PDA

View Full Version : begin golf MK1 demontage tot reparatie

Pages : 1 [2]

Audilimburg
09-08-2010, 19:41
Ik had al voorspeld dat het starten niet lang meer zou duren... :)

Geniale bestuurdersstoel ook. Hahaha.

Maar ik zie wel dat je v-snaar erg hobbelt. Is die nog niet gespannen of zit een van de poelies niet recht?

T!m
09-08-2010, 20:23
Wat een fijne foto's. Geweldig karretje :)

Maartenmk1
09-08-2010, 20:55
Lekker gepruttel, zeker erg comfortabel die bestuurdersstoel ? :P

De Pul
09-08-2010, 21:56
prachtig!!
zou alleen na al dat werk de achterremen ook even netjes maken;)

Thijs.
09-08-2010, 22:17
Heel erg ruig dat die loopt. Zou idd wat aan de remmen doen, na al dat werk kan dat er ook wel bij ;)

Audilimburg
10-08-2010, 08:29
Volgens mij heb je bij Bolku voor 100 Euro een complete revisieset met nieuwe trommels en alles. Maar goed, zijn wel weer 100 Euro...

gizmo98
10-08-2010, 08:44
Dan ziet het er wel weer strak u :thumbup: it !!!!!

of even naar de sloop ik vermoed dat van de caddy eind jaren 90 of mk2 ook de trommels pasen ???? :screwy: :screwy: :screwy:

arnout99cc
10-08-2010, 15:55
Maar ik zie wel dat je v-snaar erg hobbelt. Is die nog niet gespannen of zit een van de poelies niet recht?

Op het moment hebben we nog helemaal niets aan de motor gedaan. Dus het kan wel kloppen dat die niet helemaal strak staat. Als alles zo'n beetje af is gaat de auto naar de garage voor een laatste check up en die doen ook de apk. Die zullen ook een beurtje geven aan de motor.

Lekker gepruttel, zeker erg comfortabel die bestuurdersstoel ? :P

Ging best prima met dat krukje, je kon alleen niet zoveel kracht zetten voor de koppeling...

Vandaag ben ik bezig geweest met de achterremmen en inderdaad die cilinder lekt. Die wilde ik dus vervangen maar na de tip van audilimburg de trommels bij bolku besteld (helaas nog geen reactie, zou ze graag vandaag nog op gaan halen). De trommels die erop zaten was echt niets meer mee te beginnen namelijk. Dus bedankt voor de tips!

Verder ben ik nog even op zoek naar veerschotels aan de voorkant en naar de bouten waarmee de veerpoot aan het wiel zit zeg maar. Daar zit namelijk bijna geen draad meer op. Dus nu ga ik even naar de Brezan, mochten jullie nog tips hebben dan hoor ik het wel. Vanavond probeer ik wat foto's te posten, ik heb nu nog steeds wat problemen met internet....

Stijn
10-08-2010, 16:02
Vervolgens gezogen aan de retourkant van de pomp en daardoor trok de pomp vanzelf het glas diesel leeg. Nu de pomp vol met diesel zat de aanvoerslang weer op het filter aangesloten om hem vervolgens te starten! Toen deed hij het in 1 keer!

Told you so... je moet wat vaker luisteren naar me :)

Tof dat ie het doet!

arnout99cc
11-08-2010, 08:25
Gisteren heb ik bij een bevriende garage de veren van de veerpoten gehaald zodat de lagers kunnen worden vervangen. Nu ze toch uit elkaar liggen geef ik ze meteen maar even een verfbeurtje.

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/SAM_0378small_original.jpg

Verder zit er hier en daar nog redelijk wat roest dus er moeten weer onderdelen gehaald worden...

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/SAM_0374small_original.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/bout_original.jpg

Voor die voorpoten:
-De veerschotels komen van de brezan
-de domlagers/axiaallagers/veerpootlagers komen van golf1onderdelen.nl
-de bouten moeten van de dealer komen (heeft iemand nog andere suggesties?)
-Algemene boutjes komen van de lokale ijzerwarenhandel
-De bumpstops komen van bolku (hier had ik eventueel ook de schotels vandaan kunnen halen)
-Het ontbrekende veertje voor op de remklauw komt weer van funcarnet.nl

Soms wordt je wel een beetje gek van het feit dat je zoveel winkels langs moet.... Maar goed.

Dan heb ik nog een paar foto's van de remtrommels die dus niets meer waard zijn en waar nieuwe voor komen (L en R):

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/SAM_0361small_original.jpg

Weet iemand wat dit is? Komt uit het dashboard, waarschijnlijk in de buurt van de asbak.

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/SAM_0400small_original.jpg

Alberto
11-08-2010, 09:00
Vandaag ben ik bezig geweest met de achterremmen en inderdaad die cilinder lekt. Die wilde ik dus vervangen maar na de tip van audilimburg de trommels bij bolku besteld (helaas nog geen reactie, zou ze graag vandaag nog op gaan halen). De trommels die erop zaten was echt niets meer mee te beginnen namelijk. Dus bedankt voor de tips!

Vergeet niet dat er dan ook gelijk nieuwe lagers in komen :thumbup:

gizmo98
11-08-2010, 10:30
kijk is aan het was allemaal geen overbodige luxe om het los te halen zo ga je straks veilig over de weg goed zo !!!

willemse
12-08-2010, 19:55
ff vraagje, je hebt de auto helemaal uit elkaar gehaald eh. heb je er bij het weer in elkaar zetten van de auto dezelfde schroefjes/boutjes gebruikt? of alles nieuw gekocht? want het lijkt mij ook (vooral bij de spatborden) dat de schroefjes welis verroest kunnen zijn, en zo misschien de auto weer met roest aan kunnen tasten..

en is de gehele auto getektileerd? inclusief de onderdorpels/kokers? want dit heb je laten doen neem ik aan.

groeten willem

ps. vet project!

arnout99cc
12-08-2010, 22:02
Vandaag ben ik bij bolku tuning geweest om de remtrommel set op te halen. Helaas had hij de bumpstops niet op voorraad, gelukkig heb ik deze nog bij de dealer kunnen bestellen (wel wat duurder maar wil er zsm mee aan de slag en anders had ik ze misschien volgende week vrijdag pas). Overigens zit niet alles bij de trommelkit. Hieronder zie je welke onderdelen ik moet hergebruiken aangevuld met de nieuwe onderdelen (in de verpakking behalve de schoenen die ook nieuw zijn).

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/SAM_0422small_original.jpg

Ik heb de te hergebruiken onderdelen schoongemaakt maar ze blijven roestig/smerig. Ik denk dat ik alles 1 voor 1 moet schuren en in de primer/lak moet zetten.... Iemand alternatieven?

Verder heb ik ook de ruitenwisserarmen gespoten en de 2e hands veerschotels van bolku tuning.

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/SAM_0414small_original.jpg

ff vraagje, je hebt de auto helemaal uit elkaar gehaald eh. heb je er bij het weer in elkaar zetten van de auto dezelfde schroefjes/boutjes gebruikt? of alles nieuw gekocht? want het lijkt mij ook (vooral bij de spatborden) dat de schroefjes welis verroest kunnen zijn, en zo misschien de auto weer met roest aan kunnen tasten..

en is de gehele auto getektileerd? inclusief de onderdorpels/kokers? want dit heb je laten doen neem ik aan.

In principe heb ik alleen goeie schroeven/bouten terug gezet en waar nodig vervangen. Ook heb ik (bijna) overal een laagje ML tussen metaal op metaal gedaan om de boel te isoleren. Vele bouten zijn ook met kopervet vastgezet om het roesten/rotten tegen te gaan en ze later nog makkelijker los te kunnen halen.

Het tektileren moet nog gebeuren. In overleg met de persoon die dit gaat doen was het handiger om hem eerst apk te hebben en de interieurpanelen eraf te laten.

ps. vet project!

thanks! De rest ook trouwens voor de reacties. Het blijft leuk om te lezen en de tips te krijgen.

Overigens weet ik niet meer of ik het al gemeld heb maar ik heb deze radio van oltimerautoradio om in te bouwen. Daar ben ik ook een beetje mee bezig geweest. Het probleem is namelijk dat de radio (natuurlijk) mono is. Oftewel alleen voor de speaker in het dashboard. Op de hoedenplank dragers zitten ook 2 boxen die ik wil gebruiken. Weten jullie of er, als ik de boel in serie aansluit om de versterker niet op te blazen, nog een beetje geluid uitkomt?

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/SAM_0430small_original.jpg

Alberto
12-08-2010, 22:09
Ik heb de te hergebruiken onderdelen schoongemaakt maar ze blijven roestig/smerig. Ik denk dat ik alles 1 voor 1 moet schuren en in de primer/lak moet zetten.... Iemand alternatieven?
nachtje in de diesel , dan met remreiniger schoon maken
:thumbup:

Thijs.
12-08-2010, 22:26
Er staat toch ook op het forum ergens een link voor het ontroesten. Moet je water + soda + acculader gebruiken en dan een nachtje ofzo laten staan. Leuk om een keer te proberen :)

willemse
13-08-2010, 09:26
je staat nog te kijken wat voor geluid er uit zon radio komt:) ik heb ook zon "oude" radio gekocht voor in mn golf1, zitten 4 boxen op aangesloten. de originele middenbox hebben ze eruit gehaald.

maar het is toch veel makkelijker om te tektileren als de golf helemaal uit elkaar ligt? lijkt mij tenminste.

arnout99cc
13-08-2010, 11:06
Dat leek me eigenlijk ook handiger maar dit was eigenlijk wel zo praktisch. Vandaar dat we het toch maar zo doen.

Weet jij hoeveel aansluitingen je radio heeft? Als het er maar 1 is, heb je ze dan in serie geschakeld?

Er staat toch ook op het forum ergens een link voor het ontroesten. Moet je water + soda + acculader gebruiken en dan een nachtje ofzo laten staan. Leuk om een keer te proberen

Lijkt me leuk ja, maar ik heb geen acculader. Ik heb wel vloeibare ontroester maar denk dat dit niet heel goed gaat werken (en het duurt lang!)

Groeten!

PS meer advies over de spiegels, radio en ontroesten is natuurlijk altijd welkom.

