Log in

View Full Version : Golf 2 verwarming wordt heeeel laat pas warm en daarna weer koud

KJ-Golf
01-12-2009, 18:36
Nu het wat kouder begint te worden, zet ik de kachel in m'n Golf 2 meetal weer op z'n warmst en de aanjager op een hoge stand. Helaas duurt het op de een of andere manier heel erg lang voordat het een beetje warm in de auto wordt. De aanjager blaast gewoon koude lucht en dit wordt na een half uur of iets in die richting pas een klein beetje warm en hierna wordt de lucht weer koud. Ook het temperatuurmetertje gaat weer teruglopen wanneer de lucht plotseling weer koud wordt.

Toen ik de auto in januari dit jaar kocht en het dus ook nog winter en koud was, had hij dit probleem nog niet en werd hij wel direct warm en bleef dit ook.

Het gaat om een Golf 2 1600cc benzine uit 1991.

Sjeesbeest
01-12-2009, 18:47
thermostaat

Dennisgl
01-12-2009, 19:04
waarschijnlijk de thermostaat inderdaad...

KJ-Golf
01-12-2009, 22:00
Zal die dan toch maar vervangen en dan kijken of het verholpen is. Hoop het wel, want nu begint het alweer te vriezen en dan is het geen doen zonder verwarming + dat de hele boel als een gek beslaat. :(

Sjeesbeest
01-12-2009, 22:12
stelt echt niets voor hoor dat vervangen ervan !!

ff een 5 liter vat koelvloeistof kopen een nieuwe slangen klem voor de onderste radiatorslang en een nieuwe thermostaat met pakking en al met al ben je met
2 uurtjes (onervaren "monteur") klaar voor nog geen 30 euri aan onderdelen en vloeistof.

Vergeet na het vervangen niet het koelsysteem te ontluchten, ofwel vullen tot max dan auto laten draaien en af en toe in de onderste slang van de radiator te knijpen om de luchtbellen eruit te drukken vergeet niet de kachel op heet te zetten. Normaal gesproken als je koelfan begint te draaien zou het goed moeten zijn.

Renegade
01-12-2009, 23:58
Dat de temperatuur terug loopt met de kachel op het warmst en de blazer op standje 3 is normaal hoor ;)

Kachelradiator zit op je kvs systeem en als je dan ook nog eens koude lucht erlangs gaat blazen lijkt het me toch logisch dat het wat afkoelt :D zelfde geld voor het langer duren tot de wagen warm is ;)

Mn oude mk2 had dit en mn nieuwe ook ;) thermostaat is bij beide gewoon inorde :thumbup:

Djinn_4fun
02-12-2009, 10:37
Thermostaat blijft openstaan waardoor de KVS contant door de radiateur gaat die koud is. Gewoon vervangen kost je 20-30min, en 5 liter KVS natuurlijk... :thumbup:

KJ-Golf
08-12-2009, 10:32
Oplossing zojuist gevonden, en wat blijkt, het lag niet aan de thermostaat.

Het is nogal een lachwekkend probleem geweest in mijn geval, want ik kwam er zojuist achter dat ik helemaal geen koelwater/koelvloeistof in mijn auto (dat gele bakje) had zitten. Was helemaal leeg.

Minder leuk is dat hij volgens mij niet leeg moet kunnen zijn, dus misschien lekt hij ergens? Ik heb hem iig even bijgevuld met normaal water, en wat denk je, de kachel doet het weer uitstekend! Ik kijk even een paar dagen aan of het water wegloopt of dat het erin blijft zitten. Want stel dat hij ergens erg lek is en hij over een paar dagen alweer leeg is, dan is het zonde om daar koelvloeistof aan te verspillen.

Als er over pak-'m-beet 5 dagen nog evenveel water in zit, kan ik dit wel gaan vervangen voor koelvloeistof. Kan namelijk niet te lang met normaal water rondrijden, want voor je het weet begint het weer te vriezen..

Thermostaat blijkt gewoon goed te zijn, want nu blijft de onderste radiatorslang in het begin koud en na een tijdje begint deze wel warm te worden. En zoals ik al zei doet de kachel het nu uitstekend.

Alberto
08-12-2009, 11:02
zit er ook een bay pass tussen je water slangen die naar de kachel gaan?
in 9 van de 10 gevallen zitten die dicht

KJ-Golf
08-12-2009, 11:11
Geen idee, maar zoals je in mijn vorige post kunt zien wordt mijn kachel nu weer goed warm en lijkt het probleem al opgelost te zijn.

oettinger_18
08-12-2009, 11:49
Oplossing zojuist gevonden, en wat blijkt, het lag niet aan de thermostaat.

Het is nogal een lachwekkend probleem geweest in mijn geval, want ik kwam er zojuist achter dat ik helemaal geen koelwater/koelvloeistof in mijn auto (dat gele bakje) had zitten. Was helemaal leeg.

Minder leuk is dat hij volgens mij niet leeg moet kunnen zijn, dus misschien lekt hij ergens? Ik heb hem iig even bijgevuld met normaal water, en wat denk je, de kachel doet het weer uitstekend! Ik kijk even een paar dagen aan of het water wegloopt of dat het erin blijft zitten. Want stel dat hij ergens erg lek is en hij over een paar dagen alweer leeg is, dan is het zonde om daar koelvloeistof aan te verspillen.

Als er over pak-'m-beet 5 dagen nog evenveel water in zit, kan ik dit wel gaan vervangen voor koelvloeistof. Kan namelijk niet te lang met normaal water rondrijden, want voor je het weet begint het weer te vriezen..

Thermostaat blijkt gewoon goed te zijn, want nu blijft de onderste radiatorslang in het begin koud en na een tijdje begint deze wel warm te worden. En zoals ik al zei doet de kachel het nu uitstekend.

Als ik jou was zou ik naar de oorzaak van de lekkage zoeken.. hij loopt niet niets voor niets leeg ik zal alle slangen controleren en je radiateur controleren op lekkage en het thermostaathuis daar kan die ook lek zijn als je zoektocht geen resultaat oplevert kan het zijn dat je koppakking lek en vergeet niet de dop te controleren van de reservoir

KJ-Golf
08-12-2009, 11:56
Als ik jou was zou ik naar de oorzaak van de lekkage zoeken.. hij loopt niet niets voor niets leeg ik zal alle slangen controleren en je radiateur controleren op lekkage en het thermostaathuis daar kan die ook lek zijn als je zoektocht geen resultaat oplevert kan het zijn dat je koppakking lek en vergeet niet de dop te controleren van de reservoir
Dat heb ik uiteraard gedaan, maar kon zo 1-2-3 niets vinden. Daarom had ik besloten om het een paar dagen aan te kijken, om te bepalen hoe ernstig hij lek is. Maar ik zal eind van de middag als ik thuis ben nog wel een keertje kijken.

Hoop niet dat het de koppakking is, want dat zal dan wel een duur geintje worden, lijkt me.. Is er een manier om te controleren of de koppakking nog goed is?

Arne
08-12-2009, 12:05
Kijk of de kvs borrelt in je reservoir. Kijk of je olie veel sludgevorming vertoont. Als je t nog niet vertrouwt, bij de garage een druktest laten doen.

KJ-Golf
08-12-2009, 12:09
Kijk of je olie veel sludgevorming vertoont.
Hoe kun je dit zien?

oettinger_18
08-12-2009, 12:11
Dat heb ik uiteraard gedaan, maar kon zo 1-2-3 niets vinden. Daarom had ik besloten om het een paar dagen aan te kijken, om te bepalen hoe ernstig hij lek is.

Hoop niet dat het de koppakking is, want dat zal dan wel een duur geintje worden, lijkt me.. Is er een manier om te controleren of de koppakking nog goed is?

1. als je in de ochtend je auto start komt er dan veel witte rook uit je uitlaat..? dat zijn 1 van de kenmerken van een lekke koppakking

2. of je kunt naar een garage gaan die hebben een een apparatuur die stoppen ze in je reservoir via dat apparatuur kunnen ze weten of je koppakking lek is..

3. een manier te controleren op lekkage is is soort pomp dan zetten ze
via de reservoir enorme druk.. als er dan ergens lekkage is moet er water/kvs
naar buiten door de enorme druk..

het is mij ook een x overkomen.. dat hij ergens lekte.. maar koppaking was gewoon goed ik heb overal gecontroleerd.. dus ik spul gekocht die je via reservoir ingiet die lekkage opvult met rubber kost maar 5 a 6 euro ik dacht ja het proberen is waard maar het werkte uiteindelijk wel daarna heb ik er nooit meer last van gehad..

KJ-Golf
08-12-2009, 12:39
1. als je in de ochtend je auto start komt er dan veel witte rook uit je uitlaat..?
Sinds aanschaf (januari 2009) is dit al het geval, ja. Alleen wat is veel.. maar er komt iig wel af en toe (bij koude motor) wat witte rook uit.

2. of je kunt naar een garage gaan die hebben een een apparatuur die stoppen ze in je reservoir via dat apparatuur kunnen ze weten of je koppakking lek is..
Misschien het proberen waard.

het is mij ook een x overkomen.. dat hij ergens lekte.. maar koppaking was gewoon goed ik heb overal gecontroleerd.. dus ik spul gekocht die je via reservoir ingiet die lekkage opvult met rubber kost maar 5 a 6 euro ik dacht ja het proberen is waard maar het werkte uiteindelijk wel daarna heb ik er nooit meer last van gehad..
Hmm.. ok. Denk dat ik dan in mijn geval beter eerst kan gaan achterhalen of de koppakking nog goed is of niet. Alleen een nieuwe koppakking incl vervangen kost helaas wel wat meer dan 6 euro.. :(

Arne
08-12-2009, 12:42
Hoe kun je dit zien?

http://tinyurl.com/yh544hz

;)

Melvin
08-12-2009, 12:45
Als jouw KVS voor meerendeel uit water gaat bestaan schiet het ook niet op... dat verdampt natuurlijk ook wat links en rechts dunkt me...

oettinger_18
08-12-2009, 12:58
[QUOTE=KJ-Golf]Sinds aanschaf (januari 2009) is dit al het geval, ja. Alleen wat is veel.. maar er komt iig wel af en toe (bij koude motor) wat witte rook uit.

ik heb voor je bij youtube opgezocht.. zo kun je een auto
herkennen aan lekke koppaking..
ik hoop dat bij jou dit niet het geval is..

http://www.youtube.com/watch?v=0oRBwZT4aYc

KJ-Golf
08-12-2009, 13:00
Wow, zoveel rook is het nou ook weer niet. Als ik bij een koude motor stationair gas ga geven, komt er soms ook wel wat witte rook uit, maar absoluut niet zoveel als in dat filmpje.

Ik zal eens kijken of ik misschien een keer een eigen filmpje kan maken.

oettinger_18
08-12-2009, 13:05
ik heb wel een erge filmpje voor je:):P

http://www.youtube.com/watch?v=PU5e1QI_EAQ

okeej we wachten af op je film

KJ-Golf
08-12-2009, 17:23
Toen ik vanmiddag de auto startte en mijn broertje met een camera erachter stond, kwam er helemaal niks geen rook uit de uitlaat. Ook niet toen ik een paar keer gas gaf terwijl hij nog stationair liep. Alleen was de motor toen misschien niet helemaal koud, omdat ik er vanochtend nog mee gereden had (5 uur voordat ik startte met camera erbij).

Morgen moet ik vroeg weg in het donker naar m'n werk en ga daar waarschijnlijk met de fiets heen, dus zal het eind van de middag snel voordat het donker wordt nog eens proberen.

eetse
15-12-2009, 08:35
Ik ga hem leuker maken....
Ik heb een nieuwe thermostaat erin gezet, en als de auto warm gaat worden gooit hij al mijn KVS uit de overstort. mijn kachel blijft koud terwijl al mijn slangen warm zijn.
temp loopt door tot 50% en mijn fan slaat gewoon aan...
Ik weet het effe niet meer...Tips ?

EETSE

oettinger_18
15-12-2009, 09:07
Ik ga hem leuker maken....
Ik heb een nieuwe thermostaat erin gezet, en als de auto warm gaat worden gooit hij al mijn KVS uit de overstort. mijn kachel blijft koud terwijl al mijn slangen warm zijn.
temp loopt door tot 50% en mijn fan slaat gewoon aan...
Ik weet het effe niet meer...Tips ?

EETSE

gooide hij ook koelvloeistof uit voor het vervangen van de thermostaat..?
lijkt mij dat er nog lucht in je systeem zit..
dat de kachel koud is lijkt ligt waarschijnlijk aan de foam van de kachelkleppen..

eetse
15-12-2009, 13:02
gooide hij ook koelvloeistof uit voor het vervangen van de thermostaat..?
lijkt mij dat er nog lucht in je systeem zit..
dat de kachel koud is lijkt ligt waarschijnlijk aan de foam van de kachelkleppen..

daarvoor ook idd, daarom heb ik de thermostaat vervangen.
Slangen worden warm, alleen de onderste van de radiateur blijft half warm.
Kan het met de waterpomp te maken hebben ?

Groet EETSE

oettinger_18
15-12-2009, 13:16
daarvoor ook idd, daarom heb ik de thermostaat vervangen.
Slangen worden warm, alleen de onderste van de radiateur blijft half warm.
Kan het met de waterpomp te maken hebben ?

Groet EETSE

het kan ook indd de waterpomp zijn... de onderste van de radiateur dat klopt dat betekent dat je thermostaat zijn werk goed uitvoert.. op lange afstanden word die pas onderste slang pas warm.. als je waterpomp niet genoeg circuleert dan word het kvs te warm.. uiteindelijk spuit die uit reservoir wat zeg je temparatuurmeter als die begint te spuiten..?

optie 2: het kan ook zijn dat je koppakking lek is.. dan komt er ook enorme druk.. op de slangen..

je kunt lekke koppakking herkenen door als je ochtend als je je auto start door veel witte rook..

of als reservoir opent en het kleur van de kvs zwart is duid dat ook op een lekke koppaking..

wanneer is het begonnen..? met het spuiten van kvs..? meer informatie zou nuttig zijn..

eetse
15-12-2009, 13:30
het is ongeveer 2 maanden geleden begonnen, hij begon warm te worden vandaar dat ik me kvs ging controleren. idd bijgevuld met water en probleem opgelost.. tot 2 weken later...wederom bijgevuld en tot me verbazing liep me temp op en mijn kachel blies koude lucht.
opnieuw ontlucht...probleem weer opgelost, tot 2 weken later... wederom hetzelfde probleem. Ik vraag me af waar de vloeistof blijft.
niks is lek, koppakking is ok, geen overbodige rook enz daar zit het probleem niet. Het vreemde is dat me temp nu oploopt tot 50/60 % zeg maar 3/4 op de meter. Als ik voor een stoplicht staat spuit de vloeistof uit hetresevoir op me blok, wat trouwens een leuk gezicht is met dit weer.
Ik kan op deze manier blijven rijden tot de vloeistof op een minimum is, temp loopt wel op en kachel blijft koud... maar problemen met starten enz. zijn er niet.
Als ik het systeem weer ga bijvullen gaat er iet meer in dan 2 liter... waar is de rest dus, achter de waterpomp ?
Mijn olie is gewoon goed en vertoond geen drap.

Er hebben al een aantal (experts) naar gekeken maar kunnen het probleem niet bespeuren.

igg bedankt voor het snelle meedenken...we komen er wel uit hoor denk ik.

groet EETSE

oettinger_18
15-12-2009, 14:26
het is ongeveer 2 maanden geleden begonnen, hij begon warm te worden vandaar dat ik me kvs ging controleren. idd bijgevuld met water en probleem opgelost.. tot 2 weken later...wederom bijgevuld en tot me verbazing liep me temp op en mijn kachel blies koude lucht.
opnieuw ontlucht...probleem weer opgelost, tot 2 weken later... wederom hetzelfde probleem. Ik vraag me af waar de vloeistof blijft.
niks is lek, koppakking is ok, geen overbodige rook enz daar zit het probleem niet. Het vreemde is dat me temp nu oploopt tot 50/60 % zeg maar 3/4 op de meter. Als ik voor een stoplicht staat spuit de vloeistof uit hetresevoir op me blok, wat trouwens een leuk gezicht is met dit weer.
Ik kan op deze manier blijven rijden tot de vloeistof op een minimum is, temp loopt wel op en kachel blijft koud... maar problemen met starten enz. zijn er niet.
Als ik het systeem weer ga bijvullen gaat er iet meer in dan 2 liter... waar is de rest dus, achter de waterpomp ?
Mijn olie is gewoon goed en vertoond geen drap.

Er hebben al een aantal (experts) naar gekeken maar kunnen het probleem niet bespeuren.

igg bedankt voor het snelle meedenken...we komen er wel uit hoor denk ik.

groet EETSE

Dat je temparatuur meter 3/4 oploopt ligt waarschijnlijk aan het sensor..
optie 1 als ik me niet vergis zit in het dop van het reservoir rubber het kan ook zijn dat die gescheurd is..

optie 2 heb je al bij de waterpomp bekeken of daar wat lekt..?

optie 3

heb je je circulatie eens onder druk laten zetten..? dan zetten ze soort pomp
achtig iets op je reservoir in plaats de normale dop dan pompen ze enorme druk via de reservoir.. dan moet het kvs door het enorme druk wel naar buiten lopen.. dan weet je meteen waar het lekt..

worden de slangen die naar je kachelradiateur toe lopen wel uberhaubt warm?

Arne
15-12-2009, 14:45
Waar je kvs blijft dat is wel duidelijk, het spuit uit je reservoir zeg je zelf.

Hoe vul je je systeem bij? Juiste methode is:

volgooien, warm laten draaien tot de thermostaat open zou moeten gaan, eventuele ontluchtingskraantje open of bovenste slang op je slangenhuis op de kop los, kachelschuif max open, en bijvullen tot er kvs uit de ontluchtingskraan/bovenste slang komt.

En heb je de thermostaat al daadwerkelijk gecontroleerd in een pannetje met water en een thermometer erbij?

eetse
15-12-2009, 18:18
Allemaal gedaan, en zelf ruzie met de vrouw gehad. Ik had namelijk de sensor in de waterkoker gelegd ...en idd deze werkt . De het bijvullen gaat ook op de juiste manier en om lekkage te voorkomen heb ik bijna overal nieuwe klemmen gebruikt. kachel radiateur wordt ook warm, voor de zekerheid daar ook ontlucht (met de nodige risico's ). dan werkt het ook allemaal...kvs blijft er ook in enz..maar na 2 weken kan ik weer opnieuw beginnen.. vraag is dus waar blijft de kvs ?

Groet EETSE

Turbo-Variant
15-12-2009, 18:48
Ik zou eens een andere dop op je koelvloeistofreservoir proberen. Heb dit ook eens bij een auto voor gehad, na vervanging van de dop geen problemen meer gehad.

(koelsysteem kon door defecte dop geen druk opbouwen waardoor het kookpunt van het water/koelvloeistof lager ligt)

M v D
15-12-2009, 18:56
Echt een apart probleem...
Voor het ontluchten van het kvs-systeem bij een Golf2 hoeft de kachelschuif niet persé op warm, omdat de kachelradiateur altijd mee circuleert en dus warm wordt. Dit terzijde..
Misschien verdampt het kraanwater wel gewoon via de dop op het overdrukvaatje, koelvloeistof verdampt niet(zo snel tenminste) Het feit dat ie druk opbouwt in het systeem, doet denken aan compressieverlies door een lek in of bij je cilinderkop, door deze druk wordt alles nóg heter en verdampt het water sneller.
Tip: Je kan ook een vuurtje onder de olie op je oliepeilstok houden en als deze dan als een soort sterretje begint te vonken, zit er koelvloeistof in de motorolie.
Heb je ook een warmtewisselaar boven je oliefilter? Dit ding wil ook wel eens intern lekken, heb ik wel es gehoord.

eetse
15-12-2009, 19:17
De dop is niet lek, maar zal hem uit voorzorg maar vervangen.
Ik heb (voor de twijfelaars) de oude thermostaat zojuist in een pannetje met heet water gelegd...en hij trekt hem bijna 1 cm naar binnen. 2 conclusies... het probleem is niet de thermostaat..de oude werkt dus ook nog, eventueel op te halen in ruil voor 25 liter koelvloeistof. Ik ga hem zo weer bijvullen want het aan de binnenkant van de ramen ijsvrijmaken geeft ECHT een zooitje in de bolide.
Ik hou jullie op de hoogte.

Groet EETSE

Sjoerd-mkI
15-12-2009, 19:28
Witte rook bij koude start met een oude auto is niets geks hoor... Het is niet goed als hij alsmaar blijft roken en naar zoetigheid stinkt.

Draai ff je olie dop er af en kijk of het allemaal netjes is en geen melk achtige drab in de vulopening zit en aan de dop.
Is je KVS reservoir mooi schoon van binnen?

