Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 20-01-2010, 21:23
Golfmaniac Golfmaniac is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 46
Default Werkende Dynamo Laadt Niet :S

Hey mensen,

zit met een probleem, klinkt makkelijk maar kom er niet uit.
zal het verhaal even compleet vertellen voor een duidelijk beeld...
MK1 Cabrio met een 16v KR.

door een kortsluiting in mijn lichtschakelaar fikte de helft van mijn kabelboom weg...
dus ik een nieuwe kabelboom van het motorgedeelte erin gebouwd inclusief schakelaar. ff testen en alles werkte..

maar toen hoorde ik iets sissen... bleek de + van mijn startmotor tegen mijn radiateurkap te komen dus weer kortsluiting, zonder zichtbare schade.
dat ook verholpen en testen maar.

alles werkte prima totdat ik op de snelweg vermogen begon te verliezen en alles niet meer werkte zoals het hoorde... accu leeg...

ff een volle erin gezet en weer karren...
en weer gebeurde hetzelfde: accu leeg.

dus wij dachten dat de dynamo naar de tering was..
andere dynamo erop... maar hij laadt niet bij.
was deze nou ook kapot? de dynamo van een vriend geprobeerd uit een rijdende 16v. die laadde ook niet bij :S
dus toen ff startkabels direct op de + en - van de accu en dynamo gezet maar nog steeds laad hij niet bij

ondertussen zekeringen gecheckt en weet ik wat nog meer maar ik kom er nu niet meer uit hoor...

wie o wie kent dit probleem of weet toevallig een oplossing??

Mvg,

Freek

Last edited by VeeDubber : 23-01-2010 at 12:21.
Reply With Quote
  #2  
Old 20-01-2010, 21:27
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Massakabels al nagekeken?
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #3  
Old 20-01-2010, 21:30
Golfmaniac Golfmaniac is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 46
Default

Quote:
Originally Posted by breadfan83
Massakabels al nagekeken?


als je een starkabel van je dynamo naar je massa punt maakt dan doet ie het ook niet..
Reply With Quote
  #4  
Old 20-01-2010, 21:33
karretje's Avatar
karretje karretje is offline
VW Addict
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 613
Default

Zit een dunne voedingsdraad naar je dynamo toe..meestal blauw..die moet op het moment dat de accu onder een bepaalde spanning komt een spanning afgeven aan de dynamo.

In het kort;als de dynamo geen spanning krygt,levert hy ook geen spanning op(sommige wel boven een bepaald toerental).
__________________
Murdock...I love when a plan comes together
Reply With Quote
  #5  
Old 20-01-2010, 21:33
knedel16vweber's Avatar
knedel16vweber knedel16vweber is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 3,538
Send a message via MSN to knedel16vweber
Default

meten is weten.
accu meten met motor uit. (12.zoveel volt)
accu meten met lopende motor. (14.zoveel volt)

maar zou wel toevallig zijn als je alle dynamo's die je geprobeert hebt kapot zijn.
heb je het dunne blauwe kabeltje wel aangesloten of gechekt op breuk?

succes.

groet frank
__________________
MY CAR SUCKS BETTER THAN MY WIFE!!!

---=WEBER INSIDE=---

http://nightshift.hipstreet.nl/

Quote:
Originally Posted by vw roadwarrior
Klinkt interesant die motorspecs van je.
Jammer dat het kapot gelopen is

Last edited by Lennart : 20-01-2010 at 21:36.
Reply With Quote
  #6  
Old 20-01-2010, 21:43
Golfmaniac Golfmaniac is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 46
Default

ja blauwe kabeltje hebben we gecheckt.. niet gebroken..
zou de zekeringkast kapot zijn...

OWJA, Auto draait op de kabelboom van een golf 1.
Reply With Quote
  #7  
Old 20-01-2010, 21:43
Boelstra Boelstra is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 24
Default

Ik denk dat je dynamo is overleden na dat de plus kabel van de startmotor sluiting had gemaakt.
Want die plus kabel staat in combinatie met de plus van je dynamo.
Maar als je je auto start met een volle accu hoeveel volt geeft ie dan met laden!
Want dat moet volgens mij rond 13,8 a 13.9 volt liggen.
En als ie 12 volt geeft dan is het echt de dynamo volgens mij.
Reply With Quote
  #8  
Old 20-01-2010, 21:44
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Quote:
Originally Posted by Boelstra
Ik denk dat je dynamo is overleden na dat de plus kabel van de startmotor sluiting had gemaakt.
Want die plus kabel staat in combinatie met de plus van je dynamo.
Maar als je je auto start met een volle accu hoeveel volt geeft ie dan met laden!
Want dat moet volgens mij rond 13,8 a 13.9 volt liggen.
En als ie 12 volt geeft dan is het echt de dynamo volgens mij.


Hij heeft drie verschilldende dynamo's getest.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #9  
Old 20-01-2010, 21:46
knedel16vweber's Avatar
knedel16vweber knedel16vweber is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 3,538
Send a message via MSN to knedel16vweber
Default

Quote:
Originally Posted by breadfan83
Hij heeft drie verschilldende dynamo's getest.

daarom
voor un 10tje heb je een multimeter
__________________
MY CAR SUCKS BETTER THAN MY WIFE!!!