Audilimburg
13-08-2010, 11:28
Hoe zit dat nu met die remtrommelset. Op de foto van Bolku zie ik een helemaal complete set met alle veertjes en alles nieuw erbij. Zeg jij nu dat de set die jij gekocht heb niet compleet is?

Hoe zit dat nu precies? Ik dacht namelijk dat de set helemaal compleet was en ik wilde hem zelf ook gaan aanschaffen. Maar nu twijfel ik.

Voor dat ontroesten heb je niet per sé een acculader nodig. Je kunt ook gewoon een accu gebruiken, een draadje op de plus met een metalen plaatje en een draadje op de min met een metalen plaatje en dat in de vloeistof hangen. Zou ook gewoon moeten werken, maar heb het eerlijk gezegd zelf ook nooit geprobeerd.

willemse
13-08-2010, 12:34
ik heb 2 aansluitingen, voor links en voor rechts.. dat zijn de 2 voorste speakers, daar heb ik ze doorgelust naar de achterste 2 speakers.

arnout99cc
14-08-2010, 21:16
Hey mensen,

vandaag veel bezig geweest met de electronica. Ook een hele ervaring! Op zich is het allemaal natuurlijk redelijk duidelijk hoe alles in elkaar moet. Het probleem was dat het rechtervoorlicht het niet deed (grote licht wel). Daarnaast wilde ik de autoradio inbouwen en een adapter voor electronica inbouwen. In het kort was het echt een dag die ik snel wilde vergeten. Op een gegeven moment leek het alsof er alleen nog maar dingen uit elkaar moesten en kapot gingen. Uiteindelijk bleek het voorlicht gewoon een zekering te zijn die niet op de gebruikelijke plek was gebroken (eerst dacht ik dat de stekker kapot was). Ook leek het alsof de ventilator het begeven had maar dat bleek later niet zo te zijn. Daarnaast moest het frontje van het dashboard er eerst weer helemaal af om de omlijsting vast te kunnen schroeven. (had ik kunnen weten maar ja.... toch vervelend).

Uiteindelijk toch resultaat geboekt en alle problemen zijn verholpen. Alle lampen doen het, de radio doet het (met alle boxen in serie) en het frontje zit op zijn plek. Daarnaast is ook de adapter geplaatst zodat we telefoons/mp3spelers/navigatie/koelkasten, whatever kunnen laden. Ook zit er op de radio een input voor een mp3 speler...

Hoe zit dat nu precies? Ik dacht namelijk dat de set helemaal compleet was en ik wilde hem zelf ook gaan aanschaffen. Maar nu twijfel ik.

Niet alles zit er dus bij inderdaad. Hij zei dat hij zelf altijd de veertjes hergebruikt. In principe doet dat allemaal het nog wel maar toch jammer dat niet alles nieuw is. Complete set om de achterremmen te reviseren; 2 remtrommels, 2 x remvoeringen, 2 x remcilinders, 2 x wiellagers.

Zouden jullie die trommel nog een lik verf geven? Dat blanke metaal gaat waarschijnlijk wel eerder lelijk worden of niet?

Dan nog wat pica's.....

Work in progress:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/SAM_0444small_original.jpg

Moderne snufjes :rolleyes:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/small_357815_original.jpg

Huidige status:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/SAM_0449small_original.jpg

Audilimburg
14-08-2010, 21:34
Thanks voor de info.

Nu dat je het dash erin hebt zitten is het allemaal niet meer zo veel werk, toch? Interieurtje erin, ramen plaatsen en rijden...of zie ik dat te simpel?

Thijs.
14-08-2010, 21:56
Ik zou de kabeltjes wel met een krimkousje verbinden en niet met zo'n krammetje. Dat is goed voor een tijdelijke oplossing vind ik. Veel succes met de verdere stappen iig !

Sjeesbeest
14-08-2010, 21:58
ik mag toch hopen dat je die blauwe verbindingsstukkies (stroomgappers) er even tussenweg haalt ofniet?

edit: hahaha zie post hierboven

gizmo98
15-08-2010, 00:32
idd even netjes met krimp kousjes af werken
solderen daar na krimpkous er over heen schuiven te halen bij lectronica of auto matriaalne zaak

deze blauwe knijpers gaan storing of uit val veroorzaaken op lange termijn

ps verder gaat het mooi he en ja geef de trommel maar linkje zwarte verf

arnout99cc
15-08-2010, 10:13
Nu dat je het dash erin hebt zitten is het allemaal niet meer zo veel werk, toch? Interieurtje erin, ramen plaatsen en rijden...of zie ik dat te simpel?

Dat denk ik dus ook telkens. Valt toch telkens weer tegen. De veerpoten ga ik morgen in elkaar zetten, ik heb zelf geen veerspanners namelijk.

Daarnaast liggen die trommels dus ook nog uit elkaar. Ik kom er net achter dat Jeroen van Bolku tuning mij 2 verschillende cilinders heeft gegeven dus daar kan ik nu ook niet mee verder. Ik hoop dat ik hij me de correcte voor donderdag kan opsturen, anders is het efficienter om ze bij de Brezan te halen. Dus dat ligt nu stil. Ook kan ik de trommels even niet spuiten omdat mijn primer op is en er hier in de buurt geen winkel open is...

Verder kan ik dus ook niet die krammetjes vervangen omdat ik geen kousjes heb. Kortom, vandaag ligt alles stil.

Er zijn natuurlijk altijd wel wat dingetjes die je kan doen maar de motivatie is nu even weg. Dus ik ga morgen weer verder.

Wat er bijvoorbeeld nog moet gebeuren is het bijwerken van kleine beschadigingen aan de lak voordat de spatborden erop kunnen.

Aan de ene kant denk ik telkens dat het allemaal snel kan gaan nu, maar aan de andere kant duurt alles langer dan je denkt...

Morgen weer verder!

gizmo98
15-08-2010, 11:03
Neem de tijd dat voorkomt straks teleurstelling........
tip voor het solderen mischien weet je het al maar dan heb ik niks gezegdt

krimp kousje af knippen over de draad schuiven aan elkaar solderen krimp kousje over het gesoldeerde schuiven even verwarmen lichtjes met aansteker je ziet van zelf als het krimpt
en klaar werkt topp
ik heb het gedaan bij een golf 5 daar moet van af het midden naar achteren een nieuwe draad boom nu al 3 jaar zonder enige vorm van storingen
suc6

willemse
16-08-2010, 16:00
wel leuk om te zien hoe je alles aan het doen bent en je overal een foto van hebt gemaakt!

goed bezig!

Thijs.
16-08-2010, 23:10
Vaak schrik je ervan hoeveel tijd er nog in die stomme kleine dingen gaan zitten. Je hebt ook krimpkous met tin erin, gewoon eroverheen schuiven verwaren en klaar. Natuurlijk wel stukje kabel strippen. Zou dit niet laten zitten zo, vroeg of laat krijg je er problemen mee.

Alberto
17-08-2010, 07:41

wat staat jou versnellings pook ver naar links
is dat normaal ?

en vergeet niet om plastiek op de deuren te plakken
voor je de deurpaneelen er op doet :thumbup:

Audilimburg
17-08-2010, 08:40
Het bakje om de pook zit gewoon uit het midden. Kijk maar eens ten op zichte van de handrem.

dekilo
17-08-2010, 10:46
Op je vraag omtrent roest verwijdering.

Ik heb onderdelen electrolytisch ontroest en dat werkt super en kost bijna geen drol.

http://www.fotopocket.nl/fpimages/2010/08/17/af05ada37ae982b32db1b5b51654142d/Foto0177.jpg (http://www.fotopocket.nl)

Men neemt een bak.
Deze vult men met warm water.
Vervolgens gooi je er een kwart zak soda in (gewone supermarkt soda).
Je plaatst een stuk blank metaal in de bak met water.
Hieraan bevestig je de plus pool van een acculader.
Je plaats nu het te onroesten product in de bak met water.
Zorg ervoor dat je product schoongeborsteld is.
Bevestig de min pool aan het te ontroesten product.
Doe bovenstaande in een goed geventileerde ruimte.
Zet de acculader aan en wacht +- 12 of 24 uur.
De roest is dan van je roestig product naar het blank metaal verhuisd.
Veel succes.

arnout99cc
17-08-2010, 11:01
Hey bedankt voor de tip, zal kijken of ik er nog wat mee kan. Ik heb alleen geen acculader maar misschien kan ik die nog wel regelen.

Het project ligt nu een beetje stil maar ik denk dat ik donderdag of vrijdag weer een goeie slag kan maken. Dan komen de velgen terug en dan wil ik dus ook de ophanging klaar hebben.

is dat normaal ?. Nu heb ik alleen de remtrommels in de verf gezet.

Hij gaat er maar op 1 manier in dus ja das normaal. En zoals audilimburg al zegt lijkt dat maar zo.

De electra zal ik nog wel herzien denk ik na jullie adviezen gelezen te hebben. Zijn van die ronde verloopstekkertjes ook goed te gebruiken?

http://www.halfords.nl/Images/Catalog/Product/125x125/302057.jpg

http://www.halfords.nl/Images/Catalog/Product/125x125/302054.jpg

caddy ron
17-08-2010, 11:21
Gewoon solderen is het beste, die stekkertjes is ook niet alles.
Succes.
Groetjes ron

dekilo
17-08-2010, 11:35
Idd solderen en daarna een krimkous eromheen.
Die stekkertjes zijn bagger en het is bovendien erg amateuristisch.

Zollie
17-08-2010, 11:40
Ik kon bij mijn automaterialenwinkel alleen te grote krimpkous krijgen, te wijd voor 1 draadje. Ik moet ook nog een en ander netjes maken, waar koop je de juiste krimpkous? en met tin erin zou helemaal mooi zijn.

is er een webwinkel ofzo waar dat te krijgen is (den helder is niet de ideale locatie om zoiets te zoeken volgens mij...)

dekilo
17-08-2010, 11:43
Wat dacht je van:

http://www.krimpkous.com/

gizmo98
17-08-2010, 11:48
solderen en krimkous

dekilo
17-08-2010, 12:02
Je dient eerst de krimpkous om een draad te schuiven.
Vervolgens de draadjes aan elkaar solderen.
Dan de krimpkous over het gesoldeerde schuiven en verwarmen zodat het krimpt.

bprijs
17-08-2010, 20:14
Op je vraag omtrent roest verwijdering.

Ik heb onderdelen electrolytisch ontroest en dat werkt super en kost bijna geen drol.

http://www.fotopocket.nl/fpimages/2010/08/17/af05ada37ae982b32db1b5b51654142d/Foto0177.jpg (http://www.fotopocket.nl)

Men neemt een bak.
Deze vult men met warm water.
Vervolgens gooi je er een kwart zak soda in (gewone supermarkt soda).
Je plaatst een stuk blank metaal in de bak met water.
Hieraan bevestig je de plus pool van een acculader.
Je plaats nu het te onroesten product in de bak met water.
Zorg ervoor dat je product schoongeborsteld is.
Bevestig de min pool aan het te ontroesten product.
Doe bovenstaande in een goed geventileerde ruimte.
Zet de acculader aan en wacht +- 12 of 24 uur.
De roest is dan van je roestig product naar het blank metaal verhuisd.
Veel succes.

Heb je ook een pic van de ontroeste delen.
In ben zeer benieuwd naar het resultaat!

gizmo98
17-08-2010, 20:41
zou mooi zijn als je foto plaast van voor en na de ontroesting

knap stukje werk

Oeps was weer te vlot met me vraag :screwy:

een vrij land zeggen ze

dekilo
17-08-2010, 21:30
Ik heb ze ondertussen weer onder de auto zitten maar de roest is er helemaal van af.
Ik heb geen foto gemaakt.......
Zal kijken of ik er een kan maken van onder de auto.

arnout99cc
20-08-2010, 15:41
Vandaag eindelijk de veerpoten weer in elkaar weten te zetten. Ik vroeg me alleen af hoe je weet hoe strak ie moet. Je kan er wel een momentsleutel op zetten maar dan kan je de schokbreker niet meer tegenhouden met een inbus. Ik heb de moeren er nu zover opzitten (met inbus en ringsleutel) en ze zitten best strak maar op een gegeven moment denk ik dat je het rubber van de bumpstop aan het indrukken bent. Volgens de handleidingen moeten ze op 60Nm staan.

Iemand een idee?

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/SAM_0455small_original.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/SAM_0458small_original.jpg

Thijs.
20-08-2010, 16:30
Ik doe het altijd met de luchthamer vastzetten. Is misschien niet de beste oplossing maar als je met een moment sleutel gaat werken draait de schokbreker zelf mee en krijg je hem dus niet vast.

caddy ron
20-08-2010, 18:08
Vast is vast, meestal inderdaad met een lucht sleutel is het makkelijkst. Als ze dan onder de auto zitten, krik laten zakken en nog een keer aandraaien dan moet het goed komen.
Groetjes ron

gizmo98
20-08-2010, 19:19
het lijk mij al in de goede richting te komen zo net wat hier boven gezegt wordt er onder bouwen en dan ff met de lucht sleutel er op

A.D GOLF1 1976
20-08-2010, 19:50

is dat normaal ?

en vergeet niet om plastiek op de deuren te plakken
voor je de deurpaneelen er op doet :thumbup:

volgens mij staat het pookje in zijn twee

A.D GOLF1 1976
20-08-2010, 19:53
Vandaag eindelijk de veerpoten weer in elkaar weten te zetten. Ik vroeg me alleen af hoe je weet hoe strak ie moet. Je kan er wel een momentsleutel op zetten maar dan kan je de schokbreker niet meer tegenhouden met een inbus. Ik heb de moeren er nu zover opzitten (met inbus en ringsleutel) en ze zitten best strak maar op een gegeven moment denk ik dat je het rubber van de bumpstop aan het indrukken bent. Volgens de handleidingen moeten ze op 60Nm staan.

Iemand een idee?

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/SAM_0455small_original.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/SAM_0458small_original.jpg

Schiet mooi op :thumbup: ben benieuwd naar eindresultaat.
Heb je geen andere moeren voor je schokbrekers, of zet er anders effe een geschikt dopje op of zo. Zijn net van die kleine dingetjes die het geheel afmaken. Verder veel plezier en succes met de afbouw.

Audilimburg
20-08-2010, 20:32
Op die schokbrekers komt toch een kapje dat alles bedekt, dus van die bouten zie je niets meer.

gizmo98
20-08-2010, 21:18
beetje vet er op lichtje`s en dan kapje er over en klaar

arnout99cc
20-08-2010, 21:47
Ten eerste iedereen bedankt voor de tips en inderdaad vast is vast... Ik laat het nu maar zo.

Dan nu weer het volgende: Ik heb in eerste instantie bij Bolku remschoenen gekocht maar deze bleken voor een modernere vw te zijn. Foutje, kan gebeuren. Inmiddels heb ik bij de Brezan nieuwe gekocht (aangezien de auto van voor 78 is heb je weer het oude model nodig). Maar nu zit er een extra hulpmiddel aan. Ziehier de oude en nieuwe configuratie. Misschien dat het voor de configuratie met automatische afstelling is? Dat heb ik niet namelijk.

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/SAM_0462small_original.jpg

Aangezien alle gaten wel op de juiste plek zitten zat ik eraan te denken om die extra flappen eraf te slopen en dan verder te bouwen. Of is dit onverstandig? Ik begin mijn geduld nu een beetje te verliezen namelijk.....

Daarnaast lijkt het lastig om de handremkabel te monteren. Het stukje waar de schoen tussen moet lijkt kleiner geworden te zijn. Kan dit te maken hebben met de veer om de handremkabel?

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/SAM_0362small_original.jpg

Alberto
21-08-2010, 07:15
http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/SAM_0462small_original.jpg

Aangezien alle gaten wel op de juiste plek zitten zat ik eraan te denken om die extra flappen eraf te slopen en dan verder te bouwen. Of is dit onverstandig? Ik begin mijn geduld nu een beetje te verliezen namelijk.....

Oude remschoenen zijn toch ook nog wel goed ?
De nieuwe zijn ook groter ...
Als je je geduld verliest , kan je beter even stopen , en wat anders gaan doen
En over een paar dagen verder gaan

arnout99cc
21-08-2010, 09:29
Hey,

Ben net weer op expeditie geweest en uiteindelijk de goeie schoenen gevonden, woensdag zijn ze binnen. Dat ze groter lijken die nieuwe komt door de hoek van de foto denk ik.

Op zich zijn de schoenen misschien nog wel goed maar de oude zijn geklonken en de nieuwe gelijmd. Volgens het boekje is de geklonken versie versleten bij 5 mm dikte en de gelijmde bij 3.5. Oorspronkelijk zijn de geklonken versies ook dikker als ze nieuw zijn.

Punt is dat ik telkens moet stoppen met doorwerken omdat ik niet de juiste spullen heb. Maar je hebt gelijk. Het moet wel leuk blijven..... Aan de andere kant, hij is bijna rijklaar en dat wordt door stomme onderdelen nu telkens uitgesteld....

Arnout

arnout99cc
21-08-2010, 16:35
Nog een kleine update. De veerpoten gingen er verbazingwekkend makkelijk onder:

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/SAM_0463small_original.jpg

Daarnaast had ik nog een vraag over de lagers. Ik neem aan dat deze in de trommels geperst moeten worden (4 lagers in totaal)? Kan ik dit thuis zelf doen of heb je er een tool voor nodig. Ik heb zelf geen bankschroef bijvoorbeeld. Lijmklem misschien?

Daarnaast vroeg ik me af welke kant er eerst in moet? Ik neem aan de op de foto gezien, bovenste helft?

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/SAM_0467small_original.jpg

Wat voor vet raden jullie aan? Op zich is er een zakje vet bij de set geleverd maar ik dacht dat deze alleen voor aan de buitenkant was.

mischatdi
21-08-2010, 22:43
deze heb ik kort geleden nog geplaatst, maar idd eerst de bovenste ring.

ik heb het netjes geperst, het kan met een passende dop en een hamer,maar ben zelf geen fan van meppen.
of je als je het graag thuis wilt doen...
kun je ook de trommel de oven in mikken en lekker heet maken en die ring de vriezer in... dan valt het zo in elkaar...maar mijn voorkeur is idd ff persen

gizmo98
21-08-2010, 23:06
oede schaal er uit tikken met schroevendraaier..
dan nieuwe schaal in vetten dan leg je die op de plek waar die hoord te zitten en je tikt hem gelijk matig rond over de ring verdeeld er in met je oude lagerschaal
met een kunstof hammer al 10 talen zo gedaan van div auto`s geen probleem........ maar jij heb nieuwe trommel bedenk ik me nu dan pak je een dop van (sleutelset) die net zo groot als je lager schaal is en je doet net zo als hier boven beschreven is....

iemand ideen zeg het maar

sucsses

caddy ron
22-08-2010, 10:11
Ik raad je aan om eens een vraagbraak of een duitse vraagbraak aan te schaffen, ik zie dat alles wat je doet de eerste keer is en mijn complimenten hoor echt top, maar die boekjes kunnen echt een hele goede hulp zijn voor je. Zoals de lagers achter erin persen is niet zo moeilijk als je het eenmaal weet maar je kunt het ook aardig verpesten en dan naa 100 km meter stilstaan met kapotte lagers. In zo'n boekje staat precies met tekeningen beschreven hoe je dit moet doen.
Succes ermee
Groetjes ron

arnout99cc
22-08-2010, 15:56
Vandaag wat kleine klusjes gedaan zoals het bijwerken van beschadigde lak. Als bijvoorbeeld de spatborden er straks op komen is het in ieder geval beschermd door een laagje lak en geen blank metaal.

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/SAM_0470small_original.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/SAM_0471small_original.jpg

Daarnaast heb ik onder andere de roestige onderdelen van de remtrommel in een ontroestingsbad gedaan van RUSTYCO. Helaas was blijkbaar toch 1 van de veertjes helemaal rot en is afgebroken. Nu moet ik alsnog een revisiesetje vinden ervoor.

Wat betreft de lagers, hoe warm zou je de trommels moeten stoken? Gaat dat richting de 200 graden of is dat te hoog? Anders kan ik dat makkelijk doen. Ik denk echter dat ik even bij een garage langs ga om ze erin te laten persen. Dit moet perse met de oude lagerschalen?

Dan nog een vraagje over het vet. Dit zakje vet zat bij deze onderdelen. Is dit vet genoeg om ook de lagers mee te doen? De lagers zaten bij deze onderdelen in het doosje dus ik kan me het voorstellen.

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/SAM_0473small_original.jpg

Ik raad je aan om eens een vraagbraak of een duitse vraagbraak aan te schaffen

Op zich heb ik al de vraagbaak van olving en van haynes. Die helpen me goed op weg. Heb je misschien een suggestie voor zo'n boek? Ik denk niet dat er antwoorden in staan als bovenstaande (of het bijgeleverde vet genoeg is of niet voor de lagers wordt gebruikt).

Bedankt voor de reacties en tips!

gizmo98
22-08-2010, 16:18
je kan het met de oude schalen doen hoeft niet this zo makkelijk maar om iemand op afstand het te vertellen is moeilijk om het goed over te brengen zelf zou ik niet aan verwarmen gaan om dat ik het persoonlijk niet niet nodig vind

caddy ron
22-08-2010, 17:26
Vet in het zakje wat bijgeleverd is moet voldoende zijn. Verhitten zou ik ook niet doen, is in ieder gval niet de gebruikelijke manier. Inderdaad wat hierboven geschreven wordt, het is moeilijk om dit via een forum uit te leggen hoe dit moet, maar ik denk als je goed zoekt op google dan zal ook wel eens een beschijvin g staan hoe je stap voor stap een lager erin zet en voor jou het liefst met plaatjes dan zie je tenminste wat er bedoeld wordt en met een beetje gezond verstand kom je een heel eind.
Groetjes ron

gizmo98
22-08-2010, 17:52
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=66970

geen foto`s maar een misschien wat makkelijker uitleg

Rellikflog
22-08-2010, 22:09
Vind het wel wat weinig vet voor 2 lagers in een trommel. Als ik jou was dan haalde ik een vetpatroon bij de brezan (gewoon voor wiellagervet) of een andere automaterialenzaak. Het is niet duur en dan ben je gelijk klaar en kan ze lekker invetten. Succes...

gizmo98
29-08-2010, 15:15
al een week geen nieuws ........
vandara dit up,je

arnout99cc
30-08-2010, 08:55
Ik moet zeggen dat het de afgelopen weken ook wel een beetje tegen heeft gezeten en ik er een beetje klaar mee was. Maaarrrrrrrrrrr, na afgelopen donderdag ben ik op zich wel weer een stuk verder gekomen.

Voorbeeld:
Het vinden van de juiste remschoenen heeft in iedergeval erg lang geduurd. Daarna was ik de trommel in elkaar aan het zetten, klaar om te ontluchten. Eerst even gecontroleerd of alle nippels goed dicht waren, breekt die van de remtrommel links af! Kon weer de hele trommel eraf. Toen maar de nippel gebruikt die in de verkeerd opgestuurde cilinder zat. Begonnen met ontluchten, hangen er nadat we klaar waren druppels aan de onderkant van de trommel.... Dus ik dacht dat de cilinders toch niet goed waren ingevet of iets dergelijks. Alles weer eraf, maar de cilinders waren droog. Waarschijnlijk waren de druppels resten van het ontluchten. Zeker weten doe ik het niet maar het pedaal is nu hard in ieder geval. Ik moet dus even in de gaten houden of het droog blijft bij de trommels.

Ander voorbeeld:
De veerpoten aan de voorkant heb ik uit elkaar gehaald bij een bevriende garage. Deze vertelden mij dat ik de volgende week langs kon komen om de boel weer in elkaar te zetten. Dus ik naar die garage, zijn ze er 1,5 week gewoon niet. Uiteindelijk dan maar bij de VW garage gevraagd of ze wilden helpen, wilden ze niet maar ik mocht wel een set veerspanners lenen. Dus toen heb ik het zelf maar gedaan en ze eronder gezet.

Het probleem is nu dat als ik aan de linkerkant op de auto leun ik merk dat er speling zit tussen de bout bovenaan de schokdemper en het lager. Eerder in dit topic ging het over luchtpistolen die ik niet heb en "vast is vast".
Betekent dit dat de bout niet strak genoeg is aangedraaid????????????

Later vandaag een paar foto's nu weer even verder en hopelijk valt vandaag alles op zijn plek.

Overigens is het erin slaan van de lagerschalen dus gelukt!

Stijn
30-08-2010, 09:32
Wat ik nog niet voorbij heb zien komen is hoe je de lagers dient in te vetten. Gewoon vet eroverheen smeren is niet voldoende, dan zijn ze snel weer versleten. Het vet moet je er in 'slaan', zodat het lager van binnen ook gevuld is met vet.

Neem daartoe een flinke klodder vet in je handpalm en sla het lager met je andere hand in dit vet, net zo lang totdat aan de bovenzijde tussen de lagerrollen uit mooie spaghettislierten van vet komen. Herhaal dit net zo lang tot het lager rondom helemaal gevuld is met vet.

Die speling in je veerpoot is vreemd. Weet je zeker dat alles goed gemonteerd is? In zo'n veerpoot met draaiend toplager zitten nogal wat ringetjes, busjes en frutsels die op een bepaalde volgorde horen. De manier waarop ze zaten bij demontage is geen garantie van correctheid, zal niet de eerste keer zijn dat de monteur vóór jou het al mis had...

Goede check: steekt de zuigerstang links en rechts even ver uit het toplager/moer?

gizmo98
30-08-2010, 16:11
Toppie man dat het intikken gelukt is
goedzo !!!! ben benieuwd na de foto's en hoe je velgen zijn geworden...

arnout99cc
30-08-2010, 18:21
Het intikken van het vet had ik inderdaad als advies meegekregen bij een andere vriend die bij de garage werkt. Hij heeft me ook precies uitgelegd hoe je die schalen erin tikt en dat was eigenlijk inderdaad zoals jullie zeiden.
Het intikken van het vet is niet helemaal gelukt maar ik heb het wel helemaal vol met vet gekregen.

Ik heb de moer aan de bovenkant van de schokbreker nog wat strakker aangedraaid en nu zit het goed. Ik had ze gewoon nog niet strak genoeg aangedraaid.... Gelukkig kreeg ik het toplager gewoon compleet aangeleverd dus die hoefde ik niet meer met busjes ed. in elkaar te zetten. Vandaag eindelijk veel kunnen doen en het eind is in zicht. (De buitenkant dan) Ik zal pas een foto van de wagen posten als hij buiten af is inclusief strips/ruitenwissers e.d. maar dit zal morgen wel kunnen.

Voor nu:

Op deze manier heeft ie al veel te lang gestaan:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/SAM_0526small_original.jpg

Maar nu staat ie hierop:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/small2_174465_original.jpg

En de remmen zien er nu zo uit:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/SAM_0505small_original.jpg

Dan als laatste nog een vraag:
Zoals eerder gezegd moest er nog wat koelvloeistof bij. Nu heb ik de auto vanmiddag warm laten lopen en op een gegeven moment ging de thermosstaat open. Na afkoelen was het niveau in het expansievat inderdaad lager, dus hier kan weer wat bij.
Het enige was dat de druk in het systeem toch wel vrij hoog werd. In het expansievat steeg het vloeistof niveau tot boven de overloop van de radiateur. Daarnaast kwam er een beetje vloeistof via de dop naar buiten.

Komt dit omdat er nog relatief veel lucht in het systeem zat waardoor de druk hoger kon worden?

Is de dop van het expansie vat misschien niet goed meer?

Toen ik doorhad dat de thermosstaat open was heb ik 'm al snel weer uitgezet (mede door het hoge niveau en overlopen van het expansievat). De fan van de radiateur is dus nog niet aangesprongen. Ik neem aan dat dit normaal is omdat de temperatuur nog wel wat zou kunnen stijgen in de radiateur als ik hem langer had laten lopen?

Thijs.
30-08-2010, 20:43
Idd, als je hem langer laat lopen zou de fan als het goed is moeten aanspringen. Als de thermostaat open gaat dan wordt het blok beter gekoeld en hoeft dus fan dus ook nog niet aan te springen.

Rellikflog
30-08-2010, 22:46
Zit nog allemaal lucht in zo te lezen dus te weinig koelvloeistof..gewoon bijvullen, zie mijn vorige post en niet te bang zijn.. :D

arnout99cc
31-08-2010, 11:36
Goed nieuws! Donderdag voor de APK!!!!!!!

Zin in!

Buitenkant is af, alleen het interieur moet er nog in. Ook moet de antenne aan de buitenkant nog geplaatst worden...... FOTO's:

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/SAM_0584small_original.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/SAM_0588small_original.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/SAM_0591small_original.jpg

M1974
31-08-2010, 11:38
Echt een mooie wagen geworden!

Audilimburg
31-08-2010, 11:49
Heel erg mooi en netjes geworden. Daar mag je gerust erg trots op zijn.
Ik schaam me alleen dat je later bent begonnen en veel eerder klaar bent :redface:

breadfan83
31-08-2010, 12:26
Prachtig!

Sjeesbeest
31-08-2010, 12:42
Wat een mooie wagen geworden !! Mooi werk.

levis
31-08-2010, 13:20
lekker fris kleurje. erg mooi geworden, gefeliciteerd met dit resultaat.

LRR
31-08-2010, 13:43
Zekers mooi geworden !!!

Succes donderdag, mijn GTI is vrijdag aan de beurt !!! Eens kijken of we street-legal zijn ;)

caddy ron
31-08-2010, 15:11
Mooi man zo'n originele golf 1 echt prachtig. Complimenten.
Groetjes ron

gizmo98
31-08-2010, 15:17
Geweldig !!! resultaat

Vraag me alleen af of 2 verschillende nummerplaten mag

zie dat de voor plaat de 0 anders is dan je achterplaat ?

74mk1
31-08-2010, 15:56
Mooi project, erg leuke auto geworden.

Dat Baligroen is echt vel!!

willemse
31-08-2010, 16:34
:eek: alsof ie zo uit de fabriek komt rollen! mijn complimenten!

andre0511
31-08-2010, 16:50
Ten eerste compliment voor je mooie auto,echt super strak ding.
Alleen 1 vraagje:lijkt het zo of moet je de motorkap nog afstellen,de puntjes bij het raam vallen te laag,of is dan gezichtsbedrog?

Dokter D
31-08-2010, 17:16
Ziet er erg goed uit! Een resultaat om trots op te zijn.

Maartenmk1
31-08-2010, 19:20
Wow, ziet er waanzinnig uit!:D Ben benieuwd naar het interieur...

arnout99cc
31-08-2010, 20:27
Hey allemaal, bedankt voor de reacties! Echt tof!

Ik schaam me alleen dat je later bent begonnen en veel eerder klaar bent

Vergeet niet dat ik er bijna fulltime aan heb kunnen werken. Als ik jouw topic doorlees dan denk hoe dat ie dat allemaal in zo weinig tijd.

@LRR: Succes vrijdag, dat ding van jou is ook echt onwijs tof!

zie dat de voor plaat de 0 anders is dan je achterplaat ?

Nou, de platen zijn wel gelijk alleen zit er op een andere plek een gat in voor de schroeven. Misschien dat ik binnenkort nog een nieuw setje koop.

Alleen 1 vraagje:lijkt het zo of moet je de motorkap nog afstellen,de puntjes bij het raam vallen te laag,of is dan gezichtsbedrog?

Ja klopt. Maar in het midden steekt hij er weer wat bovenuit.... Beetje de middenweg gekozen.

Dan nog: Het interieur zit er ook in en we hebben net even een klein rondje gereden. Paar puntjes:
- de uitlaat tikt soms tegen de achteras aan.
- KM kabel werkt niet
- De auto klinkt wat rauwer dan ik me kan herinneren
- Misschien nog een klein lekje bij de remcilinder rechtsachter maar dit weet ik nog niet zeker. Net de boel nog even wat strakker aangedraaid.
- de ruitenwissers gaan wat traag
- 27 september heeft de tectyleerder pas tijd voor ons. tot die tijd blijven onder andere de deurpanelen eruit.

Voor de wagen naar de apk meester gaat wordt hij nog even gecheckt bij de garage. Misschien dat die kleine dingen dan op de brug snel gefixed kunnen worden. Daar wordt de auto ook nog uitgelijnd.

Morgen bij daglicht wat foto's van het interieur! Mocht er iemand nog een smal stuur overhebben dan hoor ik het graag!

Alberto
31-08-2010, 20:45
Ja klopt. Maar in het midden steekt hij er weer wat bovenuit.... Beetje de middenweg gekozen.

plaat werk kan je wel goed drukken , of beter laten doen door iemand met ervaring .

- 27 september heeft de tectyleerder pas tijd voor ons. tot die tijd blijven onder andere de deurpanelen eruit.!

ja gaat de deuren toch niet vol tectyl spuiten ? :wow:

Thijs.
31-08-2010, 20:48
Ik neem aan dat die gewoon in de Wax gaan..

Echt heel erg mooi eindresultaat, daar mag je echt trots op zijn :D

Scirocco type 1
31-08-2010, 20:56
Ziet er mooi uit.
Leuk kleurtje en een originele nederlander.

Veel plezier ermee!

Alberto
31-08-2010, 21:05
Ik neem aan dat die gewoon in de Wax gaan..

dat hoop ik wel ja :thumbup:

A.D GOLF1 1976
31-08-2010, 21:30
superbak :thumbup:

De Pul
31-08-2010, 21:50
wel heel gaaf geworden:thumbup:

Der Typ Siebzehn
31-08-2010, 22:00
Steenslagkapje's mist die nog, zou ik wel effe ter bescherming monteren als ik jou was, verder zou ik als ik jou was nog plastic wielkuipen voorin van de 83er jaargang monteren, die zouden ook bij auto's van alle eerdere jaargangen passen, dan is dat daar voorin tenminste ook beter beschermd.

Maar mooie auto geworden, weer volledig in oude glorie hersteld. Koddig die smalle fietsbandje's op die originele velgen en die SUV hoogte, alles zoals die in '77 de fabriek verlaten heeft, zo laten s.v.p., dat is pas echt "oldschool", dikke velgen en schroefsetje's heeft tegenwoordig (bijna) iedereen op z'n 1er.

Positief ook dat je weer de originele 1500 dieselblok gemonteerd hebt i.p.v. zo'n moderne power TDI wat tegenwoordig ook vrij vaak in zulke oude Golfje's wordt gelepeld.

Bumpers zijn zoals ik zie niet meer de originele, deze zijn verchroomd, op de standaarduitvoering waren origineel altijd matte, maar dat mag de pret niet drukken van deze mooie Golf 1.

arnout99cc
01-09-2010, 19:48
Hey mensen, vandaag wat laatste voorbereidingen gedaan aan de golf. Veel affer komt hij niet komende weken ivm tectyleren. In iedergeval zit het interieur erin (er komt nog een andere hoedenplank op):

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/SAM_0626small_original.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/SAM_0627small_original.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/SAM_0622small_original.jpg

plaat werk kan je wel goed drukken , of beter laten doen door iemand met ervaring .
Okee, zal het meenemen, thanks!

Steenslagkapje's mist die nog, zou ik wel effe ter bescherming monteren als ik jou was, verder zou ik als ik jou was nog plastic wielkuipen voorin van de 83er jaargang monteren, die zouden ook bij auto's van alle eerdere jaargangen passen, dan is dat daar voorin tenminste ook beter beschermd.
Ik wist niet dat die kapjes erop hoorden. Daar ga ik nog even achteraan. Die wielkuipen is inderdaad een goed idee maar dit zal dan gedaan worden na het tectyleren.

Maar mooie auto geworden, weer volledig in oude glorie hersteld. Koddig die smalle fietsbandje's op die originele velgen en die SUV hoogte, alles zoals die in '77 de fabriek verlaten heeft, zo laten s.v.p., dat is pas echt "oldschool", dikke velgen en schroefsetje's heeft tegenwoordig (bijna) iedereen op z'n 1er.
Positief ook dat je weer de originele 1500 dieselblok gemonteerd hebt i.p.v. zo'n moderne power TDI wat tegenwoordig ook vrij vaak in zulke oude Golfje's wordt gelepeld.
Eens!

Bumpers zijn zoals ik zie niet meer de originele, deze zijn verchroomd, op de standaarduitvoering waren origineel altijd matte, maar dat mag de pret niet drukken van deze mooie Golf 1.

Wat betreft de bumpers ben ik uitgegaan van het advies van me pa. Volgens hem zaten deze er origineel op... Dit staat wel zo mooi in ieder geval. Meer informatie hierover is natuurlijk welkom. Volgens mij staat in het originele handleidingboekje ook een plaatje met chromen bumpers.

Nu nog 1 nachtje slapen en dan zullen we horen hoe de profs erover denken. De eerder besproken probleempjes zijn er nog steeds maar ik hoop deze morgen op de brug even snel op te kunnen lossen. Overigens was dit de boosdoener van de niet werkende km-teller:

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/SAM_0615small_original.jpg

Wish me luck!

gizmo98
01-09-2010, 20:27
Tip heb je de disturbutie snaar vervangen
alsje er mee gaat toeren zal ik dat zeker doen als het al niet gebeurt is
wat een geweldige mooie auto

willemse
01-09-2010, 20:42
echt porno dat interieur zo! wat voor hoedenplank komt erin?

succes!

caddy ron
01-09-2010, 20:53
inderdaad een prachtig interieur.
Groetjes ron

Der Typ Siebzehn
01-09-2010, 23:14
Wat betreft de bumpers ben ik uitgegaan van het advies van me pa. Volgens hem zaten deze er origineel op... Dit staat wel zo mooi in ieder geval. Meer informatie hierover is natuurlijk welkom. Volgens mij staat in het originele handleidingboekje ook een plaatje met chromen bumpers.

Ik wil nu niet perse mijn gelijk krijgen, maar in 'n oude "auto, motor & sport" uitgave van 14 februari 1976 die ik nu voor me heb liggen staan de toenmalige 2 uitvoeringen beschreven, dat waren er destijds twee, standaard en "L" (van "Luxe" dus) in die test zijn overigens 3 auto's, een standaard met de 1100 cc blok, en 2 LS 'en, 1600 cc vanwege die "S" dus, een met schakelbak, een met automaticbak, maar effe de motoren + bakken buiten beschouwing gelaten, we praten nu alleen over de uitvoering (die is onafhankelijk van motoren) en daarbij staat dat de bumpers op de standaard uitvoering NIET verchroomd zijn, en op de foto's in dat blad kan ik al zo zien dat de standaard geen zwarte rubberen(?) strip over de volle breedte van de bumpers heeft zitten zoals nu bij de jouwe, maar gewoon kaal, onbekleed, maar wel zwart gelakt.

En dat alles idem bij een engelstalige folder van de 77er jaargang wat ik nu ook hier voor me heb liggen, ook niet verchroomd bij de standaard en geen zwarte strip.

Maar van de 78er jaargang, de jaargang van die van jouw, heb ik niks, geen folders e.d., dus 't zou misschien kunnen wat je Pa zegt, dat er bij die jaargang de bumpers bij de standaarduitvoering verchroomd waren, maar ik betwijfel 't toch, je hebt per slot van rekening trouwens ook geen chrome bies om de grill, en geen chroombiezen in de raamrubbers, gewoon alles puur standaard verder, zo als 't hoort zonder chroom details, en dan zouden de bumpers dan wel verchroomd moeten zijn... ;-)

Maar desalniettemin, of zulke verchroomde bumpertje's nu wel of niet origineel op deze standaard uitgevoerde Golf van de 78er jaargang zaten, nogmaals, dat mag de pret niet drukken van deze mooie Golf 1.

Matte, onverchroomde bumpertje's kun je er nog altijd op monteren als je ze ooit nog ergens tegenkomt, ik denk dat zulke zelf's nog zeldzamer zijn dan originele verchroomde staalbumpers.

Golf1Fan
02-09-2010, 00:26
Hey Arnout,

Hij ziet er echt super uit!! :thumbup:

Veel succes met de APK ;)

sponzenbroekske
02-09-2010, 02:42
Ik wil nu niet perse mijn gelijk krijgen, maar in 'n oude "auto, motor & sport" uitgave van 14 februari 1976 die ik nu voor me heb liggen staan de toenmalige 2 uitvoeringen beschreven, dat waren er destijds twee, standaard en "L" (van "Luxe" dus) in die test zijn overigens 3 auto's, een standaard met de 1100 cc blok, en 2 LS 'en, 1600 cc vanwege die "S" dus, een met schakelbak, een met automaticbak, maar effe de motoren + bakken buiten beschouwing gelaten, we praten nu alleen over de uitvoering (die is onafhankelijk van motoren) en daarbij staat dat de bumpers op de standaard uitvoering NIET verchroomd zijn, en op de foto's in dat blad kan ik al zo zien dat de standaard geen zwarte rubberen(?) strip over de volle breedte van de bumpers heeft zitten zoals nu bij de jouwe, maar gewoon kaal, onbekleed, maar wel zwart gelakt.

langste zin ooit? :p

Wel goed opzoekwerk verricht :)

Audilimburg
02-09-2010, 12:56
Ik heb volgens mij wel een folder van 1978 thuis liggen. Zal daar eens in kijken voor je. Maar eigenlijk maakt het ook niet zoveel uit. Het ziet er prima uit zo.
Ik mis trouwens wel nog de C-stijl bekleding aan de binnenkant, of heeft deze uitvoering dat niet?

Der Typ Siebzehn
02-09-2010, 16:27
Ik mis trouwens wel nog de C-stijl bekleding aan de binnenkant, of heeft deze uitvoering dat niet?

Deze uitvoering heeft dat inderdaad niet, dat was zo vanaf de fabriek bij de standaarduitvoering, C stijl onbekleed is bij die uitvoering 'voll original!'

Edit.: en nog eens effe wat de bumpers betreft, ik kon me nog dit standaard Golfje (http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=33170&highlight=Golf+automatic) op dit forum herinneren, en dat na inmiddels 3 jaar, heb ik effe naar gezocht en dus gevonden, maar kijk maar 'ns bij die goed naar de bumpers, dan weet je welke ik bedoel.

Wil wel nog effe erbij zeggen dat die rode in die link een van de 77er jaargang is, ik ga daarvan uit omdat zijn kenteken volgens rdw.nl van 27 juni 1977 is.

En nog 'ns edit.: ik meen zo 'n onverchroomde bumper ook 'n beetje te herkennen op die ene foto met bumper van voor de restauratie uit jouw beginpost:

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/Foto0127small_original.jpg

arnout99cc
02-09-2010, 19:18
Zo,

vandaag is de auto op de brug gezet om eens nader te bekijken. Er werd al meteen duidelijk dat er een en ander niet goed was aan de remmen. Het belangrijkste is dat dat deel van de remleidingen wat ik niet vervangen heb, alsnog vervangen moet worden. Ook is de hoofdremcilinder lek...

Vandaag dus verder op de brug de uitlaat er beter ondergehangen.

Daarnaast doe ik bij dat garagebedrijf:
- lichten richten
- olie verversen
- brandstoffilter vervangen
- uitlijnen
- v snaar vervangen
- distributie afstellen
- 1 van de deuren beter afhangen
- antenne plaatsen
- ........

Tip heb je de disturbutie snaar vervangen

Nee nog niet, zoals gezegd komt het motoronderhoud er nog aan. Vandaag heb ik zo'n snaar gekocht.... Maar bedankt voor de tip.

wat voor hoedenplank komt erin?

gewoon de standaard versie maar zoals je hier kan zitten er al wat reparaties aan. Ik heb een andere 2ehands en die is net wat netter.

Ik ken hem inderdaad zonder en zoals "Der Typ Siebzehn" al zegt is dit dus origineel. Gelukkig, scheelt me weer werk ;)

@Der Typ Siebzehn:
Bedankt voor al het uitzoekwerk. Ik heb net even wat oude vakantiefoto's door zitten nemen en de oudste foto waar de wagen op staat is uit 86 dus toen 9 jaar oud. Op deze foto heeft hij inderdaad zwarte bumpers maar wel met een rubberen strip. Toen ik eraan begon had hij inderdaad zwarte bumpers voor met rubberen strip en achter zonder. Overigens is die rubberen strip er aan de voorkant niet opgeplakt maar dit is een metalen plaat die met plastics aan de bumper vast zat met hieroverheen het rubber.

Ik laat in iedergeval voorlopig deze bumpers erop maar misschien dat hij in de toekomst toch nog origineler wordt..... Dit ziet er wel vet uit!

Hier de foto uit 1986 in Frankrijk. In het midden zit ik, de foto is genomen door mijn opa.

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/golf1986_original.jpg

Der Typ Siebzehn
02-09-2010, 19:44
@Der Typ Siebzehn:
Bedankt voor al het uitzoekwerk.

Graag gedaan!

Ik heb net even wat oude vakantiefoto's door zitten nemen en de oudste foto waar de wagen op staat is uit 86 dus toen 9 jaar oud. Op deze foto heeft hij inderdaad zwarte bumpers maar wel met een rubberen strip. Toen ik eraan begon had hij inderdaad zwarte bumpers voor met rubberen strip en achter zonder.

Daar begrijp je me verkeerd, ik had 't niet over zwarte bumpers, maar over doffe, onverchroomde bumpers, gewoon metaal'kleurig' op wat er af fabriek op 'n standaarduitvoering zaten, dat is wel effe 'n verschil. Op die oude foto uit '86 zitten er overigens dus ook al geen originele bumpers meer op, zwarte staalbumpers hadden alleen de GTI's van die tijd. De bumpers wat ik bedoel kun je dus zien in die Link wat in m'n vorige reply staat, gewoon doffe, onverchroomde en ongelakte (dus geen zwarte) staalbumpers, en zonder strip.

Overigens is die rubberen strip er aan de voorkant niet opgeplakt maar dit is een metalen plaat die met plastics aan de bumper vast zat met hieroverheen het rubber.

O.K., dat wist ik niet, weer wat bijgeleerd :-) bedankt!

arnout99cc
02-09-2010, 20:13
Daar begrijp je me verkeerd

Dan begreep ik het inderdaad verkeerd. Ik denk dan inderdaad dat mijn pa daarmee in de war is. Maar deze bumpers zijn denk ik inderdaad nergens te vinden denk ik? Eventueel kan ik in de toekomst nog eens een setje zwarte bumpers metaal achtig verven oid. In iedergeval lijkt hetgeen er nu op zit iets meer op het origineel dan dat zwarte wat erop zat.

offtopic:
Die rooie is ook wel echt mooi trouwens!

Stijn
02-09-2010, 20:38
Ik ben het met Typ17 eens dat het op zo'n Golf D (dus zonder ergens een L) gewoon zilver gespoten bumpers horen te zijn, geen chromen. De zwarte horen dan weer thuis op een oude GTI.

Hier mijn Golf (basis, dus zonder L en zonder S) van 75 in voll original trim. Let op de 'zilveren' bumpers zonder rubber stootstrip:

http://www.volksforum.com/albums/files/7/8/IMG_0331.jpg

Der Typ Siebzehn
02-09-2010, 20:41
Dan begreep ik het inderdaad verkeerd. Ik denk dan inderdaad dat mijn pa daarmee in de war is.

Dat zal 't wel zijn geweest, kan gebeuren.

Maar deze bumpers zijn denk ik inderdaad nergens te vinden denk ik?

Ik acht de kans ook zeer gering, de standaarduitvoering was gewoon van wat ik al heb gehoord, 't land waar je de meeste kans zou kunnen maken zo 'n setje op de kop te tikken, Duitsland, in dat land veel minder verkocht, daar wou men toch 'n wat meer 'luxe' uitvoering, dus 'n 'L' of 'n 'GL'.

Hier in NL zullen de standaarduitvoeringen wat populairder zijn geweest, maar dit land hier was weer 'n veel kleinere markt.

Een oom van me heeft zich trouwens in september '77 een Golf S, dus de standaarduitvoering met 1500cc benzinemotor gekocht.

Eventueel kan ik in de toekomst nog eens een setje zwarte bumpers metaal achtig verven oid. In iedergeval lijkt hetgeen er nu op zit iets meer op het origineel dan dat zwarte wat erop zat.

Dat klopt, deze 'L' en 'GL' bumpers lijken er meer op, en ze staan ook überhaupt niet verkeerd, alleen 't is qua uitvoering niet helemaal correct.

Edit.: zie dus ook reply van Stijn.

offtopic:
Die rooie is ook wel echt mooi trouwens!

Inderdaad, op die foto's kun je trouwens ook die steenslagkapje's zien wat elke Golf 1 vanaf de fabriek had.

bprijs
02-09-2010, 20:43
Auto is mooi opgeknapt, en dat interieur is :eek: ubergeil, kan niet anders zeggen.
Veel plezierige km's met je gave golf.

ErikvanBilsen
08-09-2010, 18:59
Vandaag ben ik bij bolku tuning geweest om de remtrommel set op te halen. Helaas had hij de bumpstops niet op voorraad, gelukkig heb ik deze nog bij de dealer kunnen bestellen (wel wat duurder maar wil er zsm mee aan de slag en anders had ik ze misschien volgende week vrijdag pas). Overigens zit niet alles bij de trommelkit. Hieronder zie je welke onderdelen ik moet hergebruiken aangevuld met de nieuwe onderdelen (in de verpakking behalve de schoenen die ook nieuw zijn).

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/SAM_0422small_original.jpg

Verder heb ik ook de ruitenwisserarmen gespoten en de 2e hands veerschotels van bolku tuning.

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/SAM_0414small_original.jpg

In principe heb ik alleen goeie schroeven/bouten terug gezet en waar nodig vervangen. Ook heb ik (bijna) overal een laagje ML tussen metaal op metaal gedaan om de boel te isoleren. Vele bouten zijn ook met kopervet vastgezet om het roesten/rotten tegen te gaan en ze later nog makkelijker los te kunnen halen.

Het tektileren moet nog gebeuren. In overleg met de persoon die dit gaat doen was het handiger om hem eerst apk te hebben en de interieurpanelen eraf te laten.

thanks! De rest ook trouwens voor de reacties. Het blijft leuk om te lezen en de tips te krijgen.

Overigens weet ik niet meer of ik het al gemeld heb maar ik heb deze radio van oltimerautoradio om in te bouwen. Daar ben ik ook een beetje mee bezig geweest. Het probleem is namelijk dat de radio (natuurlijk) mono is. Oftewel alleen voor de speaker in het dashboard. Op de hoedenplank dragers zitten ook 2 boxen die ik wil gebruiken. Weten jullie of er, als ik de boel in serie aansluit om de versterker niet op te blazen, nog een beetje geluid uitkomt?

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/SAM_0430small_original.jpg

Deze had jij hier nog nodig:
http://shop.bolku.nl/product_info.php?cPath=108&products_id=1029

Heb er Bolku vandaag over gemaild.
Want heb ze zelf namelijk ook nodig.

arnout99cc
10-09-2010, 08:55
Deze had jij hier nog nodig:
http://shop.bolku.nl/product_info.p...roducts_id=1029

Klopt bijna. Ik heb een ouder systeem met andere klipjes. Vandaar dat ik ook een ouder setje nodig heb. Deze heb ik via de brezan nog kunnen vinden.

Verder een kleine update: Ik ben nu bezig met een mooiere hoedenplank dan die er nu in zit. Hier breng ik wat versteviging op aan. Ook de zijpaneeltjes worden nieuw.

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/SAM_0631small_original.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/SAM_0632small_original.jpg

Als het goed is is de auto gisteren gekeurd en wordt hij vandaag uitgelijnd. Dan kan ik hem aan het eind van de dag ophalen! Overigens zijn gisteren de fuseekogels ook nog vervangen bij de garage. Ook zijn de kleppen gesteld en is er een nieuwe distributie en v-snaar geplaatst.

Jullie horen dus nog van me!

ErikvanBilsen
10-09-2010, 09:49
Dan moet ik ook nog eens goed kijken welk setje veertjes enzo ik nodig heb.
Verder goed bezig met de puntjes op de i te zetten.

gizmo98
10-09-2010, 17:40
En is die goedgekeurd !!!

kom jij nog naar assen de 19e ben reuze benieuwd

wij gaan met een tweety gele mk1 1979

arnout99cc
10-09-2010, 18:15
Helaas, nog niet, het wordt volgdende week. Ik heb ze zelf niet aan de telefoon gehad dus ik weet niet wat het probleem was. Wel balen.

Als het goed is is ie volgende week wel af en ben ik erbij in Assen. Alleen zitten er dan nog geen panelen etc op. Maar de rest wel natuurlijk.

Dus nog even geduld!

Golf1Fan
10-09-2010, 23:23
Als ik mijn Golf LX op tijd goed lopend krijg ben ik er ook en anders met mijn mk3 :(
Hij is deze week in ieder geval weer door de APK gekomen :D

Ik hoop dat het allemaal gaat lukken met de APK van je mooie Golf en dat je van de partij bent in Assen, ben erg benieuwd naar je Golf.

Het moet wel heel raar lopen, wil jouw mk1 de show & shine niet winnen :thumbup:

spijlbus_dot_tk
11-09-2010, 18:50
Ik ben het met Typ17 eens dat het op zo'n Golf D (dus zonder ergens een L) gewoon zilver gespoten bumpers horen te zijn, geen chromen. De zwarte horen dan weer thuis op een oude GTI.

Hier mijn Golf (basis, dus zonder L en zonder S) van 75 in voll original trim. Let op de 'zilveren' bumpers zonder rubber stootstrip:

hebben die bumpers op een golf basis ook die ingestanste gleuf er in zitten waar de rubberestootrand in zit of zijn dat gewoon in een u gezete profielen?

ik heb namelijk een set bumpers (zijn wel imi) die zijn gewoon in een u vorm gezet dus met zonder gleuf. zijn die er orgineel ook geweest?

verder een erg mooi project!!

arnout99cc
16-09-2010, 08:49
@spijlbus_dot_tk
Ik denk dat je voor het antwoord op je vraag bij de experts moet zijn. Ik zou het niet weten.

Gisteren hebben we de auto eindelijk opgehaald en konden we de weg op. Hij is weer roadlegal!

Uiteindelijk is er bij de garage toch nog het een en ander gedaan:
- lampje in de radio vervangen
- antenne en radio geplaatst
- Fuseekogels vervangen
- Er zat een roestplek in 1 vd draagarmen
- Er zat toch nog wat lucht in de remleidingen
- Aan 1 kant van de veerpoten miste er een busje
- Olie ververst
- nieuwe distributieriem
- nieuwe v-snaar
- kleppen gesteld
- deuren er iets beter ingehangen
- ..?

Nu nog even (in deze volgorde):
- andere hoedenplank monteren
- steenslagkapjes monteren
- tectyleren
- deurpanelen monteren
- rubberen interieurdopjes monteren

Eventueel moeten later nog de brandstofleidingen vervangen worden evenals het brandstoffilter en waarschijnlijk nog wel een paar dingen. De garagehouder zei dat de startmotor niet heel sterk meer is.

FOTO's (zijn gemaakt met 2 telefoons, vandaar de verschillende groottes):
http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/IMAG0037small_original.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/IMAG0032small_original.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/Foto0685small_original.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/IMAG0038small_original.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/IMAG0042small_original.jpg

Het is echt briljant om er weer mee door het dorp te rijden. Mijn pa woont al heel lang in het dorp dus iedereen die heeft de auto wel eens zien rijden. Je ziet allemaal mensen omkijken. Bij de benzinepomp vertelden ze ook dat ze de auto al van brandstof voorzien sinds die pomp er is!

Erg leuke ervaringen!

schenk
16-09-2010, 09:37
Heel erg gaaf :)
Hoop dat je er een hoop veilige km's mee gaat maken. :thumbup:

The_Rabbit
16-09-2010, 10:35
Veel succes ermee! Zo zie je dat het vele harde werk zijn vruchten afwerpt! :D

bas.
16-09-2010, 11:34
Super om een auto zo te zien!!!

Denk dat het stiekem voor iedereen wel een droom is om de ''nieuwe'' oude auto van je ouders te mogen restaureren.

Zo heb ik al 2 jaar mijn wil gezet op mijn vaders oude Passat uit 74, helaas is die nu van een oude man die als die overleden is zijn auto aan zijn kleinzoon afstaat, die vervolgens het hele ding gif groen gaat spuiten :(

Audilimburg
16-09-2010, 13:01
Is dat ding nu eindelijk eens klaar ;)
Geintje, hij is echt zeer mooi geworden en je hebt het echt in recordtijd voor elkaar gekregen als je het mij vraagt. Nu is de tijd gekomen om er van te genieten.

@Bas: Voor de juiste prijs is alles te koop, dus gewoon een goed bod doen aan die oude man of anders aan die kleinzoon van hem.

bas.
16-09-2010, 13:09
audilimburg maar alles naar zijn waarde vind ik, zit meer emotionele waarde aan dan dat het ding ook waard is. maar ik blijf het proberen :P

Der Typ Siebzehn
16-09-2010, 15:32
Nu nog even (in deze volgorde):
- andere hoedenplank monteren
- steenslagkapjes monteren

Dat zou ik net andersom doen, want de wielranden achter liggen nu volledig onbeschermd in de 'vuurlinie' van de voorwielen, vanwege dus door de voorwielen opspattende steentje's, zou jammer zijn dat je daar nu steenslag krijgt. Ja, de kapje's komen erover en dan ziet men het weliswaar niet meer, maar is toch niet nodig.

Mooie basic diesel, hoop die wagen ooit 'ns i.r.l. te kunnen zien op 't een of andere treffen.

martiepartie
16-09-2010, 16:07
Jij denkt serieus dat een andere hoedenplank monteren heel veel tijd kost en hij tussentijds weken door de steentjes moet rijden?? :dunno: :D

Der Typ Siebzehn
16-09-2010, 16:17
Het gaat zich mij niet erom hoelang hij voor iets doet, ik wil 'm alleen maar de tip geven om niet te veel zonder die kapje's te gaan rijden...;-)

gizmo98
16-09-2010, 16:18
Ga je Naar assen ???

arnout99cc
16-09-2010, 23:02
Ja is wel de bedoeling dat ik daarbij ben ja. Ik hoop alleen wel dat het droog is. Dan blijft alles nog droog voor het tectyleren... Dat is de enige afweging nog. Vergeet trouwens niet dat de deurpanelen er dan nog niet opzitten, maar dat mag de pret niet drukken.

Wat betreft die steenslagkapjes, die moet ik nog aanschaffen. Tot die tijd rijdt de auto toch niet heel veel dus moet nog heel even zo. Wellicht dat ik in assen die kapjes kan kopen. Maar bedankt voor de tip, je hebt eigenlijk wel gelijk.

@Bas. Succes met het overhalen van de "verkoper"

gizmo98
17-09-2010, 16:15
Ik ben benieuwd... en wat betreft de regn ik hoop dat het mee zit

anders er na zetten we hem weer fijn bij de kachel

wij komen met een tweety gele mk1 uit apeldoorn
wordt weer een tour ahaha

maar tot dan

KoeAuto
17-09-2010, 19:13
he arnout,

je kan natuurlijk altijd eerst even de stukken die gevoelig zijn voor steenslag intapen! :D

SHReK
17-09-2010, 19:51
Hey

Ik zie dat je ver klaar bent!
wanneer kan ik jou de mijne brengen,of heb jij geen lak meer over?

http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/1/5/04052010939_808507.jpg

Grtz

Ja is wel de bedoeling dat ik daarbij ben ja. Ik hoop alleen wel dat het droog is. Dan blijft alles nog droog voor het tectyleren... Dat is de enige afweging nog. Vergeet trouwens niet dat de deurpanelen er dan nog niet opzitten, maar dat mag de pret niet drukken.

Wat betreft die steenslagkapjes, die moet ik nog aanschaffen. Tot die tijd rijdt de auto toch niet heel veel dus moet nog heel even zo. Wellicht dat ik in assen die kapjes kan kopen. Maar bedankt voor de tip, je hebt eigenlijk wel gelijk.

@Bas. Succes met het overhalen van de "verkoper"

arnout99cc
21-09-2010, 12:53
Zo, de stukken weg eerst ingetaped en toen naar Assen gereden. Wel leuk om over de snelweg te rijden. Bij 1 op de 5 auto's kijkt de bijrijder van de auto die ons inhaalde helemaal om met een grote smile op zijn gezicht.

Mooi om te zien dat je andere mensen dan ook weer blijmaakt :D .

Bij de meeting in assen werd ik erop geattendeerd dat de dynamo niet uitgelijnd is met het blok dus hier moet ik ook nog even naar kijken.
Vrijdag gaat ie richting tectyleerder, dan kan ik hem een week later afmaken als het goed is!

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/IMAG0005_original.jpg

arnout99cc
04-10-2010, 19:32
Vandaag maar weer eens wat aan de auto gedaan. Zaterdag is hij teruggekomen van de tectyleerder en alles zit goed onder de meuk. Ook in de motorruimte is hij behandeld met doorzichtig spul zodat ie weer een tijdje mee kan! Ook heb ik de hoedenplank vervangen, hier en daar wat rubberen dopjes geplaatst, rechter spiegel er weer afgehaald en een plastic kapje op gezet. Daarnaast zit rechts de steenslag kap erop. Deze moet eerst goed drogen (namelijk gelijmd) en dan doen we binnenkort de andere. Ook zitten de panelen aan de achterkant er weer in.

Nu de deurpanelen nog en dan is het eigenlijk wel zo ongeveer af! Binnenkort ga ik ook nog een afspraak maken met een taxateur. Hebben jullie hier nog tips voor?

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/SAM_0643small_original.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/SAM_0634small_original.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/SAM_0638small_original.jpg

GolfMania
04-10-2010, 19:58
dat is goed gedaan. iets te goed als je het mij vraagt. een uitlaat tectileren lijkt me niet echt een goed idee..
verder ziet ie er echt super uit :thumbup:

Samurai
04-10-2010, 21:36
Heel erg jammer van al dat tectiel, je had het beter in de stonechip kunnen zetten.
Maargoed, los van dat is het een ontzettend mooi golfje geworden!

Ga je een hoop plezier van hebben.

Golf1Fan
04-10-2010, 22:56
Hoi Arnout,

Ziet er goed uit hoor :thumbup:

Voor wat betreft de taxatie zou je eens kunnen informeren bij Maikel de Munnik in Waalwijk, die heeft jaren geleden mijn type 1 GTI al eens getaxeerd.

Maikel en zijn vader waren/zijn min of meer de 'huistaxateurs' voor de GTI Club Holland en hebben een voorliefde voor de GTI type 1, dus waarschijnlijk weet Maikel een prachtige type 1 diesel ook op waarde te schatten.

Zie link: http://www.maikeldemunnik.nl/pageID_4123985.html

gizmo98
05-10-2010, 16:03
@samurai deze man deelde dit tectyl al heel lang mee
mischien iets eerder je mening kunnen geven ?

arnout99cc
06-10-2010, 08:34
Tsja, dat was misschien handiger geweest. Al had ik wel al van stonechip gehoord. Ik denk dat ik toch voor het tectyleren was gegaan want dit was me aangeraden door degene die hem gespoten heeft. Hij is in iedergeval grondig aangepakt en zo kan hij er weer 33 jaar mee!

@golf1fan: Ik heb even gebeld maar ik had via de Saabclub een aanbod wat net wat aantrekkelijker was voor 2 auto's. Dus dat is m geworden.

Hoe gaat zo'n taxatie in zijn werk, is het verstandig foto's te laten zien en bonnen en te poetsen of maakt dat allemaal niet heel veel uit? De afspraak staat voor volgende week vrijdag.

T!m
06-10-2010, 08:53
Erg mooi eind resultaat ! Ziet er top uit.

Alleen zonde dat de motorruimte is getectyleerd.

M1974
06-10-2010, 20:40
Tsja, dat was misschien handiger geweest. Al had ik wel al van stonechip gehoord. Ik denk dat ik toch voor het tectyleren was gegaan want dit was me aangeraden door degene die hem gespoten heeft. Hij is in iedergeval grondig aangepakt en zo kan hij er weer 33 jaar mee!

@golf1fan: Ik heb even gebeld maar ik had via de Saabclub een aanbod wat net wat aantrekkelijker was voor 2 auto's. Dus dat is m geworden.

Hoe gaat zo'n taxatie in zijn werk, is het verstandig foto's te laten zien en bonnen en te poetsen of maakt dat allemaal niet heel veel uit? De afspraak staat voor volgende week vrijdag.

Als hij er bij taxatie zo bij staat als nu op de foto's dan komt daar wel een mooi bedrag uitrollen, maar verwacht ook geen wonderen.
Ze kijken er eens een half uurtje naar, stellen wat vragen en maken wat aantekeningen en foto's
Als je een overzicht hebt met de gemaakte kosten kun je dat laten zien. Daarna gaan ze naar huis en binnen enkele dagen/ weken krijg je een keurig taxatierapport thuis. De waarde die daarin staat is eigenlijk een beetje een optelsom van de gemaakte kosten, want die waarde wil je uiteindelijk verzekeren.

Meestal gebruik je deze taxatierapporten alleen om je wagen voor dat bedrag te verzekeren. Mocht je dan een ongeluk krijgen of hij wordt gestolen, dan krijg je tenminste een fatsoenlijk bedrag uitgekeerd.
Taxatie waarde is geen verkoop waarde want dat is maar net wat de "gek" of "liefhebber" ervoor geeft. Maar volgens mij is dat zowiezo niet de insteek om hem te verkopen.

Ik vind het in ieder geval slim om hem te laten taxeren en straks daarnaar te verzekeren. :thumbup:

arnout99cc
15-10-2010, 15:58
Vandaag is de auto eindelijk officieel "af". Natuurlijk zijn er nog steeds wel wat kleine dingen maar dat valt niet meer onder de kop van dit draadje. De taxatie is geweest en natuurlijk krijg je niet de waarde te horen die je erin hebt gestoken maar het is in ieder geval goed om te weten dat je nog een redelijk goed bedrag terug kan krijgen als er iets aan de hand is. Maar hier gaan we natuurlijk niet van uit.

In iedergeval iedereen bedankt! Wellicht dat ik hier en daar nog wel een vraagje zal hebben en misschien kan ik ook weer anderen helpen. Nu is het niet zo'n mooi weer dus als het weer het toelaat maak ik later nog wel wat mooie foto's van de wagen.

Golf1Fan
15-10-2010, 16:56
Hallo Arnout,

Gefeliciteerd dat de auto nu officieel "af" is, in Assen heb ik natuurlijk al gezien hoe mooi hij is geworden. :thumbup:

Goed dat je hem hebt laten taxeren, in het huidige verkeer in Nederland kun je beter geen risico nemen.

Ik hoop dat je nog wat foto's plaatst, ik ben wel benieuwd.

gizmo98
27-04-2011, 13:46
Vond rond dit exemplaar vrij rustig duszz vandaar

up !!!!!

Ibiz@ke
27-04-2011, 14:50
heb net het gehele project eens doorgenomen
echt ZEER mooi werk geleverd
chapeau!

arnout99cc
01-05-2011, 19:11
Hey mensen,

Ja het is hier vrij stil omdat ik er een beetje vanuit ging dat het topic "af" was. Ik ben de afgelopen tijd lekker wat ritjes aan het maken met mooi weer en ga over een paar weken wat kleine dingetjes aanpakken die er na de nodige km's zijn ontstaan.

Tegen die tijd zal ik wel weer eens een paar pics posten.

Groet,
Arnout

arnout99cc
04-01-2020, 12:53
Afgelopen jaar flinke roest reparatie gehad/laten doen door profs omdat het zo'n ingewikkelde klus was. Zat roest op punt waar de schokbreker vastzit. Zie de foto's hieronder.

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/IMG_20180105_165854.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/IMG_20180105_173006.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/IMG_20180117_170818.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/IMG_20180117_170825.jpg

Duurde erg lang voordat ik deze kapotte zekering had gevonden....
http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/IMG_20190817_203405.jpg

Ben nu met een nieuw project bezig uit dezelfde periode:
http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/IMG_20190619_132454.jpg

slk-A3
05-01-2020, 01:05
Geweldig verslag, Arnout. Ik heb alle 20 pagina's met veel plezier gelezen! Succes met je nieuwe project!

arnout99cc
04-11-2020, 08:20
We zijn weer een tijd verder. De auto is in principe nog steeds erg goed, er zitten hier en daar wat slechte plekken in. Zal binnenkort eens wat fotos proberen te maken. Na 10 jaar mag dat ook wel.

Wat we niet hebben gedaan is het tectyl onderhouden :screwy:

Dus we willen hem binnenkort goed gaan nalopen en naar een specialist brengen om eea weer up te nicen.
Zelf blijf ik wel demonteren en zo.

Er zit een klein elektronisch probleem in, we hebben de spanningsregelaar reeds een keer vervangen, echter het lijkt erop dat hij niet goed laadt.
Daarnaast zitten er een paar kleine rare dingen in elektrisch. Ik ben bezig met nalopen van de massas. Dus dat samen met eventueel een nieuwe dynamo zou het opgelost moeten zijn. Eventueel zou het nog achter de zekeringkast kunnen zitten ben ik bang voor.
Ook is de het plastic punt afgebroken waar de kabel van de verwarming in het dashboard vast zit. Vervangend onderdeel heb ik reeds, alleen moet daarvoor waarschijnlijk het dashboard los. Hier wacht ik nog even mee.

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/IMG_20201031_153843.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/IMG_20201031_153747.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/IMG_20201031_153554.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/foto1.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/2/1/8/1/6/IMG_20201031_153920.jpg

golf fahrer
04-11-2020, 08:43
Mooie en unieke golf! Proficiat.
Hou hem in ere, en vooral origineel!

arnout99cc
04-11-2020, 08:45
Overigens is de saab ook redelijk opgeschoten:

:) :) :) :) :)

(de bus is van een vriend van me, ook van 1977, net als de golf)
https://i.postimg.cc/3JcVhDBc/Whats-App-Image-2020-09-14-at-23-08-19.jpg

https://i.postimg.cc/ZKGHjPj4/IMG-20200917-134008.jpg

https://i.postimg.cc/6Qmhj48c/IMG-20201004-140218.jpg

Der Typ Siebzehn
04-11-2020, 14:18
Mooie auto's allemaal.