Als het bovenstaande goed is dan verliest hij geen KVS door een lekke koppakking.

eetse
15-12-2009, 22:12
Heren,
Zojuist aan het klussen geweest...wat een drama.
Alles op de slangen ontlucht enz. Er stroomt geen warm water naar de kachel volgens mij blijft het warme water aan de bovenkant hangen. Volgens mij kan het alleen nog maar de waterpomp wezen.
Deze gaat er morgen (hopelijk) in.
Ik hou jullie wesderom op de hoogte.

Groet EETSE

LuukGTI
15-12-2009, 23:23
Heb je toevallig van die modificatiekleppen tussen je kachel rad.? Deze zitten tussen het blok en de ingaande kant van de radiateur, en ook tussen de uitgaande slang. een soort bypass systeem om te hoge druk te voorkomen.. Het zou kunnen dat deze verstopt is, en dat je daardoor geen warm water in je rad. krijgt..

eetse
16-12-2009, 13:53
gevraagd.....

Een tekening om de waterpomp te vervangen...

Ik hoor overal dat het simpel schijnt te wezen, maar als ik goed kijk moet zelfs de distributieriem eraf..

Wat ik ook hoor is dat de bouten nogal snel afbreken.

Heeft iemand een tekening of beschijving voor mij.

Sjoerd-mkI
16-12-2009, 15:11
Heb je een 1.3? Dan moet idd ook de distributie los. Hoe het bij andere blokken zit weet ik niet

eetse
16-12-2009, 18:10
1.6 90tig-er

bugs
16-12-2009, 19:25
Heren,
Zojuist aan het klussen geweest...wat een drama.
Alles op de slangen ontlucht enz. Er stroomt geen warm water naar de kachel volgens mij blijft het warme water aan de bovenkant hangen. Volgens mij kan het alleen nog maar de waterpomp wezen.
Deze gaat er morgen (hopelijk) in.
Ik hou jullie wesderom op de hoogte.

Groet EETSE

de modificatie ook al vervangen, zo'n alukleurig potje met een dunne slang naar de retourleiding. Ik weet bijna zeker dat dit het euvel is :)

Arne
17-12-2009, 13:43
1.6 90tig-er

Vsnaar los, en je pakt de waterpomp + huis er zo af. Makkelijkste is als je er een koopt met huis en al, kosten ook geen klap op eBay, dan alleen nog poelie + thermostaathuisje overzetten, en je bent klaar.

KJ-Golf
18-12-2009, 06:45
Om hier even op terug te komen: ik ben erachter gekomen dat mijn radiateur (die bij de grill) lek is, want het metaal eronder ligt wat koelvloeistof wat daar dus uitgelekt is. Die binnenkort dus maar vervangen, zodat ik niet over een tijdje weer mijn koelvloeistof moet bijvullen (is nu nog wel op pijl).

oettinger_18
18-12-2009, 12:11
Om hier even op terug te komen: ik ben erachter gekomen dat mijn radiateur (die bij de grill) lek is, want het metaal eronder ligt wat koelvloeistof wat daar dus uitgelekt is. Die binnenkort dus maar vervangen, zodat ik niet over een tijdje weer mijn koelvloeistof moet bijvullen (is nu nog wel op pijl).

ben blij dat je de oorzaak hebt gevonden van het lekkage..
succes met het vervangen van het radiateur..

eetse
18-12-2009, 20:11
Voor diegene die het willen weten en daarmee de kennis willen opdoen...... ik heb de oplossing gevonden.... ik heb vandaag het gedelte met de schoep uit het huis van de waterpomp gehaald, veel tegen werking...maar goed, het onderste gedeelte van het schoephuis was dermate beschadigd dat het net lijkt of er iets van een bijv. schroefje heeft ingezeten. Daardoor kan de thermostaat wel opengaan maar de kvs komt net zo hard weer terug waardoor er geen druk opgebouwd kan worden. Ik heb uit voorzorg het hele huis vervangen en probleem was direct opgelost. Voor diegene die hum KVS gaan bijvullen... Til de auto met de kruk op aan de bestuurders kant...zo hoog mogelijk, dan is het peil van het reservoir hoger dat het peil van de kachel. zodoende kan je al het lucht op een hele snelle manier ontluchtten.

Probleem is bij mij nu opgelost en hoop door dit bericht ik er andere mensen mee kan helpen.

Groeten en sleutelse... EETSE

p.s. iedereen bedankt voor het meedenken.