PDA

View Full Version : Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI


Pages : [1] 2

Yoan
24-10-2009, 17:42
Ik wil jullie graag op de hoogte brengen van het project 'Mijn BlueMotion' dat ik kortgeleden heb opgezet.

De doelstelling is om met mijn Golf IV 1.9 TDI 81kW een gemiddeld verbruik van 1 op 25 te halen. Ik heb er een echt project van gemaakt met een speciale site:

www.mijnbluemotion.nl (http://www.mijnbluemotion.nl)

Ik ga echt tot de limiet; de vorderingen kun je volgen op de site en die zal ik ook hier posten.

Alle opmerkingen en tips over dit project en de site zijn welkom!

http://www.mijnbluemotion.nl/img/auto/1.jpg


De aanpassingen tot nu toe:

- Michelin Energy Saver 205/55R16 banden
- Bandenspanning 2,8 bar
- Verlaagd 70 mm
- Reservewiel verwijderd

More to come!

Het project wordt gesponsord door Vagtechniek (http://www.vagtechniek.nl) uit Nuenen. Zij gaan de software optimaliseren om zo nog meer uit iedere druppel brandstof te halen.

Niles
24-10-2009, 18:02
mooi project! Waarom ga je je spoorbreedte achter kleiner maken? Succes ermee ben benieuwd wat je verdere plannen zijn en of je je doelstelling gaat halen. nog wat gekke ideeen van mij: 6 bak van een 150pk TDI. 175er bandjes, egr dicht, kat leeg, links een engelse spiegel. Dunnere Olie erin :confused:

ben zine
24-10-2009, 18:04
Dat wordt op tijd opstaan zodat je niet hoeft te jakkeren. En wat doe je met file's ? Want dat kan je gemiddelde behoorlijk onderuit halen.

Yoan
24-10-2009, 18:41
mooi project! Waarom ga je je spoorbreedte achter kleiner maken? Succes ermee ben benieuwd wat je verdere plannen zijn en of je je doelstelling gaat halen. nog wat gekke ideeen van mij: 6 bak van een 150pk TDI. 175er bandjes, egr dicht, kat leeg, links een engelse spiegel. Dunnere Olie erin :confused:
Er zitten nu nog 20mm spacers tussen. Deze kreeg ik niet los met de hand bij het wielen wisselen. Dus de spoorbreedte is straks weer 40mm minder, dus standaard.
De bak is een jaar geleden vervangen en toen heb ik al geïnformeerd naar een 6-bak maar dat ging toch teveel kosten (zijn nog behoorlijk wat aanpassingen voor nodig). De EGR is dicht en links heb ik al een kleine spiegel. De rechter gaat eraf. De 205 banden zijn nog lang niet versleten, dus die ga ik nog niet vervangen. Met olie ga ik niet experimenteren, daar is het blok en de turbo te gevoelig voor. Ik gebruik altijd 5W-40 Castrol Edge Turbo Diesel.
Maar bedankt voor het meedenken! De kat gaat leeg of er vanonder.

En wat doe je met file's ?
Heel simpel: in een gebied wonen waar geen files zijn :) Ik rijd dagelijks van Tholen (Zeeland) naar Goeree-Overflakkee (Zuid-Holland). Geen snelweg, geen file. Rust en ruimte ;)

Bedankt voor de reacties!

Arnaud
24-10-2009, 19:00
Cool project! Weer eens een andere doelstelling dan het maximale aan vermogen uit een TDI halen, ik kan dit wel waarderen.
Misschien is het een optie om een set lichte LM-wielen te scoren, ik weet niet wat er standaard onder een Polo 9N Bluemotion zit qua gewichtsbesparend lichtmetaal??
Zou de rechterspiegel gewoon laten zitten... als je het daar van moet hebben trek het ding dan kaal van isolatie en bitumenmatten ed. daar win je meer mee. Dat beetje luchtweerstand wat die rechterspiegel pakt...

Richard
24-10-2009, 19:12
kzou een lupo 3l kopen...;) (straks ook nog wegenbelastingsvrij)

Yoan
25-10-2009, 12:48
Misschien is het een optie om een set lichte LM-wielen te scoren, ik weet niet wat er standaard onder een Polo 9N Bluemotion zit qua gewichtsbesparend lichtmetaal??
Zou de rechterspiegel gewoon laten zitten... als je het daar van moet hebben trek het ding dan kaal van isolatie en bitumenmatten ed. daar win je meer mee. Dat beetje luchtweerstand wat die rechterspiegel pakt...
De velgen en banden kunnen inderdaad nog beter, maar de basis is niet verkeerd: 16 inch lichtmetaal en de Michelin banden die speciaal gemaakt zijn om zuinig te rijden. Vorig jaar had ik ze er al onder zitten; ik vind het nu nog geen tijd om andere wielen te kopen. Eerst het resultaat van de andere aanpassingen bekijken.
Over de spiegel: alle kleine beetjes helpen. Als je een aantal kleine beetjes doet zal dat zeker resultaat opleveren :)

kzou een lupo 3l kopen... (straks ook nog wegenbelastingsvrij)
Een kant en klare auto kopen is niet leuk. Van een luxe Golf naar een Lupootje zal zwaar vallen. :redface:

stefanebg
25-10-2009, 16:59
Nette site heb je Suc6!

Richard
25-10-2009, 17:08
Een kant en klare auto kopen is niet leuk. Van een luxe Golf naar een Lupootje zal zwaar vallen. :redface:

ehm wel eens in een lupo gereden? heb beide gehad, maar de keuze ook met hoofdruimte gaat echt naar de lupo.
maar succes met je project

Gijs
25-10-2009, 17:21
Leuk project! Zelf heb ik ook een 81kW diesel, dus ik ga dit eens in de gaten houden. Nu rij ik gemiddeld 1:15 / 1:16 met een 1340kg wegende Passat. Hoe is dat bij jou nu?

Scheeld het afdoppen van de EGR veel in het gebruik? Ik ben dit zowiezo van plan, maar ik dacht dat het alleen je vermogen ten goede kwam :)

Yoan
25-10-2009, 17:47
Nu rij ik gemiddeld 1:15 / 1:16 met een 1340kg wegende Passat. Hoe is dat bij jou nu?

Scheeld het afdoppen van de EGR veel in het gebruik? Ik ben dit zowiezo van plan, maar ik dacht dat het alleen je vermogen ten goede kwam :)
Ik reed gemiddeld 1 op 18,3 met 1180kg, hij was al gechipt en de EGR afgedopt toen ik hem kocht. Ik weet dat het zuiniger is, maar niet hoeveel ten opzichte van normaal.

Yoan
26-10-2009, 18:51
Met deze tank heb ik nu al 1037 km gereden en de wijzer tikt het rode gebied aan. Ik ga dus zeker de 1100 km halen. Overmorgen zal ik moeten tanken en dan weet ik hoe zuinig ik kan rijden met aangepaste rijstijl.

Arne
27-10-2009, 08:10
Ik zie dat je altijd met BP Ultimate rijdt, heb je ook al geexperimenteerd met andere 'premium' brandstoffen?

Pedaalemmer
27-10-2009, 09:46
Een project wat past bij de huidige crisis :D succes ben benieuwd wat er nog gata komen waar heel dit forum nog niet aan heeft gedacht.

Zweiter
27-10-2009, 10:06
wat een stoer project zeg. ik begrijp dat je niet zo ver wil gaan om de hele binnenkant te strippen? Ik zie namelijk ook een zwaar leren interieur zitten ;)

Ik kan weinig bedenken waar je iets mee op zou schieten. Alleen kleine dingetjes waar je zelf waarschijnlijk ook wel aan hebt gedacht. Airco (er) uit, Vochtvanger in de auto (minder kachelaanjager/achterruitverwarming gebruik), overdag verlichting uitschakelen, etc.

Interessant project, ik blijf dit volgen... (Maar als dit echt je streven is, zou ik aan de binnenzijde eens gaan strippen...)

edit: trouwens een dikke pluim voor je website. helemaal vw/blue motion team, erg mooi! Zit je in de grafische business of is dit puur hobby?

Yoan
27-10-2009, 20:10
@Arne: Nee, heb niet met andere brandstoffen geëxperimenteerd. Bij BP heb ik een goed gevoel, de uitstraling van het merk e.d. Bij Shell totaal niet. Kan het niet goed uitleggen, maar ik blijf bij BP :)

@Zweiter: de binnenkant komt zeker aan de beurt. Ik heb er zelf ook al aan gedacht om radicaal te gaan strippen. De stoelen wegen echt heel zwaar, maar ik weet niet hoe radicaal ik te werk wil gaan. Maar de auto moet zeker op dieet.
Ik zit idd zelf in de 'webwereld'. Sites bouwen is mijn dagelijkse werk ;)
Thanks voor het compliment!

Yoan
27-10-2009, 20:11
Update:

Vanochtend ging bij de 1040 km het brandstoflampje branden en heb daarom vanmiddag getankt. Toen had ik 1103 km afgelegd.

http://www.mijnbluemotion.nl/img/blog/20091027-1.jpg

Check het verbruiksresultaat op de site! (http://www.mijnbluemotion.nl) (link naar http://www.mijnbluemotion.nl)

Yoan
28-10-2009, 19:22
Aanstaande zaterdag ga ik de auto van wat gewicht ontdoen en probeer ik een aantal (kleine) aanpassingen te doen om de luchtweerstand te verminderen.

Zaterdag 7 november gaat de auto naar Vagtechniek (http://www.vagtechniek.nl) voor een kleine onderhoudsbeurt. Daarna maak ik een afspraak voor het aanpassen van de software.

Zweiter
29-10-2009, 10:53
al een mooi resultaat. van 18,3 naar 22,8. Hoe probeer je nou al rijdende het verbruik zo laag mogelijk te houden?

Gerrit G60
29-10-2009, 10:56
Cool project!
Weer eens wat anders...

Succes ermee, ik blijf dit volgen, wel leuk:D

Groet, Gerrit

Ferry24
29-10-2009, 11:00
al een mooi resultaat. van 18,3 naar 22,8. Hoe probeer je nou al rijdende het verbruik zo laag mogelijk te houden?

dat lukt mij al door mijn rijstijl te veranderen :)

René
29-10-2009, 16:32
Mijn ouders hebben een Golfje 4 TDI met 90 pk en mijn moeder rijdt daarmee ook 1:21 :tongue:

Is hij al gechipt?

Enne...van Golf 4 terug naar Lupo tegenvallen? No way :)

starsky
29-10-2009, 17:19
dat lukt mij al door mijn rijstijl te veranderen :)

Dat doet aardig veel, heb met mijn Polo wel eens 1:19 gereden en vandaag getankt 1:24 :)

René
29-10-2009, 18:12
Dat doet aardig veel, heb met mijn Polo wel eens 1:19 gereden en vandaag getankt 1:24 :)

Rijstijl is denk ik wel de meest bepalende factor die het verbruik bepaalt...
Bij rustig rijden is het mogelijk om 1:20 met mijn Golf te rijden, maar van `t zomer naar Duitsland heb ik het voor elkaar gekregen om 1:11 te rijden :screwy: :D

Yoan
29-10-2009, 18:55
Hoe probeer je nou al rijdende het verbruik zo laag mogelijk te houden?
Cruise control is mijn beste vriend :thumbup:

Yoan
31-10-2009, 19:33
Zo. De Golf is 54 kilo ballast kwijt.
Want vergeet niet: een auto die 10% meer weegt, verbruikt 6% meer brandstof (op vlak terrein) (bron http://www.bluemotion.be/nl/blog/overbodige-balast-overboord?anchor=content#/nl/showroom/1)

Reservewiel is al 15 kilo.
Doos in de kofferbak met sleeptouw, startkabels, litertje koelvloeistof enz 5 kilo
Hoedenplank 2 kilo
Neem nooit mensen mee op de achterbank, dus weg ermee: 26 kilo!
Spoorverbreders achter: 1 kilo
Middenarmsteun 2 kilo
Trekhaak, alleen de afneembare knobbel 3 kilo

Deze gewichtsbesparing is ook met het oog op het traject dat na het behalen van de 1:25 gaat komen. Met dat plan ben ik nog bezig.

Wordt vervolgd!

Yoan
02-11-2009, 19:24
Vandaag was het verbruik niet zo gunstig. Normaal als ik bij mijn werk aankom staat de verbruiksteller op 3.8/3.9 Soms 3.7.
Vandaag op 4.0. Heb ik gewicht eruit gegooid gaat ie meer verbruiken :rolleyes:
Mijn eerste vermoeden werd al snel bevestigd: linkervoorband loopt weer leeg.
Staat nu op 2 bar ipv 3. Morgen dus weer langs de bandenzaak om 't definitief te laten maken.

martiepartie
02-11-2009, 20:19
het 'echte' verbruik meet je toch wel door de auto volledig af te tanken en de gereden km's te noteren ?

De verbruiksmeter in je MFA is niet zo heel erg nauwkeurig namelijk.

Yoan
02-11-2009, 20:23
het 'echte' verbruik meet je toch wel door de auto volledig af te tanken en de gereden km's te noteren ?
Uiteraard!

Yoan
02-11-2009, 22:09
Tussentijdse (kleine) updates zijn trouwens te volgen via Twitter! http://twitter.com/mijnbluemotion

Jan-Jelle
02-11-2009, 22:15
als je al last hebt van een leeglopende voorband, zou ik mijn reservewiel er vooral bijhouden..:D

TTF
02-11-2009, 22:34
laat je de auto dan ook opnieuw wegen bij de rdw? mocht dit mogelijk zijn

scheelt je misschien een tarief in de wegenbelasting ;)

Yoan
03-11-2009, 22:40
Vandaag wat tegenvallers gehad (band en homokineet): http://www.mijnbluemotion.nl/tegenvallers-4

Yoan
04-11-2009, 19:07
De auto opnieuw wegen is een optie, maar moet ik even uitzoeken wat de regels daarvoor zijn. Anders kan iedereen even z'n interieur strippen en na de meting gelijk weer terugbouwen.

Morgen wordt de homokineet vervangen en wordt ook de trekhaak en de aircopomp verwijderd. Voor de aircopomp snijdt het mes aan twee kanten: minder gewicht en die pomp hoeft niet meer aangedreven te worden :thumbup:

Yoan
05-11-2009, 19:02
De homokineet bleek toch niet aan vervanging toe te zijn. De achterremmen liepen wel aan, en dat is natuulijk ook niet gunstig voor het verbruik. De trekhaakconstructie en de aircopomp zijn verwijderd.

Ook heb ik van de week nog een Sparco stoel op de kop getikt (showroommodel):

http://www.mijnbluemotion.nl/img/blog/20091103.jpg

Ik moet eerst nog stoelframes regelen voordat deze erin gaat.

Yoan
07-11-2009, 21:53
Veel mensen hebben het idee dat mijn auto kaalgestript is, maar het enige wat mijn auto nu mist is een achterbank, middenarmsteun en reservewiel.
Ik overweeg om de achterbank weer terug te zetten zodat ik met een 'normale' auto de 1 op 25 kan halen. De kuipstoel gaat er nog niet in, die is pas voor de ultimate challenge die volgend jaar gaat komen: tijdens een rit naar Oostenrijk het verbruik van een Lupo 3L evenaren.

Vandaag naar Vagtechniek (http://www.vagtechniek.nl) geweest voor een kleine beurt en voor het uitlezen van de software. 18 november wordt de auto opnieuw gechipt.

Ook moest ik vandaag weer tanken en heb ik een verbruik van ruim 1 op 23 gehaald: lees het hele verhaal van vandaag op http://www.mijnbluemotion.nl/bezoek-vagtechniek-5

Yoan
12-11-2009, 20:27
Vandaag vloog onder het rijden de spanrol kapot waardoor ook de stuurbekrachtiging uitviel. Gelukkig was ik maar een paar honderd meter van de garage verwijderd.

Wordt vervolgd.

Hight
12-11-2009, 21:41
goed bezig iig!

mvg Mike

Yoan
13-11-2009, 20:43
Het was de dynamo die stuk liep. Die is vandaag vervangen dus de auto rijdt weer. Met stuurbekrachtiging ;)

Yoan
17-11-2009, 19:46
Morgen naar Vagtechniek voor de nieuwe software. Ben erg benieuwd wat het resultaat is!

Yoan
18-11-2009, 22:50
Vandaag is door Vagtechniek de aangepaste software geplaatst en is de auto voorzien van duidelijke bestickering. Check de foto's op http://www.mijnbluemotion.nl/zuinige-chiptuning-6

De volgende update zal met de velgen/banden te maken hebben.

jwst
20-11-2009, 11:15
Wat ga je met het geld doen wat je overhoudt? Of heb je andere redenen om zo zuinig te rijden...
Ik heb sindskort ook een tdi'tje maar ik vind er niks meer aan om zo rustig te rijden..


GR en succes (mooie site)

Yoan
20-11-2009, 18:18
Wat ga je met het geld doen wat je overhoudt? Of heb je andere redenen om zo zuinig te rijden...
Het gaat mij om de technische uitdaging, niet om geld te besparen. De aanpassingen aan de auto worden niet allemaal gesponsord, dus dit project kost mij sowieso geld.
Het zuinig rijden zelf is echt een sport en ik ben geen minuut later op mijn werk. Zuinig rijden is niet langzaam rijden. Maar lekker gas geven is ook leuk, dat komt wel bij mijn volgende project :)

Yoan
22-11-2009, 18:53
Morgen staat de auto in de garage voor onderhoud, waaronder een koelvloeistoflekkage.
Dan kunnen we daarna er weer met volle kracht tegenaan.

Yoan
23-11-2009, 19:06
Koelvloeistoflekkage is opgelost en de auto rijdt weer op 4 dezelfde wielen. De binnenrand van de velg was geoxideerd. Dat is geschuurd en gespoten.

Er zit nog steeds een schurend geluid in de auto bij het uitrollen, vooral in lagere toeren. Het zit naar mijn idee linksvoor en ik voel het goed als ik mijn linkervoet op de voetsteun heb staan. Twee verschillende bedrijven hebben ernaar gekeken, maar het is nog steeds niet duidelijk. Er zit wat speling op het stuurhuis, maar of het daar vandaan komt...

yuli
24-11-2009, 16:14
Dat schurend geluid is waarschijnlijk het wiellager en dat heb je waarschijnlijk ook bij gasgeven alleen wordt het gevoel en of geluid dan overstemt door de motor. Het kan dan overigens zo zijn dat de monteurs er niets aan horen (met de hand wieldraaien) of speling voelen.

Ik heb het gehad met een nieuwe wiellager en het was uiteindelijk een monteur die mee ging rijden het in eerste instantie betwijfelde en later toch toegaf.

Yoan
24-11-2009, 19:55
Dat schurend geluid is waarschijnlijk het wiellager en dat heb je waarschijnlijk ook bij gasgeven alleen wordt het gevoel en of geluid dan overstemt door de motor. Het kan dan overigens zo zijn dat de monteurs er niets aan horen (met de hand wieldraaien) of speling voelen.

Ik heb het gehad met een nieuwe wiellager en het was uiteindelijk een monteur die mee ging rijden het in eerste instantie betwijfelde en later toch toegaf.
Bedankt voor de tip!

Het weer van de afgelopen en komende dagen bevordert het zuinige rijden niet; ik vrees dat dit geen zuinige tank gaat worden.

Mijn collega heeft gisteren een leuk stukje over mijn project geschreven:
http://sanderdegans.blogspot.com/2009/11/help-mijn-collega-heeft-een-hobby.html

http://www.mijnbluemotion.nl/img/misc/screencap-sander.jpg

EelcoB
25-11-2009, 09:39
Leuk man! :thumbup: En ik blijf het een vette uitdaging vinden!

Yoan
25-11-2009, 22:30
Gisteren het voordeel van Rain-X (http://www.rainx.nl/) ervaren, de ruitenwissers hoefden niet eens aan.

http://www.holden.co.uk/productimages/096_713.jpg

Naar aanleiding hiervan een nieuw artikel op de site geplaatst:
http://www.mijnbluemotion.nl/geen-ruitenwissers-nodig-7

Yoan
27-11-2009, 21:54
Sinds het begin van het project heb ik nog nooit zo 'onzuinig' gereden: vandaag stond bij thuiskomst de verbruiksmeter op 5.1L/100km!

http://mijnbluemotion.nl/img/blog/20091128-1.jpg

De harde wind was hier de spelbreker. Waar ik normaal op deze dam bij 100 km/u rond de 4,0L/km rijdt, was dat vandaag maar liefst 6,3L !

http://mijnbluemotion.nl/img/blog/20091128-2.jpg

Nu wordt de winst van de chiptuning dus volledig teniet gedaan.

Yoan
28-11-2009, 21:04
Vandaag weer getankt. Door het slechte weer kwam hier een verbruiksgemiddelde uit van 22,1 km/L (4,5L/100km). Nieuwe update op http://www.mijnbluemotion.nl/wind-is-spelbreker-8 met wat uitleg over luchtweerstand.

Yoan
29-11-2009, 19:36
Over de tellerafwijking: bij 100 km/u op de teller geeft de TomTom 97-98 km/u aan zag ik gisteren. Dus de afwijking is niet zo groot als soms gezegd wordt.

Yoan
30-11-2009, 23:00
Een reeks verzoeken de deur uitgedaan voor sponsoring.
Even afwachten dus.

Yoan
01-12-2009, 20:43
Binnenkort een gesponsorde fotoshoot door Foto Fase, www.fotofase.nl

http://www.mijnbluemotion.nl/img/blog/20091118-4.jpg

En binnenkort een artikel over Mijn BlueMotion in Wonen in uw Regio, magazine voor Tholen en West-Brabant.

Ik houd jullie op de hoogte!

Yoan
03-12-2009, 21:51
Net het interview gehad voor Wonen in uw Regio, het zal begin januari gepubliceerd worden. Volgende week de fotoshoot (binnen). Ik zal de foto's ook hier posten.

Yoan
06-12-2009, 21:43
De site is op een aantal punten verbeterd en ik heb de mogelijkheid toegevoegd om een e-mail te ontvangen zodra er een nieuwe update is geplaatst op de site. Geïnteresseerden kunnen zo het project makkelijker volgen. Check http://www.mijnbluemotion.nl/updates

De auto staat gepoetst en wel klaar om deze week een mooi resultaat te halen. Ik verwacht nu boven de 1:23 uit te komen met deze tank.

Ondertussen worden de opties bekeken voor de banden en een freeflow uitlaatlijn.

EelcoB
07-12-2009, 09:26
Super gaaf! :cool:

Yoan
07-12-2009, 22:36
De fotoshoot staat gepland voor a.s. woensdag!

http://www.mijnbluemotion.nl/fotoshoot-publicatie-wonen-in-uw-regio-9

audifreakzeeland
08-12-2009, 06:53
Je hebt toch wel reclame voor dubmeisters gemaakt.

Gr Richard

Yoan
08-12-2009, 19:03
Je hebt toch wel reclame voor dubmeisters gemaakt.
Ik heb het wel genoemd ;)

Yoan
09-12-2009, 20:28
De fotoshoot gaat vanavond niet door, verplaatst naar volgende week woensdag.

Ik heb een bandensponsor gevonden, binnenkort meer details hierover!

oettinger_18
09-12-2009, 22:26
Cruise control is mijn beste vriend :thumbup:

ik heb een keer in autoweek gelezen.. dat als je je cruise control aan hebt dat je auto meer verbruikt aangezien de dynamo harder moet draaien gaat ie meer vebruiken.. is het geen optie om een keer zonder cruise control te proberen..? dan kun je meteen weten of de theorie van autoweek ook klopt.. je kunt het zien als een tip.. nooit gegooid is altijd mis.. probeer het zal ik zeggen.. ik hoop dat je iets hebt aan de tip ik zeg niet dat het klopt want heb geen auto met cruise control anders had ik het zelf wel geprobeerd.. het stond in de autoweek en ze hadden het getest het scheelde wel..stond erin

Jan-Jelle
09-12-2009, 22:43
ik vind het idee van het project leuk, maar echt bijzondere dingen heb ik hier nog niet zien gebeuren. de aanpassingen zoals bandenspanning van 3 bar, dat kan iedereen doen, en gewicht van je middenarmsteun, hoeveel scheelt dat nou helemaal in verbruik, en daarbij zit zo'n middenarmsteun erg lekker! en die stickers begrijp ik niet helemaal, ik vind ze niet echt mooi..
Tot nu toe vind ik het nog niet zo'n bijzonder project, maar wie weet komt dat nog.

Yoan
11-12-2009, 19:20
@oettinger_18: heb ik al getest en zonder cruise-control is zuiniger. CC gaat op verkeerde momenten (te veel) gas geven.

@Jan-Jelle: bijzondere dingen komen nog, het project is nog maar 7 weken aan de gang. De stickers is voor de sponsoring.

Morgen moet er getankt worden, maar ik verwacht niet boven de 1 op 23 uit te komen. Toch weer last van de wind gehad afgelopen dagen.

Dus morgen een update en begin volgende week kan ik mooi nieuws melden over de banden.

Yoan
12-12-2009, 22:32
Vandaag getankt en zoals verwacht de 1 op 23 niet gehaald: http://www.mijnbluemotion.nl/tankbeurt-12-dec-10

Meteen daarna in de file beland...

Melvin
12-12-2009, 22:57
Mijn ervaringen zijn dat je met cruise control ZEKER zuiniger rijdt... Die koppelt de hele tijd terug en geeft exact de hoeveelheid brandstof die nodig is. Daar hoeft je dynamo niet harder voor te draaien, dat is pure onzin!

Ik haal trouwens met m'n oude vertrouwde golfje 1 diesel ook makkelijk de 1 op 23, en daar hoef ik geen 3 bar voor in m'n banden te doen. Middenarmsteun en al die andere onzin scheelt je gewoon niks, dat ga je echt niet merken!

Verder vind ik het wel een erg tof streven hoor, ga zo door, als je de 1 op 25 haalt (en dan niet toevallig 1 keer, maar een aantal keren of over een paar duizend km, top, respect!)

p.s. waarom je tank de hele tijd zo maximaal leegrijden? Zo krijg je alle vuildeeltjes uit de bodem van tank ook lekker je brandstoffilter of motor in... Terwijl je ook het gemiddelde uit 2 tankbeurten kan nemen! Of gewoon 100km eerder tanken.. Als je motor nu minder snel op bedrijfstemperatuur komt zou ik even een stukje karton voor je radiateur zetten, koeling in de gaten houden maar zo'n diesel wordt toch niet heet!

Gijs
13-12-2009, 12:03
Mijn ervaring met cruisecontrol is dat het écht zuiniger rijdt. Want deze, zoals Melvin zegt, communiseerd contstant met de regeleenheid voor een juiste inspuiting..
Ik zou trouwens een moord doen om 1:22,8 te halen. Vorige tank heb ik 1:16,2 gehaald, waar ik al tevreden mee ben. :rolleyes:

Yoan
16-12-2009, 23:12
Cruise control rijdt niet zuiniger als je het constant gebruikt. Het is alleen zuiniger op rustige en lange rechte stukken. Waar je zelf ongemerkt het gas beetje loslaat of waar je niet meer gas gaat geven (helling e.d.), doet een cruise control dat wel.

Heb net de fotoshoot gehad, was erg profi, volgende week heb ik naar verwachting de foto's.

Het nieuws over de banden volgt later, het is nog niet 100% duidelijk.

RubenD
16-12-2009, 23:20
Je kunt met je ogen verder voor uit kijken en daardoor denken als een cc systeem kan, dat is een feit. Maar jij kiest er misschien voor om te vertragen als je een helling op gaat (dus een aanloopje nemen). Een CC doet dit niet en zal ten allen tijde proberen dezelfde snelheid aan te houden.

Die constante snelheid zorgt voor een zeer constant verbruik. Ik ben dus van mening dat een CC systeem onder aan de streep een besparing op zal leveren...

Yoan
17-12-2009, 20:28
De op internet veel besproken AeroFinn gaat ingebouwd worden in mijn auto. TCE GoFour uit Stadskanaal heeft dit aangeboden. Sommigen zeggen dat het werkt, sommigen spreken dit tegen. Binnen een paar maanden zal blijken wat het effect is van de AeroFinn op het verbruik. Simpel gezegd komt het erop neer dat hierdoor meer lucht in de cilinders komt met een betere verbranding als gevolg.

Update over de AeroFinn: http://www.mijnbluemotion.nl/tce-gofour-sponsort-mijn-bluemotion-11

http://mijnbluemotion.nl/img/blog/20091217-1.jpg

Melvin
17-12-2009, 20:35
Ziet er mij uit als een restrictie in je inlaat kanaal, en ik verwacht (op eerste oog) dan ook geen positief resultaat... Ben wel erg benieuwd wat het in de praktijk gaat brengen!

Trouwens, als je met cc rijd kan je die ook gewoon op tijd uitzetten als je een stoplicht nadert, 1 tikje op de handel en klaar, dus het is niet zo dat je zonder cc eerder van het gas gaat, dat ligt natuurlijk aan jezelf!

Succes he!

RubenD
18-12-2009, 00:43
Die word dus na de turbo geplaatst? Anders heeft het zeker geen zin.

En een diesel draait met lucht overmaat, dus hoe kan de vulling dan beter worden ;)

Yoan
20-12-2009, 13:58
Waar de AeroFinn exact geplaatst wordt weet ik niet. Bij het inbouwen zal ik uitgebreid foto's maken.

http://mijnbluemotion.nl/img/blog/20091219-1.jpg

De lichtgewicht Audi velgen liggen klaar, te wachten op nieuwe smalle bandjes: http://www.mijnbluemotion.nl/lichtgewicht-velgen-liggen-klaar-12

Volgende week verwacht ik eindelijk het nieuws over de banden te kunnen melden.

RubenD
20-12-2009, 22:23
Zou je die wielen even kunnen wegen? Ik heb zelf een Cupra, daar van zijn de originele wielen ook erg licht. Ben wel benieuwd wat deze wegen.

Zodra ik het van mij 16"ers weet zal ik dat hier wel posten (zal nog wel 3 jaar duren ;)).

Yoan
20-12-2009, 22:39
Deze ga ik wegen (over paar weekjes), tegelijk met de 16 inch die er nu onder zit en standaard 15" staal. Ik ben benieuwd hoeveel lichter ze t.o.v. staal zijn.

Yoan
21-12-2009, 23:01
Nieuws over de banden moet toch nog even wachten.

Nog een sfeerfotootje:

http://mijnbluemotion.nl/img/misc/mijnbluemotion_sneeuw.jpg

Yoan
24-12-2009, 22:18
Van de week getankt; door de sneeuw en 2 files niet eens de 1 op 22 gehaald: http://www.mijnbluemotion.nl/sneeuw-en-files-13

Yoan
06-01-2010, 20:34
Het is zover: a.s. zaterdag worden nieuwe, smalle banden gemonteerd op de 15" Audi velgen.

http://mijnbluemotion.nl/img/misc/maxxis.jpg

Maxxis Banden (http://www.maxxisbanden.nl) sponsort het project en zij leveren 4x 165/80-15 banden. Dat is 40 mm smaller dan de banden waar ik nu op rij (205/55-16).

Als het weer het toelaat doe ik een vergelijkingstest m.b.t. het verbruik voor en na de montage.

http://www.mijnbluemotion.nl/maxxis-banden-sponsort-mijn-bluemotion-15

Yoan
08-01-2010, 22:24
De afgelopen dagen gebruikt om even lekker door te rijden, flink toeren maken, hard doortrekken e.d.
Om problemen met turbo e.d. te voorkomen door het zuinige rijden. Over 289 km nog 1 op 19,5 gereden (5,1L/100km).

http://mijnbluemotion.nl/img/misc/5-1.jpg

Vandaag auto afgetankt, morgen nieuwe smalle bandjes eronder en weer zuinig rijden.

Morgen meer nieuws en foto's!

Gijs
08-01-2010, 22:55
Jezus... Dat is wel ERG smal. Op m'n Kever heb ik nog wel breder. :eek:

breadfan83
08-01-2010, 23:16
En dat in dit weer...

lowrider23
09-01-2010, 12:00
een zeer opmerkelijk project vind ik het! lijkt me dat de auto traag wordt van het zuinig rijden.. maar een doel heeft het zeer zeker... :D

maniacmark
09-01-2010, 12:42
ik verbaas me wel over je bandenkeus
met de andere bandenmaat die je hebt gemonteerd heb je volgens mijn berekeningen een tellerafwijking van dik 2 procent. Dit geeft misschien ook verkeerde informatie voor je verbruikscijfers.
Een 165-75-15 band heeft een afwijking van een half procent, dus benadert beter de originele band.

Misschien heb je er iets aan....

René
09-01-2010, 12:49
Mijn ervaring met cruisecontrol is dat het écht zuiniger rijdt. Want deze, zoals Melvin zegt, communiseerd contstant met de regeleenheid voor een juiste inspuiting..
Ik zou trouwens een moord doen om 1:22,8 te halen. Vorige tank heb ik 1:16,2 gehaald, waar ik al tevreden mee ben. :rolleyes:

Ik ben al blij als ik de 1:14 red met de Golf.
Wel lekker goedkoop autorijden zo met al die sponsors :thumbup:

boravariant1976
09-01-2010, 15:25
houd idd GOED rekening met afwijking in de banden.
de rolomtrek wordt groter...... +2.28%
heeft gevolgen voor de kilometertelling en waardes op de display.
165 heeft wel veel minder rolweerstand,dus zal op zeker minder gaan verbuiken.
houdt wel rekening met mindere rij eigenschappen ivm 4cm smallere banden.
suc6 verder met je project

ps: rijd momenteel nog geen 1:12 met mijn gechipte TDI en climatronic :)

boravariant1976
09-01-2010, 15:40
trouwens jammer dat je TDI niet terug kan zetten naar 14" ivm te grote remschijven.
met de basis maat 175/80r14 voor standaard golf4: 1.4/1.6/1.9sdi zou je het zuinigste kunnen rijden.....

Yoan
09-01-2010, 19:51
Over de bandenkeuze is goed nagedacht! Dat 165/80 hoger is komt juist goed uit, zie de link hieronder:

De lichte velgen en smalle banden zitten eronder! Uitgebreid verslag met uitleg, motivatie van de bandenkeuze, veiligheidsaspect en foto's staat op http://www.mijnbluemotion.nl/lichte-velgen-en-smalle-banden-gemonteerd-16

Sneeuw is mooi voor de foto, maar wat mij betreft mag het snel voorjaar worden!

http://www.mijnbluemotion.nl/img/blog/20100109-8.jpg

Erikk-
09-01-2010, 21:44
ps: rijd momenteel nog geen 1:12 met mijn gechipte TDI en climatronic :)

Mag je de auto wel eens na laten kijken :D

Domi
09-01-2010, 22:25
Wel lekker goedkoop autorijden zo met al die sponsors :thumbup:


Vandaar ook zijn blue motion project. Er wordt gewoon voor hem betaald. :D
Tja, dan kan ik ook wel goedkoop gaan rijden :rolleyes:

breadfan83
09-01-2010, 22:31
Wel leuk hoe je gedetailleerd je zo'n dingen bij houdt.

Heb het laatst hier ergens op het forum gelezen, en kan zijn dat ik het mis heb, maar 't schijnt dat die gele stip op de zijkant van de wang recht tegenover het ventiel in de velg hoort te zitten. Zal wel iets met de gewichtsverdeling in de band te maken hebben oid. Nu is dat niet het geval bij jouw band / velg combi.

Bespaard je weer een paar gram misschien. ;)

rob1986
09-01-2010, 23:33
Vandaar ook zijn blue motion project. Er wordt gewoon voor hem betaald. :D
Tja, dan kan ik ook wel goedkoop gaan rijden :rolleyes:

Haha en waarom doe je dat dan niet? :rolleyes:

Ziet er niet uit met die bandjes! Maar daar gaat het helemaal niet om want ik weet zeker dat je die 1:25 gaat halen. Ik vind dat je je zaakjes knap regelt met al die sponsors :thumbup:

Yoan
10-01-2010, 12:41
Ziet er niet uit met die bandjes! Maar daar gaat het helemaal niet om want ik weet zeker dat je die 1:25 gaat halen. Ik vind dat je je zaakjes knap regelt met al die sponsors :thumbup:
We komen er wel, en de 1 op 25 is nog maar een tussenstap :)
Nog bedankt voor het lenen van je camera :thumbup:

Yoan
11-01-2010, 18:50
Vandaag eerste werkdag met de smalle bandjes en het is goed bevallen. Ik kan overal nog steeds vlot door de bocht, ook in de 3e versnelling over rotondes driekwart rond is geen enkel probleem. Ik vind ze iets comfortabeler rijden. Waarschijnlijk komt dit door het lichtere gewicht van de velg+band waardoor oneffenheden in de weg minder hard aankomen.

Nog wat foto's van afgelopen zaterdag:

http://mijnbluemotion.nl/img/misc/20100109-11.jpg

http://mijnbluemotion.nl/img/misc/20100109-12.jpg

http://mijnbluemotion.nl/img/misc/20100109-13.jpg

http://mijnbluemotion.nl/img/misc/20100109-14.jpg

http://mijnbluemotion.nl/img/misc/20100109-15.jpg

RubenD
11-01-2010, 22:17
Hoeveel wegen de velgen nu (Audi's) met en zonder banden?

Yoan
11-01-2010, 22:20
Ik ben met een personenweegschaal aan de slag geweest maar dat werkte voor geen meter. Ik zoek daarom nog naar een beter alternatief. Maar de 5,8 kg per velg klopt wel, want twee velgen op de personenweegschaal gaven 12 kg aan.

Zodra ik een betere weegschaal heb / weet te staan dan laat ik het weten!

Jurgen Santana
11-01-2010, 22:24
Ik ben met een personenweegschaal aan de slag geweest maar dat werkte voor geen meter. Ik zoek daarom nog naar een beter alternatief. Maar de 5,8 kg per velg klopt wel, want twee velgen op de personenweegschaal gaven 12 kg aan.

Zodra ik een betere weegschaal heb / weet te staan dan laat ik het weten!

Je moet jezelf wegen, vervolgens jezelf wegen met een velg in je handen en een beetje rekenen. Wel rekening houden met een kleine afwijking.

Dingen onder de 6 kg los wegen werkt niet op zo'n ding.

Yoan
11-01-2010, 22:26
Verdraaid daar had ik nog niet aan gedacht! Goede tip :thumbup:

Yoan
13-01-2010, 19:23
Ik heb vandaag een rit opgenomen met GPS en vergeleken met de dagteller.

Dagteller: 43,6 km
GPS: 44,63 km

Reken ik de waarde van de dagteller terug a.d.h.v. de oude bandenmaat, dan had de dagteller 44,5 km aan moeten geven. Kortom: het werkt niet zoals ik had bedacht en de tellernaald is dus niet de snelheid die de auto registreert.

Conclusie: ik ga vanaf nu alle ritten bijhouden met GPS om te kijken wat de precieze afwijking is. Die afwijking gebruik ik dan om de verbruikscijfers van de komende tankbeurten te corrigeren.

Iedere gereden meter van de volgende tank(en) ga ik met GPS bijhouden om te vergelijken.

Meten is weten!

Om de discussie op gang te houden: GPS zal ook niet 100% accuraat zijn. Maar ja, wat dan wel.

Ik heb het gemeten met de software Nokia Sports Tracker op mijn Nokia N85.

http://www.symbian-freak.com/downloads/freeware/cat_s60_5th/images/sport/tracker_00.jpg

DÁ-BRT
14-01-2010, 07:27
Naast deze afwijking telt natuurlijk ook nog de banden slijtage mee. (die t.z.t. gaat komen.)

Kan je niet bij een aantal snelheden kijken wat de teller en de gps aangeeft? Dan weet je of de afwijking lineair is en of je een verhoudings factor over je berekeningen kunt rekenen.

Trouwens als je wat waarden hebt kan ik je wel helpen met Excel.

Mijn Polo 9N2 heeft een afwijking van 8%.... niet leuk als je continu de teller terug moet rekenen...;-)

rob1986
14-01-2010, 17:17
Ik heb vandaag een rit opgenomen met GPS en vergeleken met de dagteller.

Dagteller: 43,6 km
GPS: 44,63 km

Reken ik de waarde van de dagteller terug a.d.h.v. de oude bandenmaat, dan had de dagteller 44,5 km aan moeten geven. Kortom: het werkt niet zoals ik had bedacht en de tellernaald is dus niet de snelheid die de auto registreert.

Conclusie: ik ga vanaf nu alle ritten bijhouden met GPS om te kijken wat de precieze afwijking is. Die afwijking gebruik ik dan om de verbruikscijfers van de komende tankbeurten te corrigeren.

Iedere gereden meter van de volgende tank(en) ga ik met GPS bijhouden om te vergelijken.

Meten is weten!

Om de discussie op gang te houden: GPS zal ook niet 100% accuraat zijn. Maar ja, wat dan wel.

Ik heb het gemeten met de software Nokia Sports Tracker op mijn Nokia N85.

http://www.symbian-freak.com/downloads/freeware/cat_s60_5th/images/sport/tracker_00.jpg

geen enkele personenauto teller geeft precies de goede snelheid aan!! dus met je standaard spulm was dit waarschijnlijk ook al zo :)

Yoan
14-01-2010, 19:38
Naast deze afwijking telt natuurlijk ook nog de banden slijtage mee. (die t.z.t. gaat komen.)

Kan je niet bij een aantal snelheden kijken wat de teller en de gps aangeeft? Dan weet je of de afwijking lineair is en of je een verhoudings factor over je berekeningen kunt rekenen.

Trouwens als je wat waarden hebt kan ik je wel helpen met Excel.

Mijn Polo 9N2 heeft een afwijking van 8%.... niet leuk als je continu de teller terug moet rekenen...;-)
Hey Bert, bedankt voor je hulp. Ik ben het sinds gisteren inderdaad in Excel aan het bijhouden. Als ik je hulp nog nodig heb dan hoor je het wel!

Yoan
15-01-2010, 18:51
Dinsdag 26 januari ga ik naar Carrec Technocenter te Soesterberg, zij gaan het project ook sponsoren.
Ze gaan onder andere de verstuivers testen en evt. reinigen e.d.

Lees meer op http://www.mijnbluemotion.nl/carrec-technocenter-sponsort-mijn-bluemotion-17

Mk1-Addict
15-01-2010, 23:47
Hey Yoan.

super project, blijf ik volgen!

wel een paar vragen:

Ben je ook bezig met de uitstoot van de auto? BlueMotion staat ook voor schone diesel, als je de EGR afdopt zal dat niet verbeteren!

Heb je gedacht over een start-stop systeem, zeker winst in te boeken.

Succes met de aanpassingen

Huibert

Jan-Jelle
16-01-2010, 01:16
Leuk dat je naar carrec gaat!
Mijn broer, Joep is daar werkplaatschef.
Succes daar!

René
16-01-2010, 18:13
@Jan-Jelle: Leeft de Edition One nog?

Quist
16-01-2010, 18:42
Zag je laatst nog rijden toen ik uit mijn werk kwam bij Middelharnis :)

Yoan
17-01-2010, 18:24
@Huibert: je hebt gelijk dat de uitstoot bij een Bluemotion ook een belangrijk punt is. Bij mij gaat het toch vooral om het verbruikscijfer.
Een start-stopsysteem zou heel gaaf zijn, maar ik denk dat het moeilijk wordt om een bedrijf te vinden die dat kan inbouwen en ook wil sponsoren. Maar het staat op mijn lijstje :)

@Jan-Jelle: Leuk! Vraag maar aan je broer of hij er alvast over na wil denken hoe hij m'n auto 1 op 30 kan laten rijden :D

@Quist: in welke auto rij je? Volgende keer ff seinen ;)

Yoan
17-01-2010, 18:25
Door de smalle velgen en banden vallen de wielen best ver in de wielkasten. Dat veroorzaakt weer veel luchtweerstand. Hoewel ik het niet mooi vind, is het misschien toch een idee om een met kappen te gaan werken zoals hier:

http://static.autoblog.nl/images/wp2010/toyotagsports450.jpg

Zeker als ik richting de 1 op 30 wil dan moet de aerodynamica verbeterd worden.

maniacmark
17-01-2010, 18:30
of kunnen spacers je wielen verder naar buiten zetten zodat je een iets betere luchtweerstand krijgt op dat vlak, zonder een andere look?

Gijs
17-01-2010, 19:49
Idd, spacers er tussen en moon-disks erop..!? :rolleyes:

Jan-Jelle
17-01-2010, 21:08
Bij lijnbussen zie je tegenwoordig een soort borstels rond de wielkuipen, deze zullen de aerodynamica wel verbeteren. spacers voor en achter en dan moondiscs zullen de aerodynamica ook verbeteren. misschien een gecleande voorbumer en zijschermen engelse spiegel aan de bestuurderskant, antenne van het dak af en bodemplaten van voor tot achter...

Quist
17-01-2010, 22:45
Ik rijd óf in mijn peugeot 405 (beetje groen/blauw achtig) of in een erg lage golf mk2 met een dakrekje erop, zal wel even seinen als ik je weer zie rijden :)

Yoan
18-01-2010, 20:54
Ik heb m'n 20 mm spacers aan m'n zus verkocht :screwy:
Maar ik denk wel dat er wielkappen in één of andere vorm gaan komen.

Ik heb mijn bevindingen met GPS op de site gezet: http://www.mijnbluemotion.nl/tellerafwijking-18
Nu weet ik wat de afwijking is t.o.v. de dagteller en die kan ik gebruiken bij de volgende tankbeurten.

René
19-01-2010, 00:02
Op discovery was laatst een programma dat ging over zuinige auto`s. Was ook een kerel in een Honda die 1:28 reed met een benzine auto. Duwde z`n auto van z`n plek af en rolde zo de straat uit, zodat hij een paar straten verderop pas de motor aan hoefde te doen. Ook deed hij vaak tijdens het rijden de motor uit en rolde dan verder om brandstof te besparen.

Ieder z`n hobby zeg maar... ;)

Yoan
19-01-2010, 20:46
Vandaag dan weer getankt. Voor de verandering voor Shell FuelSave Diesel gekozen. Helaas nog niet de 1 op 23 gehaald: http://www.mijnbluemotion.nl/tankbeurt-19-januari-19

Yoan
21-01-2010, 19:26
De website wordt binnenkort door m'n werkgever compleet vernieuwd!

Zie http://www.mijnbluemotion.nl/redesign-website-door-websites-nederland-20

Yoan
22-01-2010, 21:51
Ik rijd óf in mijn peugeot 405 (beetje groen/blauw achtig) of in een erg lage golf mk2 met een dakrekje erop, zal wel even seinen als ik je weer zie rijden :)
Hey Quist! :D

Mijn oog viel gelijk op de lage Golf 2, vet man! Hij is idd erg laag zoals je zelf al zei :thumbup:

Quist
23-01-2010, 19:25
Haha inderdaad :P

Zag je pas op het laatste moment, zat net even een sigaretje aan te steken :P

Yoan
23-01-2010, 20:21
Vanochtend de zuinigste rit tot nu toe gereden: 4,0L/100km over 70km.

http://www.mijnbluemotion.nl/zuinigste-rit-ooit-21

Gijs
24-01-2010, 12:35
Op discovery was laatst een programma dat ging over zuinige auto`s. Was ook een kerel in een Honda die 1:28 reed met een benzine auto. Duwde z`n auto van z`n plek af en rolde zo de straat uit, zodat hij een paar straten verderop pas de motor aan hoefde te doen. Ook deed hij vaak tijdens het rijden de motor uit en rolde dan verder om brandstof te besparen.

Ieder z`n hobby zeg maar... ;)
Mja idd, dat is allemaal wel erg ver gezocht :tongue:

Knap 4L op de 100km. Ik had gisteren het dubbele (aanhanger met huif erachter ;))

Yoan
24-01-2010, 19:46
Ik verzamel op flickr.com alle mooie foto's van het project: http://www.flickr.com/photos/mijnbluemotion/

Net twee foto's erbij gezet van de fotoshoot van alweer twee maanden geleden.

http://farm5.static.flickr.com/4039/4300896539_6e4d3f4a21.jpg

Als de site vernieuwd wordt zal ik die ook daarin verwerken.

Yoan
25-01-2010, 20:21
Morgen naar Carrec Technocenter in Soesterberg o.a. voor het testen van de verstuivers: http://www.mijnbluemotion.nl/carrec-technocenter-sponsort-mijn-bluemotion-17

Ook ga ik morgen de auto wegen op een weegbrug, zodat ik weet wat de auto nu weegt. Het streven is om onder de 1000 kilo te komen. O.a. door carbon en andere lichtgewicht delen.

Morgen dus weer meer nieuws en foto's.

Yoan
26-01-2010, 19:47
Vandaag is de Golf op de weegbrug gegaan: http://www.mijnbluemotion.nl/op-de-weegbrug-1200-kg-22

Daarna naar Carrec Technocenter gereden. Er zijn nog geen aanpassingen aan de auto gedaan, maar wel hebben we een stappenplan gemaakt welke aanpassingen gaan gebeuren en wanneer. Morgen zal ik daar een uitgebreid verslag van maken op de site. Ik kan je al wel vertellen dat het geen half werk is wat gedaan gaat worden!

Ik zal straks nog wat foto's posten die ik vandaag gemaakt heb bij Carrec en van de auto.

Jan-Jelle
26-01-2010, 20:04
hej Yoan,
ik zat al te wachten op een update, ik was nog langs geweest bij carrec maar toen was je al weg. ben benieuwd naar je verdere vorderingen.
Gr. Jan-Jelle

Yoan
26-01-2010, 21:02
ik was nog langs geweest bij carrec maar toen was je al weg.
Jammer, maar ik zal er nog vaker komen ;)

Enkele foto's van vandaag:

http://farm5.static.flickr.com/4057/4307381886_5738d1e56f.jpg

http://farm5.static.flickr.com/4058/4306636939_02390559ea.jpg
Smal hè?

http://farm5.static.flickr.com/4039/4306612903_348f4187db.jpg
Overbrenging

Meer foto's op http://www.flickr.com/photos/mijnbluemotion/

Yoan
27-01-2010, 19:03
Zoals gezegd hebben we gisteren bij Carrec Technocenter een goed plan opgesteld van wat er nog moet gebeuren en welk aandeel Carrec hier in zal hebben.

Het stappenplan en planning ben ik nog aan het uitwerken. Wat Carrec zal gaan doen kun je hier lezen: http://www.mijnbluemotion.nl/grote-aanpassingen-door-carrec-technocenter-23

Een ingrijpende en grote aanpassing zal zijn het volledig aanpassen van de versnellingsbak. Het wordt een bak op maat, volledig gericht op zuinig rijden. Ik ben er inmiddels achter dat de mannen bij Carrec echt weten waar ze over praten, enorm veel kennis hebben en het verbruik flink kunnen verminderen.

Zoals gezegd, lees het volledige verhaal op de site http://www.mijnbluemotion.nl/

Jan-Jelle
27-01-2010, 19:11
Beste aanpassingen hoor!
nu nog een paar kilo carrec stickers op je auto ;)

Yoan
29-01-2010, 19:47
Het zou eens tijd worden! Eindelijk de 1 op 23 overschreden: http://www.mijnbluemotion.nl/tankbeurt-29-januari-24

De smalle banden hebben hier zeker aan bijgedragen, dit is de eerste volledige tank met de smalle banden.

http://farm5.static.flickr.com/4058/4306636939_02390559ea.jpg

René
29-01-2010, 19:53
Netjes hoor :)

Yoan
03-02-2010, 20:34
Wat een verschil de wind kan uitmaken. De afgelopen dagen steeds rond de 4,5 - 4,8L/100km gezeten. Vanmiddag was het bijna windstil en reed ik een rit van 4,2L/100km.

http://mijnbluemotion.nl/img/blog/20100203.jpg

Van het weekend en volgende week bij twee garages een roetmeting laten doen voordat de AeroFinn ingebouwd wordt. Na 3-4 weken worden er opnieuw 2 roetmetingen gedaan om te kijken of de AeroFinn zorgt voor een betere, schonere verbranding = minder roet. Het spreekt voor zich dat er in de tussentijd geen andere wijzigingen worden gedaan aan de motor/uitlaat.

In week 10 gaat de wagen weer naar Carrec voor het reinigen van de inlaat/verstuivers/verwijderen EGR. Daarna komt er een complete freeflow uitlaatlijn onder vanaf de turbo. Details hierover volgen nog.

EelcoB
03-02-2010, 22:47
Gaaf. Ben benieuwd naar de uitlaat!

Yoan
06-02-2010, 19:00
Vanochtend na 559 km getankt, omdat begin volgende week twee roetmetingen worden gedaan en omdat ik weer even een paar dagen gas ga geven met de TDI :-)
Ondanks het weer net (niet) de 1 op 23 gehaald: http://www.mijnbluemotion.nl/tankbeurt-6-februari-25

Vandaag heb ik ook aerodynamische spiegels besteld:

http://www.showoffimports.nl/images/cache/68f4f0700642fbec07b3c7d029c77317.jpg

Yoan
12-02-2010, 22:27
Hier een update over de roetmetingen van afgelopen week: http://www.mijnbluemotion.nl/roetmetingen-26

http://mijnbluemotion.nl/img/blog/20100212-2.jpg

Morgen naar TCE GoFour voor het inbouwen van de AeroFinn. Ben benieuwd!

Pewi Vwteam
13-02-2010, 22:51
misschien een idee om de gaten in je bumper ook te dichten, voor de koeling hoef je dit niet te laten, en voor je intercooler ook niet, zo melkpak doet ook bijna niks, intercooler der af weer gewicht weg en gewoon rechtstreeks van je turbo naar je inlaat.

Suspekt
14-02-2010, 15:13
Leuk om te volgen :thumbup:

Yoan
14-02-2010, 19:06
Nou dat van die intercooler ben ik nog niet zo zeker van. Waar baseer je dat op?

----------------

Gisteren zijn twee AeroFinns ingebouwd en een aantal additieven toegevoegd bij de olie, koelvloeistof en brandstof. Zie http://www.mijnbluemotion.nl/go-four-ultimate-pakket-toegepast-27

http://mijnbluemotion.nl/img/blog/20100213-4.jpg

Ik kan nog niks concreets over het resultaat melden. Wel reed ik op de heenweg (Zeeland - Groningen, 320 km) 4,5L/100km en op de terugweg 4,2L/100km. Maar hieruit kun je geen conclusies trekken.

Ik hoop binnenkort geavanceerde apparatuur te kunnen regelen waarmee nauwkeurig het effect van de veranderingen gemeten kan worden.

Yoan
17-02-2010, 20:10
Afgelopen week zijn de spiegels binnengekomen en een nauwkeurige weegschaal: http://www.mijnbluemotion.nl/nieuwe-spiegels-en-weegschaal-28

http://mijnbluemotion.nl/img/blog/20100217-1.jpg

Ik denk dat a.s. zaterdag de spiegels erop gaan.

DÁ-BRT
17-02-2010, 22:44
Afgelopen week zijn de spiegels binnengekomen en een nauwkeurige weegschaal: http://www.mijnbluemotion.nl/nieuwe-spiegels-en-weegschaal-28

http://mijnbluemotion.nl/img/blog/20100217-1.jpg

Ik denk dat a.s. zaterdag de spiegels erop gaan.

Ik hoop dat je straks wat ziet in de spiegels. Toen ik mijn Polo kocht zaten er ook van deze ondingen op en ik kon de vangrail naast de auto in de gaten houden. Eerst maar eens weer originele spiegels gemonteerd. En ik vraag mij af hoeveel lichter ze zijn (als je het mechaniek in de originele spiegels eruit haalt.

Trouwens de rechter kleine spiegel heb ik wel belang bij. ;)

René
17-02-2010, 23:34
Ik ben zeer benieuwd naar het effect van die Aerofinn! Waar moest je zijn in Stadskanaal? Veenstraat op het industriegebied?

JeeWee
18-02-2010, 08:42
Leuk projectje, makkelijker is een lupo 3L te kopen...

Yoan
18-02-2010, 19:11
@Bert, ik verkoop de spiegels helaas niet.

@René, jep in de Veenstraat.

@JeeWee, maar da's niet leuker :-)

Yoan
19-02-2010, 19:45
Vandaag getankt en weer boven de 1:23 uitgekomen: http://www.mijnbluemotion.nl/tankbeurt-19-februari-29

Wel met een hogere gemiddelde snelheid (73km/u) dan normaal (60km/u).

Morgen de spiegels erop!

Yoan
20-02-2010, 21:18
Vandaag de spiegels gemonteerd: http://www.mijnbluemotion.nl/spiegels-gemonteerd-en-wegen-is-weten-30

Ging minder makkelijk dan gedacht, maar de aanhouder wint:

http://mijnbluemotion.nl/img/blog/20100220-3.jpg

Heb ook nog de stoel eruit gehad om te wegen: 23 kilo! Ik heb een kuipje staan en dat weegt 6 kilo :)

Yoan
23-02-2010, 19:05
Afgelopen zaterdag in een Golf IV TDI 180pk gereden van een vriend van mij, dat was een leuke afwisseling tussen al het zuinige rijden :)
Lees hier het verslagje met foto's http://www.mijnbluemotion.nl/even-uitleven-31

http://www.mijnbluemotion.nl/img/blog/20100222-7.jpg

Yoan
27-02-2010, 20:51
Van de week een aantal onderdelen besteld voor met name het inlaattraject: http://www.mijnbluemotion.nl/high-performance-onderdelen-om-zuiniger-te-rijden-32

Inlaatspruitstuk van een 150pk TDI, EGR Powerpipe, Carbonio cold air intake en beschermplaten voor onder de motor.

http://www.mijnbluemotion.nl/img/blog/20100227-1.jpg

Kan de TDI weer wat vrijer ademen.

Gijs
27-02-2010, 23:50
Wat gaat het voordeel worden van het inlaatspruitstuk?

DÁ-BRT
27-02-2010, 23:55
@Gijs: die oude was door de EGR helemaal dicht geslipt en de nieuwe is nog schoon ;)

DÁ-BRT
28-02-2010, 00:04
De flow is een stuk beter, maar als je zuiniger wilt rijden zie ik er niet helemaal het nut van.

Yoan
28-02-2010, 11:56
Het betere ademen is sowieso winst, maar hoeveel dat is moet nog blijken.

martiepartie
28-02-2010, 13:04
Heb je al wat meer info over de aerofinn? Ik heb er alleen nog maar mooie verkooppraatjes over gehoord, en wat daar in beweerd wordt zou betekenen dat je met dat ding makkelijk de 1:25 zou moeten halen.

Ding is ontwikkeld op basis van lucht en ruimtevaart technieken... :dunno: Er zou 40 tot 80% meer lucht in de motor komen en daardoor een betere verbranding opleveren. Uiteindelijk moet je 5 tot 20% aan besparing merken volgens de ' bron '.

Ik vind het nog steeds erg bijzonder dat een klein hulsje voor zoveel besparing zou kunnen zorgen, als alle motorenfabrikanten al jaren de motoren op hele dure manieren/met dure ontwikkelingen zuiniger proberen te krijgen.

Kortom; als je wat gemeten hebt, post de resultaten. :thumbup: Ook ben ik benieuwd hoe je het 'verschil' gemeten hebt en onder welke omstandigheden.

Yoan
28-02-2010, 13:55
Ik heb nog geen resultaten van de AeroFinn. Ik krijg binnenkort wel een OBD scantool binnen waarmee ik geavanceerde data kan verzamelen tijdens het rijden (i.c.m. met iPod Touch).

http://g-ecx.images-amazon.com/images/G/01/Automotive/video/KiwiWiFi_slate._SX320_CR0,0,0,0_PIen-us-vendor-play-shuttle-off,BottomLeft,0,43_.jpg

Als ik dat heb wil ik een aantal testen gaan doen met de AeroFinn, maar ook voor de andere aanpassingen die nog gaan komen. Ook wil ik dan een keer de oude wielen er weer onder gooien en meten wat de besparing is met de huidige smalle wielen.

Yoan
04-03-2010, 20:15
Nieuw verbruikscijfer: 1 op 22,5 :-(
http://www.mijnbluemotion.nl/tankbeurt-4-maart-33

Ligt grotendeels aan de harde wind van de afgelopen dagen.

Yoan
09-03-2010, 22:42
Zaterdag heb ik de nieuwe en vorige wielen gewogen: http://www.mijnbluemotion.nl/gewichtsbesparing-velgen-34

http://mijnbluemotion.nl/img/blog/20100306-2.jpg

Een verschil van 2,3 kg per wiel.

RubenD
10-03-2010, 00:30
Dat is fors, ik zal eens zien of ik die Cupra wielen van me kan wegen.

Yoan
11-03-2010, 22:27
Vandaag ben ik bij Carrec Technocenter geweest, de auto staat er nog steeds i.v.m. een nozzle die vervangen moest worden maar niet voorradig was. Morgen wordt de auto afgemaakt en kan ik een uitgebreid verslag en foto's laten zien want er is aardig veel werk verzet.

Vandaag kreeg ik ook nog een mooi pakketje binnen met hardware om de auto uit te kunnen lezen dmv de OBD-poort en icm een iPod: http://www.mijnbluemotion.nl/auto-uitlezen-met-de-ipod-35
Mooi stukje techniek, ik ga het morgen uitproberen.

http://mijnbluemotion.nl/img/blog/20100311-1.jpg

Jan-Jelle
12-03-2010, 21:24
Hee Joan,
Veilig en wel thuisgekomen?
Gaat op deze manier wel wat worden hoor!
Zal de volgende keer als je er weer bent weer langskomen.

Groeten!

Yoan
12-03-2010, 21:31
Hey, ja ik zit precies net achter de pc, lekker ritje achter de rug. Ik ga nu een verslagje tikken voor op de site.

Leuk dat je langskwam, tot de volgende keer!

Yoan
13-03-2010, 12:06
Aardig drukke week achter de rug. Gisteren de auto weer opgehaald bij Carrec, en heb een uitgebreid verslag met foto's op de site gezet: http://www.mijnbluemotion.nl/inlaattraject-geoptimaliseerd-36

Kort samengevat is het hele inlaattraject aangepast en verbeterd, is er hier een daar wat gewicht bespaard en is de bodemplaat onder de auto gemonteerd.

Voor de behandeling:

http://mijnbluemotion.nl/img/blog/20100312-32.jpg

Na de behandeling:

http://mijnbluemotion.nl/img/blog/20100312-33.jpg

Begin volgende week meer nieuws over de uitlaat!

Yoan
15-03-2010, 21:40
Morgen gaat er een compleet freeflow uitlaatsysteem onder de auto: http://www.mijnbluemotion.nl/rvs-uitlaat-op-maat-37

Katalysator en dempers er vantussen, alleen een minimaal einddempertje blijft over. Met dit systeem zal de turbo nog sneller opspoelen.

neoninside
16-03-2010, 07:25
Ik rijd zelf met een golf3 variant met een 81 kW met de EGR er nog op en ik haal met gemak zonder dat ik mijn rijstijl enigszins aanpas 1 op 19 en rij 1000 km op een tank
Weet even het gewicht niet van de auto maar het is wel weer een grijs kenteken
En er ligt nogal wat troep bij het reservewiel

Er wordt geroepen dat cruise controle je beste vriend is maar niet per definitie voor je gebruik
Je rechtervoet is je beste vriend
Cruise control probeerd de auto constand op snelheid te houden doormiddel van gasgeven bij heuvel op enzo
Als je dit zelf regeld en goed aanvoelt dan kan je een veel hogere besparing realiseren dan met een cruise
Als ik zoveel mogenlijk mijn gaspendaal in een stand houd dan blijft hij met een geringe inspuit hoeveelheid inspuiten
Als je gas geeft ookal is het nog zo weinig omdat hij op snelheid gehouden word dan is dit aanzinelijk meer

Misschien een leuk discussiepunt ?

Maar goed bezig ik hou je in de gaten misschien doe ik wel mee met het grapje
Ook ik heb airco trouwens

Jan-Jelle
16-03-2010, 07:56
Maar goed bezig ik hou je in de gaten misschien doe ik wel mee met het grapje
Ook ik heb airco trouwens

Yoan heeft geen airco meer..;)
met welk grapje doe je mee? met een bluemotion bouwen?

Gr. Jan-Jelle

neoninside
16-03-2010, 11:53
Nee weet ik
Doelde meer op het hebben van een airco en dan een verbruik van 1 op 19 te realiseren
Zonder aanpassingen inclusief EGR systeen en bijna 3 ton op de teller en een grijs kenteken bult op het dak :)

Maar volgens mij moet die auto van mij ook wel een stukje zuiniger kunnen lopen
Ben wel benieuwd hoe zuinig mijn auto kan lopen met minimale aanpassingen
Ik kan de EGR buitensluiten
Ik moet toch ook nog aan een nieuw luchtfilter die meteen vervangen kan worden door eentje die iets minder ristrikties heeft enz

Ik vind het een erg mooi project ga zo door

neoninside
16-03-2010, 11:56
Oh even nog
Er wordt geadviseerd om na 2 ton je verstuivers te controleren en reviseren ivm het heel houden van de pomp
Nu zou dit bij mij allang gedaan moeten worden vraag me eigenlijk af wat dit soort dingen gaan kosten ? iemand een idee

Yoan
17-03-2010, 22:42
@neoninside, jouw auto kan zeker zuiniger, 1 op 23 moet wel mogelijk zijn met een rustige rijstijl. Je verstuivers kun je laten testen bij Carrec Technocenter, je zou hen even moeten bellen/mailen voor een prijs.

Yoan
17-03-2010, 22:43
Ik heb goed nieuws en slecht nieuws. Het goede nieuws is dat de uitlaat eronder zit en dat ik nu erg zuinige ritjes rijd met alle aanpassingen gecombineerd (4,0-4,1 L/100km).

Het slechte nieuws is dat er vanochtend een vrachtwagentje een lelijke deuk in de zijkant heeft gereden: http://www.mijnbluemotion.nl/een-flinke-deuk-38

http://mijnbluemotion.nl/img/blog/20100317-2.jpg

Verslag met foto's van het lassen en monteren van de uitlaat moet ik nog maken, maar je kunt wel alvast wat foto's bekijken op mijn Flickr pagina http://www.flickr.com/photos/mijnbluemotion/

http://farm5.static.flickr.com/4046/4441014533_61865cdcab.jpg

Yoan
18-03-2010, 21:07
Voor degenen die geen linkjes willen aanklikken hier wat beeldmateriaal van een middagje bakken en braden bij JM Tuning

http://farm5.static.flickr.com/4054/4440971759_f74800e87d.jpg

http://farm5.static.flickr.com/4066/4441753386_f041f8857a.jpg

http://farm5.static.flickr.com/4041/4441759910_f717ce9301.jpg

Oude spul:

http://farm3.static.flickr.com/2769/4441771092_e28aaa7c3c.jpg


De downpipe in de maak!

http://farm5.static.flickr.com/4065/4441782566_ed39706a98.jpg

http://farm5.static.flickr.com/4070/4441011917_7c639cfe02.jpg

http://farm5.static.flickr.com/4046/4441014533_61865cdcab.jpg

neoninside
20-03-2010, 12:58
Mooi uitlaat systeempje hoor

Vraag me toch wel af wat zon soort systeem voor onder een vari3 kost op een AFN blok
Aangezien ik eind dit jaar ook een uitlaat systeem moet hebben (Hij is al een keer gerepareerd en meteen de oxy kat leeg gehaald waardoor hij nu af en toe zo leuk fluit door de uitlaat

Yoan
21-03-2010, 14:19
@neoninside Dan moet je even contact opnemen met Jelmer via rvs-uitlaat.nl

Yoan
21-03-2010, 14:20
Daar is ie dan: de 1 op 25!
http://www.mijnbluemotion.nl/1-op-25-gehaald-40

Ik heb 1250 km met een tank gedaan en een gemiddeld verbruik van 1 op 25,02 om precies te zijn.
Ben erg blij met dit resultaat!

Nu probeer ik structureel 1 op 25 te rijden en vervolgens de auto verder aanpassen voor de 1 op 30.

WilliamF
22-03-2010, 07:00
Hey Yoan,

Bij deze van harte met het halen van de eerste mijlpaal. Een mijlpaal is het wat mij betrfeft ook echt, 1 op 25 was immers je eerste doel...

Groet,

Joep
Carrec Technocenter

Yoan
22-03-2010, 07:11
Bedankt! :-)

Jan-Jelle
22-03-2010, 07:27
Gefeliciteerd met de 1 op 25!

Groetjes,

Jan-Jelle

JMTuning - BK Customs
22-03-2010, 19:51
Mooi uitlaat systeempje hoor

Vraag me toch wel af wat zon soort systeem voor onder een vari3 kost op een AFN blok
Aangezien ik eind dit jaar ook een uitlaat systeem moet hebben (Hij is al een keer gerepareerd en meteen de oxy kat leeg gehaald waardoor hij nu af en toe zo leuk fluit door de uitlaat


prijs voor een 63,5mm rvs systeem met downpipe op maat komt op 650 euro incl btw en montage

maniacmark
22-03-2010, 20:48
Yoan: gefeliciteerd!!
Knappe prestatie

Yoan
23-03-2010, 20:36
Vandaag is het interview + fotoshoot voor de AutoWeek gedaan: http://www.mijnbluemotion.nl/interview-en-fotoshoot-autoweek-41

http://mijnbluemotion.nl/img/blog/20100323-3.jpg

Dat was erg leuk en ik ben natuurlijk heel benieuwd naar het artikel!

Yoan
24-03-2010, 20:50
Aanstaande zaterdag is mijn auto te zien op de Landelijke BOVAG Revisiedag bij Carrec Technocenter in Soesterberg: http://www.mijnbluemotion.nl/mijn-bluemotion-op-bovag-revisiedag-42

Dus ben je benieuwd naar de auto of wil je mij eens spreken dan moet je zeker even langskomen!

neoninside
24-03-2010, 21:59
Yoan,

Wel eens aan gedacht de stuurpomp te verwijderen :)
Dat zal vast enorm schelen ietsjes minder comfort. mwah

Yoan
24-03-2010, 22:04
Dat vonden ze bij Carrec ook een goed idee, maar de stuurbekrachtiging blijft erin. Dat is toch wel het laatste wat ik op wil geven.

neoninside
24-03-2010, 22:19
Eens onderzoeken of een elektro hydraulisch systeem kwa rendement beter is ?
Of het er zo onder past is een tweede

En misschien is er wat te doen aan het aanpassen van de aansturing van de dynamo
minder laten laden oid
die accu hoeft niet meteen vol en je kan een kleinere accu gebruiken

Yoan
26-03-2010, 20:24
Eens onderzoeken of een elektro hydraulisch systeem kwa rendement beter is ?
Of het er zo onder past is een tweede
Gisteren heb ik iemand gesproken die dit voor mij kan doen, het is nog niet helemaal zeker maar waarschijnlijk gaat er dus een elektrische pomp op komen die niet aangedreven wordt door de motor. Details hierover volgen nog.

De voorste remschijven zijn dringend aan vervanging toe. Ik ben eens gaan zoeken naar lichtere schijven i.p.v. standaard en heb ze gevonden: http://www.mijnbluemotion.nl/lichtere-remschijven-43

http://mijnbluemotion.nl/img/blog/20100326-3.jpg

Morgen worden ze gemonteerd!

Boeie
26-03-2010, 20:43
Dat vonden ze bij Carrec ook een goed idee, maar de stuurbekrachtiging blijft erin. Dat is toch wel het laatste wat ik op wil geven.Met die smalle banden zul je weinig merken van het ontbreken van de stuurbekrachtiging. Blijft wel prima rijden dan hoor!

mark_84
26-03-2010, 21:04
apart die remschijven :tongue:

neoninside
27-03-2010, 02:07
Maar yoan,

Ik hoorde je nog niet reppen over het id over de dynamo aansturing aan te passen
Dit zal ook wel de kleine beetjes mee helpen
Heb daar wel wat ideeen over
Wie weet kan ik ook wel wat betekenen in de aansturing ervoor

Yoan
28-03-2010, 17:47
neoninside, zou je mij eens willen pm'en wat je m.b.t. de dynamo kunt betekenen?

Gisteren heeft de auto een onderhoudsbeurt gehad en zijn de remmen vervangen: http://www.mijnbluemotion.nl/onderhoud-op-bovag-revisiedag-44

http://mijnbluemotion.nl/img/blog/20100327-9.jpg

Martyn
28-03-2010, 20:47
wow wave schijven erg cool.

En bevallen ze ?

Jan-Jelle
28-03-2010, 21:32
Hey Yoan,
was weer erg gezellig zaterdag!
als je 't filmpje op youtube zet, zou je mij dan ff kunnen mailen?
Ik pm je mijn e-mail zo wel ff.

Groetjes,

EelcoB
29-03-2010, 10:02
Leuk dat je in de Autoweek komt! Ben erg benieuwd! :thumbup:

Yoan
29-03-2010, 18:22
@Boss, de schijven bevallen prima, ze remmen zelfs nu al beter dan origineel, maar de vorige waren ook erg versleten.
@Jan-Jelle, we hebben weer genoeg gelachen, je hebt mail.
@EelcoB, ik kan niet wachten :)

Martyn
29-03-2010, 18:34
Top man, wat voor merk zijn de schijven ?? en heb je gewoon originele blokken gebruikt ??

Je mag ook een internetsite link sturen via pm ofso.

Thanx

Yoan
29-03-2010, 18:37
Het merk is Rotordiscs: http://www.rotordiscs.com/. Ik heb ze via ebay.co.uk gekocht. Idd met originele blokken.

Martyn
29-03-2010, 18:41
Bedankt !

Yoan
31-03-2010, 19:53
Zo, ik heb het record weer wat aangescherpt: 1 op 25,1 over 898 kilometer: http://www.mijnbluemotion.nl/tankbeurt-29-maart-45

De huidige tank wordt nog niet eens 1 op 23 schat ik. Ten eerste omdat ik vergeten ben het olieadditief toe te voegen en omdat het heel hard waait nu (vandaag slechts 1 op 20 gereden!).

Jan-Jelle
31-03-2010, 20:19
alweer een goede uitslag!

Je hebt 1 klein spelfoutje op je site staan, mork, moet merkte zijn.. ;)

Groetjes en tot carrec!:D

EelcoB
31-03-2010, 20:58
Goed bezig! :thumbup:

Martyn
31-03-2010, 21:56
Knap hoor.

Yoan
02-04-2010, 21:49
Je hebt 1 klein spelfoutje op je site staan, mork, moet merkte zijn.. ;)
Dat is dialect, beetje slordig van mij, heb het inmiddels verbeterd!

Vanmiddag is er bij Vagtechniek Castrol olie in gegaan plus TransFinn olieadditief: http://www.mijnbluemotion.nl/oliewissel-en-additief-46

http://mijnbluemotion.nl/img/blog/20100402-1.jpg

En ik ben met een gangetje van 1 op 27 naar huis gereden :)

Yoan
04-04-2010, 21:12
Hier nog een verslag en meer foto's van de montage van het uitlaatsysteem: http://www.mijnbluemotion.nl/freeflow-uitlaatsysteem-gemonteerd-39

http://farm5.static.flickr.com/4070/4441011917_7c639cfe02.jpg

neoninside
06-04-2010, 07:41
Gisteren nog even naar je gezwaaid

Maar was jij niet een end van je woonplaats af ?

Ik was net onderweg naar het circuit Zandvoort

maniacmark
06-04-2010, 08:56
ik heb de wagen ook nog geparkeerd zien staan in het centrum van Zandvoort. Ook een dagje Gillette Paasraces kijken?
Ziet er btw netjes uit die Golf!

neoninside
06-04-2010, 09:16
Tja gilette, formido, kruidvat, HTC enz paas races :)
Iedereen die gaf er maar een beetje zijn naam aan

Yoan
06-04-2010, 20:01
Hey grappig, ik was al benieuwd wie dat zou zijn :)
Ik was ook onderweg naar de Paasraces :)

neoninside
06-04-2010, 20:19
Ok heb je daar verder niet gezien
Ik stond zelf op het parkeer plaats van het circuit zelf
De meeste mensen durfte het circuit niet op maar je kon er gewoon parkeren

Yoan
06-04-2010, 20:47
Vandaag een uitgebreide fotoshoot gehad voor Zeeland Magazine van Delta (energiemaatschappij), ze weten met allemaal wel te vinden geloof ik ;)

http://farm5.static.flickr.com/4023/4497354943_333a246344.jpg

martijnvanderh
06-04-2010, 20:55
Gaaf project.. Wil shell je niet sponsoren voor je benzine? Dan rijd je zowat gratis met al die sponsordeals!

Yoan
07-04-2010, 20:36
Het valt niet mee om uberhaupt iemand te pakken te krijgen binnen zo'n organisatie, maar ben er wel mee bezig.

Ik had het al eens vermeld: over lange ritten is 1 op 27 haalbaar: http://www.mijnbluemotion.nl/lange-ritten-1-op-27-47

De BC geeft dan 3,8L/100km aan, met de afwijking van 0.1 is dat 3,7L/100km = 1 op 27.

http://mijnbluemotion.nl/img/blog/20100407-2.jpg

Gaat de goede kant op. Over een paar weken naar Oostenrijk, eens kijken hoe ver we dan komen!

De Pul
07-04-2010, 20:42
............ voor je benzine?
in een TDI :rolleyes:

martijnvanderh
07-04-2010, 20:52
in een TDI :rolleyes:

Whoopsie-daisy...

Yoan
09-04-2010, 19:39
Morgen moet ik naar Utrecht en zal ik moeten tanken:

http://farm5.static.flickr.com/4035/4506036954_0172b769ed.jpg

Het zal tussen de 1 op 25 en 26 worden! En ik probeer de 1300-km-op-een-tank-grens te overschrijden :)

Beetlefreak
09-04-2010, 22:34
Nice! Je hebt nog 8 ltr als het lampje gaat branden ;)

Yoan
10-04-2010, 18:36
Nice! Je hebt nog 8 ltr als het lampje gaat branden ;)
Oooo ik dacht 5 liter! Thanks voor de info :thumbup:

Yoan
10-04-2010, 18:37
Heb de 1 op 26 gehaald! http://www.mijnbluemotion.nl/en-hop-1-op-26-48

1348,1 km op een tank en een verbruik van 1 op 26,2

Zo zal het niet door blijven gaan, heb namelijk relatief veel snelwegkilometers gemaakt. In ieder geval een mooi resultaat!

Larsv5
10-04-2010, 18:42
Mijn broer heeft ook rotordisk, maar dan op een 1000 cc 2 cilinder motorfiets...

Mooi project man...!!

Jan-Jelle
10-04-2010, 18:58
Gefeliciteerd man! goed resultaat!

Groetjes,

Jan-Jelle

De Pul
11-04-2010, 14:30
dan te bedenken dat een smart cdi ervoor gebouwd is en die haalt het net aan....
mooi resultaat:thumbup:

Yoan
18-04-2010, 13:56
Bedankt voor de leuke reacties!

Gisteren een carbon motorkap opgehaald in Brussel: http://www.mijnbluemotion.nl/carbon-motorkap-ligt-klaar-49

http://farm5.static.flickr.com/4029/4530242653_69c9637209.jpg

Hij kan op de originele punten bevestigd worden, dus wil er niet te lang mee wachten!

Leuk detail: van Brussel naar Antwerpen 1 op 29 gereden :)

http://farm5.static.flickr.com/4018/4530366357_8485c94d20.jpg

Gijs
18-04-2010, 14:05
Hoe hard rij je eigenlijk op de snelweg? Mooie resultaten iig! :)

De Pul
18-04-2010, 14:11
ben ik ook wel benieuwd naar....
ook naar de carbonnen kap trouwens,als die gemonteerd is.

Yoan
21-04-2010, 18:59
Max 100 op de snelweg!

Yoan
21-04-2010, 19:02
Het maakt de auto nu niet zuiniger, maar ik heb een nieuwe schroefset aangeschaft: http://www.mijnbluemotion.nl/nieuwe-verlagingsset-50

http://farm5.static.flickr.com/4053/4506040754_4f96eef48c.jpg

Die gaat de huidige versleten set vervangen:

http://farm3.static.flickr.com/2763/4468118920_520250a463.jpg

Zaterdag wordt ie gemonteerd!

yuli
21-04-2010, 20:32
Weeg beide motorkappen even op als je wil ben ik benieuwd naar.

Oude schokbreker is behoorlijk heen. Na montage opnieuw laten uitlijnen maar dat zal wel bekend zijn.

De Pul
21-04-2010, 20:33
Max 100 op de snelweg!
tja,dat zou iker dan weer niet voor over hebben;)

Yoan
22-04-2010, 18:41
Uiteraard weeg ik beide motorkappen!

Vandaag getankt en weer precies 1 op 25 gehaald: http://www.mijnbluemotion.nl/tankbeurt-22-april-51

Volgende week zal ik een paar interessante updates kunnen melden als het goed is. Updates waar de auto zuiniger van wordt :)

Jan-Jelle
22-04-2010, 21:40
Hee Yoan,

Zaterdag kom ik ook wel ff kijken bij carrec..
Als die motorkap nou niet wil lukken kan ik je daar vast ff helpen ermee, denk niet dat t gemakkelijk is om in je eentje een motorkap eraf te halen en erop te zetten ;)

Gr. Jan-Jelle

Yoan
25-04-2010, 13:38
Gisteren is de schroefset gemonteerd: http://www.mijnbluemotion.nl/schroefset-en-motorkap-gemonteerd-52

http://farm5.static.flickr.com/4071/4548301433_6edf0d7dc7.jpg

Het vervangen van de oude was geen overbodige luxe:

http://farm5.static.flickr.com/4025/4548311035_3369de63c3.jpg

Ook heb ik van de week de carbon kap gemonteerd, maar de pasvorm is slecht. Ik moet met hood pins gaan werken of een andere kap regelen. In ieder geval gaat morgen de originele motorkap er weer op.

http://www.mijnbluemotion.nl/img/blog/20100424-15.jpg

DÁ-BRT
25-04-2010, 15:48
heb je de kap ook gewogen?

Op mijn Polo zit een Carbon dakhuid en de auto is er maar 1,7kg lichter van geworden. Waarschijnlijk zelfs minder, want ik heb het rijden van en naar de weegbrug niet mee geteld.

Jan-Jelle
25-04-2010, 16:52
heb je de kap ook gewogen?

Op mijn Polo zit een Carbon dakhuid en de auto is er maar 1,7kg lichter van geworden. Waarschijnlijk zelfs minder, want ik heb het rijden van en naar de weegbrug niet mee geteld.
originele kap was 16,9 kg, de carbon kap is 10,7 kg. 6,2 kg verscvhil dus..;)

Yoan
26-04-2010, 18:21
want ik heb het rijden van en naar de weegbrug niet mee geteld.
Welke weegbrug is dat waar je zou nauwkeurig kunt meten? Ben ik wel benieuwd naar! De meeste weegbruggen zijn voor vrachtwagens en gaan tot 70 ton en hebben een marge van 20 kg.

lowrider23
28-04-2010, 12:02
je bent goed bezig, hoor! en die motorkap... zal hem mooi staan! maar jij doet het niet voor het uiterlijk, hahaha.

ga zo door, hopen dat je de 1 op 30 op een dag zal halen!

Yoan
29-04-2010, 21:54
De wagen is vandaag haarscherp uitgelijnd: http://www.mijnbluemotion.nl/auto-uitgelijnd-bij-korst-banden-53

http://mijnbluemotion.nl/img/blog/20100429-7.jpg

Van het weekend nog een mooie update, morgen meer hier over!

Yoan
30-04-2010, 23:41
Morgen gaat de auto op de rollenbank bij Van Vught Tuning en wordt het motormanagement aangepast op de gewijzigde in- en uitlaat: http://www.mijnbluemotion.nl/softwareoptimalisatie-door-van-vught-tuning-55

Vagtechniek heeft het beleid geen auto's te tunen met mechanische aanpassingen. Om die reden is in goed overleg met Vagtechniek besloten de motormanagementafstelling elders te doen. VVT is bereid genomen dit op zich te nemen.

Wordt dus een dagje Groningen morgen!

Martyn_86C
01-05-2010, 01:29
Welke weegbrug is dat waar je zou nauwkeurig kunt meten? Ben ik wel benieuwd naar! De meeste weegbruggen zijn voor vrachtwagens en gaan tot 70 ton en hebben een marge van 20 kg.

Als je echt nauwkeurig wil weten wat je auto weegt... Dan moet je naar een motorsport/race team gaan... Of een fabrikant/preparateur van rally/race wagens...

Ik heb 3 weken geleden de BMW 1 serie SuperSport van een vriend van me bij Intrax neergezet waar de auto nog uitgewogen moest worden voor de eerste wedstrijd op Silverstone (dutch supercar) Uitwegen wil zeggen dat elke schokdemper z'n basisinstellingen krijgt afhankelijk van de last die op die specifieke hoek/wiel rust! Dus 4 weegschalen, voor elk wiel die op een! Die weegschalen werken op ~10gr nauwkeurig!

Deze auto was alleen op het oog nog een 1serie... Er ligt een E36 3.0 M3 blok in! (niet de 3.2, ivm vannos) de carrosserie was helemaal van glasvezel! Behalve de dragende delen en de dakplaat. De wielophanging is helemaal custommade zijn universele racedempers met extern reservoir, de camberplates zitten in de carrosserie verlast! Uniball draagarmen, AP remmen maatje pizzaschijf...

Sorry, we hadden het over uitwegen... Uhm wegen... ;-)

http://i131.photobucket.com/albums/p306/mbr_rc/7f675183.jpg

Yoan
02-05-2010, 14:57
@Martyn_86C: thanks voor de info!

Gisteren dus naar Van Vught Tuning voor het aanpassen van de chip: http://www.mijnbluemotion.nl/motormanagement-geherprogrammeerd-56

Op de rollenbank:

http://farm5.static.flickr.com/4041/4570492463_7374cda343.jpg

Sinds de aangepaste inlaat zat er een behoorlijk dip onder de 2000 rpm, hier goed zichtbaar:

http://farm4.static.flickr.com/3488/4571120110_edbb089d71.jpg

Dit is het eindresultaat:
(o.a. na het vervangen van de luchtmassameter)

http://farm5.static.flickr.com/4003/4571133530_ff252d3df3.jpg

Verslag en video's staan op de site!

Eergisteren getankt en weer de 1 op 26 gehaald: http://www.mijnbluemotion.nl/tankbeurt-30-april-54

De komende weken goed kijken hoe (zuinig) het rijdt, daarna eventueel weer langs VVT voor aanpassingen.

Richard
02-05-2010, 15:03
Er ligt een E36 3.0 M3 blok in! (niet de 3.2, ivm vannos)
3.0 heeft VANOS enkel op inlaatnokkenas, 3,2 heeft dubbele VANOS, dus zowel op in- als uitlaatnokkenas.

Yoan
04-05-2010, 12:47
Dit is een mooi verhaal. Ik werd pas geleden gebeld door het PR-bureau van Shell. Ze zochten nog een zuinige rijder die mee wilde doen aan Europe's Smartest FuelSaver Challenge tijdens de Shell Eco-marathon. Daar hoefde ik niet lang over na te denken :)

Morgen reis ik daarom naar Berlijn en ga het opnemen tegen 11 andere deelnemers (waaronder 1 Nederlander). Niet met mijn auto, maar met een gewone VW Golf VI. Degene die met 1 liter brandstof het verste rijdt, wint een nieuwe Golf!

Lees hier het hele verhaal: http://www.mijnbluemotion.nl/deelname-shell-eco-marathon-57
Later vandaag zal op de site ook een filmpje te zien zijn waarin ik samen met Hans Moen (zuinigste rijder van Nederland 2008) een zuinig rijden rijles geef aan Dennis Storm van BNN.

http://farm4.static.flickr.com/3116/4560535525_448820757d.jpg

Aardig gek dit allemaal!!

de Rooij
04-05-2010, 13:52
haha, je project heeft wel een hoop aandacht getrokken;)

Leuk man!

Yoan
04-05-2010, 19:16
Zoals gezegd heb ik een filmpje opgenomen met Dennis Storm en Hans Moen (zuinigste rijder 2008):

http://farm5.static.flickr.com/4039/4579126066_0990c08ac3.jpg

Het filmpje staat online op mijn site http://www.mijnbluemotion.nl/deelname-shell-eco-marathon-57
en direct op YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=DTVdKXnKo3g

Nu ga ik de koffers pakken voor morgen!

vdWal.
04-05-2010, 20:05
was me nog niet opgevalle dit, maar leuk initiatief! benieuwd hoever je komt

ronaroot
04-05-2010, 21:05
Ey,

Ik volg je project al een tijdje, echt leuk om te zien :thumbup:

Voor jouw zal het helemaal super zijn met al die aandacht en aanbiedingen die je krijgt, zoals gevraagd worden voor die Eco-marathon.
Mag je ook nog dingen "prepareren" aan die Golf ? (ga je meteen alle overbodige dingen eruit halen :D )

Ga zo door en ik blijf het volgen !

Gr. Roger

Martyn_86C
04-05-2010, 23:12
3.0 heeft VANOS enkel op inlaatnokkenas, 3,2 heeft dubbele VANOS, dus zowel op in- als uitlaatnokkenas.

klopt inderdaad! .. Vandaar... ;-)

Martyn_86C
04-05-2010, 23:14
Maaruh... Ontopic gezien: gaaf project!! :thumbup:

een keer wat anders dan de gemiddelde zoektocht naar PoweRRRR ;-)

Jan-Jelle
04-05-2010, 23:48
Hee Yoan!

Gefeliciteerd met de kans om mee te doen met de Shell-race!
Ik hoop/denk dat je een eind gaat komen!


Succes morgen!

Groeten,

Jan-Jelle


P.s. Als je die golf wint wil ik wel een rondje meerijden..:D

Gijs
05-05-2010, 00:03
Max 100 op de snelweg!
Hmm, dat lukt me niet... Laatst naar Zwolle overal aan de snelheid gehouden (dus ook 120) en toen heb ik 1:20 gereden.. Toch niet slecht voor een amateur met een 1340kg wegende familiehut :)

Lache, die Shell/TV toestanden :) Maarem, kan die dude niet gewoon een broek zonder scheuren aan doen? Zoiets heb ik niet eens als klusbroek.. Oh nee, is mode toch..!? :tongue: ;)

Yoan
08-05-2010, 12:09
Even een snelle update tussendoor. Ik ben gisterenavond op Schiphol geland en ga nu weer richting Oostenrijk. Heb snel een verslagje kunnen schrijven van de Shell 1L Challenge: http://www.mijnbluemotion.nl/verslag-shell-fuelsave-1l-challenge-58

Helaas niet gewonnen, 6e geworden van de 10.

Ik hoop snel een uitgebreider verslag te kunnen schrijven met meer foto's, video's (Top Gear film crew was er!) en uitslagen. Het was in ieder geval heel leuk om mee te maken en heb veel leuke mensen ontmoet.

Yoan
18-05-2010, 19:52
Omdat ik in Duitsland en Oostenrijk geen internet had, lieten de updates even op zich wachten. Van het weekend uit Oostenrijk teruggekomen en heb op de heenweg een verbruik van 1 op 28,6 gehaald: http://www.mijnbluemotion.nl/naar-oostenrijk-1-op-28-59

Geïnspireerd door de wereldkampioenen John en Helen Taylor ben ik tot het maximale gegaan. Dit betekent zoveel mogelijk op de rechterbaan, meerijden met vrachtwagens. Uiteraard heb ik tussendoor overnacht. Ik had nog ruim 15 liter over toen ik arriveerde.

Ik ben er nog (lang) niet. Nu wordt het zaak dat de auto een stuk lichter wordt en dat o.a. de versnellingsbak eraan moet geloven.

Mtdi
18-05-2010, 22:29
Je doet het goed Yoan,maar wat gaat men bij Carrec met je bak doen?

Yoan
19-05-2010, 19:51
Dat is nog niet precies duidelijk. Ze gaan uitzoeken of we deze bak langer kunnen maken, of dat een zesbak een betere optie is.

Mtdi
20-05-2010, 09:01
Heb je een bak code voor mij?

martiepartie
20-05-2010, 09:30
Meerijden met vrachtwagens is wel een beetje flauw... :D Als je nou met 60km/h naar Oostenrijk zou gaan rijden haal je de 1:30 wel.

Ik zie je doelstelling, bewonder het ook zeker, maar ga je nu niet (deels) de verkeerde kant op qua methode? Technische aanpassingen aan de auto zodat deze steeds zuiniger wordt en efficienter met de diesel omgaat zijn super, steeds langzamer gaan rijden vind ik niet de manier.

Btw. weet je al iets meer over de effecten van de afzonderlijke verbeteringen? Vooral dat apparaat wat in je brandstoftank/leiding gemonteerd is en een enorme besparing zou moeten opleveren ben ik erg benieuwd naar! EDIT: Aerofinn bedoel ik :D

De langere bak zal vast helpen, zie de Polo Blue motion, die zou ook de 1:30 moeten kunnen halen (op papier).

Jan-Jelle
20-05-2010, 09:42
Dat is nog niet precies duidelijk. Ze gaan uitzoeken of we deze bak langer kunnen maken, of dat een zesbak een betere optie is.

DSG erin joh! is toch niet zo moeilijk... :D

Wanneer ben je weer bij Carrec?, kom ik wel weer even buurten :thumbup:

Yoan
20-05-2010, 20:17
@martiepartie, de auto zit nog steeds rond de 1 op 26 maar ik wilde weten wat op dit moment maximaal haalbaar is met mijn auto. Dan ga je dus maximaal op de rechterbaan rijden :)

@Jan-Jelle, weet ik nog niet, duurt nog wel een paar weken voor ik er weer ben!


Vandaag weer een roetmeting laten doen: http://www.mijnbluemotion.nl/roetmeting-zuinig-en-schoon-60

Dankzij de aanpassingen van afgelopen maanden stoot de auto nu heel weinig roet uit: k-waarde van 0.36. Vorige keer was dat 2.90. De maximaal toelaatbare waarde is 3.00. Dat is dus een hele verbetering!