Log in

View Full Version : Werkende Dynamo Laadt Niet :S


Golfmaniac
20-01-2010, 21:23
Hey mensen,

zit met een probleem, klinkt makkelijk maar kom er niet uit.
zal het verhaal even compleet vertellen voor een duidelijk beeld...
MK1 Cabrio met een 16v KR.

door een kortsluiting in mijn lichtschakelaar fikte de helft van mijn kabelboom weg...
dus ik een nieuwe kabelboom van het motorgedeelte erin gebouwd inclusief schakelaar. ff testen en alles werkte..

maar toen hoorde ik iets sissen... bleek de + van mijn startmotor tegen mijn radiateurkap te komen dus weer kortsluiting, zonder zichtbare schade.
dat ook verholpen en testen maar.

alles werkte prima totdat ik op de snelweg vermogen begon te verliezen en alles niet meer werkte zoals het hoorde... accu leeg...

ff een volle erin gezet en weer karren...
en weer gebeurde hetzelfde: accu leeg.

dus wij dachten dat de dynamo naar de tering was..
andere dynamo erop... maar hij laadt niet bij.
was deze nou ook kapot? de dynamo van een vriend geprobeerd uit een rijdende 16v. die laadde ook niet bij :S
dus toen ff startkabels direct op de + en - van de accu en dynamo gezet maar nog steeds laad hij niet bij

ondertussen zekeringen gecheckt en weet ik wat nog meer maar ik kom er nu niet meer uit hoor...

wie o wie kent dit probleem of weet toevallig een oplossing??

Mvg,

Freek

breadfan83
20-01-2010, 21:27
Massakabels al nagekeken?

Golfmaniac
20-01-2010, 21:30
Massakabels al nagekeken?

als je een starkabel van je dynamo naar je massa punt maakt dan doet ie het ook niet..

karretje
20-01-2010, 21:33
Zit een dunne voedingsdraad naar je dynamo toe..meestal blauw..die moet op het moment dat de accu onder een bepaalde spanning komt een spanning afgeven aan de dynamo.

In het kort;als de dynamo geen spanning krygt,levert hy ook geen spanning op(sommige wel boven een bepaald toerental).

knedel16vweber
20-01-2010, 21:33
meten is weten.
accu meten met motor uit. (12.zoveel volt)
accu meten met lopende motor. (14.zoveel volt)

maar zou wel toevallig zijn als je alle dynamo's die je geprobeert hebt kapot zijn.
heb je het dunne blauwe kabeltje wel aangesloten of gechekt op breuk?

succes.

groet frank

Golfmaniac
20-01-2010, 21:43
ja blauwe kabeltje hebben we gecheckt.. niet gebroken..
zou de zekeringkast kapot zijn...

OWJA, Auto draait op de kabelboom van een golf 1.

Boelstra
20-01-2010, 21:43
Ik denk dat je dynamo is overleden na dat de plus kabel van de startmotor sluiting had gemaakt.
Want die plus kabel staat in combinatie met de plus van je dynamo.
Maar als je je auto start met een volle accu hoeveel volt geeft ie dan met laden!
Want dat moet volgens mij rond 13,8 a 13.9 volt liggen.
En als ie 12 volt geeft dan is het echt de dynamo volgens mij.

breadfan83
20-01-2010, 21:44
Ik denk dat je dynamo is overleden na dat de plus kabel van de startmotor sluiting had gemaakt.
Want die plus kabel staat in combinatie met de plus van je dynamo.
Maar als je je auto start met een volle accu hoeveel volt geeft ie dan met laden!
Want dat moet volgens mij rond 13,8 a 13.9 volt liggen.
En als ie 12 volt geeft dan is het echt de dynamo volgens mij.

Hij heeft drie verschilldende dynamo's getest. ;)

knedel16vweber
20-01-2010, 21:46
Hij heeft drie verschilldende dynamo's getest. ;)
daarom :screwy:
voor un 10tje heb je een multimeter :rolleyes:

Golfmaniac
20-01-2010, 21:48
daarom :screwy:
voor un 10tje heb je een multimeter :rolleyes:

moet ik hier nou op antwoorden??? :screwy:

golf mkII 16v
20-01-2010, 21:50
Kortsluiting Op De + Is Wss Afgefikte Zekeringkast

Golfmaniac
20-01-2010, 21:50
alle 3 de dynamo's geven 11,9 volt aan en als ie loopt nog net iets minder

DUS hij laadt niet. maar 1 dynamo werkt 100% zeker dus we moeten het ergens anders zoeken

Golfmaniac
20-01-2010, 21:51
Kortsluiting Op De + Is Wss Afgefikte Zekeringkast

zat ik ook al aan te denken.. :mad:
die maar vervangen dan...

knedel16vweber
20-01-2010, 21:51
moet ik hier nou op antwoorden??? :screwy:
heb je zojuist gedaan :tongue: :D

je kan maar 1 ding doen en dat is meten tot je het probleem gevonden hebt.

het kan natuurlijk dat er intern in je zekeringkast iets kapot is gegaan door de sluiting maar lijkt me een beetje onwaarschijnlijk.

sirkaj
20-01-2010, 21:52
Meten is weten inderdaad!

Met alleen een multimetertje kan je al iets uitsluiten.

Meet de spanning op de accu in ruststand zonder draaiende motor.

Meet de spanning op de accu bij stationair draaiende motor. Zonder verbruikers(lampen, achterruitverwarming, kachelfan etc).

Meet de spanning op de accu bij stationair draaiende motor. Met alle verbruikers ingeschakeld.

Meet de spanning op de accu bij deellast zonder verbruikers.

Meet de spanning op de accu bij deellast met alle verbruikers ingeschakeld.

Laatst nog bij mijn golf en een diahatsu van een kennis getest ;)

Dynamo vd charade was dus ook aan vervanging toe.

http://img682.imageshack.us/img682/7984/laadstroom1.jpg

Boelstra
20-01-2010, 22:04
Op de D+ staat volgens mij ook 12v.
Dan prob je het toch ff met een los draadje met zekering van af je +accu naar je D+ dynamo.

Rooney GTI 83
20-01-2010, 22:26
brandt je laadstroomcontrolelamp wel als de auto op contact staat???? Als het lampje stuk is laad de dynamo ook niet.

knedel16vweber
20-01-2010, 22:31
brandt je laadstroomcontrolelamp wel als de auto op contact staat???? Als het lampje stuk is laad de dynamo ook niet.
ow?

Ron mk1
21-01-2010, 08:23
ow?
Klopt, dat lampje moet werken anders schakeld de dynamo niet in.

;)

rodydejonge
21-01-2010, 10:33
idd lampje meten,

en dan meten of er wel stuurtstroom na de dynamo gaat..

in feite een grote relais, d.m.v een kleine stroom wordt een grote stroom verkregen, magnetisch veld verhaal..

Succes !

Henk_Pigo
21-01-2010, 10:49
Je dynamo moet idd op de D+ draad 12V krijgen. De stroom door deze draad loopt via het acculampje in je tellerbak.

Als dit lampje brandt of als hij stuk is (mss. ten gevolge van de kortsluiting) dan wordt je dynamo niet bekrachtigd en levert hij niks!

ingmar
21-01-2010, 13:38
Jammer van al die misplaatste reacties altijd over multimeters voor een 10tje. Breng hem naar de garage of koop een andere.

Om even terug te komen op het onderwerp.

brandt je laadstroomcontrolelamp wel als de auto op contact staat???? Als het lampje stuk is laad de dynamo ook niet.

Dit wil dus zeggen dat je zonder tellerunit niet kan rijden? Naja totdat je accu leeg getrokken is omdat je dynamo niet bij laad?

-Als we de accu meten met draaiende motor geeft hij 11,.. volt aan.
-Als we de accu meten met stilstaande motor geeft hij 13 volt aan.

Van de plus van de dynamo komt geen spanning.
Het blauwe draadje geeft 12 volt.

sirkaj
21-01-2010, 14:00
Jammer van al die misplaatste reacties altijd over multimeters voor een 10tje. Breng hem naar de garage of koop een andere.



Voor een goede multimeter (bijvoorbeeld fluke) betaal je inderdaad al snel 200 eurries!

Zelf heb ik wel een goedkoop metertje, maar kan van school gereedschap lenen mocht het nodig zijn :D

GJ007
22-01-2010, 02:16
zit nog zon voltage regel geval dingus op de dynamo ? :tongue:

karretje
23-01-2010, 10:07
de spanningsregelaar bedoel je..die kan ook kapot zijn..

Jel Golf 2 GTI
23-01-2010, 12:14
Hej Ik denk niet dat het aan de spanningsregelaar ligt omdat hij al verschillende dynamo's heeft gebruikt die op een andere auto wel werken.

Als het lampje kapot is krijgt hij idd geen spanning om zen veld op te wekken.

Ikzelf heb ook een gelijkaardig probleem gehad maar ik kreeg geen stabiele waarde. Meters enzo werkte niet Dit lag hierraan. Hopelijk geraak je eruit.

http://www.volksforum.com/albums/files/1/7/4/0/1/spanningsstabilisator.jpg

Grtz Jel :thumbup:

Rooney GTI 83
23-01-2010, 13:01
juist....

ids
23-01-2010, 18:36
Klopt, dat lampje moet werken anders schakeld de dynamo niet in.

;)

Hij gaat dan pas laden bij een hoger toerental. rond 2500 :rolleyes:

Golfmaniac
24-01-2010, 22:55
Het is opgelost!
Zekeringkast was overleden....

Toch bedankt voor alle info jongens! :thumbup:

Henk_Pigo
25-01-2010, 00:37
Kijk aan! Ook weer opgelost!

Jel Golf 2 GTI
25-01-2010, 01:02
super :thumbup:

Veel plezier :D