Log in

View Full Version : Vlakschuif carbs


Dub-Detail
21-01-2010, 16:24
Hallo allen,
Ik ga de jetta Mk1 wat meer pit geven. Nu 60 pk, mag wel iets meer.
Heb nu een setje vlakschuif carbs van een r6 op het oog. Ik zie daar alleen allemaal stekkers aanzitten.
http://www.volksforum.com/albums/files/7/6/5/6/vlakschuif.JPG
aangegeven met pijlen.
Het gaat om vlakschuif carbs van een Yamaha YZF R6, Typ RJ05, met 86 KW

Heb ik die stekkers per see nodig? of kan ik die ook weglaten.

Gr, pim

martiepartie
21-01-2010, 17:09
dit zijn GEEN vlakschuifcarbs, maar Constant Vacuum carburateurs. Zit nogal wat verschil in.

Stekkers kan je allemaal weglaten, enige dat je aansluit is de benzinetoevoer. De rest is ontluchting/Ram-air of verwarming (koelwater).

knarfmk1
21-01-2010, 17:25
Dit zijn vlakschuivers: (Keihin FCR)

http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/6/9/100_0982.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/2/5/6/9/100_0971.JPG

sander_beer
21-01-2010, 18:24
je hebt die versie ook met injectie heb al foto s gezien die er hetzelfde uitzien als cv carbs maar dan met injectoren
en ik zie onder de carbs ook een benzinedrukpotje
kan je eens een foto van de andere kant maken ?

Dub-Detail
21-01-2010, 18:49
Ahh, okee. Stond er wel bij op ebay.
effe verder zoeken dan maar.
thanks iig,

@sander_beer, foto is van internet dus ik kan zelf geen foto maken

gr pim

Dub-Detail
21-01-2010, 18:58
Ik heb nog effe zitten graven op het net. het gaat idd om een hybride carbs. Vacuumgestuurde injectie.

Effe verder zoeken naar wat moois.
Gr, pim

dieselken
21-01-2010, 19:12
http://cgi.ebay.de/Flachschieber-Vergaser-Keihin-FCR-39-top-ZXR-ZZR-GSX-R_W0QQitemZ300386504316QQcmdZViewItemQQptZMotorrad_Kraftradteile?hash=item45f06e4e7c

knarfmk1
21-01-2010, 23:34
dat is (nu nog) een heel mooi prijsje..

Renegade
22-01-2010, 00:00
Ahh, okee. Stond er wel bij op ebay.
effe verder zoeken dan maar.
thanks iig,

@sander_beer, foto is van internet dus ik kan zelf geen foto maken

gr pim

Zijn als ik het even goed uit mijn hoofd heb gewone D-slide carbs :thumbup:

Gewoon afgezien van het hybride systeem dan :tongue:

Dub-Detail
22-01-2010, 00:04
dat is (nu nog) een heel mooi prijsje..
Klopt ik heb ook al op heel veel geboden. Maar der zit zo'n automatische prijsverhoger aan vast. Dus ik kan blijven bieden.
Heb nu een ander mooi setje CV carbs in de peiling effe kijken wat die doen kwa prijs.

Gr, Pim

Typ 81
22-01-2010, 00:20
Maar der zit zo'n automatische prijsverhoger aan vast. Dus ik kan blijven bieden

Dan heeft iemand gewoon een maximum bod van X euro ingesteld, dus als je daaronder biedt, treed automatisch zijn bod er overheen tot zijn maximum ;)

Dub-Detail
22-01-2010, 08:44
Ja, precies.
Maarja de voordelen van vlakschuif vindt ik geen €300,- waard.
Heb nu een zeer gezond setje CV's op het oog. De prijs is nu nog mooi. Tenzij iemand mijn maximum bod overschrijdt.

Gr, Pim

GJ007
22-01-2010, 17:24
honda fireblade carbs dan? heb ik nog wel geschikt setje voor je liggen...

voorbeeldje:
http://i26.photobucket.com/albums/c148/enes_100/0207091251.jpg

martiepartie
22-01-2010, 17:39
Als het 36 of 38mm carbs zijn kan je een 1.3 daar prima op laten draaien.

Ik heb de foto van de eerste set nog eens bekeken, maar dat zijn idd. Mikuni throttlebodies van een Yamaha R6 met injectie. CV throttlebodies, had ik nog niet eerder gezien :thumbup:

Dub-Detail
22-01-2010, 17:44
honda fireblade carbs dan? heb ik nog wel geschikt setje voor je liggen...

voorbeeldje:
http://i26.photobucket.com/albums/c148/enes_100/0207091251.jpg

Als die carbs verders goed zijn heb ik wel intresse. Ik zit ook op rdm. Dus dat komt wel goed. PM me maar een prijs. En je woont omme nabij schiedam toch. Ik zag je wel eens rijden als ik op weg naar me ex was. Kom zelf uit maasland.
Gr, Pim

Dub-Detail
22-01-2010, 17:46
Als het 36 of 38mm carbs zijn kan je een 1.3 daar prima op laten draaien.

Ik heb de foto van de eerste set nog eens bekeken, maar dat zijn idd. Mikuni throttlebodies van een Yamaha R6 met injectie. CV throttlebodies, had ik nog niet eerder gezien :thumbup:

Ik had er zelfs nog nooit van gehoord. Beetje vage manier ook om dat op te lossen.
Gr, pim

jellehier
22-01-2010, 18:25
Ik heb de foto van de eerste set nog eens bekeken, maar dat zijn idd. Mikuni throttlebodies van een Yamaha R6 met injectie. CV throttlebodies, had ik nog niet eerder gezien :thumbup:


ff beetje offtopic maar zijn dit dan eigenlijk niet hele handige gevalletjes voor een NZ motor??? behoud je je injectie maar dan met 4 gaskleppen... of ben ik nou :screwy:

Dub-Detail
22-01-2010, 19:52
Ik denk niet dat dat werkt. aangezien je de kabelboom van je nz moet aansluiten op de kabelboom van die boddies. Het gaat hier om een vacuum gestuurde inspuiting. Is volgens mij wat anders dan inspuiting met behulp van lamda sonde of luchtmassameter.

jellehier
22-01-2010, 20:21
vraag me dan toch af hoe het werkt...

Dub-Detail
22-01-2010, 21:39
Hier nog een. Ik denk met een positiesensor ofzo.

Dub-Detail
27-01-2010, 10:42
Heb een set via ebay laten komen. Zou eerst de set van GJ007 overnemen maar dat was een 42mm carb en dat durf ik toch niet aan.
Nu komt er een setje van een cbr900 deze kant op in 38mm.
Ik ga eerst kijken of het wil lopen op de ori brandstof pomp desnoods met een retour. Anders schaf ik een motorfiets pompje aan.

Gr, Pim

GJ007
27-01-2010, 21:26
topic weergevonden ;)

sorry voor de late reactie!

suc6 met project verder!

Dub-Detail
03-02-2010, 22:50
Set is binnen, spruitstuk is voor 90% af.
Afgedraaide krukas en afgedraaid vliegwiel + G40 koppeling liggen klaar.
Uitlaatspruit + middendempervervanger van g40 eronder.
Alleen nog wat vragen.
-Hoe krijg ik de naalden los?
-Tot welke maat moet ik mijn hoofdsproeier uitboren? 135,140 ofzo?
-Choke wel of niet aansluiten?
-Drijfstangen van een G40 sterker als die van mijn 1300 sleeptuimelaar?

That's all.
Na deze info nog even schroeven en dan gieren met die 1300.

GJ007
03-02-2010, 22:56
vette shit, fotos!

Dub-Detail
04-02-2010, 09:20
Nog een vraag,
een goede betaalbare synchroontesters? die van midlock vind ik een beetje duur.
Gr, Pim

martiepartie
04-02-2010, 09:25
*Sproeiers mogen wel naar 150, als je de remluchtkanalen open laat.

*De naalden zitten in de membranen, of geklikt, of met een 'kraag' die je er met 1 van de schroefjes van de deksel uit kan trekken. (schroefje in de kraag draaien en uit het membraan trekken).

*Met de originele pomp kan je probleemloos rijden, mocht de druk net iets te hoog zijn, dan kan je nog een winding van de veer knippen (achter de plunjer).

*Choke aansluiten. Vooral in de winter start de auto slechter zonder choke. Als ik de choke gebruik start deze direct.

*Waarom zou je andere drijfstangen monteren? 't is niet zo dat je ineens een verdubbeling qua vermogen hebt... Originele drijfstangen voldoen prima. Het afgedraaide vliegwiel is wel een goed idee!

Dub-Detail
04-02-2010, 09:59
Thanks,
Nou ik dacht over die drijfstangen meer van als die lichte krukas met dat lichte vliegwiel er toch in gaan is het misschien ook wel handig om meteen sterkere stangen erin te zetten. Voor, meer toeren.

Dub-Detail
04-02-2010, 15:14
Zo vandaag even de carbs in orde gemaakt.
Sproeiers uitgeboord naar 140 (groter boren kan altijd, kleiner boren word moeilijker)
Naaldenopgehoogd met 1 m3 ringetje per naald.
Co schroeven helemaal in gedraaid daarna 3 slagen uit.
Montage materiaal voor het spruitstuk gehaald. zaterdag effe af lassen.

Ben ik nog wat vergeten?

Gr, Pim

Dub-Detail
04-02-2010, 18:41
Nog even wat pics,

spruitstuk basisplaat:
http://www.volksforum.com/albums/files/7/6/5/6/P10408491600x1200.JPG

Vliegwiel (afgedraaid)
http://www.volksforum.com/albums/files/7/6/5/6/P10408501600x1200.JPG

Krukas (afgedraaid)
http://www.volksforum.com/albums/files/7/6/5/6/P10408521600x1200.JPG

Gr, Pim

Sjon
04-02-2010, 23:08
.

Dub-Detail
06-02-2010, 11:52
Vandaag spruitstuk afgelast:
http://www.volksforum.com/albums/files/7/6/5/6/P10408531600x1200.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/7/6/5/6/P10408541600x1200.JPG

joostvw
08-02-2010, 14:29
ziet er netjes uit pim.
is die zilveren jetta van jou die laatst op RDM stond?
gr Joost

martiepartie
08-02-2010, 14:35
oei, je hebt niet heel veel ruimte meer voor de bouten aan de bovenzijde, lijkt ook alsof er lucht kan lekken via de gaten van de bouten (omdat je de buizen niet op, maar half in de flens hebt gelast. De carbs zijn erg gevoelig voor valse lucht (niet goed/snel terugkomen in toeren of knallen in de inlaat).

Zorg er ook voor dat je de plaat óf heel netjes richt, óf nog vlakt. Zo te zien is deze nog behoorlijk krom..

Dub-Detail
08-02-2010, 15:00
Krom is die niet, ik heb hem tig gelast, steeds een stukje van elke runner zodat die zo min mogelijk krom trekt. Op de foto vertekend de schaduw alleen het beeld.
Op een boutgat werd die echter te heet en brande die te ver in. Maar ik ben nu een pakking aan het maken om hem lucht dicht te krijgen. combi van pakking papier en vloeibare pakking. Uiteindelijk moet de wel lucht dicht worden.

Hier onder iig een foto zoals die nu tegen de kop aanzit.

http://www.volksforum.com/albums/files/7/6/5/6/P10408561600x1200.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/7/6/5/6/P10408551600x1200.JPG
http://www.volksforum.com/albums/files/7/6/5/6/P10408571600x1200.JPG

Dub-Detail
08-02-2010, 15:02
[QUOTE=joostvw]ziet er netjes uit pim.
is die zilveren jetta van jou die laatst op RDM stond?
gr Joost[/QUOTE

Hey joost, ja dat klopt dies van mij. Van de week even apk, en dan verlagen ats classics en die motoronderdelen erin. Hoef ik met afstellen niet te haasten om door de apk te kunnen komen voor 3 maart.

Gr, Pim

martiepartie
08-02-2010, 15:08
ziet er netjes uit met die koperen moeren!

Hoop dat je de boel nog goed luchtdicht krijgt, een klein kiertje is al genoeg om de motorloop goed te verstoren. Zie idd. dat de schaduw het een en ander vertekent. :thumbup:

Dub-Detail
08-02-2010, 15:21
Vervelende was ook dat ik zo snel geen freesmachine tot mijn beschikking had, bij mij op school is dat allemaal heel moeilijk en lastig.
Die flens heb ik dus thuis uit het losse handje met een kolom boormachine en een carroseriezaag en een set vijlen moeten maken.
Die runners heb ik zelf bij een metaalbedrijf gedraait. Ook het aflassen heb ik daar gedaan. Zelf lassen met hulp van professionals.
Ik heb nog nooit zo'n tig in me handen gehad tot afgelopen zaterdag. Maar ik ga er volgende maand een aanschaffen, wat een super machines zijn dat zeg.

Ook heb ik met datzelfde bedrijf een akkoordje gemaakt dat hun voor mij uit een plaat metaal: Staal, RVS of ALU. een set van die flensen snijden met een watersnijder in verschillende diameters. Ik vind het wel grappig om die spruitstukken te maken in me vrije tijd.

Die moeren zijn van messing leken me sterker als koper, ik heb er zelf een hekel aan als alles vast zit gerot. Dus vandaar de keus om zo de bevestiging te maken.

Gr, Pim

Dub-Detail
24-02-2010, 08:53
Tijdje geleden maar het spruitstuk zit op de auto. En de carbs hangen er ook tegen aan.
Nu zit ik alleen met het aansluiten.
Ik heb hieronder een foto met de aansluitingen.
De dikke onderste is voor de brandstof. Maar de bovenste is dat voor de retour? of voor vacuum. Ik moet namelijk ook m'n rembekrachtiger en voorlopige vacuumvervroeging aansluiten.
http://www.volksforum.com/albums/files/7/6/5/6/P10408561600x1200_827681.JPG

martiepartie
24-02-2010, 08:56
staat al genoeg over geschreven op het forum, maar vooruit... :D

Bovenste is ontluchting van de carbs, open laten dus. Alleen benzine aansluiten, zit geen retour op. Verder alles open laten.

Rembekrachtiger moet je aansluiten op je spruitstuk, had je een aansluiting voor moeten maken. Vacuumvervroeging is niet nodig, is ook niet heel makkelijk goed aan te sluiten (zodat je van 4 cilinders 't vacuum pakt zonder dat ze lucht van elkaar snoepen).

Dub-Detail
24-02-2010, 23:23
Alles aan gesloten effe doorstarten zonder ontsteking. Ontsteking erop en hij liep meteen.
Rijd over het hele toerengebied goed alleen bovenin zit er meer in. Dus de ontsteking moet ik nog even vervroegen die stond nog op de normale stand zonder vervroeging.
Morgen ook het mengsel afstellen en de carbs helemaal sychroon zetten. Ook moet hij bij stationair nog wat worden afgesteld blijft net niet lopen.
Gr, Pim

De Pul
24-02-2010, 23:35
gaaf projectje hoor:thumbup:
netjes gefixt.

Jel Golf 2 GTI
25-02-2010, 00:16
Heeel leuk project :thumbup:

succes en heb je een filmpje hoe ie draait??

Ben wel eens benieuwd.

Grtz Jel :thumbup:

joostvw
25-02-2010, 00:58
ats classics zou ook precies mijn keuze zijn onder een jetta mk1.

ik heb een keer gelezen dat als je de vacuüm vervroeging weg laat dat je hem dan ongeveer 14 graden vroeger moet zetten (please correct me if i'm wrong).

ik neem aan dat hij inmiddels ook door de apk is?
dus dan zie ik hem komende week wel weer op school staan denk ik.
kun je bij de autotechniek trouwens niet even een synchroon tester lenen?

Dub-Detail
25-02-2010, 20:52
Ik heb het anders gedaan. Beetje op de abik kebabi manier. Maar er staat ook nog een G40 in de garage met een G-lader en een turbo kost ook een hoop centjes.

Ik weet niet of dat nauwkeurig genoeg was maar ik heb een kleine computerfan genomen een multimeter en een condoom. (het moet niet gekker worden).
Deze heb ik op de carb gemonteerd zonder valse lucht (het condoom was hiervoor).
Toen op verschillende toerentallen gekeken welk voltage de fan afgaf. En zo de zaak synchroon te krijgen. Of het exact nauwkeurig is weet ik niet. Maar ga binnenkort naar een motorzaak bij mij in de beurt. En dan laat ik ze door een bekende synchroon stellen om te kijken of ik in de buurt zat.

Atsen, ben ik bijna mee klaar. Verlaging moet ik nog effe voor kijken of v-maxx of supersport. En dan 14 maart naar automaxx streetpower op zandvoort.

Gr, Pim

Marcski
26-02-2010, 10:49
hahaha, wel inventief!

martiepartie
26-02-2010, 11:07
stukje slang en een trechter, die tegen je oor plaatsen werkt ook! Je hoort heel duidelijk of de carbs dezelfde hoeveelheid lucht aanzuigen bij stationair toerental.

leuk gedaan!

Dub-Detail
27-02-2010, 10:46
Gister de ontsteking afgesteld 25 graden voorontsteking.
Maar even terug draaien naar 20. Dan loopt die echt als een raket.
Alleen vraag ik me af of een GF ontsteking alleen vacuum vervroeging heeft of ook centrifugaal vervroeging?
Ook even proberen naalden een ringetje op te hogen omdat die bovenin volgens meer peut nodig heeft.
Wat een rijervaring trouwens met cv carbs. Lekker reroffel in de uitlaat bij terug schakelen. GENIAAL.


Gr, Pim Bonne

eddyvwone
27-02-2010, 10:52
filmpje of Foto's

ben wel eens benieuwd

grtz

Dub-Detail
01-03-2010, 15:33
Naalden 1 ringetje opgehoogd. Loopt nog beter door in hoge toeren. Vanmiddag nog een ringetje proberen.

Heb alleen het probleem dat ik me benzine pomp niet meer oliedicht op het blok krijg.
Baal der goed van maar na 26 a 27 jaar mag het zaakje het ook wel een keer begeven.
Van de week even bij biesheuvel een electrische facet pomp aanschaffen tergelijkertijd met trumpetsocks.

Misschien is het ook een idee om een soort handleiding te maken waarin OVERZICHTELIJK staat wat er allemaal nodig is en wat erbij komt kijken om carbs op je blok te bouwen. Miscchien kan er dan gelijk een sticky voor gemaakt worden.

Gr, Pim

martiepartie
01-03-2010, 15:43
Als ik bij mijn 1.3 de voorontsteking op 20 graden zet is er echt niet lekker meer mee te rijden. 20 graden voorontsteking is veel te veel, dan gaat je motor er binnen de korste keren aan (en zou hij ook niet goed meer moeten lopen). 15 graden voorontsteking bij 900 a 1000tpm moet genoeg zijn.

GF ontsteking is vacuum + centrifugaal.

benzinepompje dat olie lekt gebeurt vaker. Als je toch een pompje wilt kopen, haal dan 2 van een motorfiets (bij Cama ofzo), die stopt met pompen als de vlotters vol zijn :thumbup:

En over die sticky; doe je ding :D

Dub-Detail
01-03-2010, 15:59
Die van mij stond standaard op 15 graden voor ontsteking. Maar bij hoge toeren wou die niet echt. Nu loopt die met 20graden veel beter. En nog steeds zeer netjes stationair.
Zal het voor de zeker heid nog even nakijken.
Heb hem ook aan de viergas meter gehad. Stond perfect afgesteld. En ik zit onder de max. toegestane uitstoot.
Bij mij maakt het niet uit dat de pomp stopt als de vlotters vol zijn.
Ik heb het zo aangesloten als in het boekje stond ''met retour''.
Kan via een maatje van mij met korting kopen. Dus ga niet beginnen aan de motorfiets pompjes.

Sticky zal ik es maken.

martiepartie
01-03-2010, 16:11
standaard is 6 graden voorontsteking, zonder aangesloten vacuumvervroeging tijdens meting (maar aangesloten bij het rijden)

heb je de vacuumvervroeging ook aangesloten? Ik heb dat niet, zonder aansluiting heb ik dan een vervroeging van iets meer dan 14 graden bij 900tpm.

Mijn uitstoot is ook ver onder de 3,5% CO, geloof ik iets van 1,8 ofzo en over het hele toerengebied een net mengsel.

Ben je donderdagavond/vrijdag in Maasland? ik ben dan in Delft, wil je gebakje wel eens zien :D kom ik met de polo :thumbup:

Dub-Detail
01-03-2010, 16:24
Hmm, dan moet ik die ontsteking nog es nakijken.
Moet niet hebben dat die dood loopt.
Donderdag kan je gelijk taart en bier drinken. Ik ben dan jarig.
Mijn CO is idd ook rond de 1,8. lambda lag iets hoger als 1. Mij is verteld hoe dichter bij de 1 hoe beter.
Ik heb de vacuum vervroeger niet aangesloten. En toen op de pc afgesteld. Daar stond die standaard op 15 graden voorontsteking.
Maar aan de hand van welke ontstekingsmodule je hebt moet standaard of 6 of 10 graden voor ontsteking hebben. Maar ik ga nog maar weer eens aan de computer om het te controleren. Hij pingeld iig niet. Doe alles met een maatje van mij die werkt bij eda de heus in delft.

Gr, pim

martiepartie
01-03-2010, 16:40
15 graden op de krukas of nokkenas?

Kapot lopen zou zonde zijn idd.. Maar als ie niet pingeld zou je daar niet snel last van moeten krijgen.
Lamdawaarde in uitlaatgassen van 1.0 is volgens mij wel ok idd.

Als je toch een retour hebt kan je net zo goed een nieuw pompje plaatsen idd. Weet je zeker dat je een goede pomp hebt. Motorfietspompjes zijn niet zo heel betrouwbaar (contactpunt/plunjerpompjes). Heb er nu al 2 gehad die ik kapot gekocht heb... Vandaar dat er nog steeds een originele pomp op de mijn zit :D

sander_beer
01-03-2010, 18:47
je lambda iets hoger als 1 is nog net te arm
je kan beter net iets minder als 1 hebben voor de veiligheid

Dub-Detail
01-03-2010, 23:17
15 graden op de krukas of nokkenas?

Kapot lopen zou zonde zijn idd.. Maar als ie niet pingeld zou je daar niet snel last van moeten krijgen.
Lamdawaarde in uitlaatgassen van 1.0 is volgens mij wel ok idd.

Als je toch een retour hebt kan je net zo goed een nieuw pompje plaatsen idd. Weet je zeker dat je een goede pomp hebt. Motorfietspompjes zijn niet zo heel betrouwbaar (contactpunt/plunjerpompjes). Heb er nu al 2 gehad die ik kapot gekocht heb... Vandaar dat er nog steeds een originele pomp op de mijn zit :D


Ik heb zeg maar de pc aangesloten op de accu bobine en bougiekabel.
Toen met een stroboscoop op de krukas gemeten wanneer het streepje precies op het vinkje staat. Toen gaf de computer 15 graden ontsteking aan. Daarna verdraait naar 25 graden dat was te veel. Weer terug naar 20 en hij loopt als een raket.

Bij mij stroomt de olie echt uit de mechanische pomp en krijg het met geen mogelijkheid meer dicht. Alles al geprobeerd.
Dus nu een facet pomp van 120l/h besteld. Silvertop ofzo.
Moet meer dan zat zijn.

Gr, pim

martiepartie
02-03-2010, 09:07
Ok, er zitten 2 markeringen op, een BDP markering en een 6 graden voor BDP markering. Als je de 'verkeerde' pakt zit je er 6 graden naast (14 + 6 = 20), dan komen we op hetzelfde uit :D

Als je een retouraansluiting hebt in de aanvoer van de benzine, dan is 120l/h vast wel genoeg (zo niet, dan is er echt iets mis :D ).

De mechanische pomp lekt wel gauw idd, heb zelf ook gehad dat het blok helemaal onder de olie zat doordat de afdichtingen in de pomp niet meer werkten.

Dub-Detail
02-03-2010, 11:18
Ok, er zitten 2 markeringen op, een BDP markering en een 6 graden voor BDP markering. Als je de 'verkeerde' pakt zit je er 6 graden naast (14 + 6 = 20), dan komen we op hetzelfde uit :D

Als je een retouraansluiting hebt in de aanvoer van de benzine, dan is 120l/h vast wel genoeg (zo niet, dan is er echt iets mis :D ).

De mechanische pomp lekt wel gauw idd, heb zelf ook gehad dat het blok helemaal onder de olie zat doordat de afdichtingen in de pomp niet meer werkten.


Dat is bij mij idd het probleem. De keerringetjes in de pomp zijn denk ik overleden. Want ik heb de pakking op het blok zo gemaakt dat dat onmogelijk lekken kan. De olie spuit gewoon uit het ontluchtingsgaatrje onderaan de pomp.

Gr, pim