En IK ben tevreden met het geen wat het me uiteindelijk gekost heeft.

De Pul
24-10-2009, 12:42
@ de pul

bij sommige mensen moet alles voor niks en mag er niets verdiend worden,
de kostprijs voor een manuur is al 35 euro ex btw.
weet ik wel,maar vind het niet meer als normaal als je daar voor de deur klaagt dat ie lekt,je even later als het een zwembad is je meteen geholpen word...
en ik bedoel niet te zeggen dat alles voor niks moet bij mij,er staat voor dat geld had ik het ook willen doen....
@wolgast,dat zijn de bulkprijzen van Esso,lijkt me geen zooi :screwy:

De Pul
24-10-2009, 12:49
En wat de pul betreft:
Als hij het voor minder kan en het dan ook goed gebeurd waarom niet. Moet ieder voor zich uitmaken of dit duur is of niet. Hoofdzaak is dat het probleem wat ik had opgelost is en ik weer kan sturen. En IK ben tevreden met het geen wat het me uiteindelijk gekost heeft.
denk dat jullie me iets verkeerd begrepen,maargoed.....
als jij tevreden bent,ben ik het ook :thumbup: :D

Wolgast
24-10-2009, 14:11
Heb even op de rekening gekeken en betaal € 6,90 p. liter olie.
Misschien heb ik je idd verkeerd begrepen, maar op deze manier kwam het op mij over. Vandaar deze reactie van mij. Even goede vrienden natuurlijk!
Hoe dan ook... het beestje rijdt weer naar volle tevredenheid en ik ben het ook!

Zullen we het thema duur/niet duur bij deze dan maar laten rusten?

De Pul
25-10-2009, 22:57
:thumbup: