jettaracing
14-01-2010, 22:28
Hier open ik even een topic over de problemen tbv de Garett VNT turbo's , en hoe deze er van binnen uit ziet , met foto's .
De werking van de turbo zal bij de meesten wel bekend zijn , deze werkt dmv de uitlaatgassen , welke een schoepenwiel aandrijven ,die in een slakkehuis zit .Door de stroming van de uitlaatgassen zal dit turbinewiel gaan draaien ,en aan de andere zijde van deze as zit ook een turbinewiel ,welke de inlaatlucht aanzuigt en onder druk brengt .Dmv het slakkehuis aan de inlaatkant word deze lucht onder druk in de motor geblazen .
Nu heeft een turbo één groot nadeel , die werkt maar in 1 bepaald toerengebied , en zal de motor ook in één toerengebied een maximaal koppel hebben .
wat resulteerd dan in een turbo'gat' , dwz het toerengebied waarbij de turbo nog geen voldoende druk levert om een vermogenswinst te geven aan de motor .Zodra de turbo dan op druk is ,dan heb je een veel groter vermogen.
Om dit 'turbogat' te voorkomen hebben ze de variabele turbo uitgevonden , en wel de VNT , Variabele Nozzle Turbo .
Deze zit bijv op de110 pk tdi motoren van VW ,
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/1/DSC01599.jpg
herkenbaar aan de rode "I"
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/1/DSC01658.jpg
Deze heeft aan de uitlaatzijde verstelbare schoepen ,waarmee de doorstroming van de uitlaatgas bepaald kan worden.( en er geen wastegate meer nodig is )
Wat als voordeel heeft dat zowel bij lage als bij hoge toerentallen een egale turbodrukvulling kan worden verkregen ,en de motor geen 'turbogat ' meer vertoond .
Tot zover een stukje theorie over de turbo .
Nu is het probleem met dit soort turbo's dat ze met verloop van tijd kuren kunnen gaan vertonen .
Dan blijft de verstelling hangen en kan in het ergste geval de motor een te hoge turbodruk krijgen en in de noodloop gaan lopen .
In de meeste gevallen zit er dan een grote hoeveelheid roetaanslag in de turbo ,welke de verstelling van de schoepen tegenwerkt .
Dit heeft verschillende oorzaken ,maar meestal komt het door (te) korte stukjes te rijden ,waardoor de turbo niet warm genoeg word om de roet te verbranden /oplossen .
Soms is dit op te lossen door een goed stuk te gaan rijden ,en de motor eens goed te gebruiken , waarmee je de roet als t ware wegbrand .
Maar als ook dit niet meer wil heb je 3 optie''s ;
-De turbo vervangen (is een hele dure optie ,maar soms is het niet anders )
-De turbo laten reinigen dmv een reinigingsset ( heb er zelf nog geen ervaring mee ,maar schijnt wel goed te werken )
Met deze oplossing word de downpijp losgehaald , afgesloten en word er een schoonmaakvloeistof in de turbo gespoten ,waardoor de roet op moet lossen .
-De turbo schoonmaken dmv demonteren ,
en dit heb ik als oplossing gedaan .
Let wel ,dit brengt natuurlijk wel enige risico's met zich mee , want bedenk wel dat de bouten/moeren waarmee de turbo vast zit soms erg moeilijk los willen !!
Ik heb de Turbo die op de motor zit inmiddels met behulp van mijn zwager eraf gehad en die zit inmiddels weer op de auto ,en werkt weer super !
Maar ik heb van m'n zwager nog een turbo meegekregen ,welke origineel op de auto zat en deze heb ik vanavond vast uit elkaar gehaald ,om dit topic te voorzien van fotomateriaal .
Nadat de turbo van de motor is en de beide helften aan de uitlaat zijde onderling zijn gescheiden dmv 5 bouten los te draaien krijg het volgende te zien ,
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/1/DSC02102.jpg
en an de turbinezijde zie je dan dit .
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/1/DSC02104.jpg
deze zit dus behoorlijk vol met roetaanslag en dan heeft nadelige gevolgen voor de werking van de verstelbare schoepen .
Na het verwijderen van de ring ,en de drie boutjes ,waarmee de verstelling vastzit kun je het varaibele deel verwijderen , let wel ,deze boutjes kunnen erg vastzitten .
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/1/DSC02106.jpg
Nadat dit verwijderd en omgedraaid is zie je dit ,
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/1/DSC02108.jpg
zie hier de verstelbare delen , welke nog schoongemaakt moeten worden .
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/1/DSC02110.jpg
ook is hier goed te zien dat de binnenzijde goed volzit met roetaanslag
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/1/DSC02114.jpg
En ook aan de uitlaatturbinekant zit er veel roet .
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/1/DSC02115.jpg
Morgen ga ik de delen goed schoonmaken ,en weer monteren .
Dit is op zich een goedkope oplossing ,en als de auto daarna goed word gebruikt (altijd goed warm word ) zal het roetprobleem niet weer voor nieuwe problemen zorgen .
Jammer genoeg levert VW en de turboleveranciers geen nieuwe onderdelen voor deze turbo's ,dus alle boutjes IN de turbo zullen hergebruikt moeten worden , de bouten/moeren waarme de turbo vastzit aan de motor ,en de uitlaatpakking /downpijp pakking kun je wel vervangen .
Morgen volgen de foto's van het schoonmaakresultaat en montage .
:thumbup:
De werking van de turbo zal bij de meesten wel bekend zijn , deze werkt dmv de uitlaatgassen , welke een schoepenwiel aandrijven ,die in een slakkehuis zit .Door de stroming van de uitlaatgassen zal dit turbinewiel gaan draaien ,en aan de andere zijde van deze as zit ook een turbinewiel ,welke de inlaatlucht aanzuigt en onder druk brengt .Dmv het slakkehuis aan de inlaatkant word deze lucht onder druk in de motor geblazen .
Nu heeft een turbo één groot nadeel , die werkt maar in 1 bepaald toerengebied , en zal de motor ook in één toerengebied een maximaal koppel hebben .
wat resulteerd dan in een turbo'gat' , dwz het toerengebied waarbij de turbo nog geen voldoende druk levert om een vermogenswinst te geven aan de motor .Zodra de turbo dan op druk is ,dan heb je een veel groter vermogen.
Om dit 'turbogat' te voorkomen hebben ze de variabele turbo uitgevonden , en wel de VNT , Variabele Nozzle Turbo .
Deze zit bijv op de110 pk tdi motoren van VW ,
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/1/DSC01599.jpg
herkenbaar aan de rode "I"
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/1/DSC01658.jpg
Deze heeft aan de uitlaatzijde verstelbare schoepen ,waarmee de doorstroming van de uitlaatgas bepaald kan worden.( en er geen wastegate meer nodig is )
Wat als voordeel heeft dat zowel bij lage als bij hoge toerentallen een egale turbodrukvulling kan worden verkregen ,en de motor geen 'turbogat ' meer vertoond .
Tot zover een stukje theorie over de turbo .
Nu is het probleem met dit soort turbo's dat ze met verloop van tijd kuren kunnen gaan vertonen .
Dan blijft de verstelling hangen en kan in het ergste geval de motor een te hoge turbodruk krijgen en in de noodloop gaan lopen .
In de meeste gevallen zit er dan een grote hoeveelheid roetaanslag in de turbo ,welke de verstelling van de schoepen tegenwerkt .
Dit heeft verschillende oorzaken ,maar meestal komt het door (te) korte stukjes te rijden ,waardoor de turbo niet warm genoeg word om de roet te verbranden /oplossen .
Soms is dit op te lossen door een goed stuk te gaan rijden ,en de motor eens goed te gebruiken , waarmee je de roet als t ware wegbrand .
Maar als ook dit niet meer wil heb je 3 optie''s ;
-De turbo vervangen (is een hele dure optie ,maar soms is het niet anders )
-De turbo laten reinigen dmv een reinigingsset ( heb er zelf nog geen ervaring mee ,maar schijnt wel goed te werken )
Met deze oplossing word de downpijp losgehaald , afgesloten en word er een schoonmaakvloeistof in de turbo gespoten ,waardoor de roet op moet lossen .
-De turbo schoonmaken dmv demonteren ,
en dit heb ik als oplossing gedaan .
Let wel ,dit brengt natuurlijk wel enige risico's met zich mee , want bedenk wel dat de bouten/moeren waarmee de turbo vast zit soms erg moeilijk los willen !!
Ik heb de Turbo die op de motor zit inmiddels met behulp van mijn zwager eraf gehad en die zit inmiddels weer op de auto ,en werkt weer super !
Maar ik heb van m'n zwager nog een turbo meegekregen ,welke origineel op de auto zat en deze heb ik vanavond vast uit elkaar gehaald ,om dit topic te voorzien van fotomateriaal .
Nadat de turbo van de motor is en de beide helften aan de uitlaat zijde onderling zijn gescheiden dmv 5 bouten los te draaien krijg het volgende te zien ,
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/1/DSC02102.jpg
en an de turbinezijde zie je dan dit .
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/1/DSC02104.jpg
deze zit dus behoorlijk vol met roetaanslag en dan heeft nadelige gevolgen voor de werking van de verstelbare schoepen .
Na het verwijderen van de ring ,en de drie boutjes ,waarmee de verstelling vastzit kun je het varaibele deel verwijderen , let wel ,deze boutjes kunnen erg vastzitten .
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/1/DSC02106.jpg
Nadat dit verwijderd en omgedraaid is zie je dit ,
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/1/DSC02108.jpg
zie hier de verstelbare delen , welke nog schoongemaakt moeten worden .
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/1/DSC02110.jpg
ook is hier goed te zien dat de binnenzijde goed volzit met roetaanslag
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/1/DSC02114.jpg
En ook aan de uitlaatturbinekant zit er veel roet .
http://www.volksforum.com/albums/files/1/1/1/DSC02115.jpg
Morgen ga ik de delen goed schoonmaken ,en weer monteren .
Dit is op zich een goedkope oplossing ,en als de auto daarna goed word gebruikt (altijd goed warm word ) zal het roetprobleem niet weer voor nieuwe problemen zorgen .
Jammer genoeg levert VW en de turboleveranciers geen nieuwe onderdelen voor deze turbo's ,dus alle boutjes IN de turbo zullen hergebruikt moeten worden , de bouten/moeren waarme de turbo vastzit aan de motor ,en de uitlaatpakking /downpijp pakking kun je wel vervangen .
Morgen volgen de foto's van het schoonmaakresultaat en montage .
:thumbup: