![]() |
#1
|
|||
|
|||
![]() Nu het wat kouder begint te worden, zet ik de kachel in m'n Golf 2 meetal weer op z'n warmst en de aanjager op een hoge stand. Helaas duurt het op de een of andere manier heel erg lang voordat het een beetje warm in de auto wordt. De aanjager blaast gewoon koude lucht en dit wordt na een half uur of iets in die richting pas een klein beetje warm en hierna wordt de lucht weer koud. Ook het temperatuurmetertje gaat weer teruglopen wanneer de lucht plotseling weer koud wordt.
Toen ik de auto in januari dit jaar kocht en het dus ook nog winter en koud was, had hij dit probleem nog niet en werd hij wel direct warm en bleef dit ook. Het gaat om een Golf 2 1600cc benzine uit 1991. |
#2
|
|||
|
|||
![]() thermostaat
|
#3
|
|||
|
|||
![]() waarschijnlijk de thermostaat inderdaad...
__________________
VW GOLF MK II GTI G60 (NL) VW GOLF MK IV 1.6 16V (NL) |
#4
|
|||
|
|||
![]() Zal die dan toch maar vervangen en dan kijken of het verholpen is. Hoop het wel, want nu begint het alweer te vriezen en dan is het geen doen zonder verwarming + dat de hele boel als een gek beslaat.
![]() |
#5
|
|||
|
|||
![]() stelt echt niets voor hoor dat vervangen ervan !!
ff een 5 liter vat koelvloeistof kopen een nieuwe slangen klem voor de onderste radiatorslang en een nieuwe thermostaat met pakking en al met al ben je met 2 uurtjes (onervaren "monteur") klaar voor nog geen 30 euri aan onderdelen en vloeistof. Vergeet na het vervangen niet het koelsysteem te ontluchten, ofwel vullen tot max dan auto laten draaien en af en toe in de onderste slang van de radiator te knijpen om de luchtbellen eruit te drukken vergeet niet de kachel op heet te zetten. Normaal gesproken als je koelfan begint te draaien zou het goed moeten zijn. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Dat de temperatuur terug loopt met de kachel op het warmst en de blazer op standje 3 is normaal hoor
![]() Kachelradiator zit op je kvs systeem en als je dan ook nog eens koude lucht erlangs gaat blazen lijkt het me toch logisch dat het wat afkoelt ![]() ![]() Mn oude mk2 had dit en mn nieuwe ook ![]() ![]() |
#7
|
||||
|
||||
![]() Thermostaat blijft openstaan waardoor de KVS contant door de radiateur gaat die koud is. Gewoon vervangen kost je 20-30min, en 5 liter KVS natuurlijk...
![]()
__________________
Mvg Maarten 2008 VW Polo 9N3 1.2i United (Full Options) In bezit van VCDS & ELSAWIN
![]() |
#8
|
|||
|
|||
![]() Oplossing zojuist gevonden, en wat blijkt, het lag niet aan de thermostaat.
Het is nogal een lachwekkend probleem geweest in mijn geval, want ik kwam er zojuist achter dat ik helemaal geen koelwater/koelvloeistof in mijn auto (dat gele bakje) had zitten. Was helemaal leeg. Minder leuk is dat hij volgens mij niet leeg moet kunnen zijn, dus misschien lekt hij ergens? Ik heb hem iig even bijgevuld met normaal water, en wat denk je, de kachel doet het weer uitstekend! Ik kijk even een paar dagen aan of het water wegloopt of dat het erin blijft zitten. Want stel dat hij ergens erg lek is en hij over een paar dagen alweer leeg is, dan is het zonde om daar koelvloeistof aan te verspillen. Als er over pak-'m-beet 5 dagen nog evenveel water in zit, kan ik dit wel gaan vervangen voor koelvloeistof. Kan namelijk niet te lang met normaal water rondrijden, want voor je het weet begint het weer te vriezen.. Thermostaat blijkt gewoon goed te zijn, want nu blijft de onderste radiatorslang in het begin koud en na een tijdje begint deze wel warm te worden. En zoals ik al zei doet de kachel het nu uitstekend. |
#9
|
|||
|
|||
![]() zit er ook een bay pass tussen je water slangen die naar de kachel gaan?
in 9 van de 10 gevallen zitten die dicht |
#10
|
|||
|
|||
![]() Geen idee, maar zoals je in mijn vorige post kunt zien wordt mijn kachel nu weer goed warm en lijkt het probleem al opgelost te zijn.
|
#11
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Als ik jou was zou ik naar de oorzaak van de lekkage zoeken.. hij loopt niet niets voor niets leeg ik zal alle slangen controleren en je radiateur controleren op lekkage en het thermostaathuis daar kan die ook lek zijn als je zoektocht geen resultaat oplevert kan het zijn dat je koppakking lek en vergeet niet de dop te controleren van de reservoir |
#12
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Dat heb ik uiteraard gedaan, maar kon zo 1-2-3 niets vinden. Daarom had ik besloten om het een paar dagen aan te kijken, om te bepalen hoe ernstig hij lek is. Maar ik zal eind van de middag als ik thuis ben nog wel een keertje kijken. Hoop niet dat het de koppakking is, want dat zal dan wel een duur geintje worden, lijkt me.. Is er een manier om te controleren of de koppakking nog goed is? Last edited by KJ-Golf : 08-12-2009 at 12:05. |
#13
|
||||
|
||||
![]() Kijk of de kvs borrelt in je reservoir. Kijk of je olie veel sludgevorming vertoont. Als je t nog niet vertrouwt, bij de garage een druktest laten doen.
|
#14
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Hoe kun je dit zien? |
#15
|
||||
|
||||
![]() Quote:
1. als je in de ochtend je auto start komt er dan veel witte rook uit je uitlaat..? dat zijn 1 van de kenmerken van een lekke koppakking 2. of je kunt naar een garage gaan die hebben een een apparatuur die stoppen ze in je reservoir via dat apparatuur kunnen ze weten of je koppakking lek is.. 3. een manier te controleren op lekkage is is soort pomp dan zetten ze via de reservoir enorme druk.. als er dan ergens lekkage is moet er water/kvs naar buiten door de enorme druk.. het is mij ook een x overkomen.. dat hij ergens lekte.. maar koppaking was gewoon goed ik heb overal gecontroleerd.. dus ik spul gekocht die je via reservoir ingiet die lekkage opvult met rubber kost maar 5 a 6 euro ik dacht ja het proberen is waard maar het werkte uiteindelijk wel daarna heb ik er nooit meer last van gehad.. |
#16
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Sinds aanschaf (januari 2009) is dit al het geval, ja. Alleen wat is veel.. maar er komt iig wel af en toe (bij koude motor) wat witte rook uit. Quote:
Misschien het proberen waard. Quote:
Hmm.. ok. Denk dat ik dan in mijn geval beter eerst kan gaan achterhalen of de koppakking nog goed is of niet. Alleen een nieuwe koppakking incl vervangen kost helaas wel wat meer dan 6 euro.. ![]() |
#17
|
||||
|
||||
![]() |
#18
|
|||
|
|||
![]() Als jouw KVS voor meerendeel uit water gaat bestaan schiet het ook niet op... dat verdampt natuurlijk ook wat links en rechts dunkt me...
|
#19
|
||||
|
||||
![]() [QUOTE=KJ-Golf]Sinds aanschaf (januari 2009) is dit al het geval, ja. Alleen wat is veel.. maar er komt iig wel af en toe (bij koude motor) wat witte rook uit.
ik heb voor je bij youtube opgezocht.. zo kun je een auto herkennen aan lekke koppaking.. ik hoop dat bij jou dit niet het geval is.. http://www.youtube.com/watch?v=0oRBwZT4aYc |
#20
|
|||
|
|||
![]() Wow, zoveel rook is het nou ook weer niet. Als ik bij een koude motor stationair gas ga geven, komt er soms ook wel wat witte rook uit, maar absoluut niet zoveel als in dat filmpje.
Ik zal eens kijken of ik misschien een keer een eigen filmpje kan maken. |