---=WEBER INSIDE=---

http://nightshift.hipstreet.nl/

Quote:
Originally Posted by vw roadwarrior
Klinkt interesant die motorspecs van je.
Jammer dat het kapot gelopen is
Reply With Quote
  #10  
Old 20-01-2010, 21:48
Golfmaniac Golfmaniac is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 46
Default

Quote:
Originally Posted by knedel16vweber
daarom
voor un 10tje heb je een multimeter


moet ik hier nou op antwoorden???
Reply With Quote
  #11  
Old 20-01-2010, 21:50
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

Kortsluiting Op De + Is Wss Afgefikte Zekeringkast
Reply With Quote
  #12  
Old 20-01-2010, 21:50
Golfmaniac Golfmaniac is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 46
Default

alle 3 de dynamo's geven 11,9 volt aan en als ie loopt nog net iets minder

DUS hij laadt niet. maar 1 dynamo werkt 100% zeker dus we moeten het ergens anders zoeken
Reply With Quote
  #13  
Old 20-01-2010, 21:51
Golfmaniac Golfmaniac is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 46
Default

Quote:
Originally Posted by golf mkII 16v
Kortsluiting Op De + Is Wss Afgefikte Zekeringkast


zat ik ook al aan te denken..
die maar vervangen dan...
Reply With Quote
  #14  
Old 20-01-2010, 21:51
knedel16vweber's Avatar
knedel16vweber knedel16vweber is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 3,538
Send a message via MSN to knedel16vweber
Default

Quote:
Originally Posted by Golfmaniac
moet ik hier nou op antwoorden???

heb je zojuist gedaan

je kan maar 1 ding doen en dat is meten tot je het probleem gevonden hebt.

het kan natuurlijk dat er intern in je zekeringkast iets kapot is gegaan door de sluiting maar lijkt me een beetje onwaarschijnlijk.
__________________
MY CAR SUCKS BETTER THAN MY WIFE!!!

---=WEBER INSIDE=---

http://nightshift.hipstreet.nl/

Quote:
Originally Posted by vw roadwarrior
Klinkt interesant die motorspecs van je.
Jammer dat het kapot gelopen is
Reply With Quote
  #15  
Old 20-01-2010, 21:52
sirkaj sirkaj is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 46
Default

Meten is weten inderdaad!

Met alleen een multimetertje kan je al iets uitsluiten.

Meet de spanning op de accu in ruststand zonder draaiende motor.

Meet de spanning op de accu bij stationair draaiende motor. Zonder verbruikers(lampen, achterruitverwarming, kachelfan etc).

Meet de spanning op de accu bij stationair draaiende motor. Met alle verbruikers ingeschakeld.

Meet de spanning op de accu bij deellast zonder verbruikers.

Meet de spanning op de accu bij deellast met alle verbruikers ingeschakeld.

Laatst nog bij mijn golf en een diahatsu van een kennis getest

Dynamo vd charade was dus ook aan vervanging toe.


Reply With Quote
  #16  
Old 20-01-2010, 22:04
Boelstra Boelstra is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 24
Default

Op de D+ staat volgens mij ook 12v.
Dan prob je het toch ff met een los draadje met zekering van af je +accu naar je D+ dynamo.
Reply With Quote
  #17  
Old 20-01-2010, 22:26
Rooney GTI 83's Avatar
Rooney GTI 83 Rooney GTI 83 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 197
Default

brandt je laadstroomcontrolelamp wel als de auto op contact staat???? Als het lampje stuk is laad de dynamo ook niet.
Reply With Quote
  #18  
Old 20-01-2010, 22:31
knedel16vweber's Avatar
knedel16vweber knedel16vweber is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 3,538
Send a message via MSN to knedel16vweber
Default

Quote:
Originally Posted by Rooney GTI 83
brandt je laadstroomcontrolelamp wel als de auto op contact staat???? Als het lampje stuk is laad de dynamo ook niet.

ow?
__________________
MY CAR SUCKS BETTER THAN MY WIFE!!!

---=WEBER INSIDE=---

http://nightshift.hipstreet.nl/

Quote:
Originally Posted by vw roadwarrior
Klinkt interesant die motorspecs van je.
Jammer dat het kapot gelopen is
Reply With Quote
  #19  
Old 21-01-2010, 08:23
Ron mk1 Ron mk1 is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 3,178
Default

Quote:
Originally Posted by knedel16vweber
ow?

Klopt, dat lampje moet werken anders schakeld de dynamo niet in.

Reply With Quote
  #20  
Old 21-01-2010, 10:33
rodydejonge rodydejonge is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 222
Default

idd lampje meten,

en dan meten of er wel stuurtstroom na de dynamo gaat..

in feite een grote relais, d.m.v een kleine stroom wordt een grote stroom verkregen, magnetisch veld verhaal..

Succes !
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 03:